Telia hävdar "obegränsat mobilt bredband" - begränsar hastigheten efter 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du förstår nog inte riktigt vad "obegränsat" betyder

Datamängden anses som obegränsad, inte hastigheten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Låter som falsk marknadsföring. Jag hade anmält det till Konsumentverket om det hade hänt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dakkie:

Datamängden anses som obegränsad, inte hastigheten.

Oavsett en begränsning. Dessutom så blir ju en bieffekt att faktiskt data taket blir begränsat också för hur mycket data hinner man egentligen förbruka med 3mbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Oavsett en begränsning. Dessutom så blir ju en bieffekt att faktiskt data taket blir begränsat också för hur mycket data hinner man egentligen förbruka med 3mbit?

Ja jag säger inte att jag tycker det är bra, korrekt eller schysst, men jag förstår dock ändå mycket väl vad "obegränsat" betyder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Ni har inte läst något i det finstilta vad som faktiskt levereras ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Det här rör inte mig personligen, men jag ville ändå ta upp det för att varna andra som kanske väntar på fiber eller liknande och letar efter en annan lösning så länge.

Telia Mobilt Bredband erbjuder abonnemanget "Obegränsad". Ingenstans på beställningssidan skriver de något om att surfen faktiskt är begränsad till 1TB per månad, därefter sänker man hastigheten för kunden markant, till 3 mbit/s. För de som inte förstår vad 3 mbit/s faktiskt innebär så går alltså knappt att streama SD-kvalitet på filmer eller serier, det går INTE att streama HD-kvalitet på YouTube utan att pausa och buffra upp den några sekunder.

Vid kontakt med kundtjänst hänvisar man till finstilta villkor där man skriver:

Genom hela beställningsprocessen samt via deras hemsida framgår det hela tiden att det är obegränsat. Det finns inget finstilt varken i köpflödet eller under "villkor" som annars har gott om utrymme att lyfta fram en sådan väsentlig detalj.

Alltså, akta er för Telias Mobila Bredband "Obegränsat", det är inte obegränsat.

Måste även tillägga att jag i min enfald trodde att vi blivit av med operatörer som lovar "obegränsat" men inte håller det. Känns som att diskussionen kring det här varit uppe för många år sen och att typ konsumentverket eller dylikt borde satt ner foten?

Kollade snabbt och hittade inget om någon begränsning i hastighet.
Hur vet du att det är en begränsning?

Permalänk
Medlem

Roade mig lite att läsa igenom telias allmänna avtal, där de inte nämner ngn fast gräns. De hänvisar dock till den här sidan "vid hög användning": https://www.telia.se/privat/om/villkor/trafikhantering

Inga konkreta siffror, utan mer efter övrigt behov.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kollade snabbt och hittade inget om någon begränsning i hastighet.
Hur vet du att det är en begränsning?

Fenomenet är inte nytt, det har rapporterats i flera år om hur olika operatörers abonnemang t.ex. med obegränsade datamängder skriver i det finstilta att "efter x GB användning sänks hastigheten". Bara det att nu är det TS tur att upptäcka detta faktumet. Får vi tag på dom exakta villkoren i dennes avtal så står det med säkerhet där. Tidigare fall med detta jag stött på har typ throttlat hastigheten till 0.1 Mbps, så i detta fall är det ändå inte oanvändbart av TS även om det i praktiken inte går att använda som mobilsurf används 2022 iom streaming och allt vad det är.

Är det schysst? Nej
Är det missvisande? Ja
Har dom gjort så länge? Absolut

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Fenomenet är inte nytt, det har rapporterats i flera år om hur olika operatörers abonnemang t.ex. med obegränsade datamängder skriver i det finstilta att "efter x GB användning sänks hastigheten". Bara det att nu är det TS tur att upptäcka detta faktumet. Får vi tag på dom exakta villkoren i dennes avtal så står det med säkerhet där. Tidigare fall med detta jag stött på har typ throttlat hastigheten till 0.1 Mbps, så i detta fall är det ändå inte oanvändbart av TS även om det i praktiken inte går att använda som mobilsurf används 2022 iom streaming och allt vad det är.

Är det schysst? Nej
Är det missvisande? Ja
Har dom gjort så länge? Absolut

Jo men det står svart på vitt på hemsidan att de levererar obegränsat och även att det är snabb surf.
Ingenstans - vad jag kunde se - skrev TS hur hen upptäckte det. Skrev ju till och med att det inte berörde hen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Fenomenet är inte nytt, det har rapporterats i flera år om hur olika operatörers abonnemang t.ex. med obegränsade datamängder skriver i det finstilta att "efter x GB användning sänks hastigheten". Bara det att nu är det TS tur att upptäcka detta faktumet. Får vi tag på dom exakta villkoren i dennes avtal så står det med säkerhet där. Tidigare fall med detta jag stött på har typ throttlat hastigheten till 0.1 Mbps, så i detta fall är det ändå inte oanvändbart av TS även om det i praktiken inte går att använda som mobilsurf används 2022 iom streaming och allt vad det är.

Är det schysst? Nej
Är det missvisande? Ja
Har dom gjort så länge? Absolut

Jag hänvisade i citatet i TS till villkoren, jag citerade också avsnittet som de hänvisade till specifikt för att strypa hastigheten.

Nej, precis, "Snabb surf" som ju marknadförs gäller alltså inte längre. Nu är det 3Mbit/s som gäller.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag hänvisade i citatet i TS till villkoren, jag citerade också avsnittet som de hänvisade till specifikt för att strypa hastigheten.

Nej, precis, "Snabb surf" som ju marknadförs gäller alltså inte längre. Nu är det 3Mbit/s som gäller.

Hittar ingenstans att det begränsas. Hur vet du det? Har du beställt tjänsten och märkt det den hårda vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast är det så mycket för en hel familj?
Kan tänka mig att många som använder dessa abonnemang är just typ familjer som inte har fiber. Nu är det ju just mobilt bredband och inte vara mobil-surf vi pratar om.

Mamma, pappa och tre kidds i tonnåren drar data.
Dagens spel är ju stooora...

Ah nä jag tänkte mobilsurf inte mobilt bredband

Permalänk
Medlem

I mitt 4g bredband ser villkoren ut så här (chilimobil):

I produkten Chili 6 GB ingår 6 GB per månad.
I produkten Chili 25 GB ingår 25 GB per månad.
I produkten Chili Fri Surf finns ingen gräns.

Surfpotterna fylls på varje månad.

För produkten Chili Fri Surf gäller vår FUP ”Fair Usage Policy” med en FUP satt till 20 GB/dag för mobilabonnemang och 50 GB/dag för mobilt bredband.

Varför finns det en FUP?

Kapaciteten i mobilnätet är en delad och därmed begränsad resurs mellan alla kunder som använder det vilket innebär att viss högförbrukning och ibland s.k. abuse behöver hanteras av operatören. Därför finns vissa restriktioner på plats s.k. FUP för att hantera och säkerställa hastigheten, kvalitén och den bästa upplevelsen för alla kunder.

Samtidigt vill vi på Chilimobil ständigt förenkla för våra kunder att leva sitt digitala liv och vi vill inte begränsa detta så vi är alltid tillgängliga och lyhörda för era åsikter kring detta och annat och kommer hela tiden göra allt vi kan för att påverka de delar vi kan för att göra våra kunder nöjda.

Man kan ju tänka sig att alla operatörer har något liknande system.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Skrivet av Pe3:

I mitt 4g bredband ser villkoren ut så här (chilimobil):

I produkten Chili 6 GB ingår 6 GB per månad.
I produkten Chili 25 GB ingår 25 GB per månad.
I produkten Chili Fri Surf finns ingen gräns.

Surfpotterna fylls på varje månad.

För produkten Chili Fri Surf gäller vår FUP ”Fair Usage Policy” med en FUP satt till 20 GB/dag för mobilabonnemang och 50 GB/dag för mobilt bredband.

Varför finns det en FUP?

Kapaciteten i mobilnätet är en delad och därmed begränsad resurs mellan alla kunder som använder det vilket innebär att viss högförbrukning och ibland s.k. abuse behöver hanteras av operatören. Därför finns vissa restriktioner på plats s.k. FUP för att hantera och säkerställa hastigheten, kvalitén och den bästa upplevelsen för alla kunder.

Samtidigt vill vi på Chilimobil ständigt förenkla för våra kunder att leva sitt digitala liv och vi vill inte begränsa detta så vi är alltid tillgängliga och lyhörda för era åsikter kring detta och annat och kommer hela tiden göra allt vi kan för att påverka de delar vi kan för att göra våra kunder nöjda.

Man kan ju tänka sig att alla operatörer har något liknande system.

skulle säga att den funktionen finns iaf hos alla leverantörer jag tittat på mängden data gränsen är satt på kan variera lite mellan de olika men i runda slängar samma.

så inget unikt för bara telia utan en begränsning för att inte en person ska okupera en hel mast för sig själv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hittar ingenstans att det begränsas. Hur vet du det? Har du beställt tjänsten och märkt det den hårda vägen?

