Normal elförbrukning i lägenhet?

Permalänk
Medlem

Bor själv i en nyprod 2:a på 53Kvm, förra månadens elräkning:
Förbrukning: 389,18 kWh, Pris: 1,4100 kr/kWh
Föreningen som har elavtalet så kan inte byta. Men har nog mina servrar att skylla på när det kommer till hög elförbrukning...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

@Generalkyckling:

Har familj(3pers), bor i en trea på 82kvm.
Har torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, en extra frys + diverse elektriska prylar och vanliga kyl och frys i köket.
Betalar ca 400kr/mån i snitt.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

@Crockett:

Aaargh så korkad jag är, tänkte inte på det ASGARV

Jag tackar alla i tråden så länge, till de jag inte citerat och ej svarat, vi kör på med era elpriser, så ska jag se om jag får ut kyl/frys från väggen på något sätt, för mätas ska det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mallesoft:

@mrqaffe:
Något är då märkligt i mitt hem, jag stängde av precis allt i lägenheten, då menar jag ALLT, utom kyl/frys kollade mätaren i lgh, det stod 0,0000? alltså ingen förbrukning alls, jag sa åt pojken att öppna kylskåpsdörren medans jag kollade mätaren, då blev det 0,0280kW, så någonting drar den iaf.

Jävligt skumt? nåja har lånat 2st Gelia PM300 på bibblan, ska mäta lite i en mån, så jag får se vad mina prylar drar live så att säga, under tiden får ni gärna posta era elräkningar här så jag får lite mer att gå på.

Vad är märkligt ? Det låter normalt att belysningen drar 28W, det är ett rimligt värde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Boddeinnan i en lägenhet ca 95m2 3 pers med diskmaskin, tvätt och tork, då låg vi i snitt på runt 550- 600:- månaden (Eon + kundkraft) rörlig

vi har för ca ett år sedan flyttat till 105m2 har diskmaskin, men ingen tvätt eller tork i lägenheten nu som innan, och nu ligger vi i snitt på 400:- månaden Endast (Eon) rörlig

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

@mrqaffe:
jag tyckte det var märkligt att det stod 0000, innan jag fick svar att kylen inte är på/går hela tiden korkat av mig som sagt, nåja vaktis kommer i morgon och drar ut kyl/frys, då ävlar ska det mätas, vilket är meningslöst i nuläget, för Vimarhem byter då inte förräns grejjerna går sönder enl de.

Permalänk
Medlem

Kollade på Compricer och loggade även in och kollade vad jag betalar i månaden på Göta Energi. Går från 94,5öre/Wh (inklusive fasta avgifter osv) till 72öre/Wh.

Lite bättre.. Med min förbrukning som jag har i dag skulle det betyda typ 700kr /år i besparing. Inte helt fel. Synd att man är så jävla lat och kolla upp sånt här.. Men nu är jag lite mer nöjd iallafall

Givetvis betalar jag även till Ellevio (nätägaren) också utöver detta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag bor i en etta på ca 32-34 kvm, datorn är på säkert 8-12 timmar om dygnet och sen tittar tjejen konstant på netflix via Xboxet. Har ingen koll på förbrukning men räkningen blir på 250-300kr/mån

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tjena!
Fick precis första elräkningen för en full månad och blev lite förvånad över hur dyrt det blev. Tänkte höra lite hur mycket el ni spenderar och om ni tycker priset verkar vettigt?

Lägenheten är en 3a på ca 70-80m2 (Hjärnsläpp).
Ingen diskmaskin, men tvättmaskin + torktumlare. Vi är 3 personer som bor här. Varmvatten ska vad jag vet ingå. Likaså uppvärmning.
Perioden 01/09-01/10 spenderades ca 460 KW/H. Detta hamnade med alla skatter och avgifter på 718kr. Jag tycker 718kr för en månad låter ganska saftigt, men har och andra sidan alltid bott hemma förut så vet inte ^^. Hur ligger det/ni till? Ni som kan det här.

