Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är statligt ägt, det är bara inte ägt av svenska staten?

Inte från en svensk horisont, det är ett i Sverige privat bolag, vars huvudägare då är en annan stat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Min drar 0,4l/mil och visst, inte krocksäker, tyst och bekväm men den tar sig fram. Man får leva efter sin plånbok. Avställd för det mesta och el-cyklar (1,3 kr milen vid 5 kr/KWh) men ska man långt så är bilen oumbärlig.

Jo jag säger inte att det är omöjligt att nå sådana siffror, men det kräver både en väldigt snål bil och en väldigt snål körstil och förstås mestadels körning på typ landsväg. Så en bra jämförelse kanske är typ en Skoda Citigo electric, som verkar dra knappt 1,3 kWh vid långtester, inte enbart långkörning alltså. Med snålkörning borde man kunna få ned det en bit till.

Citat:

Att tänka på är de som har elbil och timpris. Laddar bilen på natten och säljer ström på dagen om de inte behöver bilen. Känner en som påstår att han på det viset kör gratis på helgerna. Vet inte om han driver med mig eller om det stämmer?

Tja, jag har inte koll på alla möjliga elavtal eller så, och vad jag förstår får man inte sälja tillbaka el från en bil till elnätet, men har man solceller så kan de kanske inte avgöra varifrån elen kommer så då kanske det går. Timpriset gör ju det lönsamt i alla fall om man köper och säljer el för "spotpris".

Men timpris gör ju kalkylen väldigt mycket bättre för en elbil som laddas på natten oavsett möjlighet att sälja tillbaka el. I natt exempelvis var elen nere under 50 öre medan den nu kostar över sju kronor.

Skrivet av Dhanjel:

Min MG ZS EV som inte är en stor eller kraftfull bil drar ca 1.8kWh/mil i snitt med lite motorväg inblandat.

Så vid 10kr/kWh så kostar det därmed 18kr att åka en mil, så betydligt billigare att köra fossilbil i det läget.

Nu har jag inte de publika laddpriserna blivit höjda, så det är billigare att åka till en publik laddare och ladda i det scenariot.

Stor eller kraftfull är ju relativt förstås, men det är ändå en SUV som dessutom är en fossilbil i grunden. Och MG är ju inte direkt de mest effektiva bilarna. Men jämför man med en lite mindre fossil-SUV så är det inte så lätt att komma under under 18 kronor milen i verkligheten. En Karoq exempelvis med minsta 1,5 tsi motorn drar enligt ägarna 6,6-7,2, och det är en slö bil när den är så tung med 115 hästar, mycket slöare än ZS EV. Lite större motor med 190hk drar 8-10 enligt ägarna.

Skrivet av sKRUVARN:

Inte för att göra detta till en biltråd, men om då ska prata om rättvisa jämnförelser så får man väl då också prata om moderna bensinare också, för det kan man ju dock knappast kalla snål med dagens mått med tanke på storleken. Som tur är har ju utveckling iaf gått lite framåt även på bensinmotorer. Jag ligger under 0,6 i långtidssnitt med min fabia combi och kan man väl ändå anse vara en "riktig" bil. Och här är t ex ett långtidstest på en Octaiva (normalstor familjebil) med ändå en 1.5l motor på 150hk med 0,6 i långtidssnitt. Då finns den även som mildhybridsalterniv också, och kollar man på mildhybrider så finns ju andra i svensson-storlek som Toyota Corolla Touring Sports som är väl nere på 0,5.

Tja, 0,6 är väl görbart, och det är en riktig bil förstås men det är ju ändå en småbil. En Zoe är ett snäpp större, dock inte i bagaget eftersom du har en kombi, men de drar väl någonstans 1,3-1,4 kWh. Så dagens bensinpris innebär att dina 0,6 kostar ungefär 12 kronor milen. Så det krävs inte riktigt ett elpris på tio kronor för att Zoe ska bli dyrare, men inte långt ifrån. En Zoe laddad i natt med timavtal exempelvis däremot hade nog hamnat under två kronor milen beroende på nätavgifter och så. Trots de extrema priserna nu.

Angående Octavian så drar den enligt din länk 6,42. Och den går lite över klassen men hör ju ändå till C-segmentet eller "Golfklassen", vilket är mindre än en vanlig familjebil, mer en kompakt familjebil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, 0,6 är väl görbart, och det är en riktig bil förstås men det är ju ändå en småbil. En Zoe är ett snäpp större, dock inte i bagaget eftersom du har en kombi, men de drar väl någonstans 1,3-1,4 kWh. Så dagens bensinpris innebär att dina 0,6 kostar ungefär 12 kronor milen. Så det krävs inte riktigt ett elpris på tio kronor för att Zoe ska bli dyrare, men inte långt ifrån. En Zoe laddad i natt med timavtal exempelvis däremot hade nog hamnat under två kronor milen beroende på nätavgifter och så. Trots de extrema priserna nu.

Ja och det är en rätt stor skillnad.

Det är samma bagageutrymme på en fabia kombi som på en v60 och den har "normala bekvämligheter". Min invändning var inte kring hur vida det är billigare milkostnad med elbilar, utan att en modern bensinare i Aygo-storlek inte drar drar över 0,6, och att det finns "inte jättestor kombi" som kan köras långt under 0,9 (Octavian).

Citat:

Angående Octavian så drar den enligt din länk 6,42. Och den går lite över klassen men hör ju ändå till C-segmentet eller "Golfklassen", vilket är mindre än en vanlig familjebil, mer en kompakt familjebil.

Nä, 282,48/47=6,01. C-klass eller inte, duglig storlek på baksätet och 640l bagage... v60 och ceed är väl svergies mest sålda kombibilar, erbjuder väl liknande invändingt utrymme. Octavian är en väldigt populär familjebil, och du skrev ju "inte jättestor kombi" så jag tänkte att den bilen låg i en liknande klass för att ställa något mot den.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

En elbil förbrukar i genomsnitt 2 kilowattimmar per mil, min bensinbil drar 0,4l/mil om jag håller hastighetsbegränsningarna.
El idag i snitt: 4.83 kr = 9,66 kr/milen (Plus elnät och skatter så 2.50 kr till alltså ungefär 12 kr/milen )
Bensinpriset idag: 19,88 kr = 8 kr/milen

Billigt att vara töntig och köra en liten snål bensinbil 😁

Vad är det för bil? Och vilka vägar kör du på? Skulle säga att det är snudd på omöjligt, om det inte är medvind i en nedförsbacke man räknar på.

Se tex https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/fem-sna...

Citat:

"Snålast är en Suzuki Swift 1,2 med mildhybrideknik. Det är den enda testbilen som drar under halvlitern i Sverigecykeln."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Jag hoppas de gör något som kommer alla till del den här gången. Visst, bor man i villa i södra Sverige lär det suga enormt, men det gör det även för Berit 85 år som bor i lägenhet med en inkomst på 12 000Kr/mån efter skatt. Jag menar, konsekvenserna av att inte kunna betala elräkningen blir de samma.

Skrivet av cavveman:

Om man subventionerar för mycket så är det risk att folk inte är lika sparsamma och drar på lite extra.
Då kan det istället bli risk att elnätet slocknar. Och det kan ta tid att få igång igen(framförallt om det är oplanerat)

Hörde siffran på Ekonomiekot extra att om de endast ersätter EL3 och EL4 med de där 60 Miljarderna de fått i flaskhalsavgifterna så skulle det motsvara 66 öre/kWh i rabatt....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag hoppas verkligen de inte ger ut några bidrag och istället investerar i infrastrukturen.

60 miljarder är nog för att bygga en reaktor tex.

