Plex utsatt för dataintrång – lösenordsbyte rekommenderas

Permalänk
Melding Plague

Plex utsatt för dataintrång – lösenordsbyte rekommenderas

Strömningsplattformen Plex rapporterar att de drabbats av ett dataintrång, i vilket en skara användarnamn och krypterade lösenord har läckt ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om ni har problem att komma åt servern efteråt måste ni gå in på settings och "claima" eran server.

https://support.plex.tv/articles/218136308-why-is-there-an-un...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jepp...började dagen med lösenordsbyte och "server claim" !

Fun times !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytte lösenord och konstaterade att jag missat att verifiera min e-postadress. Som en följd av det kan jag inte aktivera 2FA. Kan dock inte få någon verifieringslänk. Någon annan som upplever problem med detta? Nu verkar dessutom app.plex.tv väldigt segt så det är säkert bara en följd av deras problem.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Bytte lösenord och konstaterade att jag missat att verifiera min e-postadress. Som en följd av det kan jag inte aktivera 2FA. Kan dock inte få någon verifieringslänk. Någon annan som upplever problem med detta? Nu verkar dessutom app.plex.tv väldigt segt så det är säkert bara en följd av deras problem.

Sidan är helt död för mig. Får cloudflare.
Du lär säkert kunna fixa 2FA imorgon eller så.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades byta lösenord i morse.
De verkar åtminstone gjort någon fix för att lösa åtkomsten till hemsidan.
https://status.plex.tv/

Permalänk
Medlem

Så andra gången från plex jippi, men ja fick mailet i morse om det, inte precis glad att de INTE har lärt sig....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Fick mail i morse men tänkte det är nog scam, någon som försöker göra phising med någon fake återställningssida så jag gjorde inget. Nu så får jag upp "sidan är nere för underhåll" när jag försöker återställa lösenordet.

Permalänk
Medlem

Det blev till att byta lösen och aktivera 2FA när man ändå pillade med det. 2FAn funkar fint med Yubikey och deras authenticator app.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Hmm, skumt, fick mejl om det på mitt andra "skräp" account jag har för att testa grejer med. Men mitt main konto har inte fått något mejl, månnetro om det är för att den har 2FA aktiverat (mitt skräpkonto har inte 2FA)?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tenerezza:

Så andra gången från plex jippi, men ja fick mailet i morse om det, inte precis glad att de INTE har lärt sig....

Hur mycket man än säkrar upp så kommer nån alltid kunna ta sig förbi, skulle vara om man använder 2FA då men även där finns svagheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fick mail i morse men tänkte det är nog scam, någon som försöker göra phising med någon fake återställningssida så jag gjorde inget. Nu så får jag upp "sidan är nere för underhåll" när jag försöker återställa lösenordet.

I det fallet skippar man länken och går direkt till tjänsten (fast är den nere kvittar det ju).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Hedersmedlem

Jag började köra "lokal streaming" såhär nyligen med Emby just för att det inte har några globala konton, utan allt är lokalt. Det känns lite som om jag hade tur där.
Funkar väldigt bra om någon är intresserad att byta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sen att dom (hackarna) fick tag på en massa epost adresser gör väl att man får hela skräpkorgen full med skit framöver, mycket slarvigt av ett bolag som har växt med tiden och blivit så pass stora som dom är idag. Sånt här ska inte behöva ske. Som sagt jäkligt dåligt hanterat

Permalänk
Medlem

Inte fått något mail, men bra att man såg det här posten så man kunde ändra lösenord relativt fort i alla fall

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 57josa:

Sen att dom (hackarna) fick tag på en massa epost adresser gör väl att man får hela skräpkorgen full med skit framöver, mycket slarvigt av ett bolag som har växt med tiden och blivit så pass stora som dom är idag. Sånt här ska inte behöva ske. Som sagt jäkligt dåligt hanterat

Jävligt dåligt hanterat av Sweclockers också då?
Eftersom absolut alla företag inte kan hackas är det just Swec och Plex som skött sig jättedåligt? Eller vänta nu..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

Jag började köra "lokal streaming" såhär nyligen med Emby just för att det inte har några globala konton, utan allt är lokalt. Det känns lite som om jag hade tur där.
Funkar väldigt bra om någon är intresserad att byta.

Inte Plex heller egentligen ?
https://support.plex.tv/articles/207538527-do-i-need-a-plex-a...
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/7333a9/is_there_anyway...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jävligt dåligt hanterat av Sweclockers också då?
Eftersom absolut alla företag inte kan hackas är det just Swec och Plex som skött sig jättedåligt? Eller vänta nu..

Du får nog förklara dig lite vad du menar, förstår dessutom inte vad swec har med det hela att göra.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av 57josa:

Du får nog förklara dig lite vad du menar, förstår dessutom inte vad swec har med det hela att göra.

Antar att han syftar på att SweC också hade en läcka.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Du får nog förklara dig lite vad du menar, förstår dessutom inte vad swec har med det hela att göra.

Swec drabbades av ett dataintrång 2015, är nog detta @tcntad syftar på...

Nyhetsartikel från 2015

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Antar att han syftar på att SweC också hade en läcka.

Jo det kan ju så vara, men det har ju inget att göra med vad jag tycker om hur Plex sköter sig. Lät ju nästan som att det var mitt fel. Jag betalar för deras tjänster och tycker nog att man ska kunna kräva bättre sekretess ifrån ett så pass stort företag. Alla företag kan ju bli hackade. Men det ändrar inte min ståndpunkt i detta fall.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 57josa:

Jo det kan ju så vara, men det har ju inget att göra med vad jag tycker om hur Plex sköter sig. Lät ju nästan som att det var mitt fel. Jag betalar för deras tjänster och tycker nog att man ska kunna kräva bättre sekretess ifrån ett så pass stort företag. Alla företag kan ju bli hackade. Men det ändrar inte min ståndpunkt i detta fall.

Det finns de som inte betalar för Plex också.. Har ju heller aldrig påstått eller insinuerat att det ska vara ditt fel.
Skillnaden mellan Swec och Plex i det här fallet är absolut noll, båda har haft läckor och som du själv skrev kan alla bli hackade.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast båda länkarna säger emot det egentligen.

Officiella källan:

Citat:

Many Plex apps (such as PlayStation, Smart TVs, and Xbox) will only work when both the app and server are signed in.

reddit:

Citat:

[...] this will work for the browser client and a few others but not all support local network discover without cloud authentication.

If you want a multi device alternative to plex there is Emby. If you really just have a one device setup Kodi might be a better solution.

Jag kollar på smart-TV (LG OLED) så det verkar inte gå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

Fast båda länkarna säger emot det egentligen.

Officiella källan:
reddit:
Jag kollar på smart-TV (LG OLED) så det verkar inte gå.

Fast det långa och bättre svaret är:
“No, it’s not required, but you really should sign in because it only helps you.” & "But skipping over that means that you’re sacrificing functionality."

Jag kan köra Plex for Windows och Plex Web (Chrome) lokalt utan att logga in sålänge man stänger av autentisering för nätverket

Permalänk
Medlem

Kör folk plex fortfarande efter deras privacy statements och att de inte fullt stöder selfhosting? Finns ju många bättre alternativ nu, emby / jellyfin kommer på tanke och de är fullt selfhosted, inge middleman trams

Permalänk
Medlem

Tycker inte det finns något klockrent alternativ.

Plex är bäst med mest appar, men mkt tveksamheter kring deras affärsfokus, säkerhet, privacy, inloggningskrav, promotion av eget material osv.

Emby har väl näst bäst appar men man får även där betala för vissa delar samt delvis closed source.

Jellyfin är trevligt, men saknar framförallt appar. Apple TV tex så finns det bara en beta man kan använda via Preflight. Fungerar ok, men är lite krångligt. Ser bättre ut på Android-sidan.
(LG webos måste sideload:as och har för mig Samsung är samma sak)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jellyfin är trevligt, men saknar framförallt appar. Apple TV tex så finns det bara en beta man kan använda via Preflight. Fungerar ok, men är lite krångligt. Ser bättre ut på Android-sidan.
(LG webos måste sideload:as och har för mig Samsung är samma sak)

Rekommenderar Infuse på appletv. Finns även andra appar som hakar in i jellyfin.

Permalänk
Medlem

Infuse är dock en dyr avgift på om man vill kunna använda många av de formaten som är populära idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Infuse är dock en dyr avgift på om man vill kunna använda många av de formaten som är populära idag.

Det finns fler alternativ, men ibland är det helt ok att hosta upp en minimal peng för en väl fungerande upplevelse.
Men ja, det saknas ett överflöd av "kostnadsfria" appar för jellyfin till appletv.

Det är ett av problemen med kostnadsfritt, det är svårt att täcka kostnaderna för utveckling och licenser.

Permalänk
Medlem

Infuse Pro Lifetime kostar väl runt en tusenlapp, Emby Pro något liknande.
Det är inte en minimal peng, åtminstone inte för mig

(Plex Lifetime Pass kostar väl dock 3-4000 i jämförelse)