Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jaha det är så systemet med pristak fungerar, ännu bättre

Smidigt ju, om det blir omänskligt dyrt, så höjer vi bara taket så det blir ännu mer omänskligt dyrt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Angående elområden, texten hämtad från Motion till riksdagen 2019/20:1961:
"Gränsdragningen mellan områdena följer enligt Svenska kraftnät de fysiska flaskhalsar
som finns i nätet och är alltså ingen godtyckligt påhittad gräns."

Skrivet av joakim99:

Fast nu är det inte ett godtyckligt streck. En stor del av södra sverige var tänkt att försörjas av Barsebäck och stamnätet avspeglade detta.

Så du menar alltså att när det överförs nästan 4000MWh från område 3 till 4 kontinuerligt och ca 2200 av dem skickas vidare till allehanda länder så har vi problem med att överföra el till område 4?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar alltså att när det överförs nästan 4000MWh från område 3 till 4 kontinuerligt och ca 2200 av dem skickas vidare till allehanda länder så har vi problem med att överföra el till område 4?

Har jag skrivit detta eller lägger du ord i min mun nu? Problemet är väl snarare att det produceras för lite energi i SE4. Det finns ett flertal fall där företag ej har kunnat utöka verksamheten eller nyetablera verksamhet. Jag skulle säga att detta beror på dels dålig infrastruktur dels underskott på elproduktion i södra sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har jag skrivit detta eller lägger du ord i min mun nu? Problemet är väl snarare att det produceras för lite energi i SE4. Det finns ett flertal fall där företag ej har kunnat utöka verksamheten eller nyetablera verksamhet. Jag skulle säga att detta beror på dels dålig infrastruktur dels underskott på elproduktion i södra sverige.

Nej, jag ställde frågan för att få reda på om det var så du menade. Inget ont uppsåt alls.

Men min fråga kvarstår. Om överföringskapaciteten skulle vara så usel så hade vi aldrig kunnat plocka in mer än dubbelt så mycket som vi använder. Om vi hade dragit strecket ovanför Oskarshamn, vad hade det fått för konsekvenser? Sannolikt stora. En skrivbordsprodukt vad de än säger, det är bara att titta på siffrorna i realtid och tänka lite själv så inser man ganska snabbt detta faktum.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Att gasen strypts är den UTLÖSANDE FAKTORN. Hade Ringhals och Forsmark bombats hade det varit en utlösande faktor. Det faktum att vi lagt ner kärnkraft i södra Sverige är en BIDRAGANDE ORSAK till att vi ser dessa priser just nu. I och med att vi är ihopkopplade med Europa på det sätt vi är, och många av dessa länder har gjort sig beroende av rysk gas, så har detta alltså inneburit att även Sverige, i förlängningen, har blivit beroende av rysk gas (inte för att vi själva importerar den, utan för att vi är sammankopplade och handlar el med nationer som är det - och i viss mån även då såklart importerar sådan el).

Så när vi stänger ner delar av vår basproduktion så blir vår tillgång till el till bra priser mindre kontrollerbara av oss själva, och mer makt flyttas till bland annat Kreml. Detta var något förutsägbart (kanske inte just invasionen av Ukraina när det skedde, men Ryssland har under flera år annekterat och invaderat länder i dess närhet), att nedstängning av vår kärnkraft gör oss mer sårbara och beroende av fossil el från andra länder. Detta har de senaste 8 årens regeringar valt att bortse ifrån.

Jag tror dock att gemene man med "orsak" syftar på vad du menar med "utlösande faktor/orsak". Hade man menat "bidragande faktor/orsak" hade man enkelt kunnat göra listan nästan hur lång som helst med olika argument och counter-factuals. Finns ju hur många bidragande orsaker som helst till att elpriset är som det är.

I övrigt har jag inga invändningar mot din beskrivning av situationen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du menar nog GW, hade det varit TW så hade kapaciteten varit "obegränsat". O1+O2+R1+R2 hade gett typ 3GW.

Absolut! Slant med skallen bland alla prefix. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Majoritetsägaren är väl finska staten genom sitt ägande i Fortum som in sin tur äger 75% av Uniper?

Att det är den finska staten som äger det gör det inte till statligt ägande sett ifrån ett svenskt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju fortfarande rätt mycket billigare att ladda en elbil än att tanka en fossilbil. Så länge man inte laddar på dyra snabbladdare hela tiden. Jag har en rätt snål diesel, drar ändå 0,7 i snitt så med ett dieselpris på 25 blir det 17,50 per mil. Så för att en elbil ska kosta mer får ju elen kosta typ tio kronor.

En elbil förbrukar i genomsnitt 2 kilowattimmar per mil, min bensinbil drar 0,4l/mil om jag håller hastighetsbegränsningarna.
El idag i snitt: 4.83 kr = 9,66 kr/milen (Plus elnät och skatter så 2.50 kr till alltså ungefär 12 kr/milen )
Bensinpriset idag: 19,88 kr = 8 kr/milen

Billigt att vara töntig och köra en liten snål bensinbil 😁

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att det är den finska staten som äger det gör det inte till statligt ägande sett ifrån ett svenskt perspektiv.

Det är statligt ägt, det är bara inte ägt av svenska staten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

En elbil förbrukar i genomsnitt 2 kilowattimmar per mil, min bensinbil drar 0,4l/mil om jag håller hastighetsbegränsningarna.
El idag i snitt: 4.83 kr = 9,66 kr/milen (Plus elnät och skatter så 2.50 kr till alltså ungefär 12 kr/milen )
Bensinpriset idag: 19,88 kr = 8 kr/milen

Billigt att vara töntig och köra en liten snål bensinbil 😁

Antalet med elbil som är dumma nog att köra på spotpriser kan du nog räkna på en hand, så där faller din jämförelse direkt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Antalet med elbil som är dumma nog att köra på spotpriser kan du nog räkna på en hand, så där faller din jämförelse direkt.

Är inte riktigt säker på det om man har familj att spot lönar sig men tycker ändå du har en poäng där.

Men överdrivet att de flesta sitter på ruinen brant på grund av bensin/diesel priserna. Blir ofta nästan puttad eller omkörd av stora bensin/diesel-bilar med fulla plånböcker som har råd att ta sig fram snabbt. Inte helt sällan en person i dessa stora bilar. Vi har det bättre än vi inbillar oss. Och en del här på Swec som kör AC och spelar samtidigt mitt på dagen när det är varmt. Dem är det inte synd om. Att kunna sova på natten i en liten söderlägenhet är däremot en annan sak.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Antalet med elbil som är dumma nog att köra på spotpriser kan du nog räkna på en hand, så där faller din jämförelse direkt.

Oj, blev nog mycket fel där.

Skulle säga att det är de som kör elbil och har timpris som är de smarta just nu som har möjlighet att ladda superbilligt när det är möjligt. Uppskattar nog också att antalet är relativt många då bilarna och laddarna bjuder in till det med sina smartladdningsfunktioner, vilket leder till att fler upptäcker möjligheten.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra prognoser för vad elpriset kan landa på i vinter? Tänker då främst på SE3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det några bra prognoser för vad elpriset kan landa på i vinter? Tänker då främst på SE3.

Med valfläsk skulle jag tro på 5 kr/KWh med nätavgiften. I mitt fall 10 000 kr/månad i vinter om jag inte ska frysa häcken av mig. Får inte ut så mycket i månaden så får sälja om vintern blir lång.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att staten landar i en norsk lösning och subventionerar 75 % av elkostnaderna över 1 kr/kwh.

Det positiva med ett sånt system är att det inte landar massa pengar hos folk i Norrland som har gratis el.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Med valfläsk skulle jag tro på 5 kr/KWh med nätavgiften. I mitt fall 10 000 kr/månad i vinter om jag inte ska frysa häcken av mig. Får inte ut så mycket i månaden så får sälja om vintern blir lång.

Att binda elpriset har inte varit ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Med valfläsk skulle jag tro på 5 kr/KWh med nätavgiften. I mitt fall 10 000 kr/månad i vinter om jag inte ska frysa häcken av mig. Får inte ut så mycket i månaden så får sälja om vintern blir lång.

Jag räknar också kallt med 500 öre/kWh vilket är det vi har i budgeten som värsta scenario (allt som är lägre blir en fantastiskt bonus). Blir som tur var inga 10k i månaden men säkert en 4k iaf i Januari om jag räknar på 500 öre ist för 58 som vi har idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att binda elpriset har inte varit ett alternativ?

Inte när man tittar på hela året, sedan vet man inte på vad priset landar, man kan bara gissa. Funderar på timpris och bara värma med el på natten och elda med 12 logs på dagen men svår att få tag på innan säsong. Finns på Amazon för 140 kr/dag i mitt fall.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

En elbil förbrukar i genomsnitt 2 kilowattimmar per mil, min bensinbil drar 0,4l/mil om jag håller hastighetsbegränsningarna.
El idag i snitt: 4.83 kr = 9,66 kr/milen (Plus elnät och skatter så 2.50 kr till alltså ungefär 12 kr/milen )
Bensinpriset idag: 19,88 kr = 8 kr/milen

Billigt att vara töntig och köra en liten snål bensinbil 😁

Du kan ju inte ta i rejält i överkant för elbilen och tvärtom för bensinbilen, det blir ingen bra jämförelse.

En elbil som drar 2 kWh per mil är rätt stor och/eller (sannolikt och) rätt kraftfull, typ Etron, Taycan eller Model X, medan en bensinbil som i faktisk användning drar 0,4 är ett minimalt steg över en moped typ.

Min senaste hyfsat snåla bensinbil var en Toyota Aygo 2007, den drog ungefär 0,62 i snitt som jag körde över åren jag hade den, vilket inte alltid var inom hastighetsbegränsningarna visserligen. Men det var en väldigt liten och lätt bil, typ utan ljudisolering och andra normala bekvämligheter (som inredning på dörrsidorna), med en motor på 68 hästkrafter. Min förra bil var också en bensinbil, en inte jättestor kombi med automatlåda, knappt 190 hk och fyrhjulsdrift, och den drog över litern milen i snitt. Om jag verkligen snålkörde på långresa kunde den gå ner till ungefär 0,9, men motsatsen hände ju också, en panikkörning genom stan till barnakuten när min son blev sjuk på ett konstigt sätt resulterade i över två liter milen exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle gissa att staten landar i en norsk lösning och subventionerar 75 % av elkostnaderna över 1 kr/kwh.

Det positiva med ett sånt system är att det inte landar massa pengar hos folk i Norrland som har gratis el.

/hulle.

Även dem som varit lite förutseende och låst sitt pris och under tiden det varit billigt fått betala mer än delen av folket med rörligt avtal.
Ta bort skatt, moms och sluta med bidragen överhuvudtaget. Varför ska folket betala för att folk ska få ladda sin bil eller värma sin pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kan ju inte ta i rejält i överkant för elbilen och tvärtom för bensinbilen, det blir ingen bra jämförelse.

En elbil som drar 2 kWh per mil är rätt stor och/eller (sannolikt och) rätt kraftfull, typ Etron, Taycan eller Model X, medan en bensinbil som i faktisk användning drar 0,4 är ett minimalt steg över en moped typ.

Min senaste hyfsat snåla bensinbil var en Toyota Aygo 2007, den drog ungefär 0,62 i snitt som jag körde över åren jag hade den, vilket inte alltid var inom hastighetsbegränsningarna visserligen. Men det var en väldigt liten och lätt bil, typ utan ljudisolering och andra normala bekvämligheter (som inredning på dörrsidorna), med en motor på 68 hästkrafter. Min förra bil var också en bensinbil, en inte jättestor kombi med automatlåda, knappt 190 hk och fyrhjulsdrift, och den drog över litern milen i snitt. Om jag verkligen snålkörde på långresa kunde den gå ner till ungefär 0,9, men motsatsen hände ju också, en panikkörning genom stan till barnakuten när min son blev sjuk på ett konstigt sätt resulterade i över två liter milen exempelvis.

