Lurad på blocket

Permalänk
Medlem

Lurad på blocket

Hej!

Jag brukar oftast vara väldigt försiktig när jag köper grejer, men nu verkar det som jag råkat ut för en lurendrejare.
Jag känner mig så dum!

Skulle köpa 10st Nintendo Switch spel för 2400kr, blandade titlar. Verkade som ett vettigt "paketpris".
Brukar oftast köpa saker på Tradera, men nu när blocket gjort annonser gratis, tänkte jag testa lite där. Sagt o gjort, allt verkade kanon, han verkade vettig efter diskussion satte jag in pengar via Swish och lovade återkomma när han skickat grejerna.

Nu har det gått snart 3 dygn och jag har inte fått svar på meddelande / sms.

Jag blir så trött på mig själv att jag litade på honom, men hur ska man kunna köpa grejer på ett bra sätt utan att kunna lita på folk? Aldrig köpa begagnat? Inte på blocket iallfall! Har köpt / sålt otroligt mycket genom åren på Tradera (medlem sen 2003), men aldrig råkat ut för skojare där. Är det bara blocket som är skit?

Är det polisanmälan som gäller?
Tyvärr bor personen längre upp i landet, i annat fall hade jag åkt hem till fanskapet.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Hej!

Jag brukar oftast vara väldigt försiktig när jag köper grejer, men nu verkar det som jag råkat ut för en lurendrejare.
Jag känner mig så dum!

Skulle köpa 10st Nintendo Switch spel för 2400kr, blandade titlar. Verkade som ett vettigt "paketpris".
Brukar oftast köpa saker på Tradera, men nu när blocket gjort annonser gratis, tänkte jag testa lite där. Sagt o gjort, allt verkade kanon, han verkade vettig efter diskussion satte jag in pengar via Swish och lovade återkomma när han skickat grejerna.

Nu har det gått snart 3 dygn och jag har inte fått svar på meddelande / sms.

Jag blir så trött på mig själv att jag litade på honom, men hur ska man kunna köpa grejer på ett bra sätt utan att kunna lita på folk? Aldrig köpa begagnat? Inte på blocket iallfall! Har köpt / sålt otroligt mycket genom åren på Tradera (medlem sen 2003), men aldrig råkat ut för skojare där. Är det bara blocket som är skit?

Är det polisanmälan som gäller?
Tyvärr bor personen längre upp i landet, i annat fall hade jag åkt hem till fanskapet.

Polisanmäl självklart, men det ger ju inte så mycket på kort sikt.
Men till nästa gång: betala, som blocket själva skriver på flera ställen, aldrig i förväg. Och omvänt: skicka aldrig något mot löfte om senare betalning. Även om annonsen är gratis behöver man använda någon form av tjänst som garanterar säkerheten för både säljare och köpare.

Permalänk
Medlem

Man får nog räkna in det i "cost of business" när man handlar begagnat. Jag har haft tur med förskottsbetalningar men för eller senare lär det skita sig.

jag tänker att det är som med aktier, "investera inte mer än vad du kan förlora, tidigare avkastning är inte en garanti för framtida"

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Kräver inte blocket bankID numera? Så det är väl bara polisanmäla inte mycket mer du kan göra såvida du inte betalt med PayPal lär du inte få se dina pengar igen.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kräver inte blocket bankID numera? Så det är väl bara polisanmäla inte mycket mer du kan göra såvida du inte betalt med PayPal lär du inte få se dina pengar igen.

TS betalade med Swish också, så pengarna borde vara väldigt lätta att spåra. Däremot om polisen gör något vet man ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kräver inte blocket bankID numera? Så det är väl bara polisanmäla inte mycket mer du kan göra såvida du inte betalt med PayPal lär du inte få se dina pengar igen.

Hur fungerar det med paypal? Går det få tillbaka sina pengar när man betalar med det?

Tradera har ju Paynova med köpskydd som jag använt vid dyrare inköp.
Annars får väl jag se det som en läxa och "cost of doing business" som @SmOOthy skrev här uppe.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Polisanmäl självklart, men det ger ju inte så mycket på kort sikt.
Men till nästa gång: betala, som blocket själva skriver på flera ställen, aldrig i förväg. Och omvänt: skicka aldrig något mot löfte om senare betalning. Även om annonsen är gratis behöver man använda någon form av tjänst som garanterar säkerheten för både säljare och köpare.

Så som säljare ska man aldrig skicka innan man fått betalt, och som köpare ska man aldrig betala innan man fått varorna?
1 + 1 = 273?

