Permalänk

Ligger mellan 600 kwh/mån ( tro vad som hände) men oftast runt 280 kwh/mån, 2a 60 kwm. 2 frysar och 2 kylar. kostar f.ö. 1.3kr/kwh ingen fast avgift.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Skrivet av pennyafnorberg:

Ligger mellan 600 kwh/mån ( tro vad som hände) men oftast runt 280 kwh/mån, 2a 60 kwm. 2 frysar och 2 kylar. kostar f.ö. 1.3kr/kwh ingen fast avgift.

130 öre kwh låter väldigt mycket? Rörligt?!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

@Ninotramp: Nope fast och fast

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Det här är lite löjligt, jag vara hemma enbart 4 dagar i Juli månad, så fick en räkning på den strömförbrukningen jag hade.. 3 kronor..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tänkte ta och liva upp en gammal men intressant tråd, det är så svårt att avgöra vad som är normal användning och normalt pris.

Så här ser vår förbrukning ut, vi bor 2 personer i en fyra i Stockholm, har Fortum som elleverantör och Ellevio som elnät och då det är samma koncern eller nått så får vi allt på samma faktura vilket är skönt.

Dec2020 386 kWh 671 sek inkl nätavgift (här hade vårt nykundsavtal gått ut)
1.74 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

nov2020 322 kWh 513 sek inkl nätavgift
1.59 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

okt2020 313 kWh 485 sek
1.55 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

sep2020 292 kWh 500 sek
1.71 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

aug2020 282 kWh 488sek
1.73 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

(Anledningen till att kwh-priset går upp med lägre användning beror till stor del på att fasta avgifter har större effekt om en inte tänker på det.)

Permalänk
Medlem

Vi brukar ligga mellan 300-400 kwh per månad, men jag försöker få ner det genom att komma ihåg att släcka lampor o.s.v. Tre personer i en sexa om 130 kvm. Delad kyl/frys, tvättmaskin och torktumlare. En person som arbetar hemifrån på heltid.

Permalänk
Medlem

December månad, ca 200kr dyrare än vanligt:

S.a 473 kwh
Fast avgift Elnät: 365.00
Överföring av el: 473 kwh x 14.40 öre/kwh =68.00
Fast avgift energi: 12.50
Förbrukning 473 kwh x 56.88 öre/kwh=269.00
Energiskatt 473 kwh x 35,30 öre/kwh =167.00
S:a 881,50
Moms 25% 220,50

S:a 1102,00

Villa, 40 år gamla vitvaror samt golvvärme i ett badrum, tvättar någon gång i veckan, diskar för hand och lagar mycket mat, två personer.

Vet inte om det är normalt? Brukar ligga på runt 450KWh ca 950kr/månaden.

Permalänk
Medlem

Elnät + Energiskatt, dvs det du inte kommer ifrån är 65% av min kvartalsfaktura i snitt.

Det enda man bör göra är att aktivt välja ett elavtal, dvs ej tillsvidareavtal! För lägennhet skulle jag välja rörligt elpris, skiljer så lite. För en villa som förbrukar mer kan bindning vara ett alternativ om man är priskänslig men tror att man historiskt tjänat på rörligt även där.

Just nu är dock elpriserna väldigt mycket högre än normalt beroende på ett antal faktorer såsom årstid och tillgång etc:
https://elavtal24.com/spotpris/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tänkte ta och liva upp en gammal men intressant tråd, det är så svårt att avgöra vad som är normal användning och normalt pris.

Så här ser vår förbrukning ut, vi bor 2 personer i en fyra i Stockholm, har Fortum som elleverantör och Ellevio som elnät och då det är samma koncern eller nått så får vi allt på samma faktura vilket är skönt.

Dec2020 386 kWh 671 sek inkl nätavgift (här hade vårt nykundsavtal gått ut)
1.74 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

nov2020 322 kWh 513 sek inkl nätavgift
1.59 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

okt2020 313 kWh 485 sek
1.55 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

sep2020 292 kWh 500 sek
1.71 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

aug2020 282 kWh 488sek
1.73 sek/kwh total kostnad inkl elnät och allt.

