Permalänk
Skrivet av leopard01:

Bidragsjobben ger 20-24k. Spontant känns det som du är rejält underbetald. Du har dessutom fått ett ingångslön på det nya jobbet, som gällde redan år 2016, så att se till att du får ett rejält påslag efter provperiodens slut eller efter nåt år.

Skrivet av Jejk0b:

Håller inte med, 25 - 26 tusen är vad en servicedesk tekniker utan erfarenhet kan förvänta sig.
Efter något år eller två kan man säkerligen byta jobb och gå upp till kanske 28-29k. Men där brukar det ta stopp för servicedesk tekniker. Beror självklart på bransch och arbetsuppgifter men jag syftar till klassisk helpdesk / 1st line servicedesk tekniker som svarar i telefon, reggar ärenden och löser de enklare och eskalerar till andra linjen.

Klart att om du sitter på NOC first line hos en ISP t.ex så har du lite mer betalt, men klassisk servicedesk / helpdesk - Då är 26 tusen inte dåligt.

Hälsningar,
En servicedesk chef

För mig handlar det mer eller mindre att jag har fått in en fot inom IT och det tycker jag är värd en kista med guld då jag är ganska så slutkörd och trött på lager, truck, tung industri och livsmedel när det kommer till fysisk krävande jobb. Har inte alls mått bra de senaste åren så för mig är detta perfekt så jag får erfarenhet och lite kött på benen så jag vet på ungefär vad som väntar mig.

På företaget som jag ska jobba för så finns det utvecklingsmöjligheter, att kunna klättra vilket inte har funnits i de andra jobb jag har haft och visar jag intresse och framfötter så har jag möjlighet till att byta arbetsuppgifter/jobb där jag kommer säkerligen få högre betalt och bli fast anställd efter prövotiden (till slutet av året).

Att kunna jobba dagtid igen är så otroligt skönt för mina arbetstider nu är 14:45-00:30 vilket förstör min fritid på veckodagarna.
Tiderna på det nya jobbet blir 07:30-16:30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

yrke: Cyber Säkerhets ingenjör
plats: Kuwait
ålder: 29
Erfarenhet: 7 år
Utbildning: Cybersäkerhet, KTH. En termin
Lön: 2.500kd månaden
Förmåner: 4dgr ledigt i mån. Business class till kuwait med Qatar Airways. Försäkring

Den var intressant, hur är arbetskulturen där? Hur mycket tid spenderar du i Kuwait vs Stockholm och har du två boenden?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Den var intressant, hur är arbetskulturen där? Hur mycket tid spenderar du i Kuwait vs Stockholm och har du två boenden?

Den är ganska långsam faktiskt. Lite arbetstryck, VDn kan ta ett nej som ett svar. Knappt inga kvinnor som jobbar och isf bara Amerikaner.
Har en hyresrätt i Kuwait(mkt lägre hyra än Stockholm). Jag bodde 3 veckor i Sverige under svensk sommartid. Och under hösten bor jag bara i Kuwait. på vintern och våren är det 50/50. Jag har möjligheten att jobba mkt på distans.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maramboman:

För mig handlar det mer eller mindre att jag har fått in en fot inom IT och det tycker jag är värd en kista med guld då jag är ganska så slutkörd och trött på lager, truck, tung industri och livsmedel när det kommer till fysisk krävande jobb. Har inte alls mått bra de senaste åren så för mig är detta perfekt så jag får erfarenhet och lite kött på benen så jag vet på ungefär vad som väntar mig.

På företaget som jag ska jobba för så finns det utvecklingsmöjligheter, att kunna klättra vilket inte har funnits i de andra jobb jag har haft och visar jag intresse och framfötter så har jag möjlighet till att byta arbetsuppgifter/jobb där jag kommer säkerligen få högre betalt och bli fast anställd efter prövotiden (till slutet av året).

Att kunna jobba dagtid igen är så otroligt skönt för mina arbetstider nu är 14:45-00:30 vilket förstör min fritid på veckodagarna.
Tiderna på det nya jobbet blir 07:30-16:30.

Helt rätt inställning! Ville mest svara för att ingen annan ska få den att missnöjd!
Välkommen till en sjukt kul och givande bransch där det finns just väldigt mycket utvecklingspotential!

Började själv i servicedesk för närmare 10 år sen, då gick jag in på 19000 / månad!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Skrivet av Maramboman:

För mig handlar det mer eller mindre att jag har fått in en fot inom IT och det tycker jag är värd en kista med guld då jag är ganska så slutkörd och trött på lager, truck, tung industri och livsmedel när det kommer till fysisk krävande jobb. Har inte alls mått bra de senaste åren så för mig är detta perfekt så jag får erfarenhet och lite kött på benen så jag vet på ungefär vad som väntar mig.