Permalänk
Medlem

Kontakta Blocket (https://blocket.zendesk.com/hc/sv/requests/new?ticket_form_id...) och delge all information du har.
Polisanmäl efter att du pratat med Blocket, de kan läsa alla meddelanden som användaren har skrivit på plattformen.

Förhoppningsvis så kommer BankID göra det betydligt svårare för personer att återkommande bedra folk på Blocket.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Så som säljare ska man aldrig skicka innan man fått betalt, och som köpare ska man aldrig betala innan man fått varorna?
1 + 1 = 273?

Det finns en tjänst de kallar blocketpaket, finns såklart flera andra tjänster som använder sig utav samma koncept.

"Frakt med säker betalning (även känt som Blocketpaketet) är vårt säkra sätt att köpa och sälja på distans över hela Sverige. Vi samarbetar med Rocker och Schenker för att erbjuda en tjänst till våra användare där vi håller pengarna efter att köparen har betalat. Det gör att köparen kan få hem och kontrollera att varan stämmer överens med vad säljaren har beskrivit i sin annons innan pengarna betalas ut till säljaren. Köparen har 24 timmar på sig att kontrollera och godkänna varans skick sen betalas pengarna ut automatiskt. Det är vår betalpartner Rocker som säkerställer att vi kan genomföra säkra betalningar och om du har några frågor kring din betalning kan du kontakta deras kundservice här. Tänk på att du måste vara minst 18 år för att kunna använda tjänsten."

Det går att läsa mer på blockets hemsida, men med den metoden känner i alla fall jag mig säkrare.

Permalänk
Medlem

Förmodligen polisanmälan, se vad blocket har för regler etc.
Blocketpaket är ju en lite säkrare lösning när saker ska skickas.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Hur fungerar det med paypal? Går det få tillbaka sina pengar när man betalar med det?

Tradera har ju Paynova med köpskydd som jag använt vid dyrare inköp.
Annars får väl jag se det som en läxa och "cost of doing business" som @SmOOthy skrev här uppe.

Man får anmäla personen både till polis och kundservice och sedan vänta ca 3-4 veckor innan man kan skicka in en" file a complaint" via PayPal och beskriva situation samt lämna diverse uppgifter. Har fått tillbaka pengarna båda gångerna jag blev blåst utan problem.

Polisen har jag inte hört något ifrån efter att jag polisanmält säljarna.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag avvaktar till måndag, har jag inte fått svar då går jag vidare med blocket och polisanmälan.
Får se det som en dyr läxa helt enkelt.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Jag blir så trött på mig själv att jag litade på honom, men hur ska man kunna köpa grejer på ett bra sätt utan att kunna lita på folk? Aldrig köpa begagnat? Inte på blocket iallfall! Har köpt / sålt otroligt mycket genom åren på Tradera (medlem sen 2003), men aldrig råkat ut för skojare där. Är det bara blocket som är skit?

Det går att köpa grejer på Blocket utan att bli blåst, men det kräver att man använder sig av deras tjänst säker frakt alternativt köper i fysisk person på plats hos säljaren eller på allmän plats. Blocket är omtyckt för att det ger viss mån av anonymitet jämfört mot te x Facebook Marketplace. Som exempel; Du skulle aldrig kunna sälja oönskade julklappar på Facebook Marketplace utan att riskera att en släkting får reda på det.

Tradera har också haft problem med bedrägerier (mindre nu än för några år sen), men har ett välfungerande betygsystem som gör att du som köpare kan se om en användare gått att lita på vid tidigare affärer med andra medlemmar på sajten. Det systemet saknar Blocket, på gott och ont.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag har bara blivit lurad på Tradera, aldrig på Blocket. Så det är nog tillfälligheter som avgör var tjuvarna finns.
Nuförtiden köper jag bara mellan fyra ögon när det gäller annonser. Enda undantaget är SweC-marknaden om det är en gammal, aktiv medlem.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHappyPirate:

Det finns en tjänst de kallar blocketpaket, finns såklart flera andra tjänster som använder sig utav samma koncept.

"Frakt med säker betalning (även känt som Blocketpaketet) är vårt säkra sätt att köpa och sälja på distans över hela Sverige. Vi samarbetar med Rocker och Schenker för att erbjuda en tjänst till våra användare där vi håller pengarna efter att köparen har betalat. Det gör att köparen kan få hem och kontrollera att varan stämmer överens med vad säljaren har beskrivit i sin annons innan pengarna betalas ut till säljaren. Köparen har 24 timmar på sig att kontrollera och godkänna varans skick sen betalas pengarna ut automatiskt. Det är vår betalpartner Rocker som säkerställer att vi kan genomföra säkra betalningar och om du har några frågor kring din betalning kan du kontakta deras kundservice här. Tänk på att du måste vara minst 18 år för att kunna använda tjänsten."

Det går att läsa mer på blockets hemsida, men med den metoden känner i alla fall jag mig säkrare.

Nu var det dock inte detta som föregående skrivare föreslog, utan helt sonika två inkompatibla synsätt.

Gällande Blocketpaket så gör det definitivt köparen säkrare. Men hela konceptet innebär dessvärre en överhängande risk för säljaren. Det finns nämligen inget som hindrar att köparen får hem varan och kanske byta ut sin trasiga produkt mot den fungerande han precis köpt, sedan godkänner köparen inte varans skick med hänvisning till att den inte fungerar, eller att det låg en sten i paketet. Då skickas paketet (med den trasiga varan eller en sten) tillbaka till säljaren, och köparen får tillbaka sina pengar...

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Så som säljare ska man aldrig skicka innan man fått betalt, och som köpare ska man aldrig betala innan man fått varorna?
1 + 1 = 273?

Underlig fråga när annonstjänsten säljer denna förmedling: https://www.blocket.se/tjanster/blocketpaketet/kop

Permalänk
Medlem

Blocket är faktiskt en av få annonsplatser där man har gjort något för att försöka stävja all de bedrägerier som begås dagligen. När man registrerar sig så måste man uppge bank-id, vilket gör att det är tämligen lätt för blocket att visa vem som använt ett konto. Du kan iofs själv få ut denna information genom mottagarens swish-nr om du polisanmäler men det är säkert lättare för dig att göra det genom blocket. Kontakta deras kundsäkerhets-service så hjälper de dig.

Tre dagar är dock lite kort tid att vänta innan man börjar tro att man blivit lurad. Ge det en vecka åtminstone.
Tänk även på att polisen väldigt sällan gör nåt i dessa fall, de hinner inte med, helt enkelt. Så man får polisanmäla, sen när man får bekräftat vem bedragaren är genom polisen, så får man driva in pengarna via en annan aktör, typ kronofogde, inkasso eller liknande. Det kan vara vettigt att kolla upp nissen via ratsit, för om det redan finns skulder som kronofogden driver in så hamnar man sist i kön.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Det kan finnas orsaker och vissa personer är tröga.

Sedan finns det skojarpack och de är lite hopplöst idag när de har rättsväsendet på deras sida. Jag har själv råkat ut för några såna.
De har inga pengar, kommer aldrig få in några pengar heller som ligger utanför det som är kvar efter löneutmärkningen. -Detta är ju tragisk. Men det betyder inte att de för det får göra vad som helst med argument som det ändå inte spelar någon roll då de inte har pengar.

Om TS inte får spelen så misstänker jag samma typ av person och det är då lite kört. Såklart en polisanmälan och hamna i kön bland alla de som inkräver pengar. (lycka till att komma före i kön än skattemyndigheten etc)

Så mitt råd är att vänta lite längre, ligg såklart på. Försök kolla upp vad det är för en person. Men är det fel person så är det lite kört. Polisanmälan bör dock göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kan finnas orsaker och vissa personer är tröga.

Sedan finns det skojarpack och de är lite hopplöst idag när de har rättsväsendet på deras sida. Jag har själv råkat ut för några såna.
De har inga pengar, kommer aldrig få in några pengar heller som ligger utanför det som är kvar efter löneutmärkningen. -Detta är ju tragisk. Men det betyder inte att de för det får göra vad som helst med argument som det ändå inte spelar någon roll då de inte har pengar.

Om TS inte får spelen så misstänker jag samma typ av person och det är då lite kört. Såklart en polisanmälan och hamna i kön bland alla de som inkräver pengar. (lycka till att komma före i kön än skattemyndigheten etc)

Så mitt råd är att vänta lite längre, ligg såklart på. Försök kolla upp vad det är för en person. Men är det fel person så är det lite kört. Polisanmälan bör dock göras.

Sökte på numret nu på hitta.se och det verkar som fler har stött på denna person "bedragare" har någon skrivit under våren.

Skulle givetvis sökt på namnet innan jag swishade, och har väl bara mig själv att skylla tyvärr. Blocketpaketet nästa gång eller skippa blocket helt...

Men man blir förbannad....😁

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Hade aldrig sålt något med blocketpaket, köparen kan bara hävda att det låg en bunke stenar i paketet och sen får du inte dina pengar eller varan tillbaka.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Hej!

Jag brukar oftast vara väldigt försiktig när jag köper grejer, men nu verkar det som jag råkat ut för en lurendrejare.
Jag känner mig så dum!

Skulle köpa 10st Nintendo Switch spel för 2400kr, blandade titlar. Verkade som ett vettigt "paketpris".
Brukar oftast köpa saker på Tradera, men nu när blocket gjort annonser gratis, tänkte jag testa lite där. Sagt o gjort, allt verkade kanon, han verkade vettig efter diskussion satte jag in pengar via Swish och lovade återkomma när han skickat grejerna.

Nu har det gått snart 3 dygn och jag har inte fått svar på meddelande / sms.

Jag blir så trött på mig själv att jag litade på honom, men hur ska man kunna köpa grejer på ett bra sätt utan att kunna lita på folk? Aldrig köpa begagnat? Inte på blocket iallfall! Har köpt / sålt otroligt mycket genom åren på Tradera (medlem sen 2003), men aldrig råkat ut för skojare där. Är det bara blocket som är skit?

Är det polisanmälan som gäller?
Tyvärr bor personen längre upp i landet, i annat fall hade jag åkt hem till fanskapet.

Tråkigt, därför jag aldrig skickar saker, vill dom ha det får de komma och hämta det. Köper jag åker jag och hämtar det. bättre det än att bli lurad tycker jag, eller skippa det helt. fast jag bor ju i stockholm och då är det lätt att hitta fysiska köpare/säljare. De som vägrar är uppenbarligen bedragare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Sökte på numret nu på hitta.se och det verkar som fler har stött på denna person "bedragare" har någon skrivit under våren.

Om du vet vem det är, med namn och telefonnummer och allt - har du provat att ringa?

Nu vet jag inte vem den här säljaren är, men jag gjorde en Tradera-affär för ett tag sen. Säljaren var en grabb, 20-25 nånstans. Han ville ha betalt via Swish, så han skickade sitt telefonnummer. Det rörde sig om över sju papp, så jag slog på telefonnumret och fick fram namnet. Därefter grävde jag fram det mesta jag kunde hitta. Hans adress, fick därigenom sambons namn. Hittade hans Facebook, hittade hans jobb samt hans föräldrar med deras telefonnummer, deras adress och så vidare, och så vidare.

Nu blev det aldrig att jag ringde ner honom och hela hans familj med plastfarsa och skit -- han fick iväg paketet efter tre långsamma dagar med dålig kommunikation -- men det är ju en väg också. Om du blivit blåst av en 45-årig yrkeskriminell blandmissbrukare kanske det är svårt, men är det en arbetslös, oknullad 23-åring som bor i mammas källare, då kanske det är värt att prova att googla lite namn och nummer till bekanta. Polisanmälan är väl praxis, så klart, men det kan ju inte skada att man är en jobbig jävel att ha blåst på pengar.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Om du vet vem det är, med namn och telefonnummer och allt - har du provat att ringa?

Nu vet jag inte vem den här säljaren är, men jag gjorde en Tradera-affär för ett tag sen. Säljaren var en grabb, 20-25 nånstans. Han ville ha betalt via Swish, så han skickade sitt telefonnummer. Det rörde sig om över sju papp, så jag slog på telefonnumret och fick fram namnet. Därefter grävde jag fram det mesta jag kunde hitta. Hans adress, fick därigenom sambons namn. Hittade hans Facebook, hittade hans jobb samt hans föräldrar med deras telefonnummer, deras adress och så vidare, och så vidare.

Nu blev det aldrig att jag ringde ner honom och hela hans familj med plastfarsa och skit -- han fick iväg paketet efter tre långsamma dagar med dålig kommunikation -- men det är ju en väg också. Om du blivit blåst av en 45-årig yrkeskriminell blandmissbrukare kanske det är svårt, men är det en arbetslös, oknullad 23-åring som bor i mammas källare, då kanske det är värt att prova att googla lite namn och nummer till bekanta. Polisanmälan är väl praxis, så klart, men det kan ju inte skada att man är en jobbig jävel att ha blåst på pengar.

Jag har ringt och smsat men inga svar, verkar finnas två stycken nummer, ett går ej fram. Det andra har jag googlat fram på namnet, bara 1st med det namnet i hela Sverige, men inget svar där heller.