Min drar 0,4l/mil och visst, inte krocksäker, tyst och bekväm men den tar sig fram. Man får leva efter sin plånbok. Avställd för det mesta och el-cyklar (1,3 kr milen vid 5 kr/KWh) men ska man långt så är bilen oumbärlig.

Att tänka på är de som har elbil och timpris. Laddar bilen på natten och säljer ström på dagen om de inte behöver bilen. Känner en som påstår att han på det viset kör gratis på helgerna. Vet inte om han driver med mig eller om det stämmer?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Min MG ZS EV som inte är en stor eller kraftfull bil drar ca 1.8kWh/mil i snitt med lite motorväg inblandat.

Så vid 10kr/kWh så kostar det därmed 18kr att åka en mil, så betydligt billigare att köra fossilbil i det läget.

Nu har jag inte de publika laddpriserna blivit höjda, så det är billigare att åka till en publik laddare och ladda i det scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Min MG ZS EV som inte är en stor eller kraftfull bil drar ca 1.8kWh/mil i snitt med lite motorväg inblandat.

Så vid 10kr/kWh så kostar det därmed 18kr att åka en mil, så betydligt billigare att köra fossilbil i det läget.

Nu har jag inte de publika laddpriserna blivit höjda, så det är billigare att åka till en publik laddare och ladda i det scenariot.

https://ev-database.org/car/1201/MG-ZS-EV
Vehicle Fuel Equivalent 2.2 l/100km ~ 4,2kr/mil (19kr E95)

Rätt mycket billigare ja.

Permalänk
Medlem

Är detta en realistisk uträkning?

PS5:an verkar dra runt 100-200 W beroende på spel.

TV:n har denna info på baksidan.

Kan man då räkna med att TV:n drar 103 W i ECO-läget och upp till 160 W i Game-läget? (Högre ljusstyrka etc).

Anta att dessa två förbrukar 180 + 120 = 300 W och kör det i denna kalkylator.

6 timmars spelande/ dag till priset 5 kr/ kWh ger denna uträkning.

9:- / Dag
273:- / Månad
3285:- / år

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min senaste hyfsat snåla bensinbil var en Toyota Aygo 2007, den drog ungefär 0,62 i snitt som jag körde över åren jag hade den, vilket inte alltid var inom hastighetsbegränsningarna visserligen. Men det var en väldigt liten och lätt bil, typ utan ljudisolering och andra normala bekvämligheter (som inredning på dörrsidorna), med en motor på 68 hästkrafter. Min förra bil var också en bensinbil, en inte jättestor kombi med automatlåda, knappt 190 hk och fyrhjulsdrift, och den drog över litern milen i snitt. Om jag verkligen snålkörde på långresa kunde den gå ner till ungefär 0,9, men motsatsen hände ju också, en panikkörning genom stan till barnakuten när min son blev sjuk på ett konstigt sätt resulterade i över två liter milen exempelvis.

Inte för att göra detta till en biltråd, men om då ska prata om rättvisa jämnförelser så får man väl då också prata om moderna bensinare också, för det kan man ju dock knappast kalla snål med dagens mått med tanke på storleken. Som tur är har ju utveckling iaf gått lite framåt även på bensinmotorer. Jag ligger under 0,6 i långtidssnitt med min fabia combi och kan man väl ändå anse vara en "riktig" bil. Och här är t ex ett långtidstest på en Octaiva (normalstor familjebil) med ändå en 1.5l motor på 150hk med 0,6 i långtidssnitt. Då finns den även som mildhybridsalterniv också, och kollar man på mildhybrider så finns ju andra i svensson-storlek som Toyota Corolla Touring Sports som är väl nere på 0,5.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Finns det några bra prognoser för vad elpriset kan landa på i vinter? Tänker då främst på SE3.

Skrivet av yrfhar:

Med valfläsk skulle jag tro på 5 kr/KWh med nätavgiften. I mitt fall 10 000 kr/månad i vinter om jag inte ska frysa häcken av mig. Får inte ut så mycket i månaden så får sälja om vintern blir lång.

Jag skulle tro att vi fortsatt kommer få se priser likt de på kontinenten. Redan idag pendlar de mellan 4-8.5 kr/kWh.
Magkänslan säger att 6.5-8 kr är ett realistiskt scenario men i överkant mot ett troligare 5-6 kr/kWh.

Det är dock total gissning och jag kan mycket väl ligg fel. En subventionering på pris över en viss kostnad i landet likt den norska staten gör känns som det vettigaste sättet att mildra smällen för företag och konsumenter under vintern. Däremot vet jag inte om man ska lägga sig på 1 kr eller 2 kr som gräns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skulle tro att vi fortsatt kommer få se priser likt de på kontinenten. Redan idag pendlar de mellan 4-8.5 kr/kWh.
Magkänslan säger att 6.5-8 kr är ett realistiskt scenario men i överkant mot ett troligare 5-6 kr/kWh.

Det är dock total gissning och jag kan mycket väl ligg fel. En subventionering på pris över en viss kostnad i landet likt den norska staten gör känns som det vettigaste sättet att mildra smällen för företag och konsumenter under vintern. Däremot vet jag inte om man ska lägga sig på 1 kr eller 2 kr som gräns.

Jag hoppas de gör något som kommer alla till del den här gången. Visst, bor man i villa i södra Sverige lär det suga enormt, men det gör det även för Berit 85 år som bor i lägenhet med en inkomst på 12 000Kr/mån efter skatt. Jag menar, konsekvenserna av att inte kunna betala elräkningen blir de samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skulle tro att vi fortsatt kommer få se priser likt de på kontinenten. Redan idag pendlar de mellan 4-8.5 kr/kWh.
Magkänslan säger att 6.5-8 kr är ett realistiskt scenario men i överkant mot ett troligare 5-6 kr/kWh.

Det är dock total gissning och jag kan mycket väl ligg fel. En subventionering på pris över en viss kostnad i landet likt den norska staten gör känns som det vettigaste sättet att mildra smällen för företag och konsumenter under vintern. Däremot vet jag inte om man ska lägga sig på 1 kr eller 2 kr som gräns.

Om man subventionerar för mycket så är det risk att folk inte är lika sparsamma och drar på lite extra.
Då kan det istället bli risk att elnätet slocknar. Och det kan ta tid att få igång igen(framförallt om det är oplanerat)

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Om man subventionerar för mycket så är det risk att folk inte är lika sparsamma och drar på lite extra.
Då kan det istället bli risk att elnätet slocknar. Och det kan ta tid att få igång igen(framförallt om det är oplanerat)

Det tror jag inte är något realistiskt scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Om man subventionerar för mycket så är det risk att folk inte är lika sparsamma och drar på lite extra.
Då kan det istället bli risk att elnätet slocknar. Och det kan ta tid att få igång igen(framförallt om det är oplanerat)

Subventioner är svårt när det gäller el. Går ju inte kontrollera vad elen används till. Tänkte först och främst på maining av krypto om subventioner gör den lönsam igen. Tänker även på andra saker som är onödigt för att överleva som folk tycker ger livet n guldkant och så händer ditt scenario: Poff, så stängs strömmen av en stund i Sverige eller annat land vi behöver exportera till så landets innevånare inte blir drabbat. Viktigt med solidaritet i EU nuförtiden där vi hjälper varandra av olika anledningar... ja vi kanske också behöver hjälp i vinter tex matbrist eller ett icke EU land får för sig att anfalla oss.

Men det andra scenariot att kraftigare subventionera tex solpaneler så det nästan blir gratis är ju ett hån mot de som redan investerat och vad jag förstår är väntetiden för installation bortom sommaren 2023.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]