Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag har haft mitt headset inaktivt en vecka eller två. Nu när jag startar den så laddar min app drawer i oändlighet och den verkar inte kunna ansluta till servrarna. Har försökt logga in och ut via Oculus-appen i telefonen men till ingen nytta.

Har läst att fabriksåterställning kan lösa detta, men innan jag gör det så tänkte jag fråga här om någon vart med om liknande och löst det smidigt?

Fick lösa ovanstående med fabriksåterställning. Nu funkar den igen.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Fick lösa ovanstående med fabriksåterställning. Nu funkar den igen.

Om något sådant händer igen för dig, eller någon annan som läser, så kan det vara bra att känna till att man kan göra en hard reboot, inte att förväxla med en vanlig omstart.

Löste väldigt lustiga trackingproblem för mig.

Saxat ifrån ett supportinlägg ifrån Oculus/Meta på reddit.

Citat:

Hi there. We're sorry to hear what is happening with your Quest 2.

If the issue started after the last update, please attempt a complete reboot of the headset by holding down the Power and Volume (-) at the same time for 30 seconds to load the Boot menu, then hit Exit and Reboot from the menu to ensure all software is being loaded correctly.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Moss: Book II släppt om nån har missat det: https://www.oculus.com/experiences/quest/4395292760584049/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag vill verkligen ha det spelet, men 400 riksdaler är lite saftigt. Verkar vara runt 5 timmar speltid.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är det fler som fått helt förstörd tracking efter V42? Min Quest 2 är helt oanvändbar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det fler som fått helt förstörd tracking efter V42? Min Quest 2 är helt oanvändbar just nu.

Förstörd hur? Testat att rensa Guardianhistorik i inställningarna och ställa in spelzonen på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det fler som fått helt förstörd tracking efter V42? Min Quest 2 är helt oanvändbar just nu.

Jag har haft stora problem med förlorad guardian under spel. Pröva sätt upp guardian i ett annat rum och sen gå tillbaka till ditt ordinarie spelrum. Det löste problemet för mig.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Förstörd hur? Testat att rensa Guardianhistorik i inställningarna och ställa in spelzonen på nytt?

Vyn och kontrollerna hoppar runt lite slumpmässigt. Guardianhistorik är rensad - använder inte ens guardian - och jag gjorde en fabriksåterställning innan den här uppdateringen.

Skrivet av Exydia:

Jag har haft stora problem med förlorad guardian under spel. Pröva sätt upp guardian i ett annat rum och sen gå tillbaka till ditt ordinarie spelrum. Det löste problemet för mig.

Jag har alltid guardian inaktiverad.

Permalänk
Administrativ avgift

Någon som testat att köpa en IR lampa för o spela i mörker/hålla spelytan mer konstant?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Någon som testat att köpa en IR lampa för o spela i mörker/hålla spelytan mer konstant?

Jag använder faktiskt en gammal trådlös övervakningskamera för det syftet. Den är för gammal för att använda som kamera då den har massa säkerhetshål som aldrig patchats, men IR LEDsen lyser bra. Fungerar riktigt finfint och hade antagligen blivit ännu bättre om man köpte en dedikerad IR lampa istället. Inuti headset blir det ju precis som om man hade vanliga ljuset tänt.

Nästan lite creepy när man glömmer bort det, tittar man igenom passthrough ser det ut som dagtid och tar man av headsetet är det kolsvart. 😉

Permalänk
Medlem

Vilka är de bästa alternativa Link kablarna nu?
Hittade ett inlägg från Januari 2021 gällandes denna:
https://www.amazon.se/NEWZEROL-datakabel-kompatibel-f%C3%B6rl...

Är det fortfarande det mest prisvärda köpet? Eller finns det bättre alternativ runt samma längd(5m fungerar också) och pris?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Vilka är de bästa alternativa Link kablarna nu?
Hittade ett inlägg från Januari 2021 gällandes denna:
https://www.amazon.se/NEWZEROL-datakabel-kompatibel-f%C3%B6rl...

Är det fortfarande det mest prisvärda köpet? Eller finns det bättre alternativ runt samma längd(5m fungerar också) och pris?

I stort sett kan du köpa den billigaste du hittar om du vill.
Det som kan skilja är väll lite tjocklek och hur styv och tung kabeln är.
Se bara till att den är vinklad 90⁰ på ena änden

Du har inte funderat på testa trådlöst först?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I stort sett kan du köpa den billigaste du hittar om du vill.
Det som kan skilja är väll lite tjocklek och hur styv och tung kabeln är.
Se bara till att den är vinklad 90⁰ på ena änden

Du har inte funderat på testa trådlöst först?

Tack för svaret!

Jo jag kör en del trådlöst, men ska köra en del simracing, och då vill jag minimiera fördröjningen etc så mycket det går.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min VR-karriär är något begränsad, har tidigare bara haft ett GearVR samt ett Oculus Go men har länge sneglat på ett Quest 2 - men hade inte fått tummen ur att köpa ett. När Oculus Meta förvarnade om prishöjningar förra veckan, samt info om att Quest 3 verkade långt borta så kom FOMO över mig och jag kände att det troligen inte skulle finnas en bättre tid att köpa ett Quest 2 än då. Men jag var inte beredd att snyta ur mig 3800kr utan åtminstone lite betänketid så jag gjorde lite ärenden under dagen för att grunna på köpet, när jag väl kom hem igen - glad ihågen och redo att lägga min beställning så insåg jag att jag inte var ensam om mina tankegångar. Quest 2 hade hunnit bli slutsåld under tiden jag var iväg, febrilt uppdaterade jag Oculus-sida hela helgen fram till prishöjningen i måndags i hopp om att någon hade avbrutit sin order, utan resultat

Men! Så snubblade jag över en annons på Facebook Marketplace - ett Quest 2 i närheten för 3500kr samt "BVSA" så jag frågade vad han kunde släppa det för om jag kom och hämtade det idag: 3200kr. Ganska snart framkom det att det dessutom var 256Gb varianten samt att ett Elite-strap ingick. Köpet genomfördes utan problem och jag är nu en lycklig ägare av ett Quest 2

Har ännu inte hunnit testa allt, men är redan djupt imponerad över headsetet, verkligen inte ett enda klagomål än så länge. Displayen är över förväntat bra och "Sweet spot" är miltals bättre än på mitt Oculus Go. 6DoF är också så jäkla häftigt, man är som barn på nytt. Oculus Air Link fungerar dessutom magiskt bra för SteamVR! Har redan haft riktigt roligt i bland annat VRChat med vänner som också har ett VR-headset.

Dilemmat jag har nu är att folk som är på besök vill testa VR men jag är lite lost i vad som kan vara bra upplevelser för individer som inte har någon större spelvana och dessutom troligen blir åksjuka lätt. Jag tar därför tacksamt emot förslag på VR-spel som är bra för att demoa VR för nybörjare, kan Walkabout Minigolf vara bra för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Dilemmat jag har nu är att folk som är på besök vill testa VR men jag är lite lost i vad som kan vara bra upplevelser för individer som inte har någon större spelvana och dessutom troligen blir åksjuka lätt. Jag tar därför tacksamt emot förslag på VR-spel som är bra för att demoa VR för nybörjare, kan Walkabout Minigolf vara bra för ändamålet?

Beat Saber, Superhot VR och Richie's Plank Experience är dom tre spel som har uppskattats allra mest av alla som har provat VR hos mig.

Jag gjorde min egna planka enligt dessa instruktioner, känns galet bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Min VR-karriär är något begränsad, har tidigare bara haft ett GearVR samt ett Oculus Go men har länge sneglat på ett Quest 2 - men hade inte fått tummen ur att köpa ett. När Oculus Meta förvarnade om prishöjningar förra veckan, samt info om att Quest 3 verkade långt borta så kom FOMO över mig och jag kände att det troligen inte skulle finnas en bättre tid att köpa ett Quest 2 än då. Men jag var inte beredd att snyta ur mig 3800kr utan åtminstone lite betänketid så jag gjorde lite ärenden under dagen för att grunna på köpet, när jag väl kom hem igen - glad ihågen och redo att lägga min beställning så insåg jag att jag inte var ensam om mina tankegångar. Quest 2 hade hunnit bli slutsåld under tiden jag var iväg, febrilt uppdaterade jag Oculus-sida hela helgen fram till prishöjningen i måndags i hopp om att någon hade avbrutit sin order, utan resultat

Men! Så snubblade jag över en annons på Facebook Marketplace - ett Quest 2 i närheten för 3500kr samt "BVSA" så jag frågade vad han kunde släppa det för om jag kom och hämtade det idag: 3200kr. Ganska snart framkom det att det dessutom var 256Gb varianten samt att ett Elite-strap ingick. Köpet genomfördes utan problem och jag är nu en lycklig ägare av ett Quest 2

Har ännu inte hunnit testa allt, men är redan djupt imponerad över headsetet, verkligen inte ett enda klagomål än så länge. Displayen är över förväntat bra och "Sweet spot" är miltals bättre än på mitt Oculus Go. 6DoF är också så jäkla häftigt, man är som barn på nytt. Oculus Air Link fungerar dessutom magiskt bra för SteamVR! Har redan haft riktigt roligt i bland annat VRChat med vänner som också har ett VR-headset.

Dilemmat jag har nu är att folk som är på besök vill testa VR men jag är lite lost i vad som kan vara bra upplevelser för individer som inte har någon större spelvana och dessutom troligen blir åksjuka lätt. Jag tar därför tacksamt emot förslag på VR-spel som är bra för att demoa VR för nybörjare, kan Walkabout Minigolf vara bra för ändamålet?

Walkabout är ett roligt spel.
Att demoa VR med det kan funka om man gillar mini golf.
Vad som gör walkabout en 5 poängare enligt mig är mixen av "socialt umgänge" och minigolf, dvs precis som i verkligheten.
Annars är du som sagt beat saber, superhot vr eller annat "stationärt" spel en bra början.

Man ska undvika att folk blir skrämda (på riktigt), känner sig löjliga eller blir åksjuka när man ska visa upp första gången.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Dilemmat jag har nu är att folk som är på besök vill testa VR men jag är lite lost i vad som kan vara bra upplevelser för individer som inte har någon större spelvana och dessutom troligen blir åksjuka lätt. Jag tar därför tacksamt emot förslag på VR-spel som är bra för att demoa VR för nybörjare, kan Walkabout Minigolf vara bra för ändamålet?

Tror Walkabout golf kan vara en bra start, men hänger också på vem du demar till. Om det är någon som vill transportera sig till vackra platser kan jag stark rekommendera BRINK Traveler eller Real VR Fishing.
För lite mer action och något som fungerar bra för nybörjare finns även Space Pilot Trainer eller det statiska spelläget i In Death: Unchained.

Finns mycket annat som är bra men med de ovan kan man inte gå fel iaf.

Permalänk
Medlem

PianoVision finns nu på AppLab: https://www.oculus.com/experiences/quest/5271074762922599/?ut...

Ser ut som en genuint användbar tillämpning av MR/AR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Jag tar därför tacksamt emot förslag på VR-spel som är bra för att demoa VR för nybörjare, kan Walkabout Minigolf vara bra för ändamålet?

Skrivet av nu1mlock:

Beat Saber, Superhot VR och Richie's Plank Experience är dom tre spel som har uppskattats allra mest av alla som har provat VR hos mig.

Jag gjorde min egna planka enligt dessa instruktioner, känns galet bra.

Om du spelar Richies Plank Experience så vänd dig för guds skull bort från din TV eller annan känslig elektronik

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Om du spelar Richies Plank Experience så vänd dig för guds skull bort från din TV eller annan känslig elektronik

Yes, morsans man ramlade framåt när han hoppade av plankan. Det var ingen TV i närheten, men ändå. Rent generellt ska man hålla sig borta från TV-apparater och andra känsliga och dyra produkter när man använder VR. Även som van användare kan man "slå igenom" guardian med handen.

Och se till att snöret sitter åt runt handleden på alla som spelar!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Nån som köpt det där kajak-spelet? är det nått att ha? Ser ju snyggt ut i alla fall...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Nån som köpt det där kajak-spelet? är det nått att ha? Ser ju snyggt ut i alla fall...

Inte provat själv men hört folk som gillar det, väldigt bra grafik

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Någon som har haft problem med att man får "Tracking Lost" samt att kontrollerna inte fungerar?

Jag kan se den i telefonen men kan inte fixa problemet, ska pröva en factory reset om jag inte lyckas fixa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Någon som har haft problem med att man får "Tracking Lost" samt att kontrollerna inte fungerar?

Jag kan se den i telefonen men kan inte fixa problemet, ska pröva en factory reset om jag inte lyckas fixa det

Rensa guardian och starta om

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Rensa guardian och starta om

Kontrollerna fungerar inte, så jag kan inte göra något. Eller kan jag rensa det remote?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Kontrollerna fungerar inte, så jag kan inte göra något. Eller kan jag rensa det remote?

Om handspårning är påslaget kan du navigera i menyerna med bara händerna. Finns vissa menyval om du nyper ihop tumme och pekfinger med höger hand.

Edit: med handflatan vänd mot dig, ska tilläggas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Kontrollerna fungerar inte, så jag kan inte göra något. Eller kan jag rensa det remote?

Ok är det inte slut batteri?
När trackingen förloras för mig blir kontrollerna fortfarande brukbara, dom blir mer som wii motes om du förstår hur jag menar mer än att följa händerna 1:1

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ok är det inte slut batteri?
När trackingen förloras för mig blir kontrollerna fortfarande brukbara, dom blir mer som wii motes om du förstår hur jag menar mer än att följa händerna 1:1

De var 40% igår, så jag prövade med att byta batterierna, men hjälpte inte. Hand tracking fungerar inte också. Jag når den inte via datorn (ADB), men jag kan ansluta till den med telefonen, och har prövat ansluta kontrollerna till den igen, men fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

De var 40% igår, så jag prövade med att byta batterierna, men hjälpte inte. Hand tracking fungerar inte också. Jag når den inte via datorn (ADB), men jag kan ansluta till den med telefonen, och har prövat ansluta kontrollerna till den igen, men fungerar inte.

Ok då vet jag tyvärr inte nån lösning. Kanske en reset då

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

En reset fixade problemet, synd att alla spar filer är borta.