Verkar vara en 39-åring, så det känns väl lite mer som en "professionell" tjuv.
Kunde ju hoppats det var en oknullad 23 åring men...😂

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Underlig fråga när annonstjänsten säljer denna förmedling: https://www.blocket.se/tjanster/blocketpaketet/kop

"Hej Blocket jag vill ha mina pengar tillbaka, det låg en tegelsten i paketet" *insert bild på tegelsten i tom låda*

Som säljare hade jag aldrig använt Blocket-paket. Blocket-paket är till för köpare, du kan lika bra skicka varan i förskott och invänta betalning typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

TS betalade med Swish också, så pengarna borde vara väldigt lätta att spåra. Däremot om polisen gör något vet man ju aldrig.

Spelar ingen roll. Om killen redan sitter hos hos kronofogden eller har en hög anmälningar på sig finns det inget att göra. Du kan liksom inte få tillbaka pengar han inte längre har.

Jag har själv köpt en grej med Swish och blev sedan ghostad. Jag gjorde en anmälan och efter ett tag ringde jag om uppdatering.
Svaret löd ungefär: Du är inte den enda. Du kan kräva ersättning i domstol men räkna inte med det.
Kort efter fick jag brev om nerlagd utredning pga att mitt fall med sina 500kr var mindre än de andra.

Sedan finns det målvakter också....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Polisanmäl självklart, men det ger ju inte så mycket på kort sikt.
Men till nästa gång: betala, som blocket själva skriver på flera ställen, aldrig i förväg. Och omvänt: skicka aldrig något mot löfte om senare betalning. Även om annonsen är gratis behöver man använda någon form av tjänst som garanterar säkerheten för både säljare och köpare.

Om man inte ska betala i förväg, och inte heller skicka saker i förväg, hur ska transaktionen då gå till?

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Om man inte ska betala i förväg, och inte heller skicka saker i förväg, hur ska transaktionen då gå till?

Via en förmedlare som har allt att tjäna på att säljaren och köparen ger och får vad de förväntar. Enligt andra inlägg här verkar det som att köparen har en orättvis fördel på det sätt som Blocket hanterar dessa transaktioner, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning. Alternativet är att man aldrig gör den här sortens affärer på distans utan alltid ansikte mot ansikte; där annonsmarknaden i så fall blir en ren förmedlare av informationen att det finns en produkt till salu eller ett önskemål att skaffa en produkt, precis som privata annonser i tidningar tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta reda på så mycket information som det går om säljaren. Hittar jag denne på hitta.se? Har personen blivit dömd för något? Sociala medier? Nu tänker säkert några att det låter lite stalker-aktigt men jag swishar iallafall inte 10000 kronor om jag inte kan checka av det mesta om personen och den inte är dömd för bedrägeri. Sedan vet personen heller inte att jag sökt upp allt detta och det glöms ju bort efter ett tag.

Nu kommer nog ingen vilja sälja till mig här på sweclockers hahaha...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Är det polisanmälan som gäller?
Tyvärr bor personen längre upp i landet, i annat fall hade jag åkt hem till fanskapet.

Blocket kräver BankID nu för tiden - Kontakta Blocket.

Som svar på din fråga så är Blocketpaketet väldigt smidigt nu för tiden och även om det inte är "foolproof" så är det oerhört mycket bättre än alternativet.

Enda stället jag kan tänka mig swisha direkt är faktiskt här på Swec...men det kanske är för att man varit med länge och det har gått bra 100% av gångerna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Hej!

Jag brukar oftast vara väldigt försiktig när jag köper grejer, men nu verkar det som jag råkat ut för en lurendrejare.
Jag känner mig så dum!

Skulle köpa 10st Nintendo Switch spel för 2400kr, blandade titlar. Verkade som ett vettigt "paketpris".
Brukar oftast köpa saker på Tradera, men nu när blocket gjort annonser gratis, tänkte jag testa lite där. Sagt o gjort, allt verkade kanon, han verkade vettig efter diskussion satte jag in pengar via Swish och lovade återkomma när han skickat grejerna.

Nu har det gått snart 3 dygn och jag har inte fått svar på meddelande / sms.

Jag blir så trött på mig själv att jag litade på honom, men hur ska man kunna köpa grejer på ett bra sätt utan att kunna lita på folk? Aldrig köpa begagnat? Inte på blocket iallfall! Har köpt / sålt otroligt mycket genom åren på Tradera (medlem sen 2003), men aldrig råkat ut för skojare där. Är det bara blocket som är skit?

Är det polisanmälan som gäller?
Tyvärr bor personen längre upp i landet, i annat fall hade jag åkt hem till fanskapet.

Har du fortfarande kontakt med honom?

Ibland är ju folk bara sega på att skicka

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies