Intel Core i5-13400 uppges öka kärnantalet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja det är så jag också har fattat det. Folk pratar ju hela tiden om att Zen4 mest har ökade frekvenser. Men verkar ju även röra sig om en hyfsad IPC-ökning. Så det blir spännande att se vad som blir vettigast.

5-10 % "hyfsad" på 24 månader?

Var själv besviken på M1->M2 / A14->A15 (samma CPU-kärnor), där gick "IPC" upp i genomsnitt med ~10 % på ett år (långt mer för de "små" kärnorna än för de "stora" kärnorna) + en liten frekvensökning. Men där får Apple skylla sig själva som skämt bort oss med 20-30 % per år innan

Intel leverande ju också 15-20 % per steg för Skylake -> Sunny Cove -> Golden Cove

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

$ står för dollar och inte kontanter och dessutom så stavas kontanter på engelska 'cash' och inte 'cache'

Jo men ibland blir folk kreativa

Som

:)

Ser många som en smiley istället för kolon högerparentes.
Många som använder slang i olika sammanhang som kanske inte alltid är tekniskt korrekt osv.

Ibland får man välja om man vill förstå eller om man hellre grälar om teknikaliteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

5-10 % "hyfsad" på 24 månader?

Var själv besviken på M1->M2 / A14->A15 (samma CPU-kärnor), där gick "IPC" upp i genomsnitt med ~10 % på ett år (långt mer för de "små" kärnorna än för de "stora" kärnorna) + en liten frekvensökning. Men där får Apple skylla sig själva som skämt bort oss med 20-30 % per år innan

Intel leverande ju också 15-20 % per steg för Skylake -> Sunny Cove -> Golden Cove

Som läget är med X86 generellt får man väl vara glad att det händer något alls. Sålänge det går krympa noder kan de nog alltid peta upp frekvenserna. Men det svåra är väl just IPC.

Men visst, jag hade väl I vanlig ordning hoppats på mer med helt ny sockel och allt. Men det är väl bara inse att som läget är nu så får man vara glad för allt man får

Gällande Apple så tror jag de sandbagar. De är ju marknadsledande vad gäller energieffektivitet och har ingen som flåsar dem i nacken så de sparar nog på krutet tills det behövs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

För att dom måste.
Om inte Zen 2 fanns så skulle nog inte ens Alder Lake existera.
Och nu när AMD lanserar igen så tvingas Intel till att matcha.
Vem kunde tro att faktisk konkurrens skulle leda till ett CPU race vi inte sett på nästan 20 år?!

Zen2 släpptes 2019, d.v.s. för 3 år sedan. Ledtiden för en nu CPU-design är ca 4 år, det när saker går enligt plan, vilket inte riktigt varit fallet för Intels 10 nm process...

Vidare finns tack och lov inte Intel/AMD längre i ett CPU-vacuum. De båda idag överkörda av Apple på bärbara och efter en lång rad misslyckade försök att ta 32-bit Arm in i servermarknaden (fattar inte ens varför man försökte, att man gjorde det resulterade och som väntat kapitalt misslyckades i ett större motstånd att satsa på 64-bit Arm) börjar vi nu se ARM64 baserade serverlösningar som faktiskt kan slå Intel/AMD på fingrarna i absolut prestanda (och vara helt överlägsen sett till perf/W).

AWS, Azure och Google Cloud har alla idag ARM64 instanser med högre prestanda per vCPU än vad Intel/AMD har att erbjuda

Svårt att säga hur hur medveten Intel varit kring den utvecklingen, men rätt övertygad att de hade varit rätt mycket på samma punkt man är idag oavsett Zen.

En sak vi kanske inte hade sett då är det race vi nu ser mot att helt skita i effekten, man går all-in för att få till den CPU som kommer "vinna" de flesta benchmarks. Det även om den drar löjligt med ström.

Vidare har vi faktiskt inte haft så här dyra desktop CPUer sedan Intel/AMD slogs med PIII/P4 och Athlon (AMD var först att lansera en konsument CPU norr om $1000, "Athlon 64 FX" , Intel följde efter med "P4 extreme"). Så vissa saker drivs på när Intel och AMD drar jämt prestandamässigt, men en sak vi tyvärr inte verka få från detta är billigare desktop CPUer (prisnivån har tvärtom ökat när det varit jämnare mellan dem)...

Skrivet av Allexz:

Är det bara jag som läser detta som: att de vill stoppa gamers från att köpa de riktigt billiga processorerna istället för K modeller?
Därav så stryper man klockfrekvensen och öser in lite fler cores för att 'dölja' deras faktiskta tanke bakom detta?

Både Intel och AMD har ju det "problemet": om man skulle pusha varje modell så långt som fysiken tillåter skulle ju modellerna med 4-6 kärnor gå att klocka högre än toppmodellerna som har långt fler kärnor. Om man skulle släppa sådana högt klockade "få-kärnor modeller" på marknaden skulle dessa bli toppvalet för en klar majoritet -> skitdålig affärsidé för Intel/AMD!

Är ingen slump att man reserverar de högsta boost-frekvenserna för toppmodellerna med flest kärnor. Teknist sett är det bakvänt, men enda rimliga affärsmässiga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Fan också! Jag som tänkte bygga med 13400 eftersom man slipper småkärnorna.

Nåväl, får väl bli AMD denna gång då ifall Intel ska trilskas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Är det bara jag som läser detta som: att de vill stoppa gamers från att köpa de riktigt billiga processorerna istället för K modeller?
Därav så stryper man klockfrekvensen och öser in lite fler cores för att 'dölja' deras faktiskta tanke bakom detta?

Ifallde åtminstone kunde sälja k modeller av i5/ i7or utan småkärnor, en OC baddare så att säga.

Att köpa skiten för att stänga av dem känns inte som något alternativ. Man röstar ju med plånboken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon201296:

Ifallde åtminstone kunde sälja k modeller av i5/ i7or utan småkärnor, en OC baddare så att säga.

Att köpa skiten för att stänga av dem känns inte som något alternativ. Man röstar ju med plånboken.

Bara en fråga: stänger du också av SMT?

Windows/Linux schemaläggare kommer ju i första hand prioritera att välja en "stor" CPU där ingen av CPU-trådarna används, i andra hand välja en "liten" kärna och i sista hand välja den "andra" tråden på en "stor" CPU.

Detta är vettigt då prestanda är
stor kärna där en tråd används > liten kärna > stor kärna där "andra" tråden redan används

Och det är mindre skillnad mellan de två första fallen än det sista! Ur den aspekten kan man se de små kärnorna som en form av "turboladdad SMT", kanske mer så på t.ex. M1 där boost:en från de små kärnorna är mer i nivå med SMT (minus nackdelen att det som redan kör på den "stora" kärnan ser en dipp i prestanda med ~40 %) än på Alder Lake där de "små" kärnorna faktiskt inte är så små (de är tyvärr inte heller i närheten lika energieffektiva som många andra "små" kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bara en fråga: stänger du också av SMT?

Windows/Linux schemaläggare kommer ju i första hand prioritera att välja en "stor" CPU där ingen av CPU-trådarna används, i andra hand välja en "liten" kärna och i sista hand välja den "andra" tråden på en "stor" CPU.

Detta är vettigt då prestanda är
stor kärna där en tråd används > liten kärna > stor kärna där "andra" tråden redan används

Och det är mindre skillnad mellan de två första fallen än det sista! Ur den aspekten kan man se de små kärnorna som en form av "turboladdad SMT", kanske mer så på t.ex. M1 där boost:en från de små kärnorna är mer i nivå med SMT (minus nackdelen att det som redan kör på den "stora" kärnan ser en dipp i prestanda med ~40 %) än på Alder Lake där de "små" kärnorna faktiskt inte är så små (de är tyvärr inte heller i närheten lika energieffektiva som många andra "små" kärnor).

funkar inte alls bra. de stora kärnorna startar upp appar/program å sen ges de till småkärnorna.
i spel får man ex högre cpu belastning och lägre prestanda med e kärnorna på.
e kärnorna e helt onödiga för oss som sitter på "desktop" maskiner.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Bara en fråga: stänger du också av SMT?

Windows/Linux schemaläggare kommer ju i första hand prioritera att välja en "stor" CPU där ingen av CPU-trådarna används, i andra hand välja en "liten" kärna och i sista hand välja den "andra" tråden på en "stor" CPU.

