Permalänk
Medlem

Ap, Mesh eller förstärkare?

Hej,

Har lite problem med att jag tappar kontakt med wifi på övervåning och källare samt i köket, routern som är en Asus Rt-ac66ub1 finns i vardagsrummet och jag vill gärna slippa att dra tp kabel efter väggarna och golv till någon Mesh eller Ap i ett annat rum.

Så vad är det jag ska ha för att slippa tappa wifi när jag lämnar vardagsrummet?

Mvh
Nbdod

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Det som marknadsförs som "accesspunkt" går bort, eftersom det kräver kabelanslutning och du vill inte dra kabel. Det är förstås det minst dåliga annars.

Vad du än köper, se till att du har öppet köp eller ångerrätt enligt distansavtalslagen, för när man lämnat vanligt trådat ethernet finns det inga garantier för hur det kommer fungera.

"Powerline", dvs ethernet över elnätet kan vara ett alternativ, lite beroende på hur husets el är dragen. Och i det läget kan accesspunkter komma i spel igen.

Vad du än köper för WiFi-grej så är det inte magiska prylar. De sekundära enheterna kommer kräva täckning, så fungerar dina vanliga enheter dåligt på en punkt i huset så kommer en ny pryl fungera dåligt eller marginellt bättre på samma plats om huvudenheten (ny eller samma) blir kvar där den är nu. Man måste med andra ord hitta en plats på halva vägen, med OK täckning, att placera sekundärenheterna på.

Det som säljs som förstärkare/repeater har i allmänhet bara en radio per frekvensband. Det innebär grovt att halva radiotiden går åt att ta emot och halva radiotiden går åt att skicka vidare trafik. Det gör inga underverk för prestandan, men kan fungera gott nog om man inte har så stora krav.

Saker som säljs som mesh har ibland en dedikerad radio för "backhaul", vilket gör att de kan ta emot och skicka vidare trafik samtidigt. Dessa enheter har då ofta en radio i 2,4 GHz-bandet och två i 5 GHz-bandet, där en av 5 GHz-radioenheterna används för backhaul. Men det finns även "mesh"-enheter som saknar den möjligheten (och då är billigare), vilket gör att man i princip är tillbaka i repeater-träsket, fast med ett roligare namn och eventuellt lite annan bonus-funktionalitet.

Mesh-begreppet handlar egentligen om hur man skickar vidare nätverkstrafik mellan enheter. Men enheter som marknadsförs som mesh har ibland även orelaterade proprietära tekniska lösningar för "network assisted handover", dvs lösningar för att klientenheter ska vara uppkopplad mot den nod som ger bäst (minst dålig) prestanda. I dagsläget finns det alltid en proprietär komponent i detta (det är bara delvis standardiserat, än), så man behöver i praktiken utrustning (mjukvara egentligen) från samma tillverkare överallt. Om sådan funktionalitet är önskvärd behöver man kolla efter just det eftersom det inte är någon garanti att det finns i alla enheter som kallas för mesh. Och eftersom det är proprietärt kan det fungera väldigt olika för olika tillverkare och det är aldrig välbeskrivet exakt hur det funbgerar. Dessutom kommer fabrikatet på klientenheterna spela roll för hur bra (dåligt) det fungerar i praktiken.

Vilken utrustning jag rekommenderar? Ingen, WiFi är alltid mer eller mindre skit, ur minst någon aspekt och jag är ytterst ointresserad av proprietära lösningar. Dessutom vet jag inget om din förväntansnivå på prestanda. Men du kan säkert hitta hundratals produkter som duger åt dig - köp något som ser bra ut, kostar lagom mycket och har rätt egenskaper enligt ovan - och testa dig fram.

Permalänk
Medlem

för att få det bra så måste du dra kabel till AP:s eller kablade meshpunkter. Allt annat kommer bli en B lösning.

Permalänk
Medlem

En förstärkare eller WiFi-router är i regel en regelrätt accesspunkt, har trådlös backhaul och integrerar i "mesh" och går att köra med kabel för "backhaul". Många rena accesspunkter går att köra med trådlös backhaul.

Du kan böna och be att något som en Asus RP-AC55 eller t.ex. en till RT-AC66U fungerar som en trådlös accesspunkt med Asus AiMesh, men i praktiken är det sällan så enkelt med radio.

Rena mesh-produkter skulle jag säga att man ska köra med kabel, alltså även till noderna för de som hade dedikerad (egen) radio för backhaul har försvunnit från marknaden. Många produkter som marknadsförs som mesh går inte att ställa in på något vettigt sätt, typ signalstyrka, WiFi-kanaler o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med Tp-link x20 Mesh, kablade anslutningar i huset men trådlöst till enheten i Garaget.
Och fungerar perfekt för mig även i garaget.
Visst att man tappar hastighet när det är trådlös överförning till garage enheten, men inget märkbart sålänge man inte ska jobba med något allt för krävande.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons.

Syftet jag har med den här Ap, Mesh eller förstärkare lösningen är ju bara att få wifi signal längre bort, så att telefonen och chromecasten kan användas i t.ex sovrummet på övervåningen.
Jag ska inte använda wifi signalen att t.ex spela på datorn utan bara så chromecasten kan fungera, eller när man lyssnar på pod och går in i köket så slutar den spela för man tappar signalen.

Förstår att det bästa är trådat, och jag kommer dra uttag till de flesta rum när jag renoverar nedervåningen om något år.

Om vi säger såhär, vad ska jag ha om jag bara vill förlänga wifi signalen utan tp kabel?

Och vad ska jag ha om jag vill förlänga wifi signalen med tp kabel?

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

Om vi säger såhär, vad ska jag ha om jag bara vill förlänga wifi signalen utan tp kabel?

Ett mesh. Det är skillnad på mesh och mesh, men det är enkelt och det fungerar. Hade jag köpt ett nytt nu hade jag nog köpt något som sköter backhaul över 6GHz-bandet, men i vilket fall - köp ETT paket med ett gäng enheter så blir det lättast

Citat:

Och vad ska jag ha om jag vill förlänga wifi signalen med tp kabel?

Antingen skall du ha ytterligare en accesspunkt som stödjer alla relevanta standarder om handover, samtidigt som din nuvarande gör det, eller så köper du ett mesh-paket som stödjer backhaul över kabel. Det sista är dyrare men mycket lättare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Saker som säljs som mesh har ibland en dedikerad radio för "backhaul", vilket gör att de kan ta emot och skicka vidare trafik samtidigt. Dessa enheter har då ofta en radio i 2,4 GHz-bandet och två i 5 GHz-bandet, där en av 5 GHz-radioenheterna används för backhaul. Men det finns även "mesh"-enheter som saknar den möjligheten (och då är billigare), vilket gör att man i princip är tillbaka i repeater-träsket, fast med ett roligare namn och eventuellt lite annan bonus-funktionalitet.

Även om man saknar en tredje radio är mesh bättre än repeater, eftersom det kan använda bägge banden (2.4GHz och 5GHz) för att kommunicera mellan enheterna. Om du då använder 5GHz från enheter till första mesh-enhet och 2.4GHz mellan mesh-enheterna (eller tvärtom) blir det ingen försämrad bandbredd för en enskild användare.

Detta sagt, visst är det bättre med en tredje radio så att man kan köra den trafiken separat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

Tack för all respons.

Syftet jag har med den här Ap, Mesh eller förstärkare lösningen är ju bara att få wifi signal längre bort, så att telefonen och chromecasten kan användas i t.ex sovrummet på övervåningen.
Jag ska inte använda wifi signalen att t.ex spela på datorn utan bara så chromecasten kan fungera, eller när man lyssnar på pod och går in i köket så slutar den spela för man tappar signalen.

Förstår att det bästa är trådat, och jag kommer dra uttag till de flesta rum när jag renoverar nedervåningen om något år.

Om vi säger såhär, vad ska jag ha om jag bara vill förlänga wifi signalen utan tp kabel?

Och vad ska jag ha om jag vill förlänga wifi signalen med tp kabel?

Om du bara ska sköta skaer så som chromecast osv så kommer ett mesh nätvärk så som tp-link x20 eller liknande fungera galant utan att behöva dra trådad anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Om du bara ska sköta skaer så som chromecast osv så kommer ett mesh nätvärk så som tp-link x20 eller liknande fungera galant utan att behöva dra trådad anslutning.

Tack,

Kollade på tp-link x20 med 3 enheter, kollade även på Asus ZenWifi XT8 tri-band 2 enheter som är något dyrare. Är det och kasta pengarna i sjön, Asus är 1300kr dyrare.

Mvh

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital