Telia hävdar "obegränsat mobilt bredband" - begränsar hastigheten efter 1TB

Permalänk
Medlem

Telia hävdar "obegränsat mobilt bredband" - begränsar hastigheten efter 1TB

Det här rör inte mig personligen, men jag ville ändå ta upp det för att varna andra som kanske väntar på fiber eller liknande och letar efter en annan lösning så länge.

Telia Mobilt Bredband erbjuder abonnemanget "Obegränsad". Ingenstans på beställningssidan skriver de något om att surfen faktiskt är begränsad till 1TB per månad, därefter sänker man hastigheten för kunden markant, till 3 mbit/s. För de som inte förstår vad 3 mbit/s faktiskt innebär så går alltså knappt att streama SD-kvalitet på filmer eller serier, det går INTE att streama HD-kvalitet på YouTube utan att pausa och buffra upp den några sekunder.

Vid kontakt med kundtjänst hänvisar man till finstilta villkor där man skriver:

Skrivet av Telias villkor:

Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis
för att användningen av Tjänsten inte:

f) överstiger begränsning i Kundens Avtal eller, om sådan
begränsning inte anges, att Tjänsten används på ett sätt
som mycket kraftigt avviker från normal användning av
motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora
mängder data, upprepade extremt långa samtal eller
datasessioner eller onormalt frekventa samtal, eller, [..]

Fullständiga villkor kan hittas här.

Genom hela beställningsprocessen samt via deras hemsida framgår det hela tiden att det är obegränsat. Det finns inget finstilt varken i köpflödet eller under "villkor" som annars har gott om utrymme att lyfta fram en sådan väsentlig detalj.

Alltså, akta er för Telias Mobila Bredband "Obegränsat", det är inte obegränsat.

Måste även tillägga att jag i min enfald trodde att vi blivit av med operatörer som lovar "obegränsat" men inte håller det. Känns som att diskussionen kring det här varit uppe för många år sen och att typ konsumentverket eller dylikt borde satt ner foten?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker överlag att vi går tillbaka i tiden när det gäller Mobilt bredband. Kollade för skojsskull Comviqs internet påfyllning. 20GB För 295:- HUR kan det vara så dyrt nu för tiden? Ibland känns det som att vi lever i 2001 där mobila nätverket är nytt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag tycker överlag att vi går tillbaka i tiden när det gäller Mobilt bredband. Kollade för skojsskull Comviqs internet påfyllning. 20GB För 295:- HUR kan det vara så dyrt nu för tiden? Ibland känns det som att vi lever i 2001 där mobila nätverket är nytt.

Nu får jag väl ändå påpeka att jag hade pottabonnemang 2001 med 6 kr/min dagtid och 2 kr/min kvälls/nattetid...

Permalänk
Medlem

Det finns en tidigare tråd också: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1662925-varning-las-ig...

Evt finns det en skrivelse om "nedladdning av extremt stora mängder data" i dina villkor. Men jag håller helt med om att det inte är ok att kalla det obegränsat i så fall, och 1Tb är dessutom svårt att kalla extremt.

Jag har nåt liknande med ett "ubegrenset" Telenor-abonnemang i Norge. Här ligger gränsen på löjliga 100Gb, det var inget jag fick veta av säljaren när jag tecknade det i butik, men jag har inte lusläst villkoren. Upptäckte det "den hårda vägen" såklart. Använde det bara en kort period medan jag väntade på att fibern skulle grävas klart, så jag har inte orkat bråka.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Synd att vi tillåter sånt här. Det ända sättet att bota denna sjuka vi har i Sverige vore om företag började bli rejält straffade för sånt här beteende.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är man missnöjd med ett företags marknadsföring kan man anmäla det till Konsumentverket:
https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsu...

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Uselt, vet att telenor gjorde samma sak med sina gamla "obegränsade" abonnemang ~2010, vet inte om de fortfarande gör det.

Sen är 1TB för en månad rätt låg gräns tbh, majoriteten drar inte över den gränsen kanske, men vet själv att jag nästan plockat den gränsen på en dag när jag skulle förbereda för ett lan t.ex. nu i Juli. (Gta V, pubg, bf2042 etc).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Om abbonemanget är till för privatpersoner så kan man ju acceptera en viss begränsning hur det används trots att det heter "obegränsat". Detta bör kanske mer handla om vad man gör (antal användare/köra servrar osv) snarare än en exakt gräns i mängd data.

Men 1TB är ju aldeles för lågt hur som helst. Det är typ 4½h stream om dagen på Netflix i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om abbonemanget är till för privatpersoner så kan man ju acceptera en viss begränsning hur det används trots att det heter "obegränsat". Detta bör kanske mer handla om vad man gör (antal användare/köra servrar osv) snarare än en exakt gräns i mängd data.

Men 1TB är ju aldeles för lågt hur som helst. Det är typ 4½h stream om dagen på Netflix i 4K.

Nej? Då är det begränsat, tvärtemot obegränsat. Vad fan skall man acceptera något som är tvärtemot det man köper för?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om abbonemanget är till för privatpersoner så kan man ju acceptera en viss begränsning hur det används trots att det heter "obegränsat". Detta bör kanske mer handla om vad man gör (antal användare/köra servrar osv) snarare än en exakt gräns i mängd data.

Men 1TB är ju aldeles för lågt hur som helst. Det är typ 4½h stream om dagen på Netflix i 4K.

Hur kan du acceptera begränsningar i ett abonnemang som heter "obegränsat". Det är ju definitionen på en lögn. Speciellt när begränsningen är så patetiskt lågt att nästan vem som helst kan slå i den, även ensamma användare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur kan du acceptera begränsningar i ett abonnemang som heter "obegränsat". Det är ju definitionen på en lögn. Speciellt när begränsningen är så patetiskt lågt att nästan vem som helst kan slå i den, även ensamma användare.

Jag sa ju att jag inte tycker denna begränsningen är rimlig.

Permalänk
Medlem

Det är bedrövligt.
De säljer en begränsad obegränsning.
Det är ju ren och skär falsk marknadsföring.
En lögn.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Telia kommer inte göra någonting så länge ingen stämmer dem.

Permalänk
Medlem

Inte för att försvara Telia men 1 Tb per månad är ca 30 Gb per dag. Det blir ca 2gb/h om man tänker sig att man använder det 15-16 timmar per dag.
Jag säger inte att man inte kommer upp i det men det är ganska mycket trafik som jag inte tror ”majoriteten” kommer upp i.
Sen håller jag med om att det är uselt att kalla det obegränsat…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Inte för att försvara Telia men 1 Tb per månad är ca 30 Gb per dag. Det blir ca 2gb/h om man tänker sig att man använder det 15-16 timmar per dag.
Jag säger inte att man inte kommer upp i det men det är ganska mycket trafik som jag inte tror ”majoriteten” kommer upp i.
Sen håller jag med om att det är uselt att kalla det obegränsat…

Fast är det så mycket för en hel familj?
Kan tänka mig att många som använder dessa abonnemang är just typ familjer som inte har fiber. Nu är det ju just mobilt bredband och inte vara mobil-surf vi pratar om.

Mamma, pappa och tre kidds i tonnåren drar data.
Dagens spel är ju stooora...

Permalänk
Medlem

Stora grejen är ju streams, vi har inte bluray skivor att titta på längre och Netflix etc. i 4k drar en del GB.

Permalänk
Medlem

En 4K film från Netflix ligger kring 7GB.
Streama Twitch i högsta kvalitet cirka 7GB/h.
De flesta moderna titlarna på Steam som man måste ladda ner ligger kring 20GB.
En video i högsta kvalitet på SVT Play cirka 1,6GB/h.

I ett flerfamiljshushåll så är det inte ovanligt att flertalet enheter står och använder Internet. Fler och fler går över till 4K, IPTV med mera. Det är orimligt att strypa uppkopplingen till 3mbit/s när man når 1TB och samtidigt påstå att det är obegränsat. Kan inte förstå hur de kan komma undan med det här.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Att dom sänker hastigheten gör det ju inte mindre obegränsat.

