Rykte: Windows 12 gör debut under 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Helt ärligt vet jag inget som är direkt dåligt med Windows 11, samtidigt vet jag inte vad som är bra heller... Märker knappt av att det är ett nytt OS hehe

Skrivet av sunefred:

Jag förstår inte heller motståndet. Det rullar på fint på alla mina datorer. Kan vara lite rörigt att man inte homogeniserat alla UI-delar i Windows inställningar, kontollpanel och medföljande verktyg än. Men det är ju inget speciellt med Windows 11 utan fanns även hos Windows 10.

Skrivet av danielwerner:

Har inte testat själv än, men baserat på vad jag sett hittills känns det ju mest som ett skin till Windows 10. Eller har jag fel?

Skrivet av evil penguin:

Det jag skulle säga är att de har gjort en klart sämre startmeny, i övrigt är det ju ingen skillnad för användaren jämfört senaste Windows 10.

Skrivet av Palme_570:

Förutom att du inte kan placera den som du vill längre , vad är sämre med startmenyn.

Skrivet av Gender Bender:

Tycker startmenyn är en nedgradering, men bortsett från det så ser jag bara förbättringar med 11.

Skrivet av Kraftcore:

Håller helt med, kod från windows 7 (kanske till och med äldre?) finns kvar i W11 tycker jag är väldigt tråkigt.

Hoppades på att W11 skulle bli "det nya, fräscha, moderna windows". Men för mig blev det mer en refresh av windows 10.

Skrivet av evil penguin:

Man får välja "mitten" eller till vänster, så det är väl nästan som tidigare.
Däremot är väl hela taskbaren låst till att vara i botten av skärmen, så det är kanske den du menar snarare än startmenyn?

Själva menyn är i mitt tycke dock helt hopplöst dålig (för användaren, förmodligen bra för Microsoft).

Storleken är låst, och man får bara titta på 6x3 av de "pinnade" programmen, som nu gjorts besvärliga att organisera öht och som man bläddrar sig fram genom sida för sida.
Den undre halvan av menyns yta är antingen rekommendationer om man gillar sånt eller annars helt onyttjad (man får inte tillbaka någon plats utan rekommendationer, utan det blir bara "this space is intentionally left blank").

Min tolkning: de har avsiktligt skapat en begränsad meny för att leda folk att söka istället.

Vilket leder in på sökfunktionen som nu sitter ihop ännu mer med Bing jämfört med tidigare, så man får ännu mer trams och irrelevant tjafs som inte har med någonting att göra.

Min tolkning: hela poängen var att tvinga folk till Bing vilket genererar intäkter för Microsoft. Användarupplevelsen är dock kass.

Skrivet av Söderbäck:

För mig är den ganska hackig. Inte alltid, men ganska ofta.
När animationen ska bytas till sök istället för startmenyn så kan det ta ett tag. Ibland går det dirket, och ibland är det en laggig upplevelse.
Så det går inte alltid att skriva ett sökord direkt när man tryckt på windowstangenten.
Yes - ssd. Laptop som köptes i vintras.

Är inte direkt superimponerad av att den delen.

Jag har bara haft problem med 11:an. Förutom att ett par av mina mer använda program inte verkar trivas med 11:an (inte ens i kompatibilitetsläge) är startmenyn helt skit, fick köpa Start11 direkt - och den är ändå inte lika bra som 10:ans var.

Jag har aldrig några genvägar på skrivbordet, har allt i startmenyn + 3 av mina mest använda nere i aktivitetsfältet. Gränssnitt är för mig främst en visuell upplevelse och det funkar smidigast för mig om jag kan placera mina genvägar precis där jag vill, i precis den storlek jag vill, i startmenyn. Och ta bort allt jag inte behöver, eftersom onödiga visuella element stör min hjärna.

Det här blev i princip omöjligt med 11:an, och även om Start11 löser de flesta problem funkar det inte lika smidigt som det gjorde i 10:an - plus att i alla fall på min dator krånglar Start11 ibland och laddar inte som den ska. StartAllBack funkar ännu sämre.

Kan jag inte organisera gränssnittet så att det funkar visuellt för mig stör det mig varje gång jag ska använda det, och det är bara vissa visuella arrangemang som funkar bra för min hjärna. Det är klart att jag klarar av att använda vad som helst, men det är ungefär som att ha vilken tavla som helst på väggen kontra en man verkligen tycker om.

Jag har läst att det ska finnas förbättringar i 11:an jämfört med 10:an, men det är ingenting jag har någon nytta av. Däremot funkar 11:an inte alls för mig visuellt.

Så här vill min hjärna ha det.

Dold text
Permalänk
Medlem

Vem tusan bryr sig om taskbar? Bara de kan fixa sök funktionen någon gång så blir jag nöjd samt bättre WSL integration!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

I Windows 11 är du tvingad till WSL2 om du vill köra det, vilket kräver att full MS virtualiseringsstack (Hyper-V) är aktiv, vilket inte behövs med WSL1 som man kan köra i Win10 (jag vet att man inte har full Linuxkernel i WSL1).

Om man som mig använder VMWare Workstation Pro, så vill man inte tvingas att även ha Hyper-V aktivt i bakgrunden, och det skapar även en hel del latencyproblem i spel när Hyper-V är aktivt.

och för vanliga dödliga vad gör det? Windows 11 är för gemene man ingen skillnad alls jämfört med 10an förutom nytt ui, eventuellt om man spelar att man får någon fps mindre om man inte inaktiverar nya antivirus funktionerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Belgaar:

Folk får gratis funktioner och uppdateringar och uppdaterade operativsystem och klagar ändå.
Det är klart som fan det är på sin plats att uppdatera stort vart 3e år. Det går snabbt fram i IT världen och har alltid gjort, kommer alltid göra. Ny hårdvara, ny mjukvara allt blir bättre.

Denna skit-generation är aldrig nöjd.

Det är inte gratis, vi måste betala licens för att använda OS:et fullt ut..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Belgaar:

Folk får gratis funktioner och uppdateringar och uppdaterade operativsystem och klagar ändå.
Det är klart som fan det är på sin plats att uppdatera stort vart 3e år. Det går snabbt fram i IT världen och har alltid gjort, kommer alltid göra. Ny hårdvara, ny mjukvara allt blir bättre.

Denna skit-generation är aldrig nöjd.

Det är inte gratis, vi måste betala licens för att använda OS:et fullt ut..
En annan grej är att man byter/uppgraderar för ofta

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ljugtomten:

I Windows 11 är du tvingad till WSL2 om du vill köra det, vilket kräver att full MS virtualiseringsstack (Hyper-V) är aktiv, vilket inte behövs med WSL1 som man kan köra i Win10 (jag vet att man inte har full Linuxkernel i WSL1).

Om man som mig använder VMWare Workstation Pro, så vill man inte tvingas att även ha Hyper-V aktivt i bakgrunden, och det skapar även en hel del latencyproblem i spel när Hyper-V är aktivt.

Sure. Problemet med WSL1 är att en hel del saker inte fungerade och det som fungerade hade bedrövlig prestanda om det utfördes någon form av I/O (kunde vara en faktor 100:1 mot "native" Linux).

WSL1 var en cool teknik-demo, WSL2 är en fungerande produkt!

WSL2 under Win11 klev ännu ett par steg närmare en "riktigt" Linux-installation (bl.a. stöd för grafik och ljud).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det jag skulle säga är att de har gjort en klart sämre startmeny, i övrigt är det ju ingen skillnad för användaren jämfört senaste Windows 10.

Även taskbar är sämre, fungerar inte med drag and drop.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls med Windows 11, allt jag använder fungerar och så är det inte mer med det. Kör det på 6 datorer.

Visst är några sakker flyttade, men det går snabbt att vänja sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraftcore:

Håller helt med, kod från windows 7 (kanske till och med äldre?) finns kvar i W11 tycker jag är väldigt tråkigt.

Hoppades på att W11 skulle bli "det nya, fräscha, moderna windows". Men för mig blev det mer en refresh av windows 10.

Heh, jag tror nog det är naivt att tro att det inte finns kod kvar från ännu längre tillbaka än så. Skulle inte förvåna mig om det ligger saker från XP eller till och med NT-tiden och skräpar.

