SuperMicro X10SRA-F - fast i "recovery boot"?

Permalänk
Medlem

SuperMicro X10SRA-F - fast i "recovery boot"?

Hej alla,

någon som har bra koll på Supermicro-moderkort?

Jag har köpt ett X10SRA-F på ebay som det stod att det var testat.

Har slängt i 8x16GB DDR4 2133MHz ECC-minnen och en Intel E5-2690V4 CPU.

Maskinen startar upp men piper 5 gånger och säger sen "Please insert USB key with SUPER.ROM" sen blir man inslängd i BIOS där det står "ROM Image is not loaded, ROM Image update denied".

Detta har jag testat utan att få något nytt resultat:

* Då maskinen har IPMI, uppdaterat BIOS till senaste
* Bytt CMOS-batteri
* Flippat runt Recovery-switchen på moderkortet
* Provat köra Optimized defaults i BIOS men då får jag istället "Error!! Flash update failed"

Men jag lyckas ändå inte spara något i BIOS eller boota på USB, om jag forcar så fastnar den med en liten markör uppe till vänster.

Någon som har några andra förslag?

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Hej alla,

någon som har bra koll på Supermicro-moderkort?

Jag har köpt ett X10SRA-F på ebay som det stod att det var testat.

Har slängt i 8x16GB DDR4 2133MHz ECC-minnen och en Intel E5-2690V4 CPU.

Maskinen startar upp men piper 5 gånger och säger sen "Please insert USB key with SUPER.ROM" sen blir man inslängd i BIOS där det står "ROM Image is not loaded, ROM Image update denied".

Detta har jag testat utan att få något nytt resultat:

* Då maskinen har IPMI, uppdaterat BIOS till senaste
* Bytt CMOS-batteri
* Flippat runt Recovery-switchen på moderkortet
* Provat köra Optimized defaults i BIOS men då får jag istället "Error!! Flash update failed"

Men jag lyckas ändå inte spara något i BIOS eller boota på USB, om jag forcar så fastnar den med en liten markör uppe till vänster.

Någon som har några andra förslag?

Om man gör precis som den säger, gör det någon skillnad?
Eller är det det du gör när den säger "ROM Image is not loaded"?

(https://www.supermicro.com/support/faqs/faq.cfm?faq=20698 indikerar att "super.rom" är bios/uefi-imagen namnbytt till super.rom)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man gör precis som den säger, gör det någon skillnad?

(https://www.supermicro.com/support/faqs/faq.cfm?faq=20698 indikerar att "super.rom" är bios/uefi-imagen namnbytt till super.rom)

Har provat det också men den försöker inte ens hitta den. Testat med flera olika minnen. Det sjuka är ju att det går att uppdatera BIOS fint via IPMI. Där blir det success och allt.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur det är med detta moderkort, men jag har haft moderkort där det rekommenderats av tillverkaren att det ska vara en USB2 sticka som är <= 4GB för bästa kompatibilitet.

Vet inte om det gör skillnad för dig men ville bara nämna att jag hade detta strul för många år sedan på ett "vanligt" moderkort.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vet inte exakt hur det är med detta moderkort, men jag har haft moderkort där det rekommenderats av tillverkaren att det ska vara en USB2 sticka som är <= 4GB för bästa kompatibilitet.

Vet inte om det gör skillnad för dig men ville bara nämna att jag hade detta strul för många år sedan på ett "vanligt" moderkort.

Jag tänkte likadant och har faktiskt testat med en USB2-sticka på 2GB.

Det jag inte förstår är var problemet ligger, varför vill den köra recovery hela tiden trots jag har lyckats uppdatera BIOS korrekt.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Uppdatering, jag har kommit vidare och börjat ladda ESXi nu på servern (dock är det fortfarande 5 pip samt sätt i usb key med SYSTEM.ROM-meddelandet vid uppstart kvar) men fick istället purple screen of death efter ett tag. Sitter nu och felsöker där. Känns som det kan vara något hårdvarufel ändå.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Jag tänkte likadant och har faktiskt testat med en USB2-sticka på 2GB.

Det jag inte förstår är var problemet ligger, varför vill den köra recovery hela tiden trots jag har lyckats uppdatera BIOS korrekt.

Kanske en dum fråga, men vad körde du för formatering på usb-stickan?

Ganska säker att du måste formatera den till FAT för att det ska fungera med en Supermicro bräda!

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna chansa och höra lite med Mullet.
Martin som håller i tekniken där är riktigt grym på Supermicros prylar.

Har du testat bara för att se hur den beter sig om du slänger på en Windows Server och ser om den installerar korrekt?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Du skulle kunna chansa och höra lite med Mullet.
Martin som håller i tekniken där är riktigt grym på Supermicros prylar.

Har du testat bara för att se hur den beter sig om du slänger på en Windows Server och ser om den installerar korrekt?

Börjar ladda windows sen hänger den sig...

Och ska höra med Mullet. Tack.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB