Normal elförbrukning i lägenhet?

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Ja, de ha jag. Jag bor mitt i en villaområde. Hälften av de är bara nätavgifter. Och sigtuna ha dom dyraste nätavgifter i länet. I Somras så renoverade dom badrummet lite snabbt och sa jag att jag kunde säga upp min hyres sänkning om ni bytte el pannan. Men nej, de vägrade SigtunaHem att göra de. Dom hotade mig istället att vräka ut mig och på grund av dom inte svarade på telefonen så var jag lite otrevligt att nästa gång så skulle dom polisanmäla mig. Dom sa att dom hade inte råd. Men samtidigt köpte dom en villa för 4.2 miljoner för asylsökande. Väldigt konstigt beteende av VD Göran Langer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bra att den här tråden dammades av.
Har betalat 550kr+ i månaden ganska länge nu och inte orkar byta leverantör. Bor ensam utan tvätt eller tumlare i en tvåa. 108öre/kWh. Bytte till Fortum och fick ner det till 72 öre. Tillkommer väl 18 öre eller nåt men det blev en skaplig sänkning ändå.

529kr(+elnätsavgift ca 100kr/mån) första kvartalet blev det. Det är ju helt galet att man suttit och betalat nästan tre gånger mer i så många år.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Senaste elräkningen låg på 1229 kronor, förbrukning 663 kWh för två månader.

Bor i en etta på ca 40 kvadrat. Spelar mycket med min dator, sen har jag en laptop som nästan alltid står på.

Endast själva elen gick på 595 kronor, resten är avgifter mer eller mindre. Elnätsabonnemangsavgift, "elöverföring", elavtalsavgift, osv..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Visst äre en gammal tråd.

Men bor numera själv i en 3a på med 2 barn varannan vecka.
datorn och en äldre plasma tv & ps4 står och surrar dagligen.
Flyttade in här i slutet av mars.

Fick nu en lapp att min förbrukning under 2017 var 1220 kW
dvs en snittförbrukning på 135 kW per mån, tycker det är lite väl lågt? klagar visserligen inte, men kollar man andra så har dom ju dubbelt så hög förbrukning.

har "fastpris" då föreningen står för elavtal, så 2018 års kostnad blir nu 122kr per mån, och öka förbrukningen under 2018 så blire annat pris 2019 osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

1,56 SEK/kWh är vansinne, ring upp din elleverantör och fråga varför du skall betala så mycket för din el. Priset bör max ligga på 1,20 SEK/kWh för en villa med 25 ampere huvudsäkring och trefas, lägenhet bör vara lägre då huvudsäkring sällan är över 16 ampere!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att ge ett bidrag till denna tråden också. Kan vara kul att jämföra med andra och ge tips!

Jag är sambo och bor i en 2:a på 62kvm i Malmö. Har "EON" som nätleverantör och "Godel" för elkonsumptionen.
Jag valde elavtal hos just Godel eftersom de skänker all sin vinst till organisationer (världen över), och du kan välja vilken du vill stödja.

Elräkningen för Juli 2020 var totalt 348 SEK:

- EON: 277 SEK (elnätsabonnemang + elöverföring + energiskatt)
- Godel: 71 SEK (125kWh elpris/elavtal, dvs förbrukningen)

Blev förvånad av hur höga elräkningar folk har i denna tråden, men många inlägg har också några år på nacken. Samtidigt så har vi ingen stationär dator just nu som drar.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är bakom flötet, eller är det inte så att man alltid åker på nätavgift och att det enda som sker när man byter elbolag är att man får en faktura på nätavgiften och en annan på själva förbrukningen (via elbolaget man bytt till)?

Så att man får någon liten faktura på ~70kr eller så från elbolaget är ju inte att likställa med att den totala kostnaden för elkonsumtionen är så låg. För denna behöver man plussa ihop kostnaderna för konsumtion med nätavgift.

Så har det åtminstone alltid varit för mig 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk

Jag elskade detta för start i Oktober. Är inte detta ett bra pris?