Skrivet av stargolder:

jag kommer byta om Windows 12 är nytt Windows och inte byggnation av Windows 10... Windows 11 är en byggnation av Windows 10 nämligen... tex Version 10.0.19043.1766 och Version 10.0.22000.829.... väntar till Version 11.0 kommer ut eller 10.1 eller liknande ... annars anser jag att det är samma Windows...

Haha, bästa anledningen till att inte byta.

Enda anledningen till att det är version 10 är väl för att Microsofts PR-avdelning någon gång under betan snappade upp att folk hade uppmärksammat på att det fortfarande var version 6 av Windows (NT) och de bara kallade den för 10. Så då bytte de helt enkelt ut versionsnumret till 10.

Troligen lär väl 12an också vara 6.xxx.

Så egentligen har vi bara 3 hela versionsuppdateringar sen 1993.

MS klientoperativ (med NT-kärnan):
NT 3.1-3.51 - 1993-2001
NT 4.0 - 1996-2004
Windows 2000-XP (5.xxx) - 2000-2014
Vista, 7, 8, 10, 11 (6.xxx) 2007-2022+

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraftcore:

Håller helt med, kod från windows 7 (kanske till och med äldre?) finns kvar i W11 tycker jag är väldigt tråkigt.

Hoppades på att W11 skulle bli "det nya, fräscha, moderna windows". Men för mig blev det mer en refresh av windows 10.

Det är mycket äldre kod än så kvar.

Skrivet av ELF:

Det är just detta som gjorde att högerklicksmenyn "gick sönder". De bröt bakåkompatibiliteten med gammal kod.

Bra. Mer sånt. (Så länge det görs bra.)

Permalänk
Medlem

Varannan är dålig myten måste ju dö snart..
Tyckte vista var grym och Windows 8/8.1 flöt på så mycket bättre än 7:an.

Permalänk
Permalänk
Medlem

enda problem med win 11 alla säkerhets kontroller typ TMP 2.0 enligt Microsoft har inte min cpu stöd för de men när jag rotade i bios så fans den bara att aktivera den sen en ren installation allt fungera klockrent har inte behövt göra nån om installation på över ett år:)
kan hålla med att win Xp, w2k w7 och w10 fungerade kanon.
Kan hoppas att man för gratis uppgradering till nästa op

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Finns väll inget med 11an som är sämre än 10an? Så ytterst tveksamt ärligt talat.

Taskbaren är hård försämrad, notification trayn är sämre (som dessutom har halvt slutat funka på min Win11-laptop), startmenyn ännu sämre och alt-tab har blivit fulare o sämre. Dessutom är jag inget stort fan av utseendet heller. Med andra ord har det man använder konstant dagligen blivit sämre.
Sen har dom väl tryckt in ännu mer telemetri o gått ännu hårdare på tvånget att man måste ha ett M$-konto för att ens använda Windows. Det går att komma runt tydligen på nå fult halvhackigt sätt, men att man ens ska hålla på med det för att få ett normalt konto som sparar allt lokalt är helt bananas.

Fine att folk kan leva med att det blivit sämre, kör hårt inga problem! Men att ni inte ens ser allt det som blivit sämre tycker jag verkar rätt märkligt, för i mina ögon är det helt uppenbart. Win11 ÄR sämre, o jag har inte höga förhoppningar på tolvan heller.

Permalänk
Medlem

Det som hade fått mig att uppgradera till Win 11 var en förbättrad taskbar och startmeny. Märkligt nog verkar gränssnittet i dem ha blivit sämre. Igen. Märkligt nog.

MS har ju för tusan haft flera decennier på sig att göra gränssnittet smidigt och flexibelt men klarar inte av det. Dags att de gör ett inbyggt stöd för tredjepartsmoddar precis som det finns till många spel. Hur grymma UI-finesser hade vi inte fått på några veckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Helt ärligt vet jag inget som är direkt dåligt med Windows 11, samtidigt vet jag inte vad som är bra heller... Märker knappt av att det är ett nytt OS hehe

Det här. Som jag upplever det är det mest en kosmetisk förändring, men givetvis kan mycket ha förändrats under huven som vi aldrig kommer att få se. Har tyckt W11 har varit stabilt och estetiskt tilltalande, men finns mer som kan göras enhetligt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Taskbaren är hård försämrad, notification trayn är sämre (som dessutom har halvt slutat funka på min Win11-laptop), startmenyn ännu sämre och alt-tab har blivit fulare o sämre. Dessutom är jag inget stort fan av utseendet heller. Med andra ord har det man använder konstant dagligen blivit sämre.
Sen har dom väl tryckt in ännu mer telemetri o gått ännu hårdare på tvånget att man måste ha ett M$-konto för att ens använda Windows. Det går att komma runt tydligen på nå fult halvhackigt sätt, men att man ens ska hålla på med det för att få ett normalt konto som sparar allt lokalt är helt bananas.

Fine att folk kan leva med att det blivit sämre, kör hårt inga problem! Men att ni inte ens ser allt det som blivit sämre tycker jag verkar rätt märkligt, för i mina ögon är det helt uppenbart. Win11 ÄR sämre, o jag har inte höga förhoppningar på tolvan heller.

Det du pratar om nu är dock något som är 100% personliga åsikter och inte direkt någon faktiskt försämring.

Det jag jag undrade va rena faktiska försämringar som gemeneman kommer få besvär med och inte bara power users (som nog iallafall 80-90% av alla här på sweclockers räknas som)

Typ som metro ui i Windows 8.0 eller vad dom kallade det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Själv saknar jag mest sekundvisare för klockan.
Loggar, ställa klockan och sådant.

Gick att ändra i registret på testversionen för att få fram sekunder. Men det togs också bort vid launch.

Man undrar ju lite varför MS aktivt förhindrar alla former av sekundvisare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vi får ju inte glömma bort att vi här är representerar en ytterst liten del av användare. Tycker många som jag känner som är normala vändare gillar Windows 11, dom var lite förvirrade först men uppskattade sedan att slippa se sådant som dom inte använder. Som ljudikonen. Folk använder tangentbordet generellt. Eller den inbyggda i teams-appen som mest troligt är där de justerar.
Datainsamlingen är mindre än Android och enkel att sänka.
Däremot, jag är ännu inte kompis med högerklick men förstår den, inte heller startmenyn, men den har jag nog egentligen inte använt sedan, bra fråga.

Men struntar lite i Windows på x86 utan väntar på en satsning på arm ordentligt ...
Men hoppas dom rullar på och gör mindre uppdateringar löpande istället för nytt. Så att en ny version blir en cu eller feature pack.

OT: Däremot blev jag förvånad över MacOs Ventura som plötsligt drog undan fötterna på bara 6-7 år gamla datorer. Väldigt märkligt drag för att vara Apple vare sig datorer eller telefoner.

Glömde win 12 och framtid :)
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nu med krav på TPM 4.0 och minst i7-13700K. 32 GB RAM krävs för att öppna Notepad, för Wordpad krävs 64 GB.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Personligen avskyr jag all mjukvara som tillhandahålls "gratis" i formen "as a service". Affärsmodellen är så genomrutten och grundar sig på att samla in och sälja användardata, så av ren princip vägrar jag att nyttja dessa.

Efter många års velande blev det migration över till Linux i samband med att W7 nådde EOL och slutade få säkerhetsuppdateringar.
För er som fortfarande tänker i samma bana vill jag bara uppmuntra till att våga släpa sargen o ta de stapplande stegen ut på isen, känslan av lättnad är enorm när man väl börjar få kontroll på saker o ting.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det du pratar om nu är dock något som är 100% personliga åsikter och inte direkt någon faktiskt försämring.

Det jag jag undrade va rena faktiska försämringar som gemeneman kommer få besvär med och inte bara power users (som nog iallafall 80-90% av alla här på sweclockers räknas som)

Typ som metro ui i Windows 8.0 eller vad dom kallade det.

Taskbaren är iofs objektivt sett försämrad med mycket funktionallitet som är borta. Man kan inte ha den på nåt annat ställe än nere, det går inte längre att göra den mindre, drag and drop är borta, högerklicks-menyn är tom, "never combine" är borta och går inte att ha labels är det jag kom på nu.
Sen skulle jag säga att alt-tab också är objektivt sämre, att bakgrunden blir suddig o lite utgråad gör den lite otydligare att använda, stör mig faktiskt rätt hårt på den.
Mer telemetri o div tvång kan väl också definieras som objektivt sämre?

O personligen så bryr jag mig inte om vad gemene man tycker (dom gillar väl att det ser flashigt, runt o fint ut), jag är power user o som du säger är väl dom flesta här på Sweclockers också det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

I Windows 11 är du tvingad till WSL2 om du vill köra det, vilket kräver att full MS virtualiseringsstack (Hyper-V) är aktiv, vilket inte behövs med WSL1 som man kan köra i Win10 (jag vet att man inte har full Linuxkernel i WSL1).

Nej? Det går fortfarande att välja 1 eller 2 genom wsl --set-version <distro> <version> och/eller wsl --set-default-version <version>.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sure. Problemet med WSL1 är att en hel del saker inte fungerade och det som fungerade hade bedrövlig prestanda om det utfördes någon form av I/O (kunde vara en faktor 100:1 mot "native" Linux).

WSL1 var en cool teknik-demo, WSL2 är en fungerande produkt!

WSL2 under Win11 klev ännu ett par steg närmare en "riktigt" Linux-installation (bl.a. stöd för grafik och ljud).

Tyvärr är ju WSL2 lite motsvarande handikappat fast vad gäller nätverk, där är WSL1 överlägset.
Kanske att WSL3 (eller ett vidareutvecklat WSL2) ger bättre nätverksstöd och gör så att det finns ett rakt av bättre val för alla situationer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Taskbaren är iofs objektivt sett försämrad med mycket funktionallitet som är borta. Man kan inte ha den på nåt annat ställe än nere, det går inte längre att göra den mindre, drag and drop är borta, högerklicks-menyn är tom, "never combine" är borta och går inte att ha labels är det jag kom på nu.
Sen skulle jag säga att alt-tab också är objektivt sämre, att bakgrunden blir suddig o lite utgråad gör den lite otydligare att använda, stör mig faktiskt rätt hårt på den.
Mer telemetri o div tvång kan väl också definieras som objektivt sämre?

O personligen så bryr jag mig inte om vad gemene man tycker (dom gillar väl att det ser flashigt, runt o fint ut), jag är power user o som du säger är väl dom flesta här på Sweclockers också det.

ja men det jag menar är att man kan inte påstå att windows 11 är sämre än 10an bara för att det är sämre för en minoritet av användarna. för säkert 80-90% av användarna så är 11an bättre än 10an.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Det märkliga är att never combine försvinner när allt fler av oss t.ex. skaffar ultrawide skärmar. Totalt idiotiskt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja men det jag menar är att man kan inte påstå att windows 11 är sämre än 10an bara för att det är sämre för en minoritet av användarna. för säkert 80-90% av användarna så är 11an bättre än 10an.

Vad är det som är bättre? Jag behöver en anledning att ta klivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Så här vill min hjärna ha det.

Jag har all repsekt för att man hitta sitt sätt att navigera och jobba med Windows. Du föredrar att navigera "geografiskt", så därför är positionen på genvägar viktig!

Vet inte om detta är nytt i Windows 11 sen du provade, men du kan absolut pinna och positionera genvägar som du själv vill. Nedan ser du mina inställningar, men du kan välja "More pins" om du inte vill ha några förslag alls.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tyvärr är ju WSL2 lite motsvarande handikappat fast vad gäller nätverk, där är WSL1 överlägset.
Kanske att WSL3 (eller ett vidareutvecklat WSL2) ger bättre nätverksstöd och gör så att det finns ett rakt av bättre val för alla situationer.

WSL2 använder sig av en "Internal Switch", hur fungerade WSL1?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Personligen avskyr jag all mjukvara som tillhandahålls "gratis" i formen "as a service". Affärsmodellen är så genomrutten och grundar sig på att samla in och sälja användardata, så av ren princip vägrar jag att nyttja dessa.

Efter många års velande blev det migration över till Linux i samband med att W7 nådde EOL och slutade få säkerhetsuppdateringar.
För er som fortfarande tänker i samma bana vill jag bara uppmuntra till att våga släpa sargen o ta de stapplande stegen ut på isen, känslan av lättnad är enorm när man väl börjar få kontroll på saker o ting.

Säger man adjöss till alla spelen i steam biblioteket då?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV