Unifi infrastruktur hjälp (TV/VLAN etc)

Permalänk
Medlem

Unifi infrastruktur hjälp (TV/VLAN etc)

På tomten har vi två hus, ett stort och ett litet, på det stora har vi fått in diverse internet genom åren, nu senast FWA från Telia, nu skall vi dock äntligen få fiber och pga tomtens förskaffning etc så kommer den komma in i lillstugan. Mellan husen finns 2 Cat 6a i rör. I lillstugan diverse teknik som en dator med Hass på, non Pi och en accesspunkt (drivs av lokal PoE-Switch). I Stora huset finns routern, Dream Machine Pro och en PoE-switch för tre accesspunkter och två kameror.

Skiter jag i TV är det ju enkelt, en kabel under husen för ethernet till router från fiberkonverter, andra kabeln tillbaka för switchen.

Men vill vi ha TV från fiberanslutningen... Switcharna är ju bara Layer 2. Jag kan inte ett skvatt om VLAN så jag tar inte illa vid mig, snarare tvärtom, om ni förklarar för mig som om jag vore en 80-årig konstnär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

På tomten har vi två hus, ett stort och ett litet, på det stora har vi fått in diverse internet genom åren, nu senast FWA från Telia, nu skall vi dock äntligen få fiber och pga tomtens förskaffning etc så kommer den komma in i lillstugan. Mellan husen finns 2 Cat 6a i rör. I lillstugan diverse teknik som en dator med Hass på, non Pi och en accesspunkt (drivs av lokal PoE-Switch). I Stora huset finns routern, Dream Machine Pro och en PoE-switch för tre accesspunkter och två kameror.

Skiter jag i TV är det ju enkelt, en kabel under husen för ethernet till router från fiberkonverter, andra kabeln tillbaka för switchen.

Men vill vi ha TV från fiberanslutningen... Switcharna är ju bara Layer 2. Jag kan inte ett skvatt om VLAN så jag tar inte illa vid mig, snarare tvärtom, om ni förklarar för mig som om jag vore en 80-årig konstnär.<Uppladdad bildlänk>

För att förstå VLAN, börja med att kika på den här videon: https://youtu.be/D-8lHvpSFPE han har en uppsjö av videos kring hur man bör tänka med VLAN osv.

Hur det fungerar med TV, i ditt specifika fall, är svårt att svara på utan mer info.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

För att förstå VLAN, börja med att kika på den här videon: https://youtu.be/D-8lHvpSFPE han har en uppsjö av videos kring hur man bör tänka med VLAN osv.

Hur det fungerar med TV, i ditt specifika fall, är svårt att svara på utan mer info.

Vilken information saknas?

Permalänk
Medlem

Spontant undrar jag framförallt:

  1. Vad har du för fiberkonverterare?

  2. Du har ritat det som att du har två fysiska interface på din fiberkonvertera, en för TV en för Internet, är det strikt nödvändigt att använda båda eller går det att nyttja ett interface för båda funktionerna?

men jag använder inte TV, så svaren på ovan är kanske antingen uppenbara, eller så har jag missförstått något och det är ännu mer krångel att vänta

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

På tomten har vi två hus, ett stort och ett litet, på det stora har vi fått in diverse internet genom åren, nu senast FWA från Telia, nu skall vi dock äntligen få fiber och pga tomtens förskaffning etc så kommer den komma in i lillstugan. Mellan husen finns 2 Cat 6a i rör. I lillstugan diverse teknik som en dator med Hass på, non Pi och en accesspunkt (drivs av lokal PoE-Switch). I Stora huset finns routern, Dream Machine Pro och en PoE-switch för tre accesspunkter och två kameror.

Skiter jag i TV är det ju enkelt, en kabel under husen för ethernet till router från fiberkonverter, andra kabeln tillbaka för switchen.

Men vill vi ha TV från fiberanslutningen... Switcharna är ju bara Layer 2. Jag kan inte ett skvatt om VLAN så jag tar inte illa vid mig, snarare tvärtom, om ni förklarar för mig som om jag vore en 80-årig konstnär.<Uppladdad bildlänk>

Telia har tydligen nyligen ändrat hur de konfar tv, jag har själv inte deras tv så jag har inte lekt och kollat hur det funkar men playtjänsterna använder internet (och har så alltid gjort) men "boxtjänsterna" verkar ha slutat använda multicast.
Se en av konfigurationstrådarna >
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...
Den hänvisar till Telias kommentarer >
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&pag...
Så hur boxarna funkar numera vågar jag inte säga nått om men de verkar bli mer lika streamingtjänsterna om de nu slutat med multicast. Hur som helst så finns ju alltid möjligheten att använda playtjänsten som alltid har använt internet så länge din utrustning stöder den typen av tjänst (webbläsare eller app)
Du kan alltså få play tv utan vlan (så har det alltid varit) och om de nu inte längre kör multicast till boxarna så blir det ju enklare konf där också men jag har själv ingen erfarenhet av att konfa det för jag har ingen tv tjänst numera utan använder enbart play och streaming.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läs på om vlan på unifi så kommer du utan problem kunna få till detta.

Skapa ett vlan utan ip adresser, kalla det WAN.
Lägg det som access på porten mot fibern
Lägg det som access på porten mot din router

Gör samma för TV fast på rätt portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Läs på om vlan på unifi så kommer du utan problem kunna få till detta.

Skapa ett vlan utan ip adresser, kalla det WAN.
Lägg det som access på porten mot fibern
Lägg det som access på porten mot din router

Gör samma för TV fast på rätt portar

Tack