Köpte begagnat grafikkort som inte kom fram

Permalänk

Köpte begagnat grafikkort som inte kom fram

Köpte ett begagnat grafikkort på Facebook.
2500+frakt landade det på och jag betalade 150kr för frakt så totalt; 2650kr.
Visar sig att han skickade grafikkortet i en grafikkortslåda utan yttre emballage, ingen extra kartong för att dölja innehållet.

Nu visar det sig att paketet är snott och han valde tjänsten "skicka lätt" för 99kr som är oförsäkrat och har begränsad spårning.
Skicka lätt är inte försäkrat medan 3kg (122 kr) och 5kg (149kr) är det.

Han säger att han tänker inte betala tillbaka några pengar om Postnord inte kompenserar honom. Han kommer inte få några pengar vid ev. reklamation då han valde att snåla med frakten jag gav honom.

Vem ska stå till svars? Är säljaren skyldig att kompensera mig?

Permalänk
Medlem

Reklamera hos banken, be dem reversera transaktionen.

Lärdom för framtiden, skicka alltid med tracking och försäkrat.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Insåg precis att om du betalat via Paypal eller liknande kan du enkelt reversera transaktionen hos dem. Har du använt Swish är det nog mer kört.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Skrivet av Gräs-Mannen:

Insåg precis att om du betalat via Paypal eller liknande kan du enkelt reversera transaktionen hos dem. Har du använt Swish är det nog mer kört.

Swish tyvärr

Permalänk
Medlem

Skicka lätt är väl försäkrad. Står så på Postnord

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

@Kanadagoose Gäller det ett köp av en privatperson eller av ett företag? Hur såg överenskommelsen ut gällande frakt, antingen enligt annonsen eller vad du separat avtalade med säljaren?

Generellt, vid försäljning mellan privatpersoner bär köparen (enligt Köplagen) risken för varan när den överlämnats till transportören, men det bygger givetvis på att säljaren också följer vad som avtalats.

@Gräs-Mannen kortreklamation kan man göra när man har rätt i sak och den andra parten inte uppfyller sin del. Det är inget man slentrianmässigt kan ta till så fort någonting går snett. Banken har inte heller någon skyldighet att utföra en sådan om man inte använt sig av ett kreditkort, vilket få gör i Sverige. Det är däremot betydligt vanligare i exempelvis USA där många använder sig av kreditkort, och därför en vanlig rekommendation gällande amerikaner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Så som jag tolkar det så har inte säljaren följt eran överenskommelse angående frakten och är det då denne som borde stå som ansvarig.
Är du säker på att säljaren ens har skickat paketet? tänker så att inte säljaren drar en rövare bara.

Tråkigt så klart och hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Betalade du 150kr för en speciell frakttjänst, begärde en speciell frakttjänst från säljaren eller var det något i annonsen som beskrev frakttjänsten?

Skrivet av Ploppsan:

Skicka lätt är väl försäkrad. Står så på Postnord

Var hittar du det?
Enda jag får fram är ”Vid förlust, minskning, skada eller försening av försändelser skickade med tjänsten återbetalas högst erlagt porto för försändelsen”, från: https://api2.postnord.com/rest/customer/v2/ptm/file/download/...

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av twit:

@Kanadagoose Gäller det ett köp av en privatperson eller av ett företag? Hur såg överenskommelsen ut gällande frakt, antingen enligt annonsen eller vad du separat avtalade med säljaren?

Generellt, vid försäljning mellan privatpersoner bär köparen (enligt Köplagen) risken för varan när den överlämnats till transportören, men det bygger givetvis på att säljaren också följer vad som avtalats.

@Gräs-Mannen kortreklamation kan man göra när man har rätt i sak och den andra parten inte uppfyller sin del. Det är inget man slentrianmässigt kan ta till så fort någonting går snett. Banken har inte heller någon skyldighet att utföra en sådan om man inte använt sig av ett kreditkort, vilket få gör i Sverige. Det är däremot betydligt vanligare i exempelvis USA där många använder sig av kreditkort, och därför en vanlig rekommendation gällande amerikaner.

Privatperson, överenskommelse 150 för frakten så köper han skicka lätt för 99kr oförsäkrat.