På företaget som jag ska jobba för så finns det utvecklingsmöjligheter, att kunna klättra vilket inte har funnits i de andra jobb jag har haft och visar jag intresse och framfötter så har jag möjlighet till att byta arbetsuppgifter/jobb där jag kommer säkerligen få högre betalt och bli fast anställd efter prövotiden (till slutet av året).

Att kunna jobba dagtid igen är så otroligt skönt för mina arbetstider nu är 14:45-00:30 vilket förstör min fritid på veckodagarna.
Tiderna på det nya jobbet blir 07:30-16:30.

Du tänker helt rätt! En servicedesk är en perfekt intern rekryteringpool och plantskola för talanger. Är man duktig och visar att man vill utvecklas, både ansvars- och kompetensmässigt, har man goda utvecklingsmöjligheter. Jag har själv jobbat som konsultchef 10+ år på ett IT-företag inom bla outsourcing och vår servicedesk var guld värd när man letade kandidater till uppdrag.

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Helt rätt inställning! Ville mest svara för att ingen annan ska få den att missnöjd!
Välkommen till en sjukt kul och givande bransch där det finns just väldigt mycket utvecklingspotential!

Började själv i servicedesk för närmare 10 år sen, då gick jag in på 19000 / månad!

Uppskattar ditt trevliga svar tillbaka
Tack tack, ska bli riktigt spännande, sjukt nervös nu inför måndagen som kommer :'D

Permalänk
Skrivet av Major Pain:

Du tänker helt rätt! En servicedesk är en perfekt intern rekryteringpool och plantskola för talanger. Är man duktig och visar att man vill utvecklas, både ansvars- och kompetensmässigt, har man goda utvecklingsmöjligheter. Jag har själv jobbat som konsultchef 10+ år på ett IT-företag inom bla outsourcing och vår servicedesk var guld värd när man letade kandidater till uppdrag.

Precis, det gäller att man visar att man vill utvecklas så kommer dörrarna att öppnas för en. Och jag är så glad just nu att jag har fått in en fot inom IT :D.

Permalänk
Skrivet av Maramboman:

Precis, det gäller att man visar att man vill utvecklas så kommer dörrarna att öppnas för en. Och jag är så glad just nu att jag har fått in en fot inom IT för :D.

Stort lycka till!

Permalänk
Medlem

Yrke: Arbetar med dataskydd (GDPR) inom kommun.
Lön: 50k
Ålder: 32
Erfarenhet: 4 år (inom ämnesområdet)

Bytte precis jobb och gick från 42k till 50k. Så är riktigt nöjd med löneökningen. Man måste helt enkelt ta sig vidare efter några år i flesta fallen för att få upp lönen.

stavfel
Permalänk
Medlem

Yrke: Finansanalytiker
Ålder: 30
Plats: Schweiz
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: 5 år
Årslön (brutto): SEK 1.50m

"Förmåner": Låg skatt (personlig åsikt), fina städer, god mat, nära till Alperna och mycket trevligt folk.
Nackdelar: Jobbar 45h per vecka med mycket obetald övertid, "bara" 20 dagar semester per år (har möjlighet att köpa fler), och otroligt dyrt att hyra lägenhet (betalar +/- SEK 30k per månad för en "standard" 3.5 rum lägga om ca 90m2 utanför stan).

Är man villig att lära sig tyska, franska eller italienska, och villig att gå in i en alternativ arbetsmarknad så kan jag varmt rekommendera Schweiz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Den är ganska långsam faktiskt. Lite arbetstryck, VDn kan ta ett nej som ett svar. Knappt inga kvinnor som jobbar och isf bara Amerikaner.
Har en hyresrätt i Kuwait(mkt lägre hyra än Stockholm). Jag bodde 3 veckor i Sverige under svensk sommartid. Och under hösten bor jag bara i Kuwait. på vintern och våren är det 50/50. Jag har möjligheten att jobba mkt på distans.

Hur är det med språket, antar att befolkningen i stort talar arabiska men klarar man sig på bara engelska yrkesmässigt? Hur är det med skatt, sjukvård osv? Är 4 dagar ledigt per månad total ledighet eller inklusive helger (som jag gissar är fredagar i Kuwait)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är det med språket, antar att befolkningen i stort talar arabiska men klarar man sig på bara engelska yrkesmässigt? Hur är det med skatt, sjukvård osv? Är 4 dagar ledigt per månad total ledighet eller inklusive helger (som jag gissar är fredagar i Kuwait)?

Dem pratar såklart arabiska. Många som jag har träffat kan Engelska, de flesta stora företag bör man klara sig på engelska. USA har väldigt stort inflytande i företagen här. Jag Betalar ingen skatt, skattefritt i Kuwait. Jag får sjukvårdsförsäkring genom anställnings avtalet(samma system som USA). Kuwait är knappt en demokrati och kungafamiljen styr landet med parlamentet.
Ja fredagar är man ledig. De extra 4 dagarna lägger ja på lördagarna.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haupe:

Yrke: Finansanalytiker
Ålder: 30
Plats: Schweiz
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: 5 år
Årslön (brutto): SEK 1.50m

"Förmåner": Låg skatt (personlig åsikt), fina städer, god mat, nära till Alperna och mycket trevligt folk.
Nackdelar: Jobbar 45h per vecka med mycket obetald övertid, "bara" 20 dagar semester per år (har möjlighet att köpa fler), och otroligt dyrt att hyra lägenhet (betalar +/- SEK 30k per månad för en "standard" 3.5 rum lägga om ca 90m2 utanför stan).

Är man villig att lära sig tyska, franska eller italienska, och villig att gå in i en alternativ arbetsmarknad så kan jag varmt rekommendera Schweiz!

Coolt, vilken del av Schweiz? Zürich?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

37k brutto.
Banksektor, jobbar med kommunikation mellan olika system. Varit inom koncernen 10 år på annan post men ingen tidigare erfarenhet av just det här så det är en rejäl uppförsbacke det här året. Det står "tekniker" på mig men jag har rätt fritt, driver något eget projekt. Krasst sett är jag en allt-i-allo.

50 år, ingen formell utbildning men kom in inom "IT" strax innan 2000.

Tips till yngre: Ta ett jobb i servicedesk. Bra sätt att lära sig en massa system i just det företaget. När du väl är inne, oavsett om det är på lösa timmar eller en fastare anställning så har du förtur på andra tjänster. På min arbetsplats är det viktigare att visa att du är rätt person, internutbildningarna fyller i dina eventuella kompetenshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ville bara säga att jag denna månad fick ut min all time high, 330k+ på en månad med bonus och semesterersättning på provision. Jobbar hårt för att hålla takten och om jag kan hålla året ut slutar jag på en månadslön på 180k+. Där fick du Gunilla (min gamla mattelärare på högstadiet). För de som är oroliga att jag inte bidrar kan jag ju också säga att 175k av denna månadslön gick bort i skatt.

Vilken ångest att betala sådana summor skatt och se vart pengarna (inte) går till...

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Vilken ångest att betala sådana summor skatt och se vart pengarna (inte) går till...

Har barn så det känns ju bra med skola och så sen finns det väl annat som känns mindre roligt. Stör mig dock mest på att jag glömmer att gå ur svenska kyrkan. Hade helt klart kunnat tänka mig att att stötta lite för att det är en del av kulturarvet men förra året pröjsade jag 14k till dem. Känns lite väl mycket. Dessutom är det helt sjukt att kyrkoavgiften tas upp via skattsedeln, vi har ju ingen statskyrka längre.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Yrke: Cloud Engineer
Ålder: 28
Lön: 55000kr plus fast årsbonus på 10% av årsinkomsten
Utbildning: Ingen akademisk, mer än certifieringar
Erfarenhet: Snart nio år inom IT, ett år inom området.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Dessutom är det helt sjukt att kyrkoavgiften tas upp via skattsedeln, vi har ju ingen statskyrka längre.

Fast om du inte vill lägga 5 min på att se till att gå ur kyrkan så har jag svårt att tycka synd om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maramboman:

För mig handlar det mer eller mindre att jag har fått in en fot inom IT och det tycker jag är värd en kista med guld då jag är ganska så slutkörd och trött på lager, truck, tung industri och livsmedel när det kommer till fysisk krävande jobb. Har inte alls mått bra de senaste åren så för mig är detta perfekt så jag får erfarenhet och lite kött på benen så jag vet på ungefär vad som väntar mig.

På företaget som jag ska jobba för så finns det utvecklingsmöjligheter, att kunna klättra vilket inte har funnits i de andra jobb jag har haft och visar jag intresse och framfötter så har jag möjlighet till att byta arbetsuppgifter/jobb där jag kommer säkerligen få högre betalt och bli fast anställd efter prövotiden (till slutet av året).

Att kunna jobba dagtid igen är så otroligt skönt för mina arbetstider nu är 14:45-00:30 vilket förstör min fritid på veckodagarna.
Tiderna på det nya jobbet blir 07:30-16:30.

Grattis! försöker göra samma resa själv då jag också är fast i tillverkningsindustrin med en it-utbildning i ryggen från gymnasiet och har nyligen börjat söka just servicedesk / helpdesk jobb då jag inte orkar med 3-skift längre efter 15 år i branschen.

Lönen har inte så stor betydelse när man mår skit.

Skiter fullständigt i dagsläget vad jag får i lönekuvertet då jag enbart fått dyra och dåliga vanor allt eftersom lönen ökat för mig och har sedan pandemin startat blivit av med alla skulder samt minskat mina kostnader rejält.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Grattis! försöker göra samma resa själv då jag också är fast i tillverkningsindustrin med en it-utbildning i ryggen från gymnasiet och har nyligen börjat söka just servicedesk / helpdesk jobb då jag inte orkar med 3-skift längre efter 15 år i branschen.

Lönen har inte så stor betydelse när man mår skit.

Skiter fullständigt i dagsläget vad jag får i lönekuvertet då jag enbart fått dyra och dåliga vanor allt eftersom lönen ökat för mig och har sedan pandemin startat blivit av med alla skulder samt minskat mina kostnader rejält.

Förstår det, även om du inte får det första jobbet så kommer det alltid ett annat senare och tänk på att inte ge upp utan bara fortsätt och söka hela tiden tills du hittar ett !

Fortsätt kämpa! Jag håller tummarna för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Yrke: Cloud Engineer
Ålder: 28
Lön: 55000kr plus fast årsbonus på 10% av årsinkomsten
Utbildning: Ingen akademisk, mer än certifieringar
Erfarenhet: Snart nio år inom IT, ett år inom området.

Vad innebär fast årsbonus? Är det extra lön eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast om du inte vill lägga 5 min på att se till att gå ur kyrkan så har jag svårt att tycka synd om dig.

Jag glömmer ju bort det varje år. Du måste göra det brevledes och utträdesansökan måste komma in innan den första november.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Den är ganska långsam faktiskt. Lite arbetstryck, VDn kan ta ett nej som ett svar. Knappt inga kvinnor som jobbar och isf bara Amerikaner.
Har en hyresrätt i Kuwait(mkt lägre hyra än Stockholm). Jag bodde 3 veckor i Sverige under svensk sommartid. Och under hösten bor jag bara i Kuwait. på vintern och våren är det 50/50. Jag har möjligheten att jobba mkt på distans.

Skrivet av Samnils22:

Dem pratar såklart arabiska. Många som jag har träffat kan Engelska, de flesta stora företag bör man klara sig på engelska. USA har väldigt stort inflytande i företagen här. Jag Betalar ingen skatt, skattefritt i Kuwait. Jag får sjukvårdsförsäkring genom anställnings avtalet(samma system som USA). Kuwait är knappt en demokrati och kungafamiljen styr landet med parlamentet.
Ja fredagar är man ledig. De extra 4 dagarna lägger ja på lördagarna.

Se till att du inte har väsentlig anknytning till Sverige! Låter ju som att du har ett boende i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag glömmer ju bort det varje år. Du måste göra det brevledes och utträdesansökan måste komma in innan den första november.

Så skicka in nu?
Då slipper du betala nästa år.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Se till att du inte har väsentlig anknytning till Sverige! Låter ju som att du har ett boende i Sverige?

Bor hos mina föräldrar då. Jag äger inga aktier eller fonder. Allt jag har och äger är skrivna i Kuwait då jag är medborgarskap där.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så skicka in nu?
Då slipper du betala nästa år.

Sant! Dags att göra slag i saken.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Vad innebär fast årsbonus? Är det extra lön eller hur funkar det?

Man får en utbetalning vid årsskiftet, som är 10% av det du tjänat in under året, utöver din normala lön.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Man får en utbetalning vid årsskiftet, som är 10% av det du tjänat in under året, utöver din normala lön.

Okej. Så du har en fast lön och bonusen beror inte på någon debiteringsmängd, som om du vore konsult? Varför höjer man inte bara lönerna med 10%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Okej. Så du har en fast lön och bonusen beror inte på någon debiteringsmängd, som om du vore konsult? Varför höjer man inte bara lönerna med 10%?

Precis. Det är en bra fråga som jag inte hunnit reflektera över, då det är en ny anställning, haha.

Skall ta det vidare!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Precis. Det är en bra fråga som jag inte hunnit reflektera över, då det är en ny anställning, haha.

Skall ta det vidare!

En anledning är talent retention. Du har incitament att stanna kvar i företaget eftersom bonusen förmodligen inte betalas ut om du lämnar företaget. Ibland även längre inlåsningsperioder (ungefär hälften av min bonus betalas ut med tre års fördröjning).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021