Att fortsätta med dessa kortsiktiga åtgärder är galenskap.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag hoppas verkligen de inte ger ut några bidrag och istället investerar i infrastrukturen.

60 miljarder är nog för att bygga en reaktor tex.

Att fortsätta med dessa kortsiktiga åtgärder är galenskap.

Instämmer, tror det är alldeles för mycket spel för massorna och valfjäskande. Gör något som faktiskt håller istället för "NU" men inte längre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag hoppas verkligen de inte ger ut några bidrag och istället investerar i infrastrukturen.

60 miljarder är nog för att bygga en reaktor tex.

Att fortsätta med dessa kortsiktiga åtgärder är galenskap.

Eller i energibesparande åtgärder, framför allt till privatpersoner. 60 miljarder bör räcka långt till hushåll som vill installera moderna uppvärmningssystem, tilläggsisolering, etc. Jag har själv under året installerat bergvärme, och mer än halverat min förbrukning (hade ganska gamla luftvärmepumpar innan). Att bara ge folk pengar på elräkningen är lite ett kissa-i-byxan-fenomen...

Att bygga en reaktor för 60 miljarder av statliga pengar...hur ska det praktiskt gå till? Ska staten ge Vattenfall pengar för att bygga detta? Jag är inne på statligt garanterade lån som ligger i nationens intresse, men producenterna måste göra valet själva - med så klart rimliga incitament.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Eller i energibesparande åtgärder, framför allt till privatpersoner. 60 miljarder bör räcka långt till hushåll som vill installera moderna uppvärmningssystem, tilläggsisolering, etc. Jag har själv under året installerat bergvärme, och mer än halverat min förbrukning (hade ganska gamla luftvärmepumpar innan). Att bara ge folk pengar på elräkningen är lite ett kissa-i-byxan-fenomen...

Att bygga en reaktor för 60 miljarder av statliga pengar...hur ska det praktiskt gå till? Ska staten ge Vattenfall pengar för att bygga detta? Jag är inne på statligt garanterade lån som ligger i nationens intresse, men producenterna måste göra valet själva - med så klart rimliga incitament.

Ja om staten hade betalt tilläggsisolering och konvertering till vattenburen värme med installation av bergvärme till huset så hade jag inte tackat nej.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Trodde inte elen ökat så mycket tills räkningen betalades imorse. Hyresrätt, gick från 950kr förra till 1400kr nu. Rätt bra påslag i procent.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av superapan:

Eller i energibesparande åtgärder, framför allt till privatpersoner. 60 miljarder bör räcka långt till hushåll som vill installera moderna uppvärmningssystem, tilläggsisolering, etc. Jag har själv under året installerat bergvärme, och mer än halverat min förbrukning (hade ganska gamla luftvärmepumpar innan). Att bara ge folk pengar på elräkningen är lite ett kissa-i-byxan-fenomen...

Nu är jag galet långt ifrån någon expert på energimarknaden, men det här tycker jag faktiskt vore den bästa lösningen. Se till att få bort alla värmesystem på direktverkande el, tilläggsisolera och byt till treglasförnster i äldre hus, ersätt all kvarvarande glödtrådsbelysning, installera solceller på kommunala fastigheter, koppla upp fler fastigheter mot fjärrvärmenäten - samt koppla på fler industrier för att skicka ut spillvärmen i dem, m.m. Det här gör ju faktiskt skillnad för alla. Dels så blir det en stor skillnad för den som idag betalar mycket för sin elförbrukning, och får hjälp att sänka den. Dels så minskas det generella elbehovet, vilket driver ner priserna för alla andra.

Jag läste i DN. och SvD om hur en minskning av förbrukningen med så lite som 10% (på nations nivå) skulle ha fått priserna till att sjunka till 2019-2020 års nivåer. Jag är osäker på procentsatsen, men det var därikring i alla fall. Det blir ju så i ett system med marginalprissättning där den sista och dyraste Kwh sätter priset för all el som säljs den dagen/timmen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av superapan:

Eller i energibesparande åtgärder, framför allt till privatpersoner. 60 miljarder bör räcka långt till hushåll som vill installera moderna uppvärmningssystem, tilläggsisolering, etc. Jag har själv under året installerat bergvärme, och mer än halverat min förbrukning (hade ganska gamla luftvärmepumpar innan). Att bara ge folk pengar på elräkningen är lite ett kissa-i-byxan-fenomen...

Att bygga en reaktor för 60 miljarder av statliga pengar...hur ska det praktiskt gå till? Ska staten ge Vattenfall pengar för att bygga detta? Jag är inne på statligt garanterade lån som ligger i nationens intresse, men producenterna måste göra valet själva - med så klart rimliga incitament.

Jag tycker inte staten ska fininasiera standarden på folks boende på det sättet. Elen har varit billig länge så det är säkert många med direktverkande el som valt att inte modernisera. Då ska de inte få ett "get out of jail card" nu heller.

Har man varit kortsiktig, så får man ta ett lån, frysa eller flytta till något man har råd med.

MEN, det är ändå bättre än att som du säger, bara subventionera elen rakt av.

Hur det ska lösas rent praktiskt vet jag inte, det var bara en teoretisk möjlighet.

Nu tar det några år att bygga en reaktor, men om elen ligger kvar på liknande nivåer som idag när det skulle vara färdigbyggt så hade det dessutom betalt av sig själv på ~5 år. De resterande 55-75 åren hade det varit rena pengamaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hörde siffran på Ekonomiekot extra att om de endast ersätter EL3 och EL4 med de där 60 Miljarderna de fått i flaskhalsavgifterna så skulle det motsvara 66 öre/kWh i rabatt....

Schysst! Det är ju typ värdet av en fredagspizza och en öl för varje hushåll.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag hoppas verkligen de inte ger ut några bidrag och istället investerar i infrastrukturen.

60 miljarder är nog för att bygga en reaktor tex.

Att fortsätta med dessa kortsiktiga åtgärder är galenskap.

Det ena utesluter ju inte det andra. 60 miljarder är ju ingenting mot vad staten får in på de höga priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tycker inte staten ska fininasiera standarden på folks boende på det sättet. Elen har varit billig länge så det är säkert många med direktverkande el som valt att inte modernisera. Då ska de inte få ett "get out of jail card" nu heller.

Har man varit kortsiktig, så får man ta ett lån, frysa eller flytta till något man har råd med.

MEN, det är ändå bättre än att som du säger, bara subventionera elen rakt av.

Hur det ska lösas rent praktiskt vet jag inte, det var bara en teoretisk möjlighet.

Nu tar det några år att bygga en reaktor, men om elen ligger kvar på liknande nivåer som idag när det skulle vara färdigbyggt så hade det dessutom betalt av sig själv på ~5 år. De resterande 55-75 åren hade det varit rena pengamaskinen.

Det gäller att vara pragmatisk i det här läget. De borde definitivt subventionera åtgärder som minskar elanvändningen, om det kan göra tillräckligt mycket skillnad i vinter. Framförallt i EL4 och eventuellt EL3. Att bygga nya produktionsanläggningar går inte att göra i tid, så det är inget alternativ.

Elen kommer inte ligga kvar på de här nivåerna tillräckligt länge. Att strypa gasflödet funkar kanske en vinter till utöver den här vintern men sen finns det tillräckligt mycket LNG infrastruktur på plats i Tyskland. Det bästa Svenska staten kan göra (enligt mig) för att ge rätt förutsättningar åt kärnkraften är att ta bort lagen som säger att man bara får ha 10 reaktorer och att de bara får stå på vissa platser samt att ge löften om att inte lägga på några straffskatter såsom en effektskatt eller vad de nu kan hitta på för något. Det gäller att skapa ett stabilt investeringsklimat, lönsamheten får de den själva räkna på. Staten borde däremot inte ge några prisgarantier till industrin, det kommer kosta oss för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nu tar det några år att bygga en reaktor, men om elen ligger kvar på liknande nivåer som idag när det skulle vara färdigbyggt så hade det dessutom betalt av sig själv på ~5 år. De resterande 55-75 åren hade det varit rena pengamaskinen.

Utan att själv ha lagt någon tid på att undersöka detta... men alla "experter" man läser i tidningarna menar att kärnkraft är dyrt, så dyrt faktiskt att det är omöjligt att få det lönsamt utan subventioneringar. Har då verkligen alla de helt fel och en reaktor betalar av sig på 5 år och sen är det ren vinst?

Med all respekt så tror jag nog du missat något. Jag tror inte på konspirationsteorier heller, som att staten vill avveckla och då tvingar de "gammelmedia" att skriva att kärnkraft är dyr och blablabla.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Schysst! Det är ju typ värdet av en fredagspizza och en öl för varje hushåll.

Jo, för mig i lägenhet och förbrukning på 150-200 kWh är det ju rätt små pengar. Men för de i hus är det en annan femma.
Man kan ju även fundera på hur man ska nå ut till de med rörligt högt pris mot de med låst lågt pris.

Känns som att det kan skickas fel signaler när "man får inte göra dåliga beslut, staten kommer och räddar en", men samtidigt extraordinär situation med krig i Europa och Proxykrig tillbaka från EU mot Ryssland som svarar med att strypa gasen.

Ytterligare en intressant observation.
Tyskland har 60 GW installerad solkraft, det är mer än vad Sverige kan producera med alla sina kraftkällor tillsammans.

https://app.electricitymaps.com/zone/SE

Vi har även bara överföringskapacitet om ca 6-7 GW till andra länder, Finland har största linan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Utan att själv ha lagt någon tid på att undersöka detta... men alla "experter" man läser i tidningarna menar att kärnkraft är dyrt, så dyrt faktiskt att det är omöjligt att få det lönsamt utan subventioneringar. Har då verkligen alla de helt fel och en reaktor betalar av sig på 5 år och sen är det ren vinst?

Med all respekt så tror jag nog du missat något. Jag tror inte på konspirationsteorier heller, som att staten vill avveckla och då tvingar de "gammelmedia" att skriva att kärnkraft är dyr och blablabla.

/hulle.

Med dagens elpriser är det lönsamt. Typ allt är lönsamt att bygga Räknar man med att driva ett kärnkraftverk i 70-80 år (LTO) som han gjorde så höjer det lönsamheten. Vi vet inte än om det går att köra kärnkraftverk sålänge dock, men det ser ut som att det kommer gå.

Befintliga kärnkraftverk i Sverige har en produktionskostnad kring 25-30 öre/kWh, nya skulle ligga högre men även om priset blev 100 öre/kWh (det blir antagligen lägre än så) är utan problem lönsam just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, för mig i lägenhet och förbrukning på 150-200 kWh är det ju rätt små pengar. Men för de i hus är det en annan femma.
Man kan ju även fundera på hur man ska nå ut till de med rörligt högt pris mot de med låst lågt pris.

Känns som att det kan skickas fel signaler när "man får inte göra dåliga beslut, staten kommer och räddar en", men samtidigt extraordinär situation med krig i Europa och Proxykrig tillbaka från EU mot Ryssland som svarar med att strypa gasen.

Ytterligare en intressant observation.
Tyskland har 60 GW installerad solkraft, det är mer än vad Sverige kan producera med alla sina kraftkällor tillsammans.

https://app.electricitymaps.com/zone/SE

Vi har även bara överföringskapacitet om ca 6-7 GW till andra länder, Finland har största linan.

Det är ju staten som skapat problemet så det är en rimlig förväntning att de fixar det också. Sen är det inte helt lätt att vara förutseende och även ifall man varit det kan man sitta i skiten. Säg att du bundit dig vid fast pris och avtalet löper ut nu exempelvis. Schysst förra vintern men nu kommer dödselchocken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Det är ju staten som skapat problemet så det är en rimlig förväntning att de fixar det också. Sen är det inte helt lätt att vara förutseende och även ifall man varit det kan man sitta i skiten. Säg att du bundit dig vid fast pris och avtalet löper ut nu exempelvis. Schysst förra vintern men nu kommer dödselchocken.

Utan att vi ger oss in i en livssynsdebatt och en politiskdiskussion så tror jag att även du förstår att det kan finnas fler sätt att se på situationen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Med dagens elpriser är det lönsamt. Typ allt är lönsamt att bygga Räknar man med att driva ett kärnkraftverk i 70-80 år (LTO) som han gjorde så höjer det lönsamheten. Vi vet inte än om det går att köra kärnkraftverk sålänge dock, men det ser ut som att det kommer gå.

Befintliga kärnkraftverk i Sverige har en produktionskostnad kring 25-30 öre/kWh, nya skulle ligga högre men även om priset blev 100 öre/kWh (det blir antagligen lägre än så) är utan problem lönsam just nu.

Men räknas det in allting omkring? Det lär ju ta decennier att få fram en plats som godkänns och muta kommuner osv... sen ska infrastrukturen byggas upp, kylvatten osv... sen måste väl ägare av kärnkraftverk betala för slutförvaring osv...

Jag har inget emot kärnkraft som sådan, men det känns som att det borde vara enklare att bara slänga upp 10 000 vindkraftverk ute i östersjön. Vid massbeställning av staten borde priserna kunna pressas och de borde kunna byggas på några år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Befintliga kärnkraftverk i Sverige har en produktionskostnad kring 25-30 öre/kWh, nya skulle ligga högre men även om priset blev 100 öre/kWh (det blir antagligen lägre än så) är utan problem lönsam just nu.

Den engelska regeringen fick massiv kritik för några år sedan efter att de gett energibolaget EDF en prisgaranti på ström från Hinkley Point C (som är under uppförande i England). Garantin ligger på ungefär 1,30 kr/kwh (106 GBP/MWh).

Det engelska elprisstödet ligger samtidigt på 520 GBP/MWh eller motsvarande 6,50 kr och väntas i vinter omfatta fler än någonsin.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det gäller att vara pragmatisk i det här läget. De borde definitivt subventionera åtgärder som minskar elanvändningen, om det kan göra tillräckligt mycket skillnad i vinter. Framförallt i EL4 och eventuellt EL3. Att bygga nya produktionsanläggningar går inte att göra i tid, så det är inget alternativ.

Elen kommer inte ligga kvar på de här nivåerna tillräckligt länge. Att strypa gasflödet funkar kanske en vinter till utöver den här vintern men sen finns det tillräckligt mycket LNG infrastruktur på plats i Tyskland. Det bästa Svenska staten kan göra (enligt mig) för att ge rätt förutsättningar åt kärnkraften är att ta bort lagen som säger att man bara får ha 10 reaktorer och att de bara får stå på vissa platser samt att ge löften om att inte lägga på några straffskatter såsom en effektskatt eller vad de nu kan hitta på för något. Det gäller att skapa ett stabilt investeringsklimat, lönsamheten får de den själva räkna på. Staten borde däremot inte ge några prisgarantier till industrin, det kommer kosta oss för mycket.

Vi var huvudleverantör inom Geofysik under SKB's platsundersökningar för förvar av använt kärnbränsle

har sämre koll just för platser där reaktorer får stå men förvaren tog åratal att leta fram med diverse geofysiska mätningar runtom landet. Oskarshamn och Forsmark passade bäst då bland annat den bra berggrunden där fungerar som ett skydd, utöver bentonit och kopparkapslarna
TROR det är samma princip för reaktorer ifall något skulle hända så ska berggrunden vara ett av flera bra skydd mot föroreningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Utan att vi ger oss in i en livssynsdebatt och en politiskdiskussion så tror jag att även du förstår att det kan finnas fler sätt att se på situationen.

Jag kan faktiskt inte förstå hur någon kan invända mot att det är den förda politiken som skapat situationen. Olika syn kring detaljerna kan jag dock förstå.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det gäller att vara pragmatisk i det här läget. De borde definitivt subventionera åtgärder som minskar elanvändningen, om det kan göra tillräckligt mycket skillnad i vinter. Framförallt i EL4 och eventuellt EL3. Att bygga nya produktionsanläggningar går inte att göra i tid, så det är inget alternativ.

Elen kommer inte ligga kvar på de här nivåerna tillräckligt länge. Att strypa gasflödet funkar kanske en vinter till utöver den här vintern men sen finns det tillräckligt mycket LNG infrastruktur på plats i Tyskland. Det bästa Svenska staten kan göra (enligt mig) för att ge rätt förutsättningar åt kärnkraften är att ta bort lagen som säger att man bara får ha 10 reaktorer och att de bara får stå på vissa platser samt att ge löften om att inte lägga på några straffskatter såsom en effektskatt eller vad de nu kan hitta på för något. Det gäller att skapa ett stabilt investeringsklimat, lönsamheten får de den själva räkna på. Staten borde däremot inte ge några prisgarantier till industrin, det kommer kosta oss för mycket.

Hade gärna sett ett lån isåfall, låt oss kalla det "renoveringslån".

Det skulle sen kunna följa CSN-räntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Trodde inte elen ökat så mycket tills räkningen betalades imorse. Hyresrätt, gick från 950kr förra till 1400kr nu. Rätt bra påslag i procent.

Vänta bara tills hyresvärdarna måste täcka ökade elkostnader genom att höja hyrorna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan faktiskt inte förstå hur någon kan invända mot att det är den förda politiken som skapat situationen. Olika syn kring detaljerna kan jag dock förstå.

Klart att det är genomförd politik som ställt till det:

1. Nedläggning av Barsebäck (s-regering)
2. Avregleringen av elmarknaden på 90-talet (borgerlig regering)
3. Böjer sig för EU och inför elprisområden 2011 (borgerlig regering)
4. Böjer sig för EU 2019 och godtar regler och principer om energiexport (s+mp regering)
5. Låter bli att ta krafttag gällande infrastruktur och överföring (både alliansregering och s+mp regering)
6. Gastillförseln till Europa påverkas (ryska staten)
7. Länder som gjort sig beroende av rysk gas i kombination med punkt 3 (tyska staten + allehanda öststater)

Visst är det politik som gjort att vi hamnat här, men i min mening är det ett system som just nu uppvisar rejäla svagheter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Klart att det är genomförd politik som ställt till det:

1. Nedläggning av Barsebäck (s-regering)
2. Avregleringen av elmarknaden på 90-talet (borgerlig regering)
3. Böjer sig för EU och inför elprisområden 2011 (borgerlig regering)
4. Böjer sig för EU 2019 och godtar regler och principer om energiexport (s+mp regering)
5. Låter bli att ta krafttag gällande infrastruktur och överföring (både alliansregering och s+mp regering)
6. Gastillförseln till Europa påverkas (ryska staten)
7. Länder som gjort sig beroende av rysk gas i kombination med punkt 3 (tyska staten + allehanda öststater)

Visst är det politik som gjort att vi hamnat här, men i min mening är det ett system som just nu uppvisar rejäla svagheter.

Bra sammanfattat!
Förstår heller inte mig på dem som hela tiden skall hävda annat eller som att det inte är ett problem i dagsläget.
Har SweC blivit infiltrerat av partikandidater, hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men räknas det in allting omkring? Det lär ju ta decennier att få fram en plats som godkänns och muta kommuner osv... sen ska infrastrukturen byggas upp, kylvatten osv... sen måste väl ägare av kärnkraftverk betala för slutförvaring osv...

