Permalänk
Medlem

Bilden laggar med mobilt bredband

Har tecknat mobilt bredband hos Telia.
Eller rättare sagt bredband genom mobiltelefoni,eller vad dom kallar det.
Kör IPTV , och har kabel mellan router och iptvboxen.
Problemet är att bilden hackar,det laggar.
Och om nån samtidigt surfar på wifit med mobilen blir det ännu värre.
Pratade med Telia och dom sa att det verkar som om 2,4 blir överbelastat.
Så jag fick instruktioner om att gå in i routern och ändra,så jag kör TVn på 5ghz.
Men har det nån betydelse om man kör med kabel mellan routern och boxen.
Jag vet inte hur det funkar.
Men trodde att routern tar emot en signal och skickar ut 2,4 och 5.
Eller är det så att routern tar imot 2,4 och 5
Och skickar ut 2,4 och 5.
Har tyvärr inget annat alternativ än mobilt bredband.
Hur funkar det för er som har mobilt och iptv

Permalänk
Inaktiv

Är det en ny TV för dig? Det kan vara så att någon av TVns "bildförbättrings" funktioner ställer till det.

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband tar emot vanlig mobilsignal, 3g, 4g, 5g osv. Den skickar sen ut vanlig Wifi, vilket det finns 2 vanliga versioner av, 2.4GHz och 5GHz.
Går det bra att streama på mobilen? T.ex Telias TV-abb så ingår deras playtjänst, Telia Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarped:

Har tecknat mobilt bredband hos Telia.
Eller rättare sagt bredband genom mobiltelefoni,eller vad dom kallar det.
Kör IPTV , och har kabel mellan router och iptvboxen.
Problemet är att bilden hackar,det laggar.
Och om nån samtidigt surfar på wifit med mobilen blir det ännu värre.
Pratade med Telia och dom sa att det verkar som om 2,4 blir överbelastat.
Så jag fick instruktioner om att gå in i routern och ändra,så jag kör TVn på 5ghz.
Men har det nån betydelse om man kör med kabel mellan routern och boxen.
Jag vet inte hur det funkar.
Men trodde att routern tar emot en signal och skickar ut 2,4 och 5.
Eller är det så att routern tar imot 2,4 och 5
Och skickar ut 2,4 och 5.
Har tyvärr inget annat alternativ än mobilt bredband.
Hur funkar det för er som har mobilt och iptv

Vad får du för hastighet mot t.ex. bredbandskollen.se? Låter som att hastigheten inte riktigt är tillräckligt för TV.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att i förra lägenheten hade ja fiber och där funkade det perfekt.
Det tråkiga är ju att dom hyreslägenheter som inte har fiber,finns det ju bara mobilt som alternativ.
Dom tecknar inga adsl längre.
Kopparnätet,gamla telefonnätet fasas ju ut och rivs, plockas bort

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag har tre olika kvalitéer på samma kanal.
Sämst funkar hyfsat,men väldigt suddig bild.
Bättre o bäst då hackar det hela tiden

Permalänk
Medlem

Sen fattar jag inte,vet inte vad det är för skillnad mellan Telias mobila bredband och bredband via mobilnätet.
Kan det vara skillnad på hastigheten mellan dom.
Borde ju inte kunna vara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarped:

Sen fattar jag inte,vet inte vad det är för skillnad mellan Telias mobila bredband och bredband via mobilnätet.
Kan det vara skillnad på hastigheten mellan dom.
Borde ju inte kunna vara det

Det är samma sak. Gå in på Bredbandskollen på din telefon och kolla hastigheten när du är ansluten till WiFi. Posta sedan resultatet här.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att mobilt bredband och IPTV går inte ihop alls egentligen. Möjligen streaming i låg upplösning.

Permalänk
Medlem

Det ligger på allt mellan 3 o 30.
Mest på 5-8

Permalänk
Medlem

Ok vad finns det för alternativ för dom som varken har det gamla kopparnätet eller fiber

Permalänk
Medlem

Står ju inte vart du bor, men i vissa städer finns radiolänksnät som är ett bättre alternativ än LTE många gånger, nackdelen är att du sällan kan välja vilken operatör som helst.

Hur som, för att förbättra din mobila uppkoppling bör du ta en funderare på vart modemet står rent fysiskt i bostaden.
Ta reda på vart närmaste Teliamast finns och ställ den i ett fönster så nära som möjligt, fritt.
Komplettera med en riktantenn till om du fortfarande får instabil uppkoppling.
Drar du en kabel till TV Boxen så eliminerar du problem med Wi-Fi som störs av grannars accesspunkter.
Annars om du absolut vill köra trådlöst så använd som sagt 5GHz bandet och försök hitta den kanal som är minst trafikerad i förhållande till närliggande WLAN. Enklast är att använda en app i telefonen för att scanna av nätverk (typ ubiquiti WiFiman).
Ställ ner bandbredden till högst 40MHz.

Sidnot, att kolla på live strömmad TV är mer krävande än att kolla på streamat material, då det ej buffrar datan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför jag ska ställa in tvboxen eller routern på 5mgz.
När jag har kabel mellan routern och iptvboxen.
Och genom nätverkskabeln blir det väll bara en hastighet,den snabbaste.
2,4 och 5 är väll bara dom två olika banden om man kör den på wifi
Därimot kanske det finns att ställa in på ingående i routern tex 3,4 eller 5g.
Men när jag loggat in i den finns det bara att den ska föredra 4g eller endast 4g

Permalänk
Medlem

Bor på landet utanför Hultsfred i Småland kalmar län

Permalänk
Skrivet av Monarped:

Bor på landet utanför Hultsfred i Småland kalmar län

dä är nog inte radiolänk tillgängligt vad jag vet iaf. men verkar va ett företag som har med hultet på sin att göra lista iaf.
https://air2fibre.se/?municipality=hultsfreds-kommun

testat att flytta runt routern i lägenheten för att se om du får bättre täckning nån annanstans?

sätt i simkortet i typ telefonen och går runt lägg den på lite olika ställen lägg den och kör ett par test på bredbandskollen eller speedtest.net

och försök hitta bästa placering. tippar att extern antenn inte är ett alternativ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarped:

Bor på landet utanför Hultsfred i Småland kalmar län

Det där råkar jag utför också när jag är på landet och i vart fall när jag är i Målilla (Också utanför Hultsfred)så är 4g nätet hos i mitt fall Tele2 så nedlastat och slött att jag måste ställa om mitt mobila bredband från 4g till 3g läge.

Trots att jag ser masten genom köksfönstret och har i princip full täckning på 4g så laggar det och hastigheterna blir dåliga.

Så var det inte när 4g var nytt då gick det med bra fart och stabilt runt 30Mb/s både upp och ned med samma operatör vilket var bra hastighet för 4g på 900 bandet som gäller landsbygden.

Men nu är 4g så överlastat att det ibland är nere på några enstaka Mb bara och det är oanvändbart för streaming av tv.
Kör jag däremot med tvångsstyrning till 3g i modemet så går det 15-20 ned även om uppladdning bara går i någon Mb även där men det går att titta på tv i alla fall.

Förut var 3g oanvändbart men nu är det tvärsom istället 4g som är slött.(är oftast bättre kl 3 på natten så det visar att deras kapacitet inte räcker.)

Tipset är i alla fall att testa om 3g fungerar bättre men ofta har de begränsat mobila bredband att bara köra 4g, så var det hos mig men efter samtal med operatörens kundtjänst så aktiverade de 3g på mitt simkort o abb så jag kan välja själv mellan 3g och 4g (Anledningen var att de ville slippa support av okunniga kunder som får hastighetsproblem när modemet kör 3g på ställen där 4g är snabbare därför att de inte vet hur man ställer in det)

Det här är ju en tillfällig lösning som fungerar där de fortfarande har 3g i masten och det ska ju bort så småningom men man får hoppas de sätter in 5g istället då när 3g stängs av för gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarped:

Ok vad finns det för alternativ för dom som varken har det gamla kopparnätet eller fiber

Bluray/dvd/böcker typ.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarped:

Sen fattar jag inte,vet inte vad det är för skillnad mellan Telias mobila bredband och bredband via mobilnätet.
Kan det vara skillnad på hastigheten mellan dom.
Borde ju inte kunna vara det

"Mobildata" = data via mobiltelefon-abonnemanget.

Den största skillnaden mellan "Mobildata" och "Mobilt Bredband" är att "Mobilt Bredband" endast ansluter mot Operatörens nät medans "Mobildata" kan roama i andra nät.

Tex, om operatörens nät går ner så kommer det "Mobila Bredbandet" sluta fungera medans "Mobildata" fortfarande fungera...

Kan inte svara på om det finns någon direkt fördel med "Mobilt Bredband" framför "Mobildata".

Beroende på vad du har för datamängd i mobiltelefonabonnemanget så kan det vara en god idé att aktivera hotspot i mobilen och ansluta TV-boxen via WiFi till mobilen och kontrollera om det fungera bättre.

Vet inte om ett vanligt mobiltelefon-abonnemang fungerar direkt i ett modem eller inte om det visar sig att du får en bättre anslutning via "Mobildata".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

"Mobildata" = data via mobiltelefon-abonnemanget.

Den största skillnaden mellan "Mobildata" och "Mobilt Bredband" är att "Mobilt Bredband" endast ansluter mot Operatörens nät medans "Mobildata" kan roama i andra nät.

Tex, om operatörens nät går ner så kommer det "Mobila Bredbandet" sluta fungera medans "Mobildata" fortfarande fungera..

Mja. Om Telias nät går ner, kommer inte ett Telia abonnemang ansluta till t.ex Tele2s nät. Däremot så är det ofta så att mobilt bredband bara fungerar inom Sverige, medans det andra fungerar utomlands. Mobilt bredband kan inte heller ta emot samtal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tyvärr är mobilt bredband inte byggt för att kunna tillföra IPTV strömmar kontinuerligt. Så för att få bort "lagget" så är det en fast uppkoppling som gäller.

Du har inte 3hål i väggen, dvs Comhem(Tele2) och kan få bredband via det?
Annars är det nog att trycka på hyresvärden för att få fiber indraget, finns väl även stöd för hyresvärden att söka hos staten för fiber om man ligger i ett ytterområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja. Om Telias nät går ner, kommer inte ett Telia abonnemang ansluta till t.ex Tele2s nät. Däremot så är det ofta så att mobilt bredband bara fungerar inom Sverige, medans det andra fungerar utomlands. Mobilt bredband kan inte heller ta emot samtal

Jag ska börja med att jag har inte har koll på hur "mobiltelefoni-nätet" fungerar och hur/OM det skiljer sig från "mobildata-nätet".

När det kommer till Tele2 så har det hänt att "Mobilt Bredband" slutat fungera, främst nu när ComHem-nätet kopplats samman med Tele2-nätet.
Ibland har DNS-servrar strulat, ibland har man inte fått något IP, däremot har datatrafik via mobiltelefoni-abonnemanget fungerat utmärkt.
Antingen skiljer det väldigt mycket mellan dessa två nät (mobiltelefoni-delen och mobilt bredband-delen) eller så hoppar mobiltelefoni-trafiken över i andra operatörers nät...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Antingen skiljer det väldigt mycket mellan dessa två nät (mobiltelefoni-delen och mobilt bredband-delen) eller så hoppar mobiltelefoni-trafiken över i andra operatörers nät...

Det gör det garanterat aldrig. Enda gången du kan använda en annan operatörs nät är om du ringer 112.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag ska börja med att jag har inte har koll på hur "mobiltelefoni-nätet" fungerar och hur/OM det skiljer sig från "mobildata-nätet".

När det kommer till Tele2 så har det hänt att "Mobilt Bredband" slutat fungera, främst nu när ComHem-nätet kopplats samman med Tele2-nätet.
Ibland har DNS-servrar strulat, ibland har man inte fått något IP, däremot har datatrafik via mobiltelefoni-abonnemanget fungerat utmärkt.
Antingen skiljer det väldigt mycket mellan dessa två nät (mobiltelefoni-delen och mobilt bredband-delen) eller så hoppar mobiltelefoni-trafiken över i andra operatörers nät...

Skrivet av nu1mlock:

Det gör det garanterat aldrig. Enda gången du kan använda en annan operatörs nät är om du ringer 112.

Precis som nu1mlock skriver så kan du inte använda en annan operatörs nät inom Sverige annat än för nödsamtal när din operatör inte har täckning, eller har tekniska problem. Låter som om det bara är två olika SIM-kort och då kan det vara så att mobilt bredbands abonnemanget hade något problem, medans ditt mobilabonnemang fungerade som det ska.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarped:

Förstår inte varför jag ska ställa in tvboxen eller routern på 5mgz.
När jag har kabel mellan routern och iptvboxen.
Och genom nätverkskabeln blir det väll bara en hastighet,den snabbaste.
2,4 och 5 är väll bara dom två olika banden om man kör den på wifi
Därimot kanske det finns att ställa in på ingående i routern tex 3,4 eller 5g.
Men när jag loggat in i den finns det bara att den ska föredra 4g eller endast 4g

Nej, någon på Telia kundtjänst är ute och cyklar i dessa tips just pga att du har nätverkskabel mellan router och IPTV-box.
Tyvärr ger ju dina bredbandskollen-mätningar indikation på att din nuvarande hastighet inte kommer räcka till.
Det som också kan vara intressant är svarstid i millisekunder, eftersom att det ger en indikation på hur länge du får vänta innan kommunikation faktiskt sker, oavsett hastighet när väl kommunikation sker så kan höga svarstider vara en riktig bov vid streaming och IPTV.
Du har fått dom vettigaste tipsen man kan få här i tråden, försök i din lägenhet hitta ett ställe där du pga bättre mottagning kan uppnå högre stabila hastigheter och bra svarstider.
Det som talar emot att detta ska funka är att troligtvis många i din närhet i brist på just fiberanslutning använder just mobilt bredband och delar på bandbredden som finns tillgänglig i området för aktuell mast, det är som ett recept för att sådana här problem skall uppstå tyvärr. =(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Monarped:

Ok vad finns det för alternativ för dom som varken har det gamla kopparnätet eller fiber

Marksänd TV kan ju vara ett alternativ?

Om du bor hyfsat nära sändaren, eller högt med bra sikt, så kan en bordsantenn hemma funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det gör det garanterat aldrig. Enda gången du kan använda en annan operatörs nät är om du ringer 112.

Skrivet av jnsson:

Precis som nu1mlock skriver så kan du inte använda en annan operatörs nät inom Sverige annat än för nödsamtal när din operatör inte har täckning, eller har tekniska problem. Låter som om det bara är två olika SIM-kort och då kan det vara så att mobilt bredbands abonnemanget hade något problem, medans ditt mobilabonnemang fungerade som det ska.

Som jag sa tidigiare. Jag har inte koll på hur det fungerar, jag har bara dragit slutsatser från egen erfarenhet.
Ja, det är olika simkort.
Jag tycker bara det är konstigt att det mobila bredbandet ibland anslutit mot master men inte erhållit IP eller att DNS-servrarna inte fungerat, oftast när det strulat så har det dock inte anslutit mot några master alls medans strulet inte på något sätt alls märks av på mobilen...

Min antagande är att data-anslutningarna borde vara anslutna mot samma "intranät"(inom Tele2) och servrar, men det kanske inte är så alls trots att de förmodligen använder samma master...

Permalänk
Medlem

Tele2 mobilt och fast-nät använder sig höst troligt av samma internet-backbone, dvs. AS1257. Men de har garanterat olika platformar för kund-provisionering, DNS, etc. Comhem "bärs" i Tele2's nät kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Tele2 mobilt och fast-nät använder sig höst troligt av samma internet-backbone, dvs. AS1257. Men de har garanterat olika platformar för kund-provisionering, DNS, etc. Comhem "bärs" i Tele2's nät kan man säga.

Det är samma APN för mobilt bredband som mobilabonnemang. Trodde det var mobilt bredband vs mobil som diskuterades, då är det mer relevant att du på mobilabonnemanget har 50 GB/dag som gräns innan du skickar ett SMS och så vidare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipps och förklaringar.
Jag ska flytta runt lite på routern och kolla hastigheten.
Sedan ska jag kontakta Telia och be dom fixa så ja kan köra den över 3g och även där flytta runt routern och kolla hastigheten.
Sen får jag välja det som funkar bäst.
Finns som sagt inget alternativ,mer än mobilt bredband

Permalänk
Medlem

Det gäller bredband över mobilnätet
Vs mobilt bredband.
Och router i båda fallen.
Och det verkar vara i princip samma sak