(Anledningen till att kwh-priset går upp med lägre användning beror till stor del på att fasta avgifter har större effekt om en inte tänker på det.)

Ja, det är förjävla dyrt med fasta avgifter/elskatter i Stockholm.
Betalar 37 öre per KW/h men hamnar i slutändan på 1.63 :- / KWH + fast månadsavgift på 59:-

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Värme: Ett år gammal luft-luftvärmepump. Kör även med vattenelement i 2 rum. En värmefläkt ute i isolerat förråd som håller 10c

Bor själv och är sparsam med elen. Kommer ändå upp i 1000 kWh i månaden. Januari kommer gå över det.

Betalar över 1000 kronor i elavgift har Eon. Runt 500 kronor i elräkning Skellefteå Kraft, rörligt.

Bor i Halland.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Bor i ett radhus i Stockholm, mittenhus så bara två väggar mot utsidan. Ca 135 kvadrat och värmt med luft-vatten värmepump samt lågt inställd golvvärme i 2 badrum + hallen/köket. Har alla standardgrejer (disk, tvätt) + en NAS och en Server som står på 24/7. 70 tals lättbetong, med extraisolerad vind samt moderna 3 glasfönster

Använde 960kWh under December, för en förutspådd årsförbrukning på 10 500 totalt. Det är förhållandevis lite, men tror det beror på att vi mest duschade på gymmet innan gå på gym blev en dålig ide. Torkar även all tvätt utan tumlare. Att året varit så varm har ju gjort sitt med

Permalänk
Medlem

Ca 300 kWh per månad, vilket är väldigt lite med tanke på att det är radhus på ca 110kvm (3 Pers) och vi har fjärrvärme. Problemet ligger inte i förbrukningen utan elnätsavgiften som är helt orimlig! Och inget som jag kan påverka... Bort med skiten!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Ca 300 kWh per månad, vilket är väldigt lite med tanke på att det är radhus på ca 110kvm (3 Pers) och vi har fjärrvärme. Problemet ligger inte i förbrukningen utan elnätsavgiften som är helt orimlig! Och inget som jag kan påverka... Bort med skiten!

Nä istället blir det bidrag för dom som använder mycket el.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nä istället blir det bidrag för dom som använder mycket el.

Elnätsavgiften står för ca 65% av mina elkostnader... Hur kan jag påverka den? Nej det kan jag inte!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Inaktiv

Jag bor i en parhus lägenhet från 2019 på 65m2 och min förbrukning ligger på 4000-5000kWh per år. Är inte helt hundra på uppvärmning och ventilation om allt går på bolaget eller ifall det är en del av min faktura också.

Ca 600kr i månaden, ganska billigt imo.

Permalänk
Medlem

Lägenhet, 50kvm, ligger mellan 80~100kWh per månad..

Visa signatur

<3

Permalänk
Musikälskare

75kvm Malmö

Senaste räkningen som var hyffsad men den kommer säkert tredubblas inom snart framtid imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

65m² Malmö för augusti månad

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Elnätsavgiften står för ca 65% av mina elkostnader... Hur kan jag påverka den? Nej det kan jag inte!

Du kan flytta till en bostad där ett annat bolag äger ledningen.

Men ja, elnätsavgifterna borde spegla driftkostnaden för ledningen, något jag är skeptiskt till att den gör i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du kan flytta till en bostad där ett annat bolag äger ledningen.

Men ja, elnätsavgifterna borde spegla driftkostnaden för ledningen, något jag är skeptiskt till att den gör i många fall.

Även om man flyttar så kommer man betala för elnätsavgiften, det kanske är mindre i andra städer (för i min stad verkar det vara en som har monopol över allt) det är en kostnad som staten ska stå för tycker jag...

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hmm vi ligger på 600kWh per månad i snitt i en tre på 76 kvm (tre personer) - någon som har koll på vilka smarta pluggar typ D-Link DSP-W218 som man kunde införskaffa för att hålla koll på förbrukningen?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hmm vi ligger på 600kWh per månad i snitt i en tre på 76 kvm (tre personer) - någon som har koll på vilka smarta pluggar typ D-Link DSP-W218 som man kunde införskaffa för att hålla koll på förbrukningen?