Skrivet av bärplockaren:

Så som jag tolkar det så har inte säljaren följt eran överenskommelse angående frakten och är det då denne som borde stå som ansvarig.
Är du säker på att säljaren ens har skickat paketet? tänker så att inte säljaren drar en rövare bara.

Tråkigt så klart och hoppas det löser sig för dig.

Är säker att det är skickat (70% säker), men det är löst fick halva pengarna tillbaka det får duga.

Skrivet av Senseye:

Betalade du 150kr för en speciell frakttjänst, begärde en speciell frakttjänst från säljaren eller var det något i annonsen som beskrev frakttjänsten?

Var hittar du det?
Enda jag får fram är ”Vid förlust, minskning, skada eller försening av försändelser skickade med tjänsten återbetalas högst erlagt porto för försändelsen”, från: https://api2.postnord.com/rest/customer/v2/ptm/file/download/...

Begärde inget specifikt betalade ba 150kr för att jag vet det är spårbart+försäkrat haha. Men det är löst tack allesammans.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen inte du skall ge upp sådär lätt. Du har inte fått det du betalat för och då har du full rätt att kräva pengar tillbaka. Du skickade 150kr för spårbart + försäkrad och han valde något annat, alltså inte det ni kommit överens om.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Tycker verkligen inte du skall ge upp sådär lätt. Du har inte fått det du betalat för och då har du full rätt att kräva pengar tillbaka. Du skickade 150kr för spårbart + försäkrad och han valde något annat, alltså inte det ni kommit överens om.

Ja det kan man absolut tycka, det var rätt svårt att få ut hela beloppet från han.
Jag var dock aldrig specifik, sa bara att han får 2500+150kr frakt men han valde 99kr frakt där det inte ingår en försäkring.
Det dummaste någonsin, speciellt när man skickar ett paket utan ytterkartong som täcker godsets innehåll.
Fick tjafsa rätt länge för halva pengarna tillbaka.

Har jag ändå rätt till hela beloppet ? Är ju ändå hans fel då han inte använde alla fraktpengar utan valde att snåla de sista kronorna.
Hade han betalat 20kr extra hade vi suttit lugnt i båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Ja det kan man absolut tycka, det var rätt svårt att få ut hela beloppet från han.
Jag var dock aldrig specifik, sa bara att han får 2500+150kr frakt men han valde 99kr frakt där det inte ingår en försäkring.
Det dummaste någonsin, speciellt när man skickar ett paket utan ytterkartong som täcker godsets innehåll.
Fick tjafsa rätt länge för halva pengarna tillbaka.

Har jag ändå rätt till hela beloppet ? Är ju ändå hans fel då han inte använde alla fraktpengar utan valde att snåla de sista kronorna.
Hade han betalat 20kr extra hade vi suttit lugnt i båten.

Kan han uppvisa kvitto på inlämnad vara? Annars kan du faktisk stå på dig då han bär ansvar till dess transportören tar vid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Ja det kan man absolut tycka, det var rätt svårt att få ut hela beloppet från han.
Jag var dock aldrig specifik, sa bara att han får 2500+150kr frakt men han valde 99kr frakt där det inte ingår en försäkring.
Det dummaste någonsin, speciellt när man skickar ett paket utan ytterkartong som täcker godsets innehåll.
Fick tjafsa rätt länge för halva pengarna tillbaka.

Har jag ändå rätt till hela beloppet ? Är ju ändå hans fel då han inte använde alla fraktpengar utan valde att snåla de sista kronorna.

Det blir en bedömningsfråga. Om säljaren exempelvis skriver i annonsen att frakten kostar 150:- och sedan väljer en billigare tjänst skulle jag säga att säljaren brustit, samma sak om du meddelar säljaren att du vill att frakttjänst X används och du betalar för detta och säljaren sedan använder en annan tjänst. Om du bara swishar över pengarna för varan och frakt med ett meddelande att "150:- bör väl räcka till frakt?" är det betydligt mycket luddigare.
Du kan naturligtvis pressa säljaren, men om denne inte vill ge med sig mer får du gå vägen via Tingsrätten för att få deras bedömning, vilken inte nödvändigtvis är till din fördel.
Ingen av oss här kan därför med någon säkerhet säga vad som är rätt i det här fallet.

