Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du får inte lägga dig i dessa filer annat än för att passera andra fordon oavsett hastighetsbegränsning. Du ska alltid ligga så långt till höger som möjligt. Om en avfart ligger till vänster får du dock byta till vänster fil innan om det görs på ett säkert sätt.

Du har fel.

"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Ovan är direkt från trafikförordningen. Det du beskriver gäller endast om det är 80km/h eller mer.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

De flesta kör väl med regnsensor, och den är inte alltid perfekt - så man ska nog istället döma dem som implementerat den algoritmen.

Ja, man kan ställa in känsligheten, och oftast är den rätt 95% av fallet och de resterande orkar man inte bry sig om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Det går ju inte alltid att få en perfekt hastighet, speciellt inte på automatinställningen. Ibland viftar det när det är tort, ibland inte alls och ibland viftas det som satan även om det bara är duggregn och man har på lägsta inställningen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Nej det är mest smaksak, påverkar ju inte körandet i sig. Däremot de som inte använder blinkers ÄR sämre förare, blinkers är INGET serveringsförslag.

Håller verkligen med, folk som inte använder blinkers eller bara samtidigt som de svänger är de sämre förarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Du har fel.

"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Ovan är direkt från trafikförordningen. Det du beskriver gäller endast om det är 80km/h eller mer.

Likförbaskat ett otyg att lägga sig till vänster när det är tomt till höger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Haft körkort (till och från) sedan 90-talet och aldrig någonsin tänkt på vilken hastighet andra förare har på sina torkare.
Men nu lär jag fundera på det nästa gång det regnar 🤣

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Likförbaskat ett otyg att lägga sig till vänster när det är tomt till höger.

Varför? Kör om på högersidan om du håller en högre hastighet. Det blir ju mycket smidigare, särskilt om jag ska svänga av åt vänster sedan. Särskilt i Stockholmstrafiken där det kan vara för sent att byta till vänsterfilen när det väl är dags att svänga av.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk

Har en kollega på jobbet som slår på torkarns men när regnet slutar så stänger han inte av dom, torkarna gnäller när dom blir torra och han totalt skiter i det xD driver en fan galen

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Denna typ av synsätt måste bort. Bilister sitter bekvämt i sitt ofta 1ton tunga fordon, med filtrerad klimatanläggning, tyst kupé, bekväma säten, all säkerhetsutrustning man kan tänka sig för att inte dö vid olycka.

I jämförelse sitter man som cyklist på ett ~12kg lätt fordon, helt oskyddad, ute i det fria, vi måste sniffa in era avgaser, lyssna på ert högljudda buller, och också riskera att bli påkörd utan skydd (mer än en hjälm). Jag undviker på så sätt biltrafik så mycket jag bara kan, men ibland finns inte cykelifrastruktur och då måste cyklister dela med bilister. Och i den situation är det den som cyklar som är mest utsatt.

Ha lite respekt för människor som väljer ett färdalternativ som är miljövänligt och bra för hälsan. Vi är inte "cyklister", vi är ofta pendlare, precis som många andra. Och för lite mer djupgående förståelse kring hur det är att cykla i biltrafik, kika på denna video:
https://youtu.be/vMed1qceJ_Q?t=158

Skip på den bröstande miljörapporten. Men det övriga runt utsattheten att vara en cyklist, så kan jag hålla med dig. Vill tillägga a-traktorer i det där.

Allt som ofta när jag är ute och kör, så tar folk sitt NCAP-teknologiska vidunder och kör om a-traktorer kort före ett avsmalnat övergångsställ på huvudled t ex. Cyklister är därtill tydligen enligt många endast en infälld tumstock på vägrenen, strax utanför vägrenen (beroende på om du cyklar inne på byn). Trottoaren är inte till för hojjarna, om så vida det inte meddelas så. Gång- och cykelbanorna gör sig inte alltid optimala, så vägen får det bli helt enkelt.

Gång- och cykelbanor som komiskt nog, vill jag addera, växer igen med dumpade hyrda "el-scooters".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwhatsup:

Varför? Kör om på högersidan om du håller en högre hastighet. Det blir ju mycket smidigare, särskilt om jag ska svänga av åt vänster sedan. Särskilt i Stockholmstrafiken där det kan vara för sent att byta till vänsterfilen när det väl är dags att svänga av.

Ett problem med att köra om till höger, som nog är en stor del av anledningen till att det inte var tillåtet tills nyligen, är ju att folk har en tendens att inte titta så noga när de byter fil åt höger, de räknar alltså inte med att någon kommer snabbt där. Folk är förstås rätt dåliga på det när de byter åt vänster med, men där förväntar man sig ändå att det kommer "galningar" i hög hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Varför? Kör om på högersidan om du håller en högre hastighet. Det blir ju mycket smidigare, särskilt om jag ska svänga av åt vänster sedan. Särskilt i Stockholmstrafiken där det kan vara för sent att byta till vänsterfilen när det väl är dags att svänga av.

Som jag skrev tidigare. Många gånger är du helt osynlig när du kör om på höger sida, framförallt för tunga fordon men även för personbilar. Det är alltså betydligt mindre farligt köra om på vänster sida än höger. Att då ligga i mitt- eller vänsterfil och tvinga andra att köra om på höger sida skapar onödigt farliga omkörningar.

Självklart måste man planera sin körning och ska man svänga av åt vänster måste man så klart flytta sig åt det hållet i god tid. Det finns dock ingen anledning att lägga sig till vänster flera kilometer i förväg såvida det inte är köer i krypfart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Skip på den bröstande miljörapporten. Men det övriga runt utsattheten att vara en cyklist, så kan jag hålla med dig. Vill tillägga a-traktorer i det där.

Allt som ofta när jag är ute och kör, så tar folk sitt NCAP-teknologiska vidunder och kör om a-traktorer kort före ett avsmalnat övergångsställ på huvudled t ex. Cyklister är därtill tydligen enligt många endast en infälld tumstock på vägrenen, strax utanför vägrenen (beroende på om du cyklar inne på byn). Trottoaren är inte till för hojjarna, om så vida det inte meddelas så. Gång- och cykelbanorna gör sig inte alltid optimala, så vägen får det bli helt enkelt.

Gång- och cykelbanor som komiskt nog, vill jag addera, växer igen med dumpade hyrda "el-scooters".

Nåväl, det var väl ingen bröstande miljörapport, snarare att många väljer det som ett miljövänligt alternativ. Jag klandrar inte människor som kör bil, däremot tycker jag att arga bilister bör visa cyklister mer respekt. Eftersom, varje Tesla kräver samma materialåtgång ~60st elcyklar. Varje cyklist i rusningstrafik plockar näst intil bort en hel bil från vägarna (och köerna). Vilket är enormt trevligt för städer, samhällen med tanke på utsläpp, bullernivåer.... ja även landets ekonomi då infrastruktur för bilar är oerhört dyrt att underhålla. Vägarna slits snabbt av 1ton+ tunga fordon, inte cyklar.

Jag har själv tur som bor i Malmö. vi har ett välutbyggt cykelnät, men det är också komiskt, ska jag cykla ut till min mor (4.5mil) som bor strax utanför trelleborg har jag fantastisk cykelväg fram till Vellinge. Där slutar cykelvägen, och sedan när man väl kommer in till Trelleborgs kommun börjar cykelvägen igen. Varför? Jo, för att Vellingebor består av rika bilister som inte alls värnar om cykelinfrastruktur.

men ja e-scootrar är i dagsläget en plåga. Jag är i ärlighetens namn rädd när jag beger mig ner i en tunnel, egentligen vill jag ta fart för att komma upp för uppförsbacken, men i dagsläget vågar jag inte då det händer att idioter ställer en e-scooter på cykelbanan. Det är i ärlighetens namn en ren dödsfälla man har lagt ut. Hade varit skönt ifall de reglerades med stationer, och det också är tydligt för användarna vad det är för typ av fordon, jag anser att de bör klassas som cyklar och de bör inte framföras på gångbanor (samma som cykel).

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _genki:

Även om jag håller med om att det är respektlöst att cykla i bredd så får man rent lagmässigt cykla i bredd så länge det inte orsakar fara eller olägenhet.

  • Finns det tillräckligt med utrymme, får man dock köra i bredd, om det kan ske utan fara eller olägenhet. (6 kap 1 § trafikförordningen)

När det kommer till sportcyklister (som är en försummande liten andel av cyklister... typ under 1%) skulle jag själv klassa det som en olägenhet i trafiken. Däremot orsakar dessa cyklister oftast ingen fara i trafiken, utan det är till stor del bilisternas avsaknad av lugn och respekt som orsakar faran. Därav måste det negativa synsättet om cyklister bort.

För att ta ett litet praktiskt exempel. Jag cyklade jag "vombsjön runt" i sommar. En cykeltur som går på både cykelvägar och trafikerade vägar. Jag äger en vanlig hybridcykel, är inte en sportcyklist. Vid tillfället var det en "sur bilist" som mejjade ner grupp sportcyklister som körde i bredd. Kvittar vad man anser om hur "störigt" det är, så är det oförsvarbart att använda hat/frustration för att skada eller till och med döda andra i trafiken... Ifall en bilist mejar ner cyklister, är det i slutändan inte bilisten som är i fara utan cyklisten. Därav länkade jag också till videon. För att bara för att en försummbar andel är sportcyklister som cyklar i bredd så ska inte alla som cyklar på trafikerade vägar lida för denna grupp. Hat mot cyklister är varken konstruktivt, eller säkert för våra vägar.

Med detta sagt, jag äger bil, är också bilist. Men vi måste utöva empati och förståelse i trafiken. Bilister bör "chilla", för de sitter i bekväma och säkra, men framförallt tunga och FARLIGA fordon. Detta är viktigt att ha i åtanke.

Det är alltid en olägenhet när folk cyklar i bredd. Det sker alldeles för ofta att jag är tvungen att sakta ner till 20 på 90 väg pga. cyklister som tycker sig vara för mer än andra.

Med det sagt så gör jag aldrig något som äventyrar cyklisterssäkerhet och inte heller tutar jag elmer blinkar åt dem om än jag kan bli lite frustrerad ibland.

Permalänk

Jag stör mig inte så mycket på andra som har sina vindrutetorkare på för hög fart, men jag stör mig på min egen autofunktion som efter ett tag, går alldeles för fort för nederbörden. Det slutar ofta med att jag sättar den på manuellt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Det körlärarna menar när dom säger "motorbromsa", är egentligen att dom vill att du släpper gasen tidigt när du vet att du behöver sakta in eller stanna.

Att faktiskt motorbromsa är att växla ner även om varvtalen är lite höga. Detta sliter dock på drivlina och är ingenting som har med körning i trafik att göra. Effektivt i rally dock.

På min tid menade då körlärarna att lägga i en lägre växel för att motorbromsa. Det är användbart i många lägen; korsningar, rödljus, långa branta backar... i med lägre växel och motorbromsa. Vill man minimera slitage kan man varvtalsmatcha.

Permalänk
Medlem

Jag brukar jävlas med frugan och inte köra torkarna alls på flera minuter. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Håller verkligen med, folk som inte använder blinkers eller bara samtidigt som de svänger är de sämre förarna

I Stockholm hjälper inte blinkers, de som ligger i filen brevid kör glatt upp brevid de som blinkar istället för att släppa in dem. 🤣

Permalänk
Medlem

@Icetec

Nej, jag stör mig inte. Ser det som deras problem.

Det jag däremot kan störa mig på är när det kommer varierande skurar så man får skifta en del mellan intervall och fast, speciellt när det blir så torkarna gnisslar. Det senare händer väl mest på senvinter och tidig vår när det fortfarande kan stänka upp lite salt från vägbanan.

Eller under vintern när man möter en bil som endast har en liten tittglugg i framrutan, en av få gånger som jag tittar i backspegel och hoppas på att ha en polisbil bakom mig

I övrigt så vill jag inte se någon polisbil

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

På min tid menade då körlärarna att lägga i en lägre växel för att motorbromsa. Det är användbart i många lägen; korsningar, rödljus, långa branta backar... i med lägre växel och motorbromsa. Vill man minimera slitage kan man varvtalsmatcha.

Mycket användbart även när någon tror dom spar bränsle genom att nästan koppla kofångarna = ligger väldigt nära

Skrivet av Dem8n:

I Stockholm hjälper inte blinkers, de som ligger i filen brevid kör glatt upp brevid de som blinkar istället för att släppa in dem. 🤣

Det är då man önskar att man har en gammal lätt bubblig bil

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag brukar jävlas med frugan och inte köra torkarna alls på flera minuter. 😂

Mina sympatier till din fru...

Permalänk
Medlem

Har bara torkaren i det läge som förbättrar synfältet i förhållande till situationen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Jag irriterar mig mer på folk som inte använder torkarblad även när det regnar. De är ju en fara i trafiken. Vet inte varför en förare envisas med att försöka titta genom en ruta som är täckt av vattendroppar...

Permalänk
Medlem

Alla bilar jag haft (moderna) har varit så puckade med sin torkar-automatik. Fårrden jag har nu tar nog priset i dumhet. Den drar ner farten på bladen/stänger av helt, när man kör runt 30 eller långsammare. Dvs när man ska bromsa in vid korsning / rödljus, då slutar den wipe:a rutan

Just i korsningar med el-scootrar / fotgängare / barn så vill ju iallafall jag ha en "ren" ruta

Ge mig tillbaks MANUELL kontroll, ppplease

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Miljöpåverkan av rain-x och dylika produkter kan ju absolut vara värt att fundera på,
Men skulle nog hävda att de på inget vis är onödiga, skillnaden vad avser trafiksäkerhet i ösregn är brutal enligt egen uppfattning, framförallt vid de situationer man blir överröst från mötande trafik och dylikt.
Kommer nog tyvärr fortsatt behandla rutor med både aquapel och liknande produkter.

Men du verkar insatt, hur står de sig mot varandra, t.ex rain-x, aquapel, Angelwax med mera och deras olika produkter, ur miljömässigt hänseende alltså? edit, såg att du redan hade länkat i tidigare inlägg, tack!

ps, ja, man dömer folk som kör vindrutetorkaren på max, framförallt om det slutat regna.

Rain-x verkar vara en mycket bättre produkt sett ur hälso och miljöhänsyn. Består till största del av dimethicone. En relativt snäll silikon.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Polydimethylsiloxane

Permalänk
Medlem

En del har ju torkarna på max fast de kör i krypfart så jag anser nog att det finns tillfällen när man hinner notera sånt utan att utsätta sig själv eller andra för fara.

Personligen retar jag mig mest på kollegor som skitar ner skräpar ner och inte packar ur arbetsfordon efter arbetsdagar.

Eller idiotomkörningar på Europaväg, framförallt på vänstersida om en långtradare för att direkt gå tillbaka för en avfart.

Och sen Porche-, jaguarägare och dylikt som inte kan hålla sig till 110-120 när de ligger bakom under omkörning tills man kört om utan prompt börjar köra om i högerfil trots att jag blinkat höger för att gå tillbaka.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kan bara konstatera att "regnsensor" låter som en bra idé... tyvärr fungerar de långtifrån optimalt.

Japp, på min arbetsbuss så får den ofta damp och gasar på fullt vid lätt duggregn.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är alltid en olägenhet när folk cyklar i bredd. Det sker alldeles för ofta att jag är tvungen att sakta ner till 20 på 90 väg pga. cyklister som tycker sig vara för mer än andra.

Med det sagt så gör jag aldrig något som äventyrar cyklisterssäkerhet och inte heller tutar jag elmer blinkar åt dem om än jag kan bli lite frustrerad ibland.

Det måste ju vara bättre med en halverad omkörningssträcka istället? Du hade ju fått sakta ner till 20 oavsett eftersom du inte kunde göra en säker omkörning. Eller är det smala grusvägar vi pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Alla bilar jag haft (moderna) har varit så puckade med sin torkar-automatik. Fårrden jag har nu tar nog priset i dumhet. Den drar ner farten på bladen/stänger av helt, när man kör runt 30 eller långsammare. Dvs när man ska bromsa in vid korsning / rödljus, då slutar den wipe:a rutan

Just i korsningar med el-scootrar / fotgängare / barn så vill ju iallafall jag ha en "ren" ruta

Ge mig tillbaks MANUELL kontroll, ppplease

No problem

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

På min tid menade då körlärarna att lägga i en lägre växel för att motorbromsa. Det är användbart i många lägen; korsningar, rödljus, långa branta backar... i med lägre växel och motorbromsa. Vill man minimera slitage kan man varvtalsmatcha.

Jag har förstått att det varit så med, och jag kör själv så ibland när jag har lite bråttom. Men skälen till "motorbromsning" idag är ju 100% "ecodriving". Och att motorbromsa genom att slänga ner en växel är knappast bra för varken klimat eller slitage.

Om man nu ska tro på att det har en märkbar effekt globalt

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hahaha! Denna trådtitel och sedan tråd fick mig att dra stort på smilbanden!

Japp! Det är väl självklart att jag dömer dem för det xD Inte helt sällan jag ställer ner mina ett steg från auto då det 'går för snabbt' på min egen ruta.

Det bästa är när du ligger i stan bakom någon som ligger i 21 på en 30-väg för att det regnar litegrann ute. När de står still vid övergångsstället så går torkarna i 90km/h och max en droppe hinner landa på rutan innan den är väck igen

Liknande betéende möter man i sydliga skåne mot vintertid
(Stort förtydligande, jag kör mkt lugnt på vintrarna och tar inga onödiga risker)

Det har varit lite kallt på natten så man gör 2-3 bromstester samt rycker lite i ratten där det saknas trafik. Vägen är torr och fin, risken för is är liten.

Man tittar ut över vägen framför en och ser 35 andra bilar ligga i 11km/h på en 70-sträcka i utsidan av stan för att de såg frost på sin enbärsbuske i trådgården. Ser de sedan en 70-sträcka 50meter "utanför" stan, ja då kan man lätt ligga i minst 55 iallafall. Total logikkollaps oavsett hur man vänder på kuben

Är sällan jag anser att en förare borde finnas på vägen om de inte är medvetna om sin omgivning, vågar känna på sin bil, rycka i ratten på en hal väg och provbromsa här och där. Det är det enda sättet du kan lära känna både bil och väg. Trots det ser man överallt folk som ligger 40-70km/h under hastighetsbegränsningen varje vinter vilket ofta är en reell livsfara.

Precis som tomtarna i sina BMW som för fort och tror att deras däck hade klått mount everest i ett svep.

Man träffade dem redan på halkkörningen när man tog kortet.
Man fick tydligt direktiv, lägg dig i exakt 65, när du är på sträcket så bromsa hårt och sedan undvik hinder.
Hälften av de som var där la sig i 20 för de var rädda för vattnet och hinderna?!

(Ni får inte glömma att jag bor i Sveriges sydligaste stad, vi har i snitt 3-10 snödagar per år, 3-4 dagar av de dagarna så ligger snön kvar till nästa natt)

Va? vadå att jag spårade ut? Ehh, tror det är dags att sova nu!

Skåningarna kan inte köra bil, har de ens vinterdäck?
Vi skall inte tala om korsningar och rondeller för där blir det total kortslutning