Låter som du också har någon elbov likt mig, elgolvvärme i badrummet kanske? Jag har börjat stänga av min stationära över natten också, men det tar emot..

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Halvtie:

65m² Malmö för augusti månad
<Uppladdad bildlänk>

Jag hamnade på 808kr, rörligt, 75kvm Malmö

Nästan dubbelt upp från förra månaden, here we go... Men jag betalar gärna dom kronorna extra så länge detta skadar Ryssland i slutändan, ära åt Ukraina!

EDIT: Jag lider med dom som kommer få elräkningen nu, det kommer bli en chock förmodligen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hmm vi ligger på 600kWh per månad i snitt i en tre på 76 kvm (tre personer) - någon som har koll på vilka smarta pluggar typ D-Link DSP-W218 som man kunde införskaffa för att hålla koll på förbrukningen?

Vi är 2 personer och bor i en trerumslägenhet på 71 kvadrat. V har en gammal frys och kyl samt en tvättmaskin som används 2-3 gånger i veckan och vår förbrukning är ca 200 kwh, något måste vara fel med er förbrukning .

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Hmm vi ligger på 600kWh per månad i snitt i en tre på 76 kvm (tre personer) - någon som har koll på vilka smarta pluggar typ D-Link DSP-W218 som man kunde införskaffa för att hålla koll på förbrukningen?

Skrivet av anton studs:

Vi är 2 personer och bor i en trerumslägenhet på 71 kvadrat. V har en gammal frys och kyl samt en tvättmaskin som används 2-3 gånger i veckan och vår förbrukning är ca 200 kwh, något måste vara fel med er förbrukning .

Jag bor i lika stor lägenhet som er fast vi är två vuxna, två barn i mellanstadieålder. Ligger runt 500 kwh. Tvättar 1-2 maskiner tvätt varje dag, kör tumlaren 3-4 ggr i veckan, diskmaskin och handdukstork på under vintern (80w). Kyl o frys max 5 år gamla. Stor tv igång flera timmar per dag.

Använder ni spis och ugn ofta, datorer, kaffemaskiner mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hmm vi ligger på 600kWh per månad i snitt i en tre på 76 kvm (tre personer) - någon som har koll på vilka smarta pluggar typ D-Link DSP-W218 som man kunde införskaffa för att hålla koll på förbrukningen?

Shelly har riktigt bra produkter. Kanske en Plug S är vad du söker?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Jag bor i lika stor lägenhet som er fast vi är två vuxna, två barn i mellanstadieålder. Ligger runt 500 kwh. Tvättar 1-2 maskiner tvätt varje dag, kör tumlaren 3-4 ggr i veckan, diskmaskin och handdukstork på under vintern (80w). Kyl o frys max 5 år gamla. Stor tv igång flera timmar per dag.

Använder ni spis och ugn ofta, datorer, kaffemaskiner mm?

Torktumlare käkar många kWh - från 2-10 kWh beroende om det är värmepumps-tumlare (2 kWh), kondenstumlare (4-6 kWh) eller låter fukten gå ut med ventilationen (8-10 kWh) - att ånga upp flertal kg vatten vid torkning drar mycket värme!.

En tvättmaskinstvätt och en diskmaskins-tvätt med moderna maskiner drar ungefär 1 kWh vardera.

Tvättlina är alternativ om där man hänger tvätten har anständig ventilation och inte blir för fuktig eller torka utomhus när det är möjligt.

Permalänk
Inaktiv

416kr i månaden, fast pris i några år till

Permalänk
Medlem

Snittat ca 120 kWh per månad i år i en etta på 23 kvm men då har jag datorn och teven igång ca 15 timmar om dygnet så antar att jag ligger mycket högre än snittet. Betalar ca 400 kr i månaden för elhandel och elnät och detta är i Stockholm.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

83kvm Malmö.

Förbrukar ca 1100kwh per kvartal och kommande elräkning 3100:- inkl moms 😥