Som påpekats skall säljaren kunna visa att hen faktiskt överlämnat varan till Posten, annars har jag svårt att se hur säljaren skulle komma undan hela ansvaret.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan han uppvisa kvitto på inlämnad vara? Annars kan du faktisk stå på dig då han bär ansvar till dess transportören tar vid

Skrivet av twit:

Det blir en bedömningsfråga. Om säljaren exempelvis skriver i annonsen att frakten kostar 150:- och sedan väljer en billigare tjänst skulle jag säga att säljaren brustit, samma sak om du meddelar säljaren att du vill att frakttjänst X används och du betalar för detta och säljaren sedan använder en annan tjänst. Om du bara swishar över pengarna för varan och frakt med ett meddelande att "150:- bör väl räcka till frakt?" är det betydligt mycket luddigare.
Du kan naturligtvis pressa säljaren, men om denne inte vill ge med sig mer får du gå vägen via Tingsrätten för att få deras bedömning, vilken inte nödvändigtvis är till din fördel.
Ingen av oss här kan därför med någon säkerhet säga vad som är rätt i det här fallet.

Som påpekats skall säljaren kunna visa att hen faktiskt överlämnat varan till Posten, annars har jag svårt att se hur säljaren skulle komma undan hela ansvaret.

Det var ett bra svar, jo det var lite luddigt han efterfrågade inte 150kr för frakten utan det var jag som sa ’’du får 150kr för frakten’’. Han kunde uppvisa kvitto att det har skickats, kan även se att den är inlämnad, den försvann från ett postombud i Rinkeby verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Insåg precis att om du betalat via Paypal eller liknande kan du enkelt reversera transaktionen hos dem. Har du använt Swish är det nog mer kört.

Och just av den anledningen tar man inte, som säljare, emot betalningar via PayPal.

Permalänk
Medlem

Läste igen på Postnords sida om det här med försäkring. Verkar inte gälla om innehållet är begagnat. Surt isåfall. Konstigt att de inte funkar på det.

"Tilläggstjänst
Varuförsäkring
PostNord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor per sändning. Utöver PostNords ansvar kan du teckna en separat varuförsäkring. Maximalt försäkringsbart värde är 200 000 kronor per paket. Ersättningens storlek baseras på varans värde. Mer information om ansvar och varuförsäkring finns i villkoren för Postpaket inrikes. Varuförsäkringen gäller inte om innehållet är begagnat."

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Kanske är så att oseriösa köpare attraherar oseriösa säljare? Tänkte på det här:
#19647193

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tycker verkligen inte du skall ge upp sådär lätt. Du har inte fått det du betalat för och då har du full rätt att kräva pengar tillbaka. Du skickade 150kr för spårbart + försäkrad och han valde något annat, alltså inte det ni kommit överens om.

De kom aldrig överens om frakttjänst? Så då har köparen ingen rätt. Det här är lite konsument-tänk. När konsumenter handlar av varandra är det som andra nämnt tidigare köplagen som gäller.
Här är det avtal som styr vem som har rätt.
Exempelvis tar mitt företag 150:- i fraktavgift för beställningar under 5000:- i ordervärde. Innebär det att vi måste köpa en frakttjänst för 150:-? Nej, den kan kosta 50, den kan kosta 500.
Ex har vi med vissa kunder avtalat att vi skickar med DHL Freight.

Om TS sagt ”du får 150 för frakt” så säger det egentligen ingenting annat än att TS gått med på att betala varans pris plus 150 kr för frakt. Har man inte specificerat vilken frakttjänst man efterfrågar kan man inte heller peka på något man avtalat, utan då finna svaret i KöpL. Enligt den har risken för varan övergått på köparen när säljaren överlämnat vara till transportör.

Även om jag personligen inte skulle skicka en sådan dyr vara oförsäkrad så hade jag aldrig gått med på att köparen ska ha tillbaka halva summan när han bär risken. Det är ju knappast så att köparen betalat halva summan om varan försvunnit innan den överlämnats till transportören.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

De kom aldrig överens om frakttjänst? Så då har köparen ingen rätt. Det här är lite konsument-tänk. När konsumenter handlar av varandra är det som andra nämnt tidigare köplagen som gäller.
Här är det avtal som styr vem som har rätt.
Exempelvis tar mitt företag 150:- i fraktavgift för beställningar under 5000:- i ordervärde. Innebär det att vi måste köpa en frakttjänst för 150:-? Nej, den kan kosta 50, den kan kosta 500.
Ex har vi med vissa kunder avtalat att vi skickar med DHL Freight.

Om TS sagt ”du får 150 för frakt” så säger det egentligen ingenting annat än att TS gått med på att betala varans pris plus 150 kr för frakt. Har man inte specificerat vilken frakttjänst man efterfrågar kan man inte heller peka på något man avtalat, utan då finna svaret i KöpL. Enligt den har risken för varan övergått på köparen när säljaren överlämnat vara till transportör.

Även om jag personligen inte skulle skicka en sådan dyr vara oförsäkrad så hade jag aldrig gått med på att köparen ska ha tillbaka halva summan när han bär risken. Det är ju knappast så att köparen betalat halva summan om varan försvunnit innan den överlämnats till transportören.

Läste inte ens hela ditt meddelande, men som jag uppfattade det så hade de kommit överens om fraktsätt med spårning och försäkring för 150kr. TS förklarade efteråt att de Inte hade kommit överens om det utan han bara skickade 150kr och då är det en helt annan sak.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Läste igen på Postnords sida om det här med försäkring. Verkar inte gälla om innehållet är begagnat. Surt isåfall. Konstigt att de inte funkar på det.

"Tilläggstjänst
Varuförsäkring
PostNord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor per sändning. Utöver PostNords ansvar kan du teckna en separat varuförsäkring. Maximalt försäkringsbart värde är 200 000 kronor per paket. Ersättningens storlek baseras på varans värde. Mer information om ansvar och varuförsäkring finns i villkoren för Postpaket inrikes. Varuförsäkringen gäller inte om innehållet är begagnat."

Precis som det står i texten du citerade är en varuförsäkring en separat tilläggstjänst där du kan försäkra värden upp till 200k SEK, men även utan den ansvarar PostNord för upp till 50k SEK.

Villkoren för den separata, frivilliga varuförsäkringen är inte desamma som för den som redan ingår i tjänsten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Begärde inget specifikt betalade ba 150kr för att jag vet det är spårbart+försäkrat haha. Men det är löst tack allesammans.

Skrivet av solomon:

Tycker verkligen inte du skall ge upp sådär lätt. Du har inte fått det du betalat för och då har du full rätt att kräva pengar tillbaka.

Skrivet av solomon:

Läste inte ens hela ditt meddelande, men som jag uppfattade det så hade de kommit överens om fraktsätt med spårning och försäkring för 150kr. TS förklarade efteråt att de Inte hade kommit överens om det utan han bara skickade 150kr och då är det en helt annan sak.

Du uppfattade nog fel, TS skrev i inlägget precis innan ditt att han att de inte avtalat fraktsätt. Nåja, alla verkar nöjda och glada

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Du kunde väl åtminstone spåra det via https://www.postnord.se/vara-verktyg/spara-brev-paket-och-pal... ?

Där se att det inte rört sig från ombudet? I så fall hade jag åtminstone polisanmält.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Så som jag tolkar det så har inte säljaren följt eran överenskommelse angående frakten och är det då denne som borde stå som ansvarig.
Är du säker på att säljaren ens har skickat paketet? tänker så att inte säljaren drar en rövare bara.

Tråkigt så klart och hoppas det löser sig för dig.

Skrivet av solomon:

Tycker verkligen inte du skall ge upp sådär lätt. Du har inte fått det du betalat för och då har du full rätt att kräva pengar tillbaka. Du skickade 150kr för spårbart + försäkrad och han valde något annat, alltså inte det ni kommit överens om.

Skrivet av solomon:

Läste inte ens hela ditt meddelande, men som jag uppfattade det så hade de kommit överens om fraktsätt med spårning och försäkring för 150kr. TS förklarade efteråt att de Inte hade kommit överens om det utan han bara skickade 150kr och då är det en helt annan sak.

Hur får ni det till att det är överenskommet att det ska vara spårbart? Allt som står är att det betalades 150kr för frakten. Om det är kuvert, spårbart eller hemleverans av säljaren framgår inte?

Skrivet av Kanadagoose:

Ja det kan man absolut tycka, det var rätt svårt att få ut hela beloppet från han.
Jag var dock aldrig specifik, sa bara att han får 2500+150kr frakt men han valde 99kr frakt där det inte ingår en försäkring.
Det dummaste någonsin, speciellt när man skickar ett paket utan ytterkartong som täcker godsets innehåll.
Fick tjafsa rätt länge för halva pengarna tillbaka.

Har jag ändå rätt till hela beloppet ? Är ju ändå hans fel då han inte använde alla fraktpengar utan valde att snåla de sista kronorna.
Hade han betalat 20kr extra hade vi suttit lugnt i båten.

Hade jag sålt en grej och fraktsätt inte var överenskommet mer än "lägg på 150kr så inkluderar det frakt" så hade jag sagt att du kan glömma att få några pengar tillbaka. Det är inte mitt fel som säljare, ej heller ditt fel som köpare.

Däremot kanske man skulle kräva en polisanmälan för stölden och se om man kan täcka det på en hemförsäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Däremot kanske man skulle kräva en polisanmälan för stölden och se om man kan täcka det på en hemförsäkring?

Been there, done that. Nu kanske olika försäkringsbolag har olika policy men Länsförsäkringar täcker iaf inte detta då man anser att PostNord bär ansvaret för varan. Om jag ska gissa resonerar nog de flesta försäkringsbolag på liknande sätt.
I mitt fall va det ett returärende som konsument så jag bar inte risken för den. Men det va ändå en segdragen process.

Läxan som kan dras här är iaf att alltid komma överens om fraktsätt och i fall med dyrare varor se till att den är ordentligt försäkrad

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Hur vet du att han skickade paketet till dig alls? Han kan ju postat det till en kompis(skickat en tom låda) och visat dig inlämningskvitto?

Känns lurigt

Trist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Hur vet du att han skickade paketet till dig alls? Han kan ju postat det till en kompis(skickat en tom låda) och visat dig inlämningskvitto?

Känns lurigt

Trist!

TS har redan skirivit att "Han kunde uppvisa kvitto att det har skickats, kan även se att den är inlämnad, den försvann från ett postombud i Rinkeby verkar det som." så då är det uppenbarligen adresserat till rätt person eftersom mottagaren visas vid sökning på kolli-id.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ny update:
Efter många samtal så kunde Postnord lokalisera paketet.
Ploppade upp från det blåa hos mitt postombud, skickade tillbaka pengarna till personen.
Vet inte var det gick fel men det tar inte 7 arbetsdagar att skicka ett paket 2 timmar bort.
Tack alla, inte första gången ett paket försvinner för mig så antog att den var stulen.
Personen försökte inte dölja innehållet och skickar utan försäkring, det var problemet för mig.
Betalar jag 150kr frakt, självklart förväntar jag att den ska vara försäkrad om den skickas i grafikkortslådan utan att dölja innehållet.

Permalänk

Kostar det över 500kr köp försäkring. Det är inte omöjligt att ett paket "försvinner" med postnord.
De förlorar ca 20000 PAKET per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Kostar det över 500kr köp försäkring. Det är inte omöjligt att ett paket "försvinner" med postnord.
De förlorar ca 20000 PAKET per år.

Vilket då får ställas i relation till hur många paket de hanterar, nämligen en bit över 150 miljoner årligen i Sverige. Det är alltså sisådär 0.1‰ av alla paket som förloras.

Guld att ditt paket kom fram till slut

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kanadagoose:

Ny update:
Efter många samtal så kunde Postnord lokalisera paketet.
Ploppade upp från det blåa hos mitt postombud, skickade tillbaka pengarna till personen.
Vet inte var det gick fel men det tar inte 7 arbetsdagar att skicka ett paket 2 timmar bort.
Tack alla, inte första gången ett paket försvinner för mig så antog att den var stulen.
Personen försökte inte dölja innehållet och skickar utan försäkring, det var problemet för mig.
Betalar jag 150kr frakt, självklart förväntar jag att den ska vara försäkrad om den skickas i grafikkortslådan utan att dölja innehållet.

Tyvärr är det många som inte tänker så. Skicka så billigt som möjligt=mer profit (typiskt Traderatänk). Jag har iaf. lärt mig att vara extra tydlig ifall något ska skickas, dvs. verkligen trycka på att varan ska packas extremt bra samt spårbar/med försäkring annars hittar jag en annan säljare.

Gött att det kom fram till slut!

Lite halv-OT, men förstår inte syftet med postens 2kg spårbart brev utan försäkring för 122:- när man kan välja att skicka som paket (upp till 3kg) med försäkring för samma pris...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...