Permalänk
Medlem

NAS åtkomst via wifi långsam

Hej.

Har en Zyxel NAS 326 som står å surrar i förrådet där vi lagrar alla bilder.
Går jätte bra att komma åt den när man har nätverkskabel inkopplad i både dom stationära / laptoparna. Dock om man vill ha åtkomst via laptopen över Wifi (wifi 6) så går det sjukt segt att se bilderna, rör sig iaf 5 min för att bara ta fram förhandsvisningarna.
Går man istället in via mobilerna så fungerar det bra (dock då via Zyxels app ).

Finns det något som kan begränsa ner det hela för laptopens wifi?
Något sett att se överförings hastigheten mot nas:en över wifi då kabel fungerar bra som sagt?

//

Permalänk
Medlem

Kan ju killgissa lite

Zyxel-appen kanske använder typ en webbserver från Nasen, så där är tumnaglarna redan förskapade?

Har du Wifi 6 på laptopen? Rent allmänt så är wifi inte bra på "många små filer". Ligger ALLA bilder i en mapp? Eller kan du öppna en mapp med säg 1000 bilder?

Permalänk
Medlem

Killgissningar är ju bättre än inga alls .
Kan ju mkt vara så som du säger via deras app.
Ja det är wifi 6 även på laptopen. blir dock samma bekymmer om man öppnar en mapp med enbart 5 bilder.
Blir ju klart bättre svars tid än med en mapp som innehåller 5000 bilder, men rör sig fortfarande om iaf 40 sekunder bara för att öppna en bild i en mapp med 5 bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Killgissningar är ju bättre än inga alls .
Kan ju mkt vara så som du säger via deras app.
Ja det är wifi 6 även på laptopen. blir dock samma bekymmer om man öppnar en mapp med enbart 5 bilder.
Blir ju klart bättre svars tid än med en mapp som innehåller 5000 bilder, men rör sig fortfarande om iaf 40 sekunder bara för att öppna en bild i en mapp med 5 bilder

Kan du testa att öppna någon annan folder över nätet? Som inte är till NASen utan t.ex. till en annan windows dator?

Funkar Wifi bra på laptopen annars? Jag har 2 kompisar som bägge hade sjukt mkt problem med sin wifi 6 router(från Telenor tror jag).

Testa t.ex.

https://packetlosstest.com/

När du är påkopplad på wifi.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Det ska testas då. Men ja för övrigt så fungerar wifit bra på laptopen. Men ska prova via testet du skickade med 👍