Om ingen redan påpekat det så finns det en gammal tråd här på forumet om elmätare som räknar fel. Kan hända du har en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tjena!
Fick precis första elräkningen för en full månad och blev lite förvånad över hur dyrt det blev. Tänkte höra lite hur mycket el ni spenderar och om ni tycker priset verkar vettigt?

Lägenheten är en 3a på ca 70-80m2 (Hjärnsläpp).
Ingen diskmaskin, men tvättmaskin + torktumlare. Vi är 3 personer som bor här. Varmvatten ska vad jag vet ingå. Likaså uppvärmning.
Perioden 01/09-01/10 spenderades ca 460 KW/H. Detta hamnade med alla skatter och avgifter på 718kr. Jag tycker 718kr för en månad låter ganska saftigt, men har och andra sidan alltid bott hemma förut så vet inte ^^. Hur ligger det/ni till? Ni som kan det här.

Du kanske har amd processor och grafikkort i din dator?

Skämt åsido. Låter ganska normalt. Mina elräkningar är betydligt högre för en etta på 35 kv. Men så är det elvärme. På sommaren ligger jag runt 600. Men så har jag en del prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

bor två i en tvåa på 60m2, båda spelar relativt många timmar om dagen. ingen tvättmaskin eller torktumlare dock har vi diskmaskin! brukar ligga runt 550-700kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

4:a på 120m², torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, hemmastudio (med allt vad det innebär), 65":are med hemmabioanläggning, xbox one, ps4 och diverse andra prylar.

Ingen koll på förbrukningen men räkningen ligger i snitt på 120 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

@mrqaffe:
Något är då märkligt i mitt hem, jag stängde av precis allt i lägenheten, då menar jag ALLT, utom kyl/frys kollade mätaren i lgh, det stod 0,0000? alltså ingen förbrukning alls, jag sa åt pojken att öppna kylskåpsdörren medans jag kollade mätaren, då blev det 0,0280kW, så någonting drar den iaf.

Jävligt skumt? nåja har lånat 2st Gelia PM300 på bibblan, ska mäta lite i en mån, så jag får se vad mina prylar drar live så att säga, under tiden får ni gärna posta era elräkningar här så jag får lite mer att gå på.

Frågar du mig låter det absolut inte skumt.. Är nog inte många förutom jag som verkligen gör en research på energieffektiviteten dagens kylskåp har idag :smile:

Bara för att göra en jämförelse så du förstår varför jag inte det låter skumt.
Vi tar ett kylskåp med energimärkningen A++ som exempel:

Just detta jag tittade på hade en årsförbrukning på 113kW/h i vanligt användande och slår man sedan ut det på ett år som har 8760 timmar så får vi en siffra som säger 0,01289~kW/h. Inte så långt ifrån ditt kylskåp, ditt kylskåp kanske har en energiklass lägre.
Nu vet jag att man inte kan gå allt för mycket på ett genomsnitt från STEM men det är ett genomsnitt som sumerar det hela med > Att dagens kylskåp drar nästan ingenting <.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Fick passande nog elräkningen idag. Bor ensam i en tvåa. Separat fullsize kyl o frys. Diskmaskin som används 1 gång i veckan typ. Lagar mat med spisen ganska sällan. En stationär dator som alltid är igång.

170 kWh/månad (= 180 kr/mån + nätavgifter)

Permalänk
Inaktiv

Bor i en 1:a på cirka 30 m2 , ingen diskmaskin eller tvättmaskin. Brukar ligga på 55-60 kWh/månad, snittar på 120kr/elräkning . Är väldigt sällan hemma och stänger alltid av strömbrytaren på grendosorna när jag lämnar lägenheten. Lagar mat varje dag så spisen / ugnen går för fulla muggar .

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Ok, verkar ju ligga på en rätt "normal" nivå då.
Men blir nog att byta elbolag när man orkar!

Att byta elbolag är det lättaste och smartaste jag gjort typ! Tog ett par minuter på elskling.se och jag sänkte elkostnaden med 50% jämfört med det elavtal jag så snällt "fick" när jag flyttade in. Gör det! nu!