Permalänk
Medlem

Om dom erbjudna hastigheterna under heter exempelvis 100GB 500GB och sen Obegränsad (1TB) så är det väldigt missvisande men om det exempelvis är 0.5GB, 1GB, 5GB, 10GB och Obegränsad (1TB) så tycker jag att det nästan kan kännas okej eftersom försäljaren uppenbarligen tror att ingen någonsin kommer kunna slå i taket.
I moderntid så kanske ett privat abonnemang skulle kunna kallas för obegränsad om den surfen låg runt en Petabyte dvs ett nummer så högt att en privatperson skulle ha svårt att nå dit av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Om dom erbjudna hastigheterna under heter exempelvis 100GB 500GB och sen Obegränsad (1TB) så är det väldigt missvisande men om det exempelvis är 0.5GB, 1GB, 5GB, 10GB och Obegränsad (1TB) så tycker jag att det nästan kan kännas okej eftersom försäljaren uppenbarligen tror att ingen någonsin kommer kunna slå i taket.
I moderntid så kanske ett privat abonnemang skulle kunna kallas för obegränsad om den surfen låg runt en Petabyte dvs ett nummer så högt att en privatperson skulle ha svårt att nå dit av misstag.

Om de inte tror någon skulle slå i det taket, varför skulle de då ha ett tak?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om de inte tror någon skulle slå i det taket, varför skulle de då ha ett tak?

Kanske för att det faktiskt finns en övre gräns som måste anges, kan tänka mig att när dom beräknar hur mkt data deras kunder kommer att behöva totalt så får det inte stå "oändligt mycket", Telia har knappast en oändlig källa att ta från och dom måste säkert själva betala för den innan den når kunden och att då köpa in oändligt mycket skulle bli för dyrt gissar jag.

Men det är bara gissningar från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

De flesta moderna titlarna på Steam som man måste ladda ner ligger kring 20GB.

Snarare +100 GB för nya titlar.
1 TB på en månad är löjligt lite om man inte använder internet sporadiskt.

Enligt mätningar i USA så gör ett medelsnittshushåll av med 514 GB i Månaden 2022.
Vi använder internet i större utsträckning i Sverige, så det är nog många som ligger och sniffar på 1 TB utan att vara tunga användare.

Någon som vet om denna gränsen även gäller på mobilabonnemangen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Här ligger gränsen på löjliga 100Gb,

Haha, 2 nya spel installerade så är man körd!

Permalänk
Inaktiv

Vad beror det på när Sverige fortfarande har data-tak när t.ex. Finlands alla mobila anslutningar är obegränsade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curik:

Att dom sänker hastigheten gör det ju inte mindre obegränsat.

Om inte en sänkning av hastigheten är en begränsning, vad är?

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Om inte en sänkning av hastigheten är en begränsning, vad är?

Du kommer rätt långt på 3Mbit är typ bara streama video som kräver över det.

Så det är ju obegränsat för du kommer ju fortfarande åt internet.

Du får väl läsa aftonbladet eller nått det går i princip kolla via 56k modem fast man får inte ha bråttom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kommer rätt långt på 3Mbit är typ bara streama video som kräver över det.

Så det är ju obegränsat för du kommer ju fortfarande åt internet.

Du får väl läsa aftonbladet eller nått det går i princip kolla via 56k modem fast man får inte ha bråttom.

Du förstår nog inte riktigt vad "obegränsat" betyder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon201296:

Vad beror det på när Sverige fortfarande har data-tak när t.ex. Finlands alla mobila anslutningar är obegränsade?

Tillgång till bredband är lagstadgad i Finland och om bredband inte finns på en viss plats så kan tillsynsmyndigheten (Traficom) utse en operatör som måste "koppla upp området" vare sig de vill eller inte.
De har alltså en tvingande lagstiftning och ett "mjukare mål" att alla ska ha tillgång till 100Mbit/s uppkoppling oavsett var i landet det gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är inget emot begränsningar om dessa är tydliga.
Man kan tycka men jag borde få ladda hem hur mycket ja vill, fast detta kan ju negativt förstöra för andra. Därför är begränsningar rimliga, men de ska vara tydliga.

Permalänk

Använt tre på landet, det funkar kalas men å andra sidan har jag aldrig varit i närheten av 1 TB bandbredd på 1 dag, vet att passerar du 200GB så får man svara på ett SMS så får man 200GB till.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.