Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Den där bilen är sannolikt tillverkad av Tesla i USA och även om de blivit aningen bättre på kvalitén med åren så återstår en hel del när det gäller justeringar av just dörrar och bakluckan.

Jag hade en Model 3 tidigare (USA tillverkad) och jag var inte nöjd med dess panel gaps vid bakluckan. Jag lade in ett ärende om det via Tesla appen och sedan kom Tesla hem till mig med sin servicebil och fixade injusteringen av bakluckan på plats. Smidigt - även om det förstås hade varit ännu trevligare om de hade gjort rätt från början.

Med andra ord - jag tycker inte heller man ska acceptera detta utan man ska se till att det åtgärdas. När det väl är åtgärdat har man en mycket trevlig bil.

Min nuvarande Model Y är tillverkad i Kina och den hade inte alls detta problem och konsensus verkar vara att de Kina-byggda Tesla-bilarna är bättre ihopskruvade än de från USA.

Det är lite konstigt att amerikanska bilmärken byggda i USA är ganska pissiga i kvalitet (det är inte bara Tesla) men är bättre om de är byggda någon annanstans, samtidigt som europeiska biltillverkare i allmänhet lyckas bygga med bra kvalitet i USA, i princip samma som byggd här. Volvo S60 exempelvis, eller BMW X5. MB hade ju lite problem när de byggde ML och R-klass där i början, kan ha att göra med att koncernen är Daimler-Chrysler kanske? Men nu är ju deras kvalitet också bra.

Permalänk
Medlem

"Sladdgladaste avsnittet hittills", menar man.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

"Sladdgladaste avsnittet hittills", menar man.

https://youtu.be/avO8xfblXdg

Den där kommer folk köra ihjäl sig med.

Helt meningslös imo, men o andra sidan är väl alla Sportbilar ”onödiga” i jämförelse med sin vanliga dito som ofta finns med rimligare räckvidd och bekvämare.
Dessutom ser den exakt likadan ut som GT-Linen så man kan inte ens köra runt med vetskapen att alla vet att man köpt en onödigt dyr och snabb bil heller som förmodligen är halva meningen med den. Lite skillnad på Hjul/Bromsoken men det lär inte folk veta eller se.

Lite förvånad ändå att dom tyckte inredningen va lika lyxig som sina dyrare konkurrenter då jag anser den vara ganska ”plastig”. Helt ok för min del ändå men skulle ändå säga att EV6 är lite budget i interören.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Den där kommer folk köra ihjäl sig med.

Helt meningslös imo, men o andra sidan är väl alla Sportbilar ”onödiga” i jämförelse med sin vanliga dito som ofta finns med rimligare räckvidd och bekvämare.
Dessutom ser den exakt likadan ut som GT-Linen så man kan inte ens köra runt med vetskapen att alla vet att man köpt en onödigt dyr och snabb bil heller som förmodligen är halva meningen med den. Lite skillnad på Hjul/Bromsoken men det lär inte folk veta eller se.

Lite förvånad ändå att dom tyckte inredningen va lika lyxig som sina dyrare konkurrenter då jag anser den vara ganska ”plastig”. Helt ok för min del ändå men skulle ändå säga att EV6 är lite budget i interören.

Mumsat lite för mycket citron så här på kvällskvisten?
Skrattade och log mer än vanligt under det här avsnittet av F&K. Vad gäller exteriör gäller här som för många dylika ulvar i fårakläder: dom som vet, vet. Och eftersom det inte är uppenbart: nej, den ser inte "exakt likadan ut som GT-linen". Interiören skiljer sig mest, både på gott och ont. Personligen hade jag önskat en förarmiljö mer lik den man får i en BMW, men den är mer än "bra nog". Kvalitet och lyx är två saker många förväxlar, och för att inte spåra ur låter vi det ämnet vara. Ord som användes var nog "snygg", "inredningskvalitet[...]hur bra som helst", åtminstone i positiv mening. Men det var knappast idel beröm gällande interiören.

Vad gäller stil av vardagsbil: Jag åker mycket hellre i en sleeper alla dagar i veckan än en bil som skriker "pärfårmänce och sportighet". Men det är tur att folk har lite olika smaker, skulle ju snabbt bli tråkigt om det bara fanns en godkänd stil som alla var tvungna att följa. Då skulle själva vitsen med att diskutera skillnader försvinna, också rätt tråkigt.

Slutligen tror jag dock att många drömmer om en praktisk, bekväm och lite spännande bil som inte behöver stånka förbi slöa ekipage på våra vägar. Eller är det bara jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vad gäller stil av vardagsbil: Jag åker mycket hellre i en sleeper alla dagar i veckan än en bil som skriker "pärfårmänce och sportighet". Men det är tur att folk har lite olika smaker, skulle ju snabbt bli tråkigt om det bara fanns en godkänd stil som alla var tvungna att följa. Då skulle själva vitsen med att diskutera skillnader försvinna, också rätt tråkigt.

Slutligen tror jag dock att många drömmer om en praktisk, bekväm och lite spännande bil som inte behöver stånka förbi slöa ekipage på våra vägar. Eller är det bara jag?

Du summerar rätt bra varför jag haft svårt att ersätta MS:en. Hittar inte så mycket att klaga på totalt sett, även om det så klart finns delmoment som andra gör bättre. Bara en sådan sak som att behöva åka till en verkstad för mjukvaruuppdateringar 2022 känns helt främmande när man väl vant sig med OTA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ok så va det då. Kanske va Headsupdisplayen jag tänkte på. Då va det lägstatrimmen han sa skulle komma framöver men dessa hade inte ens fått ett datum.

Sent svar nu, men har fått besked att min order är restlagd, Kia kan bara leverera lägsta trimnivån.

Permalänk
Medlem

Någon som testat ChargeNode appen, hur funkar den och betalar man endast för det man laddar eller måste man betala in i förskott likt eon?

Permalänk
Medlem

Då var första långresan avklarad med ID4:an. GTX modell med 3.0.0 programvaran.

Åkte Frillesås - Trosa, 438km blev resan totalt. Behövdes inget laddstopp på vägen, bilens egna navigation tyckte att jag skulle stanna på Tesla Norrköping och ladda 4 minuter, jag bestämde mig för att hoppa över det och chansa på att ta mig fram då det stod att jag skulle ha 12km räckvidd kvar vid anländande till destination (som jag visste hade laddare).

Resan kan ses här: Google Maps

Körde enligt hastighetsgränsen till Jönköping, sedan farthållare på 120km/h och åkte mellan 110-120km/h hela vägen efter det. Trodde aldrig jag skulle komma fram på förhand om man höll den farten men gick galant. Positivt överraskad.
Kostade 8 öre/kWh att ladda i natt också så hela resan gick på 5kr.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon som testat ChargeNode appen, hur funkar den och betalar man endast för det man laddar eller måste man betala in i förskott likt eon?

Betalar för det man använt, tycker det är en av dom bättre apparna. Använt den länge då min golfklubb kör den på sin parkering sedan några år tillbaka

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Då var första långresan avklarad med ID4:an. GTX modell med 3.0.0 programvaran.

Åkte Frillesås - Trosa, 438km blev resan totalt. Behövdes inget laddstopp på vägen, bilens egna navigation tyckte att jag skulle stanna på Tesla Norrköping och ladda 4 minuter, jag bestämde mig för att hoppa över det och chansa på att ta mig fram då det stod att jag skulle ha 12km räckvidd kvar vid anländande till destination (som jag visste hade laddare).

Resan kan ses här: Google Maps

Körde enligt hastighetsgränsen till Jönköping, sedan farthållare på 120km/h och åkte mellan 110-120km/h hela vägen efter det. Trodde aldrig jag skulle komma fram på förhand om man höll den farten men gick galant. Positivt överraskad.
Kostade 8 öre/kWh att ladda i natt också så hela resan gick på 5kr.

Härligt, det låter riktigt bra med tanke på motorvägshastighet!

Lite nit-picking här men 5kr för laddningen exkl nätavgifter och skatter antar jag? Det man kan konstatera är ju helt klart att själva bränslekostnaden blev en väldigt liten del av totalen (värdeminskning, slitage osv)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Härligt, det låter riktigt bra med tanke på motorvägshastighet!

Lite nit-picking här men 5kr för laddningen exkl nätavgifter och skatter antar jag? Det man kan konstatera är ju helt klart att själva bränslekostnaden blev en väldigt liten del av totalen (värdeminskning, slitage osv)

Inkl. skatter, dock exkl. nätavgiften som Ellevio tar hutlösa pengar för
Förmånsbil, så kostnaden för mig är endast elen.

Sen laddar man gratis på destinationen, så resan hem är ju rätt go, ekonomiskt i alla fall.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Inkl. skatter, dock exkl. nätavgiften som Ellevio tar hutlösa pengar för
Förmånsbil, så kostnaden för mig är endast elen.

Sen laddar man gratis på destinationen, så resan hem är ju rätt go, ekonomiskt i alla fall.

Vad är det för destination?
Extra intressant för oss som kör ebil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Vad är det för destination?
Extra intressant för oss som kör ebil...

Bomans Hotell i Trosa, dock krävs det P-tillstånd av hotellet så man lär ju bo över. Men dom har 3st (tror jag det var) 11kW laddare.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag har en XC60 laddhybrid som jag mestadels kör på el men med de skenande elpriserna i södra Sverige så börjar de faktiskt bli billigare att tanka bensin. Tycker detta är supertråkigt att de har tagit denna riktning men blir de billigare att köra bensin så kommer de bli så. Supertråkigt.Hur gör ni som har laddhybrid?

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Jag har en XC60 laddhybrid som jag mestadels kör på el men med de skenande elpriserna i södra Sverige så börjar de faktiskt bli billigare att tanka bensin. Tycker detta är supertråkigt att de har tagit denna riktning men blir de billigare att köra bensin så kommer de bli så. Supertråkigt.Hur gör ni som har laddhybrid?

Fel fråga för elbilstråden tycker jag, du får nog mer respons i fossilbilstråden då det nog finns många hybrider där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Betalar för det man använt, tycker det är en av dom bättre apparna. Använt den länge då min golfklubb kör den på sin parkering sedan några år tillbaka

Sett att en del golfklubbar kör ChargeNode och i detta fallet är det just en golfklubb jag skall till, men troligen kommer jag inte använda den mer än denna gången efter jag i övrigt laddar hemma eller på eon.

Skrivet av Crym:

Jag har en XC60 laddhybrid som jag mestadels kör på el men med de skenande elpriserna i södra Sverige så börjar de faktiskt bli billigare att tanka bensin. Tycker detta är supertråkigt att de har tagit denna riktning men blir de billigare att köra bensin så kommer de bli så. Supertråkigt.Hur gör ni som har laddhybrid?

Beror så klart hur man normalt laddar, kör själv en Q3 laddhybrid (i väntan på min Q4 elbil) och kör även jag mest på el.
För min del laddar jag hemma för 1,64 kWh så det blir oavsett mycket billigare än att köra på bensin.
På el blir det 3,28 kr/mil högt räknat och med bensin blir det (20 kr/liter) 10 kr/mil lågt räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Jag har en XC60 laddhybrid som jag mestadels kör på el men med de skenande elpriserna i södra Sverige så börjar de faktiskt bli billigare att tanka bensin. Tycker detta är supertråkigt att de har tagit denna riktning men blir de billigare att köra bensin så kommer de bli så. Supertråkigt.Hur gör ni som har laddhybrid?

Timavtal och styrd laddning mot spotpris, t.ex Tibber.

XC60 T8 drar nog mellan 3,5kWh-4kWh milen, det blir rätt dyra mil…

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Timavtal och styrd laddning mot spotpris, t.ex Tibber.

XC60 T8 drar nog mellan 3,5kWh-4kWh milen, det blir rätt dyra mil…

Varför tror du att XC60 T8 skulle dra så mycket på el?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Varför tror du att XC60 T8 skulle dra så mycket på el?

Antar att han tror det eftersom volvos elbilar inte direkt är så effektiva så varför skulle hybriden var bättre borde ju vara tvärtom i såfall.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sunnis:

Timavtal och styrd laddning mot spotpris, t.ex Tibber.

XC60 T8 drar nog mellan 3,5kWh-4kWh milen, det blir rätt dyra mil…

Skrivet av ironsavior:

Varför tror du att XC60 T8 skulle dra så mycket på el?

Skrivet av Felixark:

Antar att han tror det eftersom volvos elbilar inte direkt är så effektiva så varför skulle hybriden var bättre borde ju vara tvärtom i såfall.

Enligt de tester jag hittar med en snabb googling (t.ex. denna) så verkar den faktiskt ligga mellan 4-5Kwh/mil : https://www.dagensps.se/motor/biltest-volvo-xc90-t8-twin-engi...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Enligt de tester jag hittar med en snabb googling (t.ex. denna) så verkar den faktiskt ligga mellan 4-5Kwh/mil : https://www.dagensps.se/motor/biltest-volvo-xc90-t8-twin-engi...

Nu var det ju iofs XC60 som avsågs, men kanske liknande ändå.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ironsavior:

Nu var det ju iofs XC60 som avsågs, men kanske liknande ändå.

Ja, titta vad slarvigt jag läser! Men OK, även för XC90 måste jag säga att 4Kwh /mil ju verkligen är katastrofdåligt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, titta vad slarvigt jag läser! Men OK, även för XC90 måste jag säga att 4Kwh /mil ju verkligen är katastrofdåligt.

Men det är ju en gigantisk fyrkantig låda på flera ton som ska förflyttas o_0

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Men det är ju en gigantisk fyrkantig låda på flera ton som ska förflyttas o_0

Fortfarande katastrof-dåligt när de flesta "riktiga" elbilar i samma storleksklass förbrukar nästan bara hälften så mycket. Hybrider är verkligen en kompromiss som istället för att vara bra på en sak, blir dålig på flera.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fortfarande katastrof-dåligt när de flesta "riktiga" elbilar i samma storleksklass förbrukar nästan bara hälften så mycket. Hybrider är verkligen en kompromiss som istället för att vara bra på en sak, blir dålig på flera.

Jämför till exempel med BMW X5, en annan gigantisk SUV. Den drar 24-27 kwh/100km.

Ett problem som hybrider kommer runt är ju förmågan att dra tunga släp. Ett hästsläp med 2 normalstora hästar väger i från 2000kg och upp till 2700kg. Finns bara Tesla Model X eller BMW iX som ens kommer i närheten av de dragvikterna nu för tiden.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Fortfarande katastrof-dåligt när de flesta "riktiga" elbilar i samma storleksklass förbrukar nästan bara hälften så mycket. Hybrider är verkligen en kompromiss som istället för att vara bra på en sak, blir dålig på flera.

Det beror väl på hur man behöver använda bilen, jag kör hybrid och tycker det funkar perfekt. Klarar all vardagskörning på el och sen tankar man när man skall långt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ironsavior:

Det beror väl på hur man behöver använda bilen, jag kör hybrid och tycker det funkar perfekt. Klarar all vardagskörning på el och sen tankar man när man skall långt.

Fast jag försöker inte konstatera att en hybridbil är katastrof-kass på allt. Bara att förbrukningen blir kass. På riktigt långa färder förbrukar den mer än vad en ren förbränningsmotorbil gör. På eldrift förbrukar den mer än vad en renodlad elbil gör.

Lägg sen till komplexare drivlina med dyrare service utav både bensinmotor, växellåda och elmotor med batterier. Samt att last- och/eller passagerarutrymme ofta får stryka på foten för att få plats med både batteri och bränsletank. Det är i princip bara då man behöver ha hög dragkapacitet med väldigt lång räckvidd som en hybridbil faktiskt är en bättre bil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Någon som tagit företagsleasing via leaseplan eller liknande?

Går i tankarna att gå från privat dieselbil till en elbil på företaget. Är inställd på en Model Y pga. prestandan och utrymmet (familjebil). Är leaseplan vettigt eller bör man gå direkt via Tesla? Serviceavtal m.m. vore trevlig för att slippa tänka på allting.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Fast jag försöker inte konstatera att en hybridbil är katastrof-kass på allt. Bara att förbrukningen blir kass. På riktigt långa färder förbrukar den mer än vad en ren förbränningsmotorbil gör. På eldrift förbrukar den mer än vad en renodlad elbil gör.

Lägg sen till komplexare drivlina med dyrare service utav både bensinmotor, växellåda och elmotor med batterier. Samt att last- och/eller passagerarutrymme ofta får stryka på foten för att få plats med både batteri och bränsletank. Det är i princip bara då man behöver ha hög dragkapacitet med väldigt lång räckvidd som en hybridbil faktiskt är en bättre bil.

Körde en tripp från Göteborg till Hemsedal med några avstickare, strax över 100 mil snittförbrukning av bensin blev 0,53l/mil. Känns ok för en bil som väger 2100kg.
Mätte elförbrukning från jobbet, blev 1,88 kWh/mil. Tyckte inte det var så mycket heller.
Utrymmet är som en vanlig V60 utom mittkonsolens fack som är väldigt grunt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ironsavior:

Körde en tripp från Göteborg till Hemsedal med några avstickare, strax över 100 mil snittförbrukning av bensin blev 0,53l/mil. Känns ok för en bil som väger 2100kg.
Mätte elförbrukning från jobbet, blev 1,88 kWh/mil. Tyckte inte det var så mycket heller.
Utrymmet är som en vanlig V60 utom mittkonsolens fack som är väldigt grunt.

Allt beror såklart vad man jämför med - och jag har ingen aning om hur du kör till/från jobb. Men min ungefär lika stora Tesla Model 3 drar 1,35Kwh/mil till/från jobb. Då är det mest landsväg samt lite stadskörning.

På långkörning 80 mil dit, 80 mil hem) så drog den ca 1,6 Kwh/mil ner till malmö. Det blev en milkostnad på ca 5,2 SEK/mil på vägen ner (billig hemmaladdning + dyrare Super Charging) och 6,4 SEK/mil på vägen hem (lite dyrare laddning på hotellet + dyr Super Charging).

På mellanlånga resor, säg till Linköping (40 mil dit, 40 mil hem). Så blir milkostnaden ca 2,4 SEK/milen dit (billig hemmaladdning). Sen så 4,8 SEK/ milen hem (lite dyrare destinationsladdning på hotellet).

V60 Hybrid kostar alltså 50% mer att köra på korta sträckor och bra nära på 100% mer på långfärd, när vi tittar på förbrukningssiffror. Så åter igen, ganska kassa förbrukningssiffror på hybrider enligt mig

Edit: kompletterat med lite siffror.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A