Byta äldre samsung till likvärdig

Permalänk
Medlem

Byta äldre samsung till likvärdig

Hej!
Har en Samsung S7 som jag är väldigt nöjd med. Dock har den gjort sitt och jag behöver byta. Är inte intresserad av någon av de senare modellerna i S serien. Så jag funderar istället på A serien - finns det någon modell som är snarlik S7 i prestanda och kamerakvalitet?

Önskemål:
NFC (för bildöverföring från kamera)
Bra kamera

Tips mottages tacksamt!

//NN

Permalänk
Medlem

Vad i nyare S-serien är det du inte vill ha? Eller är det prisfråga?

Jag har S20 FE 5G (som har snapdragon och inte exynos krets) som jag är väldigt nöjd med: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5534776

Har haft s3, s5, s7 och s9 tidigare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har provat S10 och är inte överens med de uppgraderingar som gjorts med den. En familjemedlem har S20 och upplever samma. Och därav blir det en prisfråga - vill inte betala så mycket och ändå känna mig mindre nöjd med resultatet. Och tänkte därför prova A serien.

//Lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krångel:

Jag har provat S10 och är inte överens med de uppgraderingar som gjorts med den. En familjemedlem har S20 och upplever samma. Och därav blir det en prisfråga - vill inte betala så mycket och ändå känna mig mindre nöjd med resultatet. Och tänkte därför prova A serien.

//Lina

Kolla på A52s 5G https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5842035 Finns på rea just nu. Kostar 2990:- Den har en Snapdragon 778G CPU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kolla på A52s 5G https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5842035 Finns på rea just nu. Kostar 2990:- Den har en Snapdragon 778G CPU.

Detta är det bästa valet för pengarna. Frun har en, jag har en Note 20 ultra som var 4x dyrare. Förutom pennan tycker jag skillnaden är försumbar i day to day användande. Enda som är bättre är vidvinkelkameran på min mobil, men båda har väldigt bra kameror.

https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-samsung-galaxy...

Permalänk
Medlem

samsung a53, iphone SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horatius:

samsung a53, iphone SE.

A53 har sämre prestanda än A52s och när A52s finns för 2990:- (just nu) så skulle jag skaffa den före A53

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min mamma har en Galaxy A51 eller A52 som är drygt ett år. När jag lånade den för att fixa småsaker så blev jag bara irriterad.

Saker som att det kan ta flera sekunder innan tangentbordet dyker upp när man har tryckt på ett adressfält eller sökfunktion gjorde mig galen.

Man vet ju inte om det är telefonen som är seg eller om den inte registrerade tryckningen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min mamma har en Galaxy A51 eller A52 som är drygt ett år. När jag lånade den för att fixa småsaker så blev jag bara irriterad.

Saker som att det kan ta flera sekunder innan tangentbordet dyker upp när man har tryckt på ett adressfält eller sökfunktion gjorde mig galen.

Man vet ju inte om det är telefonen som är seg eller om den inte registrerade tryckningen.

Jag har A52s som inte har några sånna problem. Tycker den är lika snabb eller snabbare än s6 edge som jag hade innan.

A51 har jag också hört ska vara ganska seg och vad jag vet så är det snabbare processor i A52s jämfört med A52

Edit:
I övrigt så håller batteriet i 2 dagar för mig vid normal användning och kameran tycker jag är bra även om jag nu inte är den som fotar så mycket men det finns säkert bättre. Bra med steteohögtalare och 3,5mm port.
Det som stör mig lite är att den inte har trådlös laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Jag har A52s som inte har några sånna problem. Tycker den är lika snabb eller snabbare än s6 edge som jag hade innan.

A51 har jag också hört ska vara ganska seg och vad jag vet så är det snabbare processor i A52s jämfört med A52

Det kan vara så att hon har en A51 om den har sämre hårdvara. Att du däremot tycker att A52 är lika snabb eller snabbare än Galaxy S6 som är många år äldre (S6 Edge släpptes 2015!) är inte konstigt.

Till skillnad mot Galaxy-serien så byter inte Samsung modellnamn på sin A-serie, så ena årets A52 är inte samma som andra årets A52. Stämmer inte, jag vet inte var jag fick det ifrån.

Jag har inga problem med att t.ex. vänta på att appar ska starta och ladda in, men då vet man ändå att man har tryckt och att trycket har registrerats. När jag öppnade app-drawern och tryckte på sök högst upp tog det kanske tre sekunder innan tangentbordet dök upp.

Att vänta tre sekunder har jag inte problem med, men eftersom jag inte vet ifall tryckningen ens registrerades så blir det ett irritationsmoment för mig personligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kan vara så att hon har en A51 om den har sämre hårdvara. Att du däremot tycker att A52 är lika snabb eller snabbare än Galaxy S6 som är många år äldre (S6 Edge släpptes 2015!) är inte konstigt.