Jag är inte själv drabbad, utan en vän till mig. Han märkte det den hårda vägen då han blev meddelad per mejl att hans mobila bredband hade överstigit det man ansåg var "normal användning" och därför strypt hans hastighet till 3Mbit/s månaden ut.

Ingenstans blev han informerad om att det fanns något tak, inte heller kunde ha ta reda på det innan via t ex deras hemsida eller att läsa villkoren. För de skriver inte 1TB i villkoren, utan subjektiva begrepp som "normal användning" anges istället.

Det resulterade i att han plötsligt fick lägga om sina planering för resterande del av månaden då hans arbete bland annat ställer krav på videomöten, delning av större filer (loggar, databaser, git, media osv). Telia stod helt oförstående till det här och menade att man inte KUNDE göra något åt saken, taket fanns där och kunde inte tas bort.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag är inte själv drabbad, utan en vän till mig. Han märkte det den hårda vägen då han blev meddelad per mejl att hans mobila bredband hade överstigit det man ansåg var "normal användning" och därför strypt hans hastighet till 3Mbit/s månaden ut.

Ingenstans blev han informerad om att det fanns något tak, inte heller kunde ha ta reda på det innan via t ex deras hemsida eller att läsa villkoren. För de skriver inte 1TB i villkoren, utan subjektiva begrepp som "normal användning" anges istället.

Det resulterade i att han plötsligt fick lägga om sina planering för resterande del av månaden då hans arbete bland annat ställer krav på videomöten, delning av större filer (loggar, databaser, git, media osv). Telia stod helt oförstående till det här och menade att man inte KUNDE göra något åt saken, taket fanns där och kunde inte tas bort.

Nu läste jag bara för konsument men de promotar verkligen hastighet och mängd så det är ju bedrövligt. Kalla det för vad det är och säg inte obegränsat.

Om han kör via jobb så bör han kolla vad som gäller där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag är inte själv drabbad, utan en vän till mig. Han märkte det den hårda vägen då han blev meddelad per mejl att hans mobila bredband hade överstigit det man ansåg var "normal användning" och därför strypt hans hastighet till 3Mbit/s månaden ut.

Ingenstans blev han informerad om att det fanns något tak, inte heller kunde ha ta reda på det innan via t ex deras hemsida eller att läsa villkoren. För de skriver inte 1TB i villkoren, utan subjektiva begrepp som "normal användning" anges istället.

Det resulterade i att han plötsligt fick lägga om sina planering för resterande del av månaden då hans arbete bland annat ställer krav på videomöten, delning av större filer (loggar, databaser, git, media osv). Telia stod helt oförstående till det här och menade att man inte KUNDE göra något åt saken, taket fanns där och kunde inte tas bort.

Om arbetet kräver det bör de även kunna bistå med ett företagsabonnemang. Det är förmodligen helt andra villkor den vägen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Om abbonemanget är till för privatpersoner så kan man ju acceptera en viss begränsning hur det används trots att det heter "obegränsat". Detta bör kanske mer handla om vad man gör (antal användare/köra servrar osv) snarare än en exakt gräns i mängd data.

Men 1TB är ju aldeles för lågt hur som helst. Det är typ 4½h stream om dagen på Netflix i 4K.

Min trepersonersfamilj hade klarat sig 3-4 dagar på det abonnemanget om jag får tro trafiksiffrorna på min utrustning.

Permalänk
Medlem

Det kallas ”fair usage (policy)” som nästan alla leverantörer och operatörer tillämpar. Ingenting nytt och ingenting konstigt. Det är precis som företag med fri retur har en gräns hur mycket du får returnera då folk inte ska missbruka. Eller om du går på en buffé och sitter kvar i 2-3 dagar hade inte heller varit uppskattat / OK även om man får äta hur mycket man vill

Tycker det är rättvist då det riskerar att göra upplevelsen sämre för andra om du sitter och överdrivet belastar nätet med exempelvis servrar och extremt stora nerladdningar.

1000 GB per månad är extremt mycket även för en familj, vi har aldrig kommit upp i detta även på fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Att dom sänker hastigheten gör det ju inte mindre obegränsat.

Säg att man får ut 100 Mbps, vilket knappast är galet i dagsläget. Då kan man förbruka 1 TB på ganska exakt ett dygn, runt 23.3 timmar.
Kör man dygnet runt kan man få ut 100 Mbps * 1 månad vilket blir c:a 31 TB, vilket med denna begränsningen går ner till 1 TB + 3 Mbps * 1 månad, eller omkring 1.95 TB totalt -- jepp, man får bara ner 0.95 TB på en hel månad i 3 Mbps.

Med andra ord är det i praktiken begränsat till 2 TB/månad, och det om man kör dygnet runt. Realistiskt sett är det nog närmare 1.5 TB/månad som är max.
Och även om man skulle få ut flera hundra Mbps innan begränsningen så ändrar det ju inget; efter 1 TB blir man begränsad till max 0.95 TB till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Om inte en sänkning av hastigheten är en begränsning, vad är?

Ingenting i hela världen är obegränsat, det är inte möjligt. Inte ditt hemma-bredband heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ingenting i hela världen är obegränsat, det är inte möjligt. Inte ditt hemma-bredband heller.

De flesta av oss har nog inte något uppnåeligt maxtak för dataöverföring på sina bredbandsanslutningar.

Det minsta och absolut enklaste som Telia kunde göra vore ju givetvis att ändra namn på tjänsten eftersom den inte är "obegränsad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Säg att man får ut 100 Mbps, vilket knappast är galet i dagsläget. Då kan man förbruka 1 TB på ganska exakt ett dygn, runt 23.3 timmar.
Kör man dygnet runt kan man få ut 100 Mbps * 1 månad vilket blir c:a 31 TB, vilket med denna begränsningen går ner till 1 TB + 3 Mbps * 1 månad, eller omkring 1.95 TB totalt -- jepp, man får bara ner 0.95 TB på en hel månad i 3 Mbps.

Med andra ord är det i praktiken begränsat till 2 TB/månad, och det om man kör dygnet runt. Realistiskt sett är det nog närmare 1.5 TB/månad som är max.
Och även om man skulle få ut flera hundra Mbps innan begränsningen så ändrar det ju inget; efter 1 TB blir man begränsad till max 0.95 TB till.

Mjo... har inte ens varit så aktiv under senaste två veckorna.

Anmäl Telia för felaktigt namn på sin tjänst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curik:

Ingenting i hela världen är obegränsat, det är inte möjligt. Inte ditt hemma-bredband heller.

Det har jag aldrig sagt men min internet leverantör har inget data-tak för mitt bredband, däremot är den anslutningen hastighetsbegränsad i enlighet med avtalet vi har.

I trådskaparens fall så hävdar han att Telia har satt ett tak för hur länge du kan använda din anslutning effektivt och det är således en begränsning per definition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

https://i.imgur.com/jO0FL9q.jpg

Mjo... har inte ens varit så aktiv under senaste två veckorna.

Anmäl Telia för felaktigt namn på sin tjänst.

Din användning lär ju dock inte vara "normal"
Jag ligger på strax över 4TB, streamar väldigt mycket och laddar ner en hel del med.
Vad gör du för att komma upp så högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

https://i.imgur.com/jO0FL9q.jpg

Mjo... har inte ens varit så aktiv under senaste två veckorna.

Anmäl Telia för felaktigt namn på sin tjänst.

Hur har du ens lyckats med det där?

Skrivet av m4gnify:

Din användning lär ju dock inte vara "normal"
Jag ligger på strax över 4TB, streamar väldigt mycket och laddar ner en hel del med.
Vad gör du för att komma upp så högt?

Ja, jag undrar också det. När jag såg på OS förra året och använde min dator normalt utöver OS, så hade jag på 1 månad använt runt 500GB enligt W10 dataanvändning på min stationära dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Om arbetet kräver det bör de även kunna bistå med ett företagsabonnemang. Det är förmodligen helt andra villkor den vägen

Det är vanligt att arbetsgivare idag är flexibla med att arbeta hemifrån. Det innebär inte att man kan ställa krav mot arbetsgivaren att pynta för företagsabonnemang eftersom att arbetsgivaren erbjuder kontor också.

I det här fallet har min vän alltså en arbetsplats som låter honom vara flexibel och arbeta hemifrån. Han har därför skaffat ett privat abonnemang i väntan på att fiber kopplas in som Telia menade skulle vara obegränsad. Nu är det inte fallet och Telia menar att de inte kan göra något åt saken att de strypt hans internet till 3Mbit/s, vilket effektivt tvingat honom att åka till arbetet varje dag för att kunna göra sitt jobb.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Inget är obegränsat det fattar väl alla ? annars skule näten krascha till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inget är obegränsat det fattar väl alla ? annars skule näten krascha till slut.

Nej för det står obegränsat. Varför går du med på falsk marknadsföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inget är obegränsat det fattar väl alla ? annars skule näten krascha till slut.

Att det finns begränsningar är en sak, men då skall inte nätbolagen ljuga och kalla abbonemangen för obegränsade.