Permalänk
Medlem

Nya serien Andersson QLED på Netonnet

Denna har jag inte sett förut, deras nya serie med Dolby Vision, Dolby Atmos och Android TV. Hittar ingen information om nits eller typ av panel, ingenting alls förutom att det är en 50/60hz panel. Men priset verkar ju svårslaget, är det någon kunnig som kan identifiera vilken Vestel-modell det är?

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/andersson-qled6531uhd...

Permalänk
Medlem

Tjejen köpte en 55" till sin son i förra veckan. Jag antog att det är TCL som ligger bakom panelen med tanke på priset. Har för mig att det bara är de och Samsung som tillverkar QLED-paneler men jag kan minnas helt fel å andra sidan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Baksidan med kontakterna ser exakt likadana ut som en Nokia 5800D QLED som jag testade tidigare i år. Om det är samma grundmodell så är det lite bättre bas-TV med typiska bas-TV-egenskaper som inte är sämst på något men heller inte märkbart bättre än något annat.

Samsung Display har inte tillverkat LCD-paneler sedan sedan 2020-någongång vilket innebär att en Samsung-TV kommer med paneler från främst TCL/CSOT och andra tillverkare med 2021- och 2022-utbudet.

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Kollar på en ny tv åt mina föräldrar som knappt har några krav. Men pga vissa synsvårigheter vore någon form av rörelseförbättringsfunktion önskvärt. Typ som LGs TruMotion eller liknande.
Har läst i bruksanvisningen online att det finns något som kallas DI-filmläge samt något som heter MJC, som man skulle kunna tolka som dylika funktioner, oklart om det är det dock. Hittar ingen annan info. Någon som har koll? 😊

Skrivet av Svantesson666:

Tjejen köpte en 55" till sin son i förra veckan. Jag antog att det är TCL som ligger bakom panelen med tanke på priset. Har för mig att det bara är de och Samsung som tillverkar QLED-paneler men jag kan minnas helt fel å andra sidan.

Kanske du har koll på min fundering här ovan? 😁 Någon annan input såhär 10 månader senare?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gardell:

Hej alla!
Kollar på en ny tv åt mina föräldrar som knappt har några krav. Men pga vissa synsvårigheter vore någon form av rörelseförbättringsfunktion önskvärt. Typ som LGs TruMotion eller liknande.
Har läst i bruksanvisningen online att det finns något som kallas DI-filmläge samt något som heter MJC, som man skulle kunna tolka som dylika funktioner, oklart om det är det dock. Hittar ingen annan info. Någon som har koll? 😊

Kanske du har koll på min fundering här ovan? 😁 Någon annan input såhär 10 månader senare?

Ifall du är ute specifikt efter en TV med interpolering – särskilt väl fungerande interpolering – då är det värt att välja en TV som har en bekräftad interpolering med kvalitet, till exempelvis Sony. Att läsa om förkortningar på OEM-modeller likt Andersson och hoppas det är rätt sorts funktion och hoppas den dessutom fungerar bra – det är inte den vägen som leder till framgång.

"DI" står antagligen för "Directors Intent" aka Filmmaker mode. Dessa brukar stänga av interpolering eftersom interpolering går emot just filmskaparens intentioner.

MJC är interpoleringen på Vestel-byggda TV-apparater. Gissar att det står för något som "Motion Judder Compensation" eller liknande. Den är inte bra, utan ett typexempel på en interpolering som går in och ut ur interpoleringen och ömsom hackar, ömsom flyter. Väldigt distraherande när rörelser börjar supermjuk och spontant börjar hacka eller viceversa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Hej alla!
Kollar på en ny tv åt mina föräldrar som knappt har några krav. Men pga vissa synsvårigheter vore någon form av rörelseförbättringsfunktion önskvärt. Typ som LGs TruMotion eller liknande.
Har läst i bruksanvisningen online att det finns något som kallas DI-filmläge samt något som heter MJC, som man skulle kunna tolka som dylika funktioner, oklart om det är det dock. Hittar ingen annan info. Någon som har koll? 😊

Kanske du har koll på min fundering här ovan? 😁 Någon annan input såhär 10 månader senare?

Nej tyvärr. Har inte ens sett den. Men han är nöjd men det betyder i det här fallet just ingenting.