Permalänk
Medlem

Bor själv i en 2a på 64kvm. Hade fast elkostnad på 250kr i månaden men har nu rörlig, ligger på runt 330kr i månaden vilket heller inte är fyskam. Föreningen som har avtalet så jag har inte någon jättebra koll på leverantör och pris per kWh.

Ang elektronikprylar så är det väl det vanliga, kyl/frys, spis, ugn, tvättmaskin. Datorn är igång ca 5-6 timmar per dygn, kanske någon timme längre under helger. TVn står på ungefär lika lång tid då jag gillar att ha den igång i bakgrunden.

Alla lampor i lägenheten är dessutom LED-lampor, så dessa borde inte påverka elräkningen allt för mycket. Golv/Bordslampor är dessutom försedda med timer så dom inte lyser dygnet runt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag hade en stor elräkning trots inget inkopplat i lgh, inte ens kyl, enbart en led lampa på toan i övrigt stearin ljus, runt 170kwh/mån om jag minns rätt. Detta var en 1'a, lgh innan det låg jag på 50kw/h mån det var en 2'a men då ahde jag kyl och kanske någon lampa ibland.

Elbolaget hänvisade till stångåstaden, stångåstaden hänvisade till elbolaget. Hittar du ingen annan orsak kan det alltså vara något fel någonstans, fick även ett sms från hyresgästen efter som undrade om elräkningen kunde stämma. Så börja räkna på om det är rimligt och är det inte det felsök (elmätare bakom tumlaren exvis)

Permalänk
Rekordmedlem

Min elförbrukning i hus 2015

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ojoj, ingen dålig resurrect ^^
Till er som fortfarande citerar mig så skrev jag tråden för 6 år sedan. Bytt lägenhet ett par gånger sedan dess och betalar förövrigt betydligt mindre i el numera

Permalänk

@Generalkyckling:
Du får skylla på mig, det var jag som grävde upp detta liket

Permalänk
Skrivet av mallesoft:

@Generalkyckling:
Du får skylla på mig, det var jag som grävde upp detta liket

Äsch då, är väl bra om tråden kommer till nytta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@TEEH:
Kyl/frys heter Electrolux ER8312B och spis Electrolux EKE7100, det säger inte mig så mycket som amatör, förutom att det är antika prylar i elektronik världen.

Permalänk
Medlem

2pers, 2a på ~60 kvm, elen hamnar på 350-450 beroende på månad. Tvättmaskin + (nyare) diskmaskin

320 kwh på senaste räkningen och 450:- totalt med moms etc.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Man har ju blivit lite bortskämd med elpriset från att ha bott i Östersund, där det bara kostar 62,31 öre per kilowatt

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Denna månaden låg min elräkning på 366kr, 201 kWh. Brukar inte skilja sig många kronor per månad. Har rörligt elavtal.
5 rok, 108kvm, 2 vuxna och 2 barn. Diskmaskinen går dagligen och tvättmaskinen några ggr/v. Ingen torktumlare dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag betala i kallhyra per månad ca 2000kr och de var de billigaste jag hittade när jag förnyade mitt el kontrakt. Totalt dra min 2:a på 66kvm ca 13.000kWh per år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon140132:

Jag betala i kallhyra per månad ca 2000kr och de var de billigaste jag hittade när jag förnyade mitt el kontrakt. Totalt dra min 2:a på 66kvm ca 13.000kWh per år.

Det är ju en horribel energiåtgång för nått så litet, har du väggar på lägenheten ? Den genomsnittliga energiåtgången för uppvärmning av småhus är 105-110kWh/m^2 per år och du bränner ungefär dubbelt så mycket energi som en modern villa med mycket större area,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Betalade 380kr med nätavgift osv denna månaden. Tycker det var saftigt för en tvåa. Har iofs 2 st servrar igång 24/7 men dom ska bara ligga på runt 30-40w i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Semester i juli?

Skrivet av anon140132:

Jag betala i kallhyra per månad ca 2000kr och de var de billigaste jag hittade när jag förnyade mitt el kontrakt. Totalt dra min 2:a på 66kvm ca 13.000kWh per år.

Direktverkande el och ingen isolering?
Det är vad min 170m2 villa hamnar på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."