Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Vad som inte syns där är levnadskostnaderna att bo och leva i SF. Så pension runt 70 års ålder...

Skrivet av zhilmoen:

Rätt hög skatt här, så snarare runt 200000k efter skatt. Hyran äter upp en fjärdedel, sen
finns det ju inte något pensionssparande så det får jag stå för själv.

Men det blir så klart en del över, det är en hög lön för området (dock normal om man
jobbar för något FAANG-företag med ett par års erfarenhet).

Jojo, men du behöver ju inte leva i SF på din "dåliga, låga pension"
I gamla svedala klarar man sig rätt bra på 200.000 i månaden, tom. hälften skulle duga.

Och det finns ju ännu billigare ställen, om det skulle bli knapert.
Hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Rätt hög skatt här, så snarare runt 200000k efter skatt. Hyran äter upp en fjärdedel, sen
finns det ju inte något pensionssparande så det får jag stå för själv.

Men det blir så klart en del över, det är en hög lön för området (dock normal om man
jobbar för något FAANG-företag med ett par års erfarenhet).

Dröm! Se till att spara och lev kung i Sverige sedan när du blir lite äldre

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av zhilmoen:

Yrke: Programmerare
Lön: ca 430 000 USD per år. Så typ 360 000 sek/månad (om 1 usd ca 10 sek)
Ålder: 38 år
Erfarenhet: 11 år
Ort: San Francisco

Kanske lite OT, men får man fråga hur du tog dig dit? Var det av en slump eller ett karriärsmål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsimaxad:

Kanske lite OT, men får man fråga hur du tog dig dit? Var det av en slump eller ett karriärsmål?

Mest slump, råka arbeta på ett svenskt företag som blir uppköpt av ett amerikanskt, och därmed få möjligheten att jobba här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emomilol1213:

Yrke: Technical Artist (Spelutvecklare)
Lön: 37000
Ålder: 26 år
Erfarenhet: 3år
Förmåner: Frukost, massage, rabatter på lokala butiker/pubar, gratis spel/steam-bibliotek, glass/ölkyl på kontoret

Insteglön:18500
1år:21200
2,5 år:37000

Jobbar i UK och har gjort lite framsteg nu lönemässigt, började på väldigt låg, men med befodring + årsbonus har man ändå lyckats dubblera lönen på 2,5 år här

Var det svårt att bryta sig in i spelbranschen? Körde du utbildning eller lärde dig på egen hand? Håller på att byta karriär och spelbranschen är mitt mål, men det verkar inte vara en nådig bransch att ta sig in i.

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-samordnare på sjukhus.
Erfarenhet: 5 år.
34 000:- brutto.

Relativt lågt men jobbar man statligt så ser det ut så just nu.
De ville egentligen att jag skulle gå in på 31 000:- då det var deras standardlön men jag lyckades förhandla lite åtminstone.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Var det svårt att bryta sig in i spelbranschen? Körde du utbildning eller lärde dig på egen hand? Håller på att byta karriär och spelbranschen är mitt mål, men det verkar inte vara en nådig bransch att ta sig in i.

Pluggade 3år datorgrafik på universitet vilket var en blanding av 3d för spel/film. Gick däremot mer åt programmering på fritiden vilket Technical Artist är en hybrid av. Just min roll är det rätt få som slåss om då den är lite ovanligare. <25% från min klass fick jobb inom spel/film 12mån efter utbildning, så kan vara svårt att ta sig in. Har man drivet och passion för spelindustrin så brukar det gå bra.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutWizard:

Yrke: Nätverkstekniker
Lön: 42 000
Ålder: 30 år
Erfarenhet: 5 år
Ort: Stockholm

Bytte precis från att vara 2nd line hos en ISP på B2B sidan där jag hade 34 000 till konsultlivet, har enbart tagit Junos JNCIA som certifikat hittills men kan förmodligen ta nästa steg JNCIS också om jag inte var så lat och pluggade någon vecka

Väldigt snarlikt mig då!

Yrke: Nätverkstekniker (förvaltning/tjänsteutveckling/3rd line med inriktning på Fortinet och en del Cisco)
Lön: 41 000 kr
Erfarenhet: Fem år i branschen
Utbildning: Nätverksteknik 120 HP, NSE4 certifierad + en del akademiska certifikat
Ålder: 29 år
Plats: Västra Götaland
Förmåner: Frihet under ansvar, mobil/laptop, friskvårdsbidrag

Jag har även beredskap ungefär varje fjärde/femte vecka och en hel del övertid, så det är sällan jag ens är i närheten av min grundlön. Jag kan byta jobb imorgon och gå upp till 50k om jag skulle önska sett till hur het marknaden är just nu, men jag trivs bra där jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Yrke: Microsoft konsult
Lön: 39500 kr
Erfarenhet: 4 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 29 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 4000kr friskvård och tjänstebil

Ny lön samma jobb inom digital arbetsplats.
Yrke: Microsoft konsult
Lön: 46600 kr
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 4000kr friskvård, 6v semester, bonus och tjänstebil

Permalänk

Yrke: Frontend-utvecklare
Lön: 50000
Ålder: 33 år
Erfarenhet: 5 år
Ort: Stockholm
Utbildning: YH

år 1: 31000 konsult
år 2: 36000 konsult
år 3: 42000 konsult
år 4: 45000 konsult
år 5: 50000 produktbolag

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emomilol1213:

Pluggade 3år datorgrafik på universitet vilket var en blanding av 3d för spel/film. Gick däremot mer åt programmering på fritiden vilket Technical Artist är en hybrid av. Just min roll är det rätt få som slåss om då den är lite ovanligare. <25% från min klass fick jobb inom spel/film 12mån efter utbildning, så kan vara svårt att ta sig in. Har man drivet och passion för spelindustrin så brukar det gå bra.

Vart jobbar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Yrke: Frontend-utvecklare
Lön: 50000
Ålder: 33 år
Erfarenhet: 5 år
Ort: Stockholm
Utbildning: YH

år 1: 31000 konsult
år 2: 36000 konsult
år 3: 42000 konsult
år 4: 45000 konsult
år 5: 50000 produktbolag

Bytte du bolag medans du var konsult? Kan du tala om det var en av de större eller mindre firmorna?

Permalänk
Skrivet av leopard01:

Bytte du bolag medans du var konsult? Kan du tala om det var en av de större eller mindre firmorna?

Samma företag hela perioden, en av de "medelstora" ~400 medarbetare utsprida över Sverige men med huvuddelen av arbetsstyrkan i Stockholmsområdet. När det kommer till lön så kan jag tycka att konsultbolagen har börjat halka efter lite då man nu kan få en högre lön hos ett produktbolag men utan krav på fakturering och sådant som belastar en när man är konsult. Men däremot så gav dom mig ju en väg in i arbetsmarknaden, erfarenhet från olika bolag och det tackar jag för!

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Vart jobbar du?

Jobbar just nu med fps-spelet Hyenas på Creative Assembly

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Uppdatering!

Efter ca 2 år på bygget beslutade jag mig för att acceptera ett nytt erbjudande från annan arbetsgivare då jag varit missnöjd med min lön väldigt länge. Hade även tagit upp mitt missnöje med chef 2-3 gånger men inget hände...
Nya arbetsgivaren erbjöd många förmåner så som lunchkort, gym, pendelkort samt lite annat smått och gott.

Lön: Hade 39.000 - blev erbjuden 65.000!!
Har nu gått inom 4 år inom min nisch från 30.500 - 36.500 - 39.000 - 65.000.
Semester: 30 dagar
Yrke: Cyber Risk Analyst / Riskanalytiker inom IT och säkerhet
Utbildning: Systemvetare och har arbetar snart 4 år inom min nisch, dock har jag arbetar snart 10 år inom branschen i sig, dock med andra saker tidigare.
Ålder: 29
Ort: Stockholm

Lönehoppet är extremt stort och en väldigt stor skillnad för mig att få ut så mycket pengar. DOCK så verkar min lön inte vara konstig för mitt yrke utan jag ligger nu i ca 60-70:e percentilen för mitt yrke.

Start grattis! Är man duktig på sitt ska man ju få betalt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

28400kr per månad, är driftledare inom statlig verksamhet. Jobbat mig upp från golvet. Hoppade från 25300kr så ska absolut inte klaga, skulle dock få mer om man orkade byta företag men just nu när det verkar bli lågkonjunktur vill man inte direkt förlora en säker anställning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhilmoen:

Yrke: Programmerare
Lön: ca 430 000 USD per år. Så typ 360 000 sek/månad (om 1 usd ca 10 sek)
Ålder: 38 år
Erfarenhet: 11 år
Ort: San Francisco

Flytta till typ rumänien och övertala chefen att du ska jobba remote framöver. Betala 16% skatt, ha snorbillig hyra. Spara till ett miljonimperium i 5 år. Säg att du kan spara 250tkr i månaden (då lever du på ca 50k efter skatt och hyra osv). Då har du 15 miljoner efter 5 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teanox:

28400kr per månad, är driftledare inom statlig verksamhet. Jobbat mig upp från golvet. Hoppade från 25300kr så ska absolut inte klaga, skulle dock få mer om man orkade byta företag men just nu när det verkar bli lågkonjunktur vill man inte direkt förlora en säker anställning.

Tänk om. Du vill INTE fastna på en statlig lågavlönad anställning dom kommande åren! Dom där 28400 kr/månaden är inte jättehög lön till att börja med givet inflationen som varit sista åren, och min gissning är ju att det knappast kommer bli bättre inom en snar framtid, snarare helt tvärtom. Förhandla upp dig (ev. genom annan tjänst) innan SHTF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Tänk om. Du vill INTE fastna på en statlig lågavlönad anställning dom kommande åren! Dom där 28400 kr/månaden är inte jättehög lön till att börja med givet inflationen som varit sista åren, och min gissning är ju att det knappast kommer bli bättre inom en snar framtid, snarare helt tvärtom. Förhandla upp dig (ev. genom annan tjänst) innan SHTF.

Tänker såhär, vilket ställe tar in mer folk när inflationen slår till och företag kommer gå omkull?. Kanske smartare att ha ett 100% säkert jobb som inte kommer försvinna då

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Tänker såhär, vilket ställe tar in mer folk när inflationen slår till och företag kommer gå omkull?. Kanske smartare att ha ett 100% säkert jobb som inte kommer försvinna då

Edit:
Jag som misstolkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hur menar du när inflationen slår till? Hög inflation brukar ju betyda mer pengar till de flesta personer som i sin tur leder till att man handlar mer etc etc. Eller vad syftar du till, jag kanske missuppfattade

Tror du på allvar att det är vad inflation innebär?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hur menar du när inflationen slår till? Hög inflation brukar ju betyda mer pengar till de flesta personer som i sin tur leder till att man handlar mer etc etc. Eller vad syftar du till, jag kanske missuppfattade

Haha nej, det är snarare tvärtom. Hög inflation betyder att priserna ökar mycket, vilket i sin tur leder till att man får mycket mindre för pengarna man har. Om inte lönen höjs lika mycket får man en så kallad reallönesänkning. En hög inflation är därför inte bra för varken dig som privatperson eller samhället i stort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Yrke: Systemutvecklare
Lön: 30200 kr
Erfarenhet: 0 år
Utbildning: 3-årig kandidat
Ålder: 28 år
Plats: Södra Sverige

Permalänk

Första inlägget här på forumet.

Yrke: Enterprise Account Executive på Amerikanskt mjukvarubolag.
Lön: 135 000 SEK i on target earnings (varav 67 500 SEK i grundlön). Under 2022 så kommer jag nog landa på 1.7 mkr brutto.
Annan inkomst: Aktieoptioner med bolaget som har en 4-årig investeringsplan.
Utbildning: Gymnasial (en termin inom systemvetenskap på högskolan)
Erfarenhet: 9 år inom arbetslivet, vara 6 år inom IT-branschen.
Ålder: 28 år
Plats: Stockholm

Kan tillägga att jag har 3 barn med ett fjärde på väg, så det är full rulle minst sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Edit:
Jag som misstolkade

Haha lungt ^^ sånt händer i den här jäkla värmen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

Nuvarande jobb:

Yrke: Produktionsarbetare inom livsmedel
Ålder: 32
Plats: Halmstad
Erfarenhet: 3 år + 10 år inom lager, truck och tung industri
Utbildning: Gymnasial + en kurs avklarad 7,5 hp på högskolan utav 60 hp
Lön: 25328 kr + övertid 50% och OB tillägg kvällstid + 2000 kr friskvård

Nytt jobb vecka 34:

Yrke: IT servicedesk tekniker via bemanning
Ålder: 32
Plats: Halmstad
Erfarenhet: 0 år
Utbildning: Gymnasial + en kurs avklarad 7,5 hp på högskolan utav 60 hp
Lön: 26000 + 2000 kr friskvård

Kommer uppdatera mer imorgon när jag får lite mer info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maramboman:

Nuvarande jobb:

Yrke: Produktionsarbetare inom livsmedel
Ålder: 32
Plats: Halmstad
Erfarenhet: 3 år + 10 år inom lager, truck och tung industri
Utbildning: Gymnasial + en kurs avklarad 7,5 hp på högskolan utav 60 hp
Lön: 25328 kr + övertid 50% och OB tillägg kvällstid + 2000 kr friskvård

Nytt jobb vecka 34:

Yrke: IT servicedesk tekniker via bemanning
Ålder: 32
Plats: Halmstad
Erfarenhet: 0 år
Utbildning: Gymnasial + en kurs avklarad 7,5 hp på högskolan utav 60 hp
Lön: 26000 + 2000 kr friskvård

Kommer uppdatera mer imorgon när jag får lite mer info

Bidragsjobben ger 20-24k. Spontant känns det som du är rejält underbetald. Du har dessutom fått ett ingångslön på det nya jobbet, som gällde redan år 2016, så att se till att du får ett rejält påslag efter provperiodens slut eller efter nåt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Bidragsjobben ger 20-24k. Spontant känns det som du är rejält underbetald. Du har dessutom fått ett ingångslön på det nya jobbet, som gällde redan år 2016, så att se till att du får ett rejält påslag efter provperiodens slut eller efter nåt år.

Håller inte med, 25 - 26 tusen är vad en servicedesk tekniker utan erfarenhet kan förvänta sig.
Efter något år eller två kan man säkerligen byta jobb och gå upp till kanske 28-29k. Men där brukar det ta stopp för servicedesk tekniker. Beror självklart på bransch och arbetsuppgifter men jag syftar till klassisk helpdesk / 1st line servicedesk tekniker som svarar i telefon, reggar ärenden och löser de enklare och eskalerar till andra linjen.

Klart att om du sitter på NOC first line hos en ISP t.ex så har du lite mer betalt, men klassisk servicedesk / helpdesk - Då är 26 tusen inte dåligt.

Hälsningar,
En servicedesk chef

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

yrke: Cyber Säkerhets ingenjör
plats: Kuwait
ålder: 29
Erfarenhet: 7 år
Utbildning: Cybersäkerhet, KTH. En termin
Lön: 2.500kd månaden
Förmåner: 4dgr ledigt i mån. Business class till kuwait med Qatar Airways. Försäkring

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Håller inte med, 25 - 26 tusen är vad en servicedesk tekniker utan erfarenhet kan förvänta sig.
Efter något år eller två kan man säkerligen byta jobb och gå upp till kanske 28-29k. Men där brukar det ta stopp för servicedesk tekniker. Beror självklart på bransch och arbetsuppgifter men jag syftar till klassisk helpdesk / 1st line servicedesk tekniker som svarar i telefon, reggar ärenden och löser de enklare och eskalerar till andra linjen.

Klart att om du sitter på NOC first line hos en ISP t.ex så har du lite mer betalt, men klassisk servicedesk / helpdesk - Då är 26 tusen inte dåligt.

Hälsningar,
En servicedesk chef

"IT servicedesk tekniker" fick jag för mig det gällde en roll där det krävs förkunskaper och man löser alla typer av problem mot kunden exempelvis installation, uppgradering och support för de produkter företaget säljer. Är det nästan enbart administrationsarbete i ett callcenter liknande så är det inte dåligt betalt.