Jag har inget emot kärnkraft som sådan, men det känns som att det borde vara enklare att bara slänga upp 10 000 vindkraftverk ute i östersjön. Vid massbeställning av staten borde priserna kunna pressas och de borde kunna byggas på några år.

/hulle.

10 000 vindkraftverk hade kostat enorma summor. Det finns runt 4753 vindkraftverk i Sverige idag och det byggs runt 300-470 varje år. Sen bygga till havs, det hade lätt tagit ett halvt sekel, även om alla i branschen blev "krigsplacerade" och fokuserade enbart på uppgiften.

Du får plocka ner första verket innan du sätter upp sista.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Klart att det är genomförd politik som ställt till det:

1. Nedläggning av Barsebäck (s-regering)
2. Avregleringen av elmarknaden på 90-talet (borgerlig regering)
3. Böjer sig för EU och inför elprisområden 2011 (borgerlig regering)
4. Böjer sig för EU 2019 och godtar regler och principer om energiexport (s+mp regering)
5. Låter bli att ta krafttag gällande infrastruktur och överföring (både alliansregering och s+mp regering)
6. Gastillförseln till Europa påverkas (ryska staten)
7. Länder som gjort sig beroende av rysk gas i kombination med punkt 3 (tyska staten + allehanda öststater)

Visst är det politik som gjort att vi hamnat här, men i min mening är det ett system som just nu uppvisar rejäla svagheter.

Onödigt att försöka elda på den politiska debatten. Det slutar bara med sura moderatorer och låsta trådar. Just därför jag svarade som jag gjorde i mitt inlägg, istället för att gå in på detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men räknas det in allting omkring? Det lär ju ta decennier att få fram en plats som godkänns och muta kommuner osv... sen ska infrastrukturen byggas upp, kylvatten osv... sen måste väl ägare av kärnkraftverk betala för slutförvaring osv...

Jag har inget emot kärnkraft som sådan, men det känns som att det borde vara enklare att bara slänga upp 10 000 vindkraftverk ute i östersjön. Vid massbeställning av staten borde priserna kunna pressas och de borde kunna byggas på några år.

/hulle.

Jag vill minnas att allting är inräknat, även slutförvaringen eftersom de måste betala för det som du säger

Det kommer komma en hel del nya vindkraftverk de närmaste åren, det kommer öka till 50 TWh 2025 från dagens 28 TWh.

Skrivet av zarkov:

Den engelska regeringen fick massiv kritik för några år sedan efter att de gett energibolaget EDF en prisgaranti på ström från Hinkley Point C (som är under uppförande i England). Garantin ligger på ungefär 1,30 kr/kwh (106 GBP/MWh).

Det engelska elprisstödet ligger samtidigt på 520 GBP/MWh eller motsvarande 6,50 kr och väntas i vinter omfatta fler än någonsin.

Som sagt är jag emot den typen av prisgaranti, även om det inte kostar något just nu. Det är något man går med på om man har en svag förhandlingsposition, för det bottnar i en nationalisering av själva investeringsrisken.

Skrivet av Galming:

Vi var huvudleverantör inom Geofysik under SKB's platsundersökningar för förvar av använt kärnbränsle

har sämre koll just för platser där reaktorer får stå men förvaren tog åratal att leta fram med diverse geofysiska mätningar runtom landet. Oskarshamn och Forsmark passade bäst då bland annat den bra berggrunden där fungerar som ett skydd, utöver bentonit och kopparkapslarna
TROR det är samma princip för reaktorer ifall något skulle hända så ska berggrunden vara ett av flera bra skydd mot föroreningar

Lagen är inte baserad på någon vetenskaplig grund, men om eller när de bygger nya kärnkraftverk ska det förstås uppfylla alla säkerhetskrav.