Rykte: Windows 12 gör debut under 2024

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Windows 12 gör debut under 2024

Färska Windows-versioner med tre års mellanrum uppges vara Microsofts plan, vid sidan av relativt täta funktionsuppdateringar av befintliga operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dom ska ta bort all gammal skräpkod. Borde gå att lösa bakåtkompatibiliteten med nån sorts emulering eller virