Samsung Odyssey Ark är böjd jätteskärm med extra allt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Sitter man en meter ifrån skulle jag tro att det räcker

Ifall det är UVA-filter i skärmen så borde det räcka mellan för upplevelsen. Ifall det är Samsungs G9:s VA-vinklar där det räcker med endast ≈12 grader horisontell skillnad för att kontrasten halveras torde inte någon krökning ha betydande effekt.

Det stora problemet med alla hypotetiska diskussioner mellan skärmar som är plana eller krökta är att det inte finns exakt samma produkt i 100 procent jämförbart utförande där enda skillnaden är just plan eller krökt. Går inte att säga hur mycket eller hur lite enbart krökningen faktiskt bidrar till förbättring.

Ifall jag vänder på det har jag ännu inte sett någon krökt skärm som helt eliminerar de problem med vinklar som drabbar plana skärmar. Hörn och kanter är fortfarande synbart sämre även hos de krökta skärmarna.

Permalänk
Medlem

Äh, ska man ha curved skärm behöver det vara åtminstone 21:9, men än hellre 32:9. 16:9 är ju för lite i bredd (trots 55") för att 1000R ska komma till rätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall det är UVA-filter i skärmen så borde det räcka mellan för upplevelsen. Ifall det är Samsungs G9:s VA-vinklar där det räcker med endast ≈12 grader horisontell skillnad för att kontrasten halveras torde inte någon krökning ha betydande effekt.

Det stora problemet med alla hypotetiska diskussioner mellan skärmar som är plana eller krökta är att det inte finns exakt samma produkt i 100 procent jämförbart utförande där enda skillnaden är just plan eller krökt. Går inte att säga hur mycket eller hur lite enbart krökningen faktiskt bidrar till förbättring.

Ifall jag vänder på det har jag ännu inte sett någon krökt skärm som helt eliminerar de problem med vinklar som drabbar plana skärmar. Hörn och kanter är fortfarande synbart sämre även hos de krökta skärmarna.

Övre och nedre kant bör ju ha exakt samma problem som på en platt skärm. Känns som en ca 30 gradig vinkel på en meters avstånd, mer nära 40 eller mer om man sitter närmare

Jag bara menade att varje sektion av skärmen borde ha samma vinkel mot användaren om man sitter i centrum av krökningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Gimmik-trams. Ingen kommer kunna driva 4k 165hz, ingen kommer köra porträttläget mer än en gång, ingen kommer använda inbyggda högtalarna, ingen kommer köra dumma PIP som inte ens stödjer fler än en HDMI-ingång. Ingen kommer köra den i ultrawide med svarta bars ovan/under.

Det är en välvd 55"-TV med lite högre uppdateringsfrekvens än de OLEDs som finns redan.

Hur är denna bättre än t.ex. en LG oled 55"? Kanske att vissa föredrar välvdheten, men "riktiga" gamers kör väl med hörlurar istället för denna "2.2.2 surround" som Samsung erbjuder.

Nej, denna kommer de inte sälja många av, ens om de halverar priset.

Med detta sagt, så sitter jag själv med en gimmik-ig skärm, en 5120x1440p 240hz från just Samsung, så jag kastar stoora stenar i mitt fina glashus

Man kan spela spel i 1080p på en 4K skärm om man behöver de där extra fpsen.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med en billigare light-variant utan högtalare, Tizen och allt lull lull. Jag har idag 3 skärmar, portrait-landscape-portrait, och gått och längtat efter något som Samsung ark. Men för 45k och massa features som jag aldrig kommer använda så kan jag fortsätta med min setup och bråka med alla problem som kommer med en skärmhub

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Moderator
Testpilot

Inga dåliga specifikationer men jag förutspår att antalet zoner är för lite för en skärm på 55-tum. Beroende på implementation så kommer nog det bli rätt tydligt vid HDR. Potentiellt också SDR om det inte går att slå av local dimming.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kommer aldrig förstå att folk vill ha enorma monitors.
Hemskt att sitta vid.

Men de finns ju en marknad för dom så det är ju bra.
Jag väntar bara på min marknad med 27" OLED med bra refreshrate och gärna 1440p (lär inte komma med den upplösningen dock).

Man köper ju inte en skärm med 1440P enligt mig man köper en 4K skärm och ställer ner upplösningen till 1440P om man inte vill köra på 4K direkt när man är redo är det bara och hoppa upp till 4K upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Inga dåliga specifikationer men jag förutspår att antalet zoner är för lite för en skärm på 55-tum. Beroende på implementation så kommer nog det bli rätt tydligt vid HDR. Potentiellt också SDR om det inte går att slå av local dimming.

Jag hörde att den hade 1048 olika zoner för dimmig, enligt vad Linus ifrån LTT. Sa i sin video om den här skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didsva:

Jag hörde att den hade 1048 olika zoner för dimmig, enligt vad Linus ifrån LTT. Sa i sin video om den här skärmen

Jag läste att den hade 1056 zoner i den här artikeln, och det verkar stämma.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Men jösses vad det gnälls över ditten och datten.
Jag kollar på skärmen och den glittrar som en julgran för ett litet barn.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Gimmik-trams. Ingen kommer kunna driva 4k 165hz, ingen kommer köra porträttläget mer än en gång, ingen kommer använda inbyggda högtalarna, ingen kommer köra dumma PIP som inte ens stödjer fler än en HDMI-ingång. Ingen kommer köra den i ultrawide med svarta bars ovan/under.

Det är en välvd 55"-TV med lite högre uppdateringsfrekvens än de OLEDs som finns redan.

Hur är denna bättre än t.ex. en LG oled 55"? Kanske att vissa föredrar välvdheten, men "riktiga" gamers kör väl med hörlurar istället för denna "2.2.2 surround" som Samsung erbjuder.

Nej, denna kommer de inte sälja många av, ens om de halverar priset.

Med detta sagt, så sitter jag själv med en gimmik-ig skärm, en 5120x1440p 240hz från just Samsung, så jag kastar stoora stenar i mitt fina glashus

Ingen som är som du, nej håller med men det finns andra människor som är helt annorlunda. Vad det än gäller upphör jag inte att förvånas hur kapitalstarka människor är idag, i alla fall om man tittar på deras bostäder, kapitalvaror och konsumption. Sunt förnuft och logik fungerar inte.

Permalänk
Permalänk
Medlem

That price tho. 👀

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kanonskärm, men långt utanför vad jag skulle betala. 1000R är perfekt på riktigt stora skärmar iallafall.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Didsva:

Jag hörde att den hade 1048 olika zoner för dimmig, enligt vad Linus ifrån LTT. Sa i sin video om den här skärmen

Det jag menade är att 1000+ zoner över 55-tum kommer upplevas som för stora block.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

45 000 måste vara ett skämt? Man får fem OLED55B1 för det priset.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Smart drag av Samsung, helt plötsligt så pratas det inte bara om LG C2 och Alienware AW3423DW som dom två bästa alternativen för stora datorskärmar.

Även fast en 55" 16:9 skärm med 1000R måste vara helt förvirrande för hjärnan så fort man vilja urskilja raka linjer.
Men dom kör ju samma radius på alla sina skärmar, från 24, ultrawide och 55" lol.

Permalänk
Medlem

En otrolig skärm men aningen för stor IMHO. Cockpit mode är ju "fräckt" men det trissar ju upp priset i onödan.

Det faktum att man bara kan visa en aktiv källa från HDMI-ingång beror säkert på att Samsung använder en interface-box med en egen kabel till skärmen. TV-teknik som spökar kan man anta.

Idag har jag en Samsung G9 (gen 1) och inte en chans att jag skulle gå tillbaka till en bred och platt skärm.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Mkbhd tar sig en titt på denna skärm i senaste dopetech-video 😄

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Jag läste att den hade 1056 zoner i den här artikeln, och det verkar stämma.

Jag kan svära på att jag hörde det i Linus video så jag skyller på honom😇

Skrivet av Dinoman:

Det jag menade är att 1000+ zoner över 55-tum kommer upplevas som för stora block.

Ok jag kan förstå det men det är bättre än många andra spel skärmar ute på marknaden. Så är jag fel när jag säger att det är ett generellt problem för spel skärmar?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag vill verkligen ha den. Jag kan inte på något rationellt vis underbygga tillräckligt goda argument för varför, men lusten infinner sig.

Permalänk
Medlem

Första intrycket när jag såg den på Linus Tech Tips igår var "Oof...fuuuuugly".

Jag ska absolut inte ha en sån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Tycker det blir alldeles för hög skärm i det där formatet. Funkar som TV på håll men då finns det bättre alternativ att köpa (tänker främst för konsol)
Bättre om den var ultrawide

Man kan ju om man vill köra ultrawideupplösning på en 16:9-skärm, med sorgkanter.
55" 16:9 motsvarar 52" 21:9 eller 50" 32:9 i bredd. Är det viktigt att man kan se väggen bakom sin skärm är det förstås inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Skärmen verkar jävligt cool https://youtu.be/MEiq0oCUb_8?t=169

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Behöver ett drömhus först innan jag skaffa mig en drömskärm

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Permalänk
Livsnjutare 😎

Hmm. Alltså… nej.
Bara…. Nej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

3st såna här och man kan bygga sin egna värld bättre än i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Gimmik-trams. Ingen kommer kunna driva 4k 165hz, ingen kommer köra porträttläget mer än en gång, ingen kommer använda inbyggda högtalarna, ingen kommer köra dumma PIP som inte ens stödjer fler än en HDMI-ingång. Ingen kommer köra den i ultrawide med svarta bars ovan/under.

Det är en välvd 55"-TV med lite högre uppdateringsfrekvens än de OLEDs som finns redan.

Hur är denna bättre än t.ex. en LG oled 55"? Kanske att vissa föredrar välvdheten, men "riktiga" gamers kör väl med hörlurar istället för denna "2.2.2 surround" som Samsung erbjuder.

Nej, denna kommer de inte sälja många av, ens om de halverar priset.

Med detta sagt, så sitter jag själv med en gimmik-ig skärm, en 5120x1440p 240hz från just Samsung, så jag kastar stoora stenar i mitt fina glashus

Skrivet av mrkhaglund:

Mkbhd tar sig en titt på denna skärm i senaste dopetech-video 😄

Har powerbanken Storm 2 som Mkbhd inleder med (sen Kickstartern förra året), bor i drömhuset vid sjön sen 25 år och har också den där 49" 5k 1440p-skärmen för spel (och en futtig 40" 4K-skärm på skrivbordet) så Ark vore ju ett snajdigt om än svårmotiverat utbyte... så den välvda 65" Philips-"tv:n" med några år på nacken får maka på sig närmast, en större ljus zon har uppstått - siktar på en Philips *Ambilight* igen som 120-hertzaren 65OLED806 som kommit ner en del i pris...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

55" känns ju nästan lite väl stor/hög. Men med rätt golvstativ el väggfäste och lämpligt rum kan nog denna vara rätt bra.
Hade den gått på någonstans runt halva det priset och jag haft mer passande rum hade det kunnat vara något.
Som det ser ut kan det ev bli PG42UQ med monitorarm istället, om den är bra och utan alltför stora brister vill säga.