Elhandelsbolag: Lumo Energi AB
Org.nummer: 559222-6871
Avtalsform: Fast pris
Avtalsstart: 2020-10-19
Bindningstid: 12 månader
Betalningssätt: Faktura
Övrigt: Avtalet kan endast tecknas av nya kunder
Elpris: 23,95 öre/kWh
inkl. elcertifikatsavgift

Ovan priser är exkl. moms.

Notera: Ditt jämförelsepris som du tidigare såg på elskling.se inkluderade även moms (25%) och blev då totalt 29,94 öre/kWh.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är det jag som är bakom flötet, eller är det inte så att man alltid åker på nätavgift och att det enda som sker när man byter elbolag är att man får en faktura på nätavgiften och en annan på själva förbrukningen (via elbolaget man bytt till)?

Så att man får någon liten faktura på ~70kr eller så från elbolaget är ju inte att likställa med att den totala kostnaden för elkonsumtionen är så låg. För denna behöver man plussa ihop kostnaderna för konsumtion med nätavgift.

Så har det åtminstone alltid varit för mig 🤷‍♂️

Jao så är det. EON har väl monopol på nätabonnomanget? Så det kommer du aldrig ifrån. Det är elpriset, dvs konsumptionen du kan byta leverantör på.

Permalänk
Medlem

2a på 64kvm och vi får en räkning på runt 600-650kr varannan månad vilket känns normalt. Datorn står på större delen av kvällen men annars tittar vi inte mycket på TV. Dock körs tvättmaskin och diskmaskin några gånger i veckan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

EON minst 700 kronor i månaden. El Skellefteå kraft : 140 kronor förra månaden.

Bor i lägenhet gjorde av med 429 KWh i juli.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

EON minst 700 kronor i månaden. El Skellefteå kraft : 140 kronor förra månaden.

Bor i lägenhet gjorde av med 429 KWh i juli.

Stor lägenhet eller driver du eget kärnkraftverk hemma mitt i sommaren? 😅

Skämt åsido, tycker det låter lite högt då jag själv i snitt gör av med 140-150kWh i månaden och då har jag ändå dator, Plasma-TV från 2013 etc som är igång i princip jämt dagtid.

Har du egen tvättmaskin, tumlare, golvvärme etc? Lite nyfiken.

Permalänk
Skrivet av edson:

Stor lägenhet eller driver du eget kärnkraftverk hemma mitt i sommaren? 😅

Skämt åsido, tycker det låter lite högt då jag själv i snitt gör av med 140-150kWh i månaden och då har jag ändå dator, Plasma-TV från 2013 etc som är igång i princip jämt dagtid.

Har du egen tvättmaskin, tumlare, golvvärme etc? Lite nyfiken.

Ok får nog kolla över om det är något som drar i onödan. Alla mina element är avstängda, använder lite varmvatten, jag har tvättmaskin men torkade kläderna ute annars använder jag avfuktare. Diskmaskin använder jag.
Visst körde lite med mina 2000w infravärmare på altanen men inte mycket... Använder inte särskilt mycket elektronik. Haft en inneboende kanske 1-2 veckor i juli kanske drar lite mer el då.

Betalade min första elräkning någonsin i juli då jag hyrt i andra hand länge av en släkting. Annars kunde jag kollat historiken bättre.

Ser att jag alltid använder minst 7 kwh fast jag är bortrest vad kan detta bero på ni som vet? Grejerna som är på då är 3 små lågenergilampor ca 7 timmar på timer. En värmepanna tror jag det heter. Sen router o lite elektronik i standby. Kanske är det värmepannan som jag har fel inställd?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ser att jag alltid använder minst 7 kwh fast jag är bortrest vad kan detta bero på ni som vet? Grejerna som är på då är 3 små lågenergilampor ca 7 timmar på timer. En värmepanna tror jag det heter. Sen router o lite elektronik i standby. Kanske är det värmepannan som jag har fel inställd?

Kyl och frys? Såna där klassiska saker som alltid står och går oavsett om man är hemma eller ej.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Gick in och kollade och läste en massa nu på elspecen på internetbanken och verkar ha fattat lite tror jag. Bor i en etta 40 kvadrat, har dator, 3 skärmar, 65" tv, ELELEMENT, 3hue lampor, nanoleaf lampa, kyl/frys kombo, spis. Har nu även en Ac men den borde först visas på Juli specen. Så pga elelementen så förstår jag ju att det är rätt dyrt under vintern, sedan står min dator i sign på typ dygnet runt, släcker skärmar och lampor och sånt. Så under natten är det bara kyl/frysen och datorn som står på, elelementet i badrummet är typ satt på 20 grader och står på hela året. Elementen i rummet är avstängda sedan typ maj. Det som jag får ut av el specen är att det man betalat mest av är skatter och avgifter, själva elen i sig är ju rätt billig. Sedan verkar jag väll ha rörligt elpris då det kan gå från 17 - 32 öre/kWh så även att jag använde mindre el i Juni så blev det ändå dyrare än Maj. Kan det vara värt att ha fast elpris? Så om mina små uträkningar stämmer så betalde jag typ 900:- för Januarimånad och 450:- för Juni.

Jan: 734 kWh, 31,14 öre/kWh 228,56:-
Feb: 707 kWh, 27,86 öre/kWh 196,97:-

Försäljning, Elhandel, Månadsavgift 675,15:-
Elnät, Energiskatt, Säkring, Moms 1132,37:-
1808:-
_________________________________
Mars:734 kWh, 21,03 öre/kWh 154,36:-
April: 500 kWh, 17,66 öre/kWh 88,30:-

Försäljning, Elhandel, Månadsavgift 405,01:-
Elnät, Energiskatt, Säkring, Moms 963,73:-
1369:-
________________________________
Maj: 419 kWh, 18,96 öre/kWh 79,45:-
Juni: 285 kWh, 32,37 öre/kWh 92,25:-

Försäljning, Elhandel,Månadsavgift 335,74:-
Elnät, Energiskatt, Säkring, Moms 627,53:-
963:-

Beräknad årsförbrukning runt 5900kWh och kostnad runt 4800:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Första raden e 2018 sen 2019 etc

Datorn står på väldigt ofta, kör alltid en tvättmaskin varje dag "tränings kläder" Tv:n går ofta med stor hemmabio. Diskmaskin en gång i veckan.

Bor i en hyresrätt en 2a på 62Kvm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Daz:

Kyl och frys? Såna där klassiska saker som alltid står och går oavsett om man är hemma eller ej.

Sant har stor kyl och frys . Tänkte jag inte på. 👍

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

2a på 58kvm byggt 2011. Ligger runtomkring 300kWh.
Arbetsdator med extra skärm igång 8h vardagar, resterande tid är datorn i signaturen igång under vaken tid (med 3 skärmar).

Har egen tvättmaskin och torktumlare som går ungefär 1 gång i veckan samt diskmaskin 3-4 gånger i veckan.

I övrigt en liten NAS och plexserver som snurrar konstant.

I tidigare lägenhet låg jag närmare 400kWh, 1a på 36kvm. Där hade jag varken diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare.
Det var dock ett gammalt hus med dåliga vitvaror, byggt på 40-talet med kyl från gissningsvis sent 90-tal.
Hade även en switch igång som jag nu slipper tack vare nätverk draget i väggarna (färre trådade enheter, klarar mig på routerns switch)

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Bor i en etta på 17 kvadrat och min elräkning pendlar mellan 280 och 400 beroemde på hur mycket datorn står igång, dock verkar det inte påverkats så mycket med ACn som stått och gått när det varit varmt.

Glömde ett ord, rättade till det
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag förstår inte vad tusan folk gör som drar så mycket ström? Vi bor i radhus, 111kvm. 4 rum + kök. Värme går på fjärrvärme så den påverkar inte elkostnaden.

Dygnet runt
Fullstort kylskåp
Fullstor frys
110L aquarium med pump och värmare (värmaren går mindre på sommaren p.g.a. högre omgivande temperatur)
Google home, router, Comhem kabelmodem och annat smått och gott

Sporadisk
Diskmaskin - 2 gånger i veckan
Tvättmaskin - 3 gånger i veckan
48" 5 år gammal TV, soundbar och PS4 som används för Netflix etc. ca 2h om dagen
2st datorer som används dagligen.
Samt självklart belysning etc. i varje rum.

Trotts det ligger vi runt 210-250 kwh på sommaren och 280-320KWh på vintern.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag förstår inte vad tusan folk gör som drar så mycket ström? Vi bor i radhus, 111kvm. 4 rum + kök. Värme går på fjärrvärme så den påverkar inte elkostnaden.

Dygnet runt
Fullstort kylskåp
Fullstor frys
110L aquarium med pump och värmare (värmaren går mindre på sommaren p.g.a. högre omgivande temperatur)
Google home, router, Comhem kabelmodem och annat smått och gott

Sporadisk
Diskmaskin - 2 gånger i veckan
Tvättmaskin - 3 gånger i veckan
48" 5 år gammal TV, soundbar och PS4 som används för Netflix etc. ca 2h om dagen
2st datorer som används dagligen.
Samt självklart belysning etc. i varje rum.

Trotts det ligger vi runt 210-250 kwh på sommaren och 280-320KWh på vintern.

Bor i lägenhet och vi kör diskmaskinen 1-2 ggr om dagen, tvättmaskin+tork ca 5-6 ggr i veckan, 2 datorer igång 24/7 och OLED TV med bra högtalarsystem som körs några timmar per dag. Vinkyl osv drar väl lite iaf och så värmegolv i badrummet har vi ju också och köksutrustning som används en hel del, har ju en del wifipunkter och switchar igång hela tiden också. Nu på sommaren drar ACn typ 250 kWh/mån också.

Gör av med runt 5-550 kWh/mån på vintern och runt 750 kWh nu under sommaren. Även i gamla lägenheten blev det runt 500 kWh/mån. Känns som man aktivt måste tänka på att förbruka mindre och undvika att använda torktumlare med mera för att komma ner.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Bor i lägenhet och vi kör diskmaskinen 1-2 ggr om dagen, tvättmaskin+tork ca 5-6 ggr i veckan, 2 datorer igång 24/7 och OLED TV med bra högtalarsystem som körs några timmar per dag. Vinkyl osv drar väl lite iaf och så värmegolv i badrummet har vi ju också och köksutrustning som används en hel del, har ju en del wifipunkter och switchar igång hela tiden också. Nu på sommaren drar ACn typ 250 kWh/mån också.

Gör av med runt 5-550 kWh/mån på vintern och runt 750 kWh nu under sommaren. Även i gamla lägenheten blev det runt 500 kWh/mån. Känns som man aktivt måste tänka på att förbruka mindre och undvika att använda torktumlare med mera för att komma ner.

Ja, torktumlare är en riktig energislukare. Så den använder vi nästan aldrig. Sen beror det såklart på hur många man är i hushållet. Men är man bara 2 (som vi är) så förstår jag inte varför man skulle köra diskmaskinen eller tvättmaskinen dagligen? Man kör dem ju när man fyllt dem?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, torktumlare är en riktig energislukare. Så den använder vi nästan aldrig. Sen beror det såklart på hur många man är i hushållet. Men är man bara 2 (som vi är) så förstår jag inte varför man skulle köra diskmaskinen eller tvättmaskinen dagligen? Man kör dem ju när man fyllt dem?

Vi är bara 2 också, men minst en diskmaskin om dagen blir det ju om man lagar mat på kvällen, ibland 2 om man lagar något mer avancerat till lunchen också. Mycket glas går ju åt nu under sommaren också. Gör man inte det slutar det med att man inte får in allt på kvällen och det ligger disk kvar.

Tvättmaskinen blir ju mer att man får köra för att dela upp saker, det som är standard hos oss är en maskin vardera för handdukar, vita sängkläder, färgade sängkläder och 2-3 maskiner med vanliga kläder (brukar tvätta färgat 2 ggr i veckan så träningskläder inte ligger för länge och sen blir det en extra med vitt varannan vecka typ).

Permalänk
Medlem

För månaden Juli betalar jag cirka 115 SEK i elräkning hos EON, för 90kWh förbrukade. Jag är ensam boende på 75m² (2:a) och använder bara elektronik efter jobb (16:30 > ~22:30), + mobilen på laddning under natten.

Handdisk, ingen diskmaskin. Ingen tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten. Endast lampor, dator och TV som drar el (+ kyl/frys, spis).

Helt rimligt, IMO, men elnätsavgiften från Kraftringen hade ju gärna fått försvinna...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Vi är bara 2 också, men minst en diskmaskin om dagen blir det ju om man lagar mat på kvällen, ibland 2 om man lagar något mer avancerat till lunchen också. Mycket glas går ju åt nu under sommaren också. Gör man inte det slutar det med att man inte får in allt på kvällen och det ligger disk kvar.

Tvättmaskinen blir ju mer att man får köra för att dela upp saker, det som är standard hos oss är en maskin vardera för handdukar, vita sängkläder, färgade sängkläder och 2-3 maskiner med vanliga kläder (brukar tvätta färgat 2 ggr i veckan så träningskläder inte ligger för länge och sen blir det en extra med vitt varannan vecka typ).

Shit, snacka om olika vanor.

Lunch äter vi båda på jobb - så det ger ingen disk hemma. Men mat lagar vi ju i stort sätt varje kväll. Ett glas man bara dricker vatten i går ju att använda för två middagar, vi tar inte nytt varje gång vi ska dricka något senare på kvällen. Ugnsplåtar och stekpannor körs ej i maskin, så det sparar ju lite. Men ändå. Vi kör liksom 2-3 maskiner disk i veckan. Mot era 7-9 då typ?

Självklart delar vi upp saker i tvättmaskinen.
Det brukar bli:
1 maskin i veckan med sängkläder (som vi tvättar när vi byter dem varje helg)
1 maskin i veckan med "vanliga kläder" - skit samma som kläderna ligger några dagar extra i en tvättkorg?
1 maskin i veckan som antigen består av vita kläder eller handdukar/badlakan beroende på vad som fyller en maskin just nu.

Folk är bra konstiga (inklusive en själv) Vi behöver absolut inte "tänka på att försöka få ner förbrukningen". Det är snarare ett naturligt utfall av våra vanor. Sen vet jag med mig att vi redan anses konstiga då vi också har ett matkonto på ca 3500:- i månaden (restaurang ej medräknat) trotts att vi i stort sätt endast äter svenskodlat och mycket kravmärkta kvalitetsprodukter. Men det är såklart en annan historia.

Sammantaget gör det löpande kostnader inte ens tar upp halva min lön
(El, lån+amortering, mat, internet, bensin, försäkringar etc. landar på ca 15tkr varje månad) - vilket lämnar desto mer över till bilar, restaurangbesök och datorer

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecthelion:

För månaden Juli betalar jag cirka 115 SEK i elräkning hos EON, för 90kWh förbrukade. Jag är ensam boende på 75m² (2:a) och använder bara elektronik efter jobb (16:30 > ~22:30), + mobilen på laddning under natten.

Handdisk, ingen diskmaskin. Ingen tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten. Endast lampor, dator och TV som drar el (+ kyl/frys, spis).

Helt rimligt, IMO, men elnätsavgiften från Kraftringen hade ju gärna fått försvinna...

Jag blir inte riktigt klok på vad det är som drar el hos mig faktiskt. Ensamstående, 1:a på 45m2, har ej tvätt/tork/disk-maskin och <10 år gammal kyl och frys. Jag snittar kanske 160kWh/månad, nu i juli blev det 140kWh, när jag var bortrest större delen av månaden. Iofs är kyl/frys fullstora, men ändå.

Betalade ca 280kr, varav 179kr i fasta avgifter.

Skrivet av Gorian:

Är det jag som är bakom flötet, eller är det inte så att man alltid åker på nätavgift och att det enda som sker när man byter elbolag är att man får en faktura på nätavgiften och en annan på själva förbrukningen (via elbolaget man bytt till)?

Så att man får någon liten faktura på ~70kr eller så från elbolaget är ju inte att likställa med att den totala kostnaden för elkonsumtionen är så låg. För denna behöver man plussa ihop kostnaderna för konsumtion med nätavgift.

Så har det åtminstone alltid varit för mig 🤷‍♂️

Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Shit, snacka om olika vanor.

Lunch äter vi båda på jobb - så det ger ingen disk hemma. Men mat lagar vi ju i stort sätt varje kväll. Ett glas man bara dricker vatten i går ju att använda för två middagar, vi tar inte nytt varje gång vi ska dricka något senare på kvällen. Ugnsplåtar och stekpannor körs ej i maskin, så det sparar ju lite. Men ändå. Vi kör liksom 2-3 maskiner disk i veckan. Mot era 7-9 då typ?

Självklart delar vi upp saker i tvättmaskinen.
Det brukar bli:
1 maskin i veckan med sängkläder (som vi tvättar när vi byter dem varje helg)
1 maskin i veckan med "vanliga kläder" - skit samma som kläderna ligger några dagar extra i en tvättkorg?
1 maskin i veckan som antigen består av vita kläder eller handdukar/badlakan beroende på vad som fyller en maskin just nu.

Folk är bra konstiga (inklusive en själv) Vi behöver absolut inte "tänka på att försöka få ner förbrukningen". Det är snarare ett naturligt utfall av våra vanor. Sen vet jag med mig att vi redan anses konstiga då vi också har ett matkonto på ca 3500:- i månaden (restaurang ej medräknat) trotts att vi i stort sätt endast äter svenskodlat och mycket kravmärkta kvalitetsprodukter. Men det är såklart en annan historia.

Sammantaget gör det löpande kostnader inte ens tar upp halva min lön
(El, lån+amortering, mat, internet, bensin, försäkringar etc. landar på ca 15tkr varje månad) - vilket lämnar desto mer över till bilar, restaurangbesök och datorer

Haha, ja vanorna verkar vara väldigt annorlunda. Jag har ju alltid varit hemma och jobbat till ca 80% så det påverkar ju en del (nu är både jag och frun hemma 100%).

Rent generellt som person är jag inte den som har för vana att spara in på saker utan min inställning har alltid varit att fokusera mer på att göra inflödet större i så fall. Så det påverkar ju garanterat även elförbrukningen, så att slänga igång en diskmaskin med bara 7 vinglas i efter vi haft gäster och jag vill ha en ren diskbänk förekommer ju. Sist och slutligen gör det bara hundralappar på en månad.

Permalänk
Medlem

1a, 41kvm med diskmaskin, dator med 2 skärmar och 55" OLED TV. Nu är elektroniken mer på då man jobbar hemifrån varannan vecka. Annars förbrukas det enbart efter arbetstid. Diskmaskinen är igång varannan dag.

El-handel
Årsavgift - 28,46 kr
El - 62,25 kr

Elnät

Abonnemang - 86,39 kr
Elöverföring - 21,00 kr
Energiskatt - 52,95 kr

Förbrukning 150 kWh (Öresundskraft)

Permalänk
Medlem

Jämför själv med förra året, förbrukar ca 20 kWh mindre nu per månad.

Det som skiljer sig från förra året är att jag nu lagar mat hemma nästan varje dag, har 1 extra dator som står på 24/7 och jobbar hemifrån 90% av tiden.

Diskmaskinen körs också varje dag jämfört med 2-3 gånger per vecka tidigare, det har också varit varmt som satan så kyl/frys borde gå på högvarv...

I teorin borde min förbrukning ligga på 50% mer än förra året men har lägre, svart magi på gång.

Permalänk
Medlem

@Meathim: Vad har du för märke m. modellnr på kyl/frys?

Konstigt att det drar så mycket. Elmätaren i fastigheten som är felaktig kanske?