Vilka UW skärmar har inbyggt stöd för fönsterhantering / zoner, eller vad det nu kallas...

Permalänk
Medlem

Vilka UW skärmar har inbyggt stöd för fönsterhantering / zoner, eller vad det nu kallas...

Har nu 2 st 27" 4K. Min vanliga anledning till att behålla dessa var att det är lätt att skyffla innehåll från en skärm till en annan och det är lättare med (program-)fönsterhanteringen på 2, eller fler, skärmar.

Men, häromdagen snubblade jag över att några tillverkare och några UW skärmar börjat med en teknik som underlättar detta på lite olika sätt och man kan dela upp fönsterna på princip samma sätt som med fler skärmar, fast på en UW skärm. Det hade kunnat vara en lösning för mig.

Någon som vet vad jag pratar om och kan ge exempel på det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fönsterhantering sköts väl ändå via operativsystemet? Eller syftar du på att ansluta två kablar mellan dator och skärm och använda en UW som två fysiska skärmar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Windows 11 har det inbyggt, bara att hovra över maximeringsknappen på ett fönster.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Om du kör Windows så rekommenderar jag att installera PowerToys. Där finns ett verktyg som heter FancyZones som virtuellt delar in en skärm i flera arbetsytor.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Är det Picture by Picture som du är ute efter? Då kan du dela upp din skärm i flera mindre ytor genom att ansluta fler kablar till skärmen. I Windows blir det då som flera skärmar.

Annars har du t.ex. PowerToys med FancyZones som gör att du kan fästa program i olika områden på skärmen - som Windows inbyggda fast bättre + du väljer själv hur stora zonerna ska vara.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Som flera andra skrivit:
PowerToys med FancyZones är vägen att gå, oavsett vilken layout man har på skärm/skärmar.

Har idag en 32" 1440p och två vertikala 24" 1080p, har aldrig ens försökt låta Windows hantera fönstren utan kört FancyZones så länge det funnits tillgängligt!

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

Hittade en lista på de vanligaste: https://www.makeuseof.com/tag/virtual-monitor-apps-maximize-u...

Trodde det fanns "native" för respektive bildskärm, men jag gissar att det närmaste man kommer är appar som ovan, samt andra som Dell Display Manager som kommer med deras skärmar.

Varför har jag inte pillat mer på [Win + Pil] tangenterna förr...

Visa signatur