Till skillnad mot Galaxy-serien så byter inte Samsung modellnamn på sin A-serie, så ena årets A52 är inte samma som andra årets A52.

Jag har inga problem med att t.ex. vänta på att appar ska starta och ladda in, men då vet man ändå att man har tryckt och att trycket har registrerats. När jag öppnade app-drawern och tryckte på sök högst upp tog det kanske tre sekunder innan tangentbordet dök upp.

Att vänta tre sekunder har jag inte problem med, men eftersom jag inte vet ifall tryckningen ens registrerades så blir det ett irritationsmoment för mig personligen.

Jag har iaf inte dessa problem med A52s.
Använder aldrig den sökfunktionen du nämner, men testade nu och det tog en halv sekund ungefär för tangenbordet att dyka upp.

Vad jag menade med s6 edge var att när den var ny så var den ju rapp för de appar som fanns när den kom.

Jag har använt nyare telefoner som s20, s21 och liknande och känner inge större skillnad med denna jämfört med dem i vanlig använding som att surfa, kika på youtube eller använda nån app som messenger eller instagram.

Tyngre spel kan jag däremot tänka mig att det kommer märkas skillnad, men jag har inga spelappar installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Jag har iaf inte dessa problem med A52s.
Använder aldrig den sökfunktionen du nämner, men testade nu och det tog en halv sekund ungefär för tangenbordet att dyka upp.

Vad jag menade med s6 edge var att när den var ny så var den ju rapp för de appar som fanns när den kom.

Jag har använt nyare telefoner som s20, s21 och liknande och känner inge större skillnad med denna jämfört med dem i vanlig använding som att surfa, kika på youtube eller använda nån app som messenger eller instagram.

Tyngre spel kan jag däremot tänka mig att det kommer märkas skillnad, men jag har inga spelappar installerade.

Bra att det fungerar som det borde - för att vänta flera sekunder utan att veta om tryckningen registrerades eller inte är otroligt irriterande!

Det var likadant på min Galaxy S9 efter över tre års användning. Ibland dök tangentbordet upp direkt, ibland tog det en sekund, ibland tre. Får man ingen respons direkt så vet man ju inte vad som faktiskt händer.

Nu har jag bytt telefon och det är verkligen stor skillnad i sådana sammanhang, eller när man öppnar appar, eller öppnar tidigare appar (finns kvar i minnet så man kan fortsätta där man var istället för att ladda om hela appen) men jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad vid just webbsurfning eller när man skrollar igenom Youtube-appen. Det är trots allt så pass simpla användningsområden så sånt borde inte göra någon större märkbar skillnad på nya telefoner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Till skillnad mot Galaxy-serien så byter inte Samsung modellnamn på sin A-serie, så ena årets A52 är inte samma som andra årets A52.

Hur menar du nu? A51 lanserade 2019. A52 lanserades Mars 2021 och A52s i augusti 2021. Finns inte någon A52 tidigare utan det var 51. Däremot finns A52 i 4G och 5G version, där det skiljer sig en del i hårdvaran mellan 4G och 5G versionen förutom just 5G delen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du nu? A51 lanserade 2019. A52 lanserades Mars 2021 och A52s i augusti 2021. Finns inte någon A52 tidigare utan det var 51. Däremot finns A52 i 4G och 5G version, där det skiljer sig en del i hårdvaran mellan 4G och 5G versionen förutom just 5G delen.

Jag vet inte var jag har fått det ifrån men du har helt rätt. Jag ber om ursäkt!

Med det sagt är det en A51 som morsan har, jag känner igen bilden från kartongen. Den släpptes 2019 men hon köpte den för drygt ett år sedan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte var jag har fått det ifrån men du har helt rätt. Jag ber om ursäkt!

Med det sagt är det en A51 som morsan har, jag känner igen bilden från kartongen. Den släpptes 2019 men hon köpte den för drygt ett år sedan.

Just A52s kan nog vara den bästa A modellen / midrage telefon som Samsung släppt på länge och troligtvis kommer dom inte släppa en sån bra hårdvara igen på ett bra tag. T.ex. så har A53 sämre prestanda än 52s och har inte vissa funktioner som 52s har, t.ex. Wi-Fi 6

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja, bra köp för 3000, A52. Hade jag inte redan köpt på mig en dyrare mobil hade jag tveklöst kollat noga på A52.

Hade en Galaxy S7 och bytte till en Galaxy S21, för mitt användande är det inga revolutionerande förbättringar direkt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tack för input! Det blir att prova en A52, så får vi se hur den känns!