Detta är vettigt då prestanda är
stor kärna där en tråd används > liten kärna > stor kärna där "andra" tråden redan används

Och det är mindre skillnad mellan de två första fallen än det sista! Ur den aspekten kan man se de små kärnorna som en form av "turboladdad SMT", kanske mer så på t.ex. M1 där boost:en från de små kärnorna är mer i nivå med SMT (minus nackdelen att det som redan kör på den "stora" kärnan ser en dipp i prestanda med ~40 %) än på Alder Lake där de "små" kärnorna faktiskt inte är så små (de är tyvärr inte heller i närheten lika energieffektiva som många andra "små" kärnor).

Nej det handlar mer om att förenkla och få mer utrymme för överklockning av de stora kärnorna för gaming.

En 8 kärnig i5 eller i7 utan småkärnorna hade passat mitt ändamål väldigt bra men tyvärr ser det ut som om småkärnorna är här för att stanna

Edit. Min speldator används endast till gaming så prestanda i alla typer av redigeringsprogram etc. bryr jag mig inte alls om

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon201296:

Nej det handlar mer om att förenkla och få mer utrymme för överklockning av de stora kärnorna för gaming.

En 8 kärnig i5 eller i7 utan småkärnorna hade passat mitt ändamål väldigt bra men tyvärr ser det ut som om småkärnorna är här för att stanna

Edit. Min speldator används endast till gaming så prestanda i alla typer av redigeringsprogram etc. bryr jag mig inte alls om

Jo, tittar man på det som läckt verkar Intel stanna på 8 P-cores i alla fall två generationer till medan man ökar antalet E-cores varje generation (och Meteor Lake får nya E-cores med högre IPC, men är lite oklart om P-cores är nya eller en variant på Golden Cove).

Fördelen med att göra så är att genom att "bara" ha 8 P-cores har man mer utrymme att maximera prestanda per kärna där, för t.ex. spel som ser långt större nytta av högre prestanda per kärna än fler kärnor än 6-8 stycken.

Samtidigt kan man ändå optimera "all-core" prestanda genom att öka antalet E-cores. För maximal "all-core" prestanda vill man optimera perf/W, vilket står i motsatsförhållande mot att maximera prestanda per kärna genom hög frekvens.

Bl.a. Hardware Unboxed och Computer Base testade 12900K med och utan E-cores Det är en ny teknik, så självklart fanns det strul initialt. Men på det stora hela såg de ingen relevant påverka från E-cores i just spel (varken negativ eller positiv). Däremot ger E-cores just bättre perf/W och därmed bättre "all-core prestanda" (som i praktiken ytterst sällan spelar roll för normalanvändaren, 8 kärnor är mer än nog i en förkrossande andel av fallen för dessa).

Big/little strulade ju för ARM också första åren, men i både Linux och MacOS/iOS (där stödet funnits betydligt längre än för Windows) finns idag egentligen bara fördelar. Varför skulle vi inte se samma utveckling på x86 och Windows?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Bl.a. Hardware Unboxed och Computer Base testade 12900K med och utan E-cores Det är en ny teknik, så självklart fanns det strul initialt.Men på det stora hela såg de ingen relevant påverka från E-cores i just spel (varken negativ eller positiv). Däremot ger E-cores just bättre perf/W och därmed bättre "all-core prestanda" (som i praktiken ytterst sällan spelar roll för normalanvändaren, 8 kärnor är mer än nog i en förkrossande andel av fallen för dessa).

Det är just där skon klämmer för mig och man röstar med sin plånbok som jag skrev tidigare. Därav vill jag inte köpa e cores eftersom jag inte tjänar något på det. Perf/W och all core prestanda är inte viktigt alls för mig.

Jag önskar bara att det hade funnits en K modell utan e kärnor också.

Edit: Det är bra att e cores finns för er som faktiskt gör någon vettigt på era datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är just där skon klämmer för mig och man röstar med sin plånbok som jag skrev tidigare. Därav vill jag inte köpa e cores eftersom jag inte tjänar något på det. Perf/W och all core prestanda är inte viktigt alls för mig.

Det är bra att de finns men jag önskar det hade funnits en K modell utan e kärnor åt oss som är intresserade

Vill man ha en 'low end high end' Intel processor så är nog Core i3-8350K och Core i3-9350K det närmaste man kommer.

Kanske fortfarande kan gå att hitta någon handlare som har kvar i lager om man inte vill köpa begagnat?

Annars en begagnad 6 eller 8 kärnig processor ur Intels Core 9000, 10000 eller 11000 serier så borde man ha tillräcklig prestanda för en speldator de närmaste åren.
Bara skaffa 32GB RAM och ett bra grafikkort så bör det räcka för > 60 FPS i flera år.
(Så länge man inte vrider upp upplösning/grafik allt för högt).

Eller så kan man skaffa AMD om det inte måste vara Intel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Vill man ha en 'low end high end' Intel processor så är nog Core i3-8350K och Core i3-9350K det närmaste man kommer.

Kanske fortfarande kan gå att hitta någon handlare som har kvar i lager om man inte vill köpa begagnat?

Annars en begagnad 6 eller 8 kärnig processor ur Intels Core 9000, 10000 eller 11000 serier så borde man ha tillräcklig prestanda för en speldator de närmaste åren.
Bara skaffa 32GB RAM och ett bra grafikkort så bör det räcka för > 60 FPS i flera år.
(Så länge man inte vrider upp upplösning/grafik allt för högt).

Eller så kan man skaffa AMD om det inte måste vara Intel.

T.ex. 10700k eller 11700k är väl ok men jag är inte intresserad av gamla processorer utan jag vill se dessa specifikationer framöver, fast snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är ingen slump att man reserverar de högsta boost-frekvenserna för toppmodellerna med flest kärnor. Teknist sett är det bakvänt, men enda rimliga affärsmässiga.

Skulle ju kunna göra som de gör med Xeons, ha toppmodeller med få högpresterande kärnor i samma prisklass som modeller med många långsammare kärnor.

Intel® Xeon® Platinum 8356H Processor vs Intel® Xeon® Gold 6338 Processor.

Edit, tankevurpa
Glömde att Cinebench/AMD gjort att gamers nu tror att more cores more better

tankevurpa
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Många kärnor säljer.
Det såg vi ju redan på bulldozer tiden, många resonerade att "konsoller kommer ju att få "8" kärnor, då måste det ju vara bra även i en speldator".
Och nu över 10 år senare är det fortfarande sällsynt med spel som tjänar på 8c/16t över 6c/12t.

överlag tycker jag jag mig sen en noterbar prestanda gain mellan 4-6 och 8 kärnor, i spel alltså..?
idk dude.. jag tänker nog köpa minst 6 helst 8, nästa upgrade ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

T.ex. 10700k eller 11700k är väl ok men jag är inte intresserad av gamla processorer utan jag vill se dessa specifikationer framöver, fast snabbare.

Ryzen 5000 serien om man vill behålla AM4 moderkort och DDR4 eller Ryzen 7000 serien om man ska köpa allt nytt är troligtvis det bästa 2022/2023 valet om man inte vill ha E-kärnor.

Åtminstone om man vill ha PC/x86 och det inte måste vara Intel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Ryzen 5000 serien om man vill behålla AM4 moderkort och DDR4 eller Ryzen 7000 serien om man ska köpa allt nytt är troligtvis det bästa 2022/2023 valet om man inte vill ha E-kärnor.

Åtminstone om man vill ha PC/x86 och det inte måste vara Intel.

Jo som jag skrev i mitt första inlägg så blir man väl tvungen att köpa Ryzen så man får bara hoppas att överklockningspotential finns.

Permalänk
Medlem

Om priset blir som 12400f så lär den bli bäst i prestanda per krona.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

skulle va intressant med nån modell med bara e-cores. kanske finns?
vissa projekt vill man gärna ha lite kärnor till, utan att det behövs så mycket prestanda per kärna. men att perf/w / tco ändå är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

skulle va intressant med nån modell med bara e-cores. kanske finns?
vissa projekt vill man gärna ha lite kärnor till, utan att det behövs så mycket prestanda per kärna. men att perf/w / tco ändå är intressant.

Xeon v3 och v4 är riktigt billiga om du köper på eBay

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

släpps ju nya prollar o chipset så ofta att både laptop leverantörerna och datorbyggarna inte ens hinner uppdatera sitt sortiment.

Finns väl de som lever för att alltid ha de senaste och som gladligen uppgraderar varje år, men jag tror inte det är supermånga. Kan ju iofs bli så att intel gen 12-13 och 14 lever parallellt i butik under en längre tid

Själv har jag en 5900x som iofs rullar på bra, men OM jag ska ha någon mer desktopdator, så lär det inte bli AMD. Haft alldeles för mkt bios strul och för mkt tid som bevöver läggas på att tweaka settings efter varje biosupdate för att få tillbaks prestandan.

USB debaklet o sen tpm debaklet, hyggligt trött på AMD nu

Permalänk
Medlem

Jag diggar Intels E-cores faktiskt. Mycket prestanda per mm2 och låg energiförbrukning vid normalt bruk. Men någonstans går ju en gräns för vad som är vettigt. Men detsamma gäller stora prestandakärnor. Finns inte oändligt med uppgifter som kn paraliseras, och sysslar man med sånt så är ju ändå många E-cores eller t.o.m. ARM bättre per Watt och yta än stora X86-kärnor.

Jag blev helt chockad över hur sjukt stark en 5900X är. Drog igång en stream med mycket bättre kvalitet än innan och belastningen på CPUn märktes knappt med mjukvaruencoding. Så jag hade lätt bytt 4 starka kärnor mot 8 st snabbare och 4 E-cores.

Så detta tycker jag låter som fantastiska nyheter för mediaskapare och gamers på en budget. Räknar man in Intels mediamotor i iGPUn så kommer CPUerna vars otroligt allround.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Fan också! Jag som tänkte bygga med 13400 eftersom man slipper småkärnorna.

Nåväl, får väl bli AMD denna gång då ifall Intel ska trilskas

ja, vad är e-cores egentligen.. känns bara som en värdelös gimmick för en speldator?

Skrivet av Yoshman:

Bl.a. Hardware Unboxed och Computer Base testade 12900K med och utan E-cores Det är en ny teknik, så självklart fanns det strul initialt. Men på det stora hela såg de ingen relevant påverka från E-cores i just spel (varken negativ eller positiv). Däremot ger E-cores just bättre perf/W och därmed bättre "all-core prestanda" (som i praktiken ytterst sällan spelar roll för normalanvändaren, 8 kärnor är mer än nog i en förkrossande andel av fallen för dessa).

är e-cores typ låg watts "windows update / schemaläggarens bakgrunds rutiner" ? ..typ som någon sorts backchannel 'självservice'-cpu?

Skrivet av Omega5509:

skulle va intressant med nån modell med bara e-cores. kanske finns?
vissa projekt vill man gärna ha lite kärnor till, utan att det behövs så mycket prestanda per kärna. men att perf/w / tco ändå är intressant.

typ som ett passivt itx/mediacenter build..? men typ kan man inte köpa en låg w cpu och undervolta den och få bättre prestanda än e-cores, eller,.. ah.. jag vet inte ens vad e-cores är.. jag har bara fått iden att jag ska skita på intel 12/13 och köpa amd 7000 v2 istället. (till min speldator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

ja, vad är e-cores egentligen.. känns bara som en värdelös gimmick för en speldator?
är e-cores typ låg watts "windows update / schemaläggarens bakgrunds rutiner" ? ..typ som någon sorts backchannel 'självservice'-cpu?

typ som ett passivt itx/mediacenter build..? men typ kan man inte köpa en låg w cpu och undervolta den och få bättre prestanda än e-cores, eller,.. ah.. jag vet inte ens vad e-cores är.. jag har bara fått iden att jag ska skita på intel 12/13 och köpa amd 7000 v2 istället. (till min speldator)

Ja typ. skulle vilja ha ~8 kärnor å leka med. men det blir dyrt å köpa ett system som det är nu. antingen blir systemet gammalt och törstigt eller nytt och dyrt. Får helt skjuta på projektet tills det finns produkter som passar bättre. Hade det inte vart krav på x86+windows så hade det nog funkat med arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

ja, vad är e-cores egentligen.. känns bara som en värdelös gimmick för en speldator?
är e-cores typ låg watts "windows update / schemaläggarens bakgrunds rutiner" ? ..typ som någon sorts backchannel 'självservice'-cpu?

typ som ett passivt itx/mediacenter build..? men typ kan man inte köpa en låg w cpu och undervolta den och få bättre prestanda än e-cores, eller,.. ah.. jag vet inte ens vad e-cores är.. jag har bara fått iden att jag ska skita på intel 12/13 och köpa amd 7000 v2 istället. (till min speldator)

E-cores skulle väl ungefär vara motsvarande Kaby Lake, fast utan Hyper Threading.
Så om ett block med 4 e-cores är ungefär som en Core i5.
Fast strömsnålare.

För några år sen var det många som tyckte att Kaby Lake inte var jätte slöa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

E-cores skulle väl ungefär vara motsvarande Kaby Lake, fast utan Hyper Threading.
Så om ett block med 4 e-cores är ungefär som en Core i5.
Fast strömsnålare.

För några år sen var det många som tyckte att Kaby Lake inte var jätte slöa.

kabylake orkar driva warzone utan större problem, e-kärnor laggar sönder warzone så inte alls som kaby lake

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Omega5509:

Ja typ. skulle vilja ha ~8 kärnor å leka med. men det blir dyrt å köpa ett system som det är nu. antingen blir systemet gammalt och törstigt eller nytt och dyrt. Får helt skjuta på projektet tills det finns produkter som passar bättre. Hade det inte vart krav på x86+windows så hade det nog funkat med arm.

vad är det för projekt? check this out.. https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/gn5675/passively_cool...
helt galet..
men, ja nu kostar detta säkert passiva kit, men jag tror helt ärligt talat att ny datorutrustning likt cpu och gpu bara kommer bli dyrare och dyrare också ..dyrare i pris och i watt & värme?
Intel 12/13th gen & Amd 7000 har inte längre någon cpu på 65w tdp?
det verkar liksom nästan inte finnas någon tanke på passiv-kylare inom 'datorkomponents världen'. Nästan så man abstrakt kan tro att intel och amd tech får frispel när de helt plötsligt sliper tänka på värme inom slutna-system, så de ba fläskar på?

tl;dr
helt ärligt talat, känns som det enda som existerar är 'nytt & dyrt' och.. nedklockat?

känns tbh inte alls som 'utveckling' att få samma performance som innan upgrade.. för mindre ström.. iaf som nu när det kommer gå upptill 8-10 tkr att gå till ex am5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

vad är det för projekt? check this out.. https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/gn5675/passively_cool...
helt galet..
men, ja nu kostar detta säkert passiva kit, men jag tror helt ärligt talat att ny datorutrustning likt cpu och gpu bara kommer bli dyrare och dyrare också ..dyrare i pris och i watt & värme?
Intel 12/13th gen & Amd 7000 har inte längre någon cpu på 65w tdp?
det verkar liksom nästan inte finnas någon tanke på passiv-kylare inom 'datorkomponents världen'. Nästan så man abstrakt kan tro att intel och amd tech får frispel när de helt plötsligt sliper tänka på värme inom slutna-system, så de ba fläskar på?

tl;dr
helt ärligt talat, känns som det enda som existerar är 'nytt & dyrt' och.. nedklockat?

känns tbh inte alls som 'utveckling' att få samma performance som innan upgrade.. för mindre ström.. iaf som nu när det kommer gå upptill 8-10 tkr att gå till ex am5

Vill köra nas/mediaserver + agera offsite backups för familj,vill separera dessa över flera vm's för att hålla isär allt. samt 2 labb/lek vm's som behöver köras på x86/windows. så det behöver ju inte jättemycket prestanda. men vill ju inte heller att det ska dra några 100watt eller totalt sega ner om det händer flera saker samtidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Omega5509:

Vill köra nas/mediaserver + agera offsite backups för familj,vill separera dessa över flera vm's för att hålla isär allt. samt 2 labb/lek vm's som behöver köras på x86/windows. så det behöver ju inte jättemycket prestanda. men vill ju inte heller att det ska dra några 100watt eller totalt sega ner om det händer flera saker samtidigt.

nice projekt, känns som en amd am4 apu eller intel 13500? (am5 apus kommer nästa år tror jag?)
Nu i höst kanske en 13500 (6+8 e-core) skulle fungera iallafall, många e-cores men vet ej hur de funkar och om man kan ladda vms på dem?
jag har inte koll på energi, pinsamt uppenbart nu när våra elpriser har gått från 10 öre kwh till 10 kr kwh... xD
men cpuer köttar nog inte på för fullt 24/7.. men du kan säkerligen ytterligare kanske strypa strömbudget i bios och/eller windows energispar-program eller med hjälp av någon app?

jag vet inte alls, kanske måste köpa en K modell bara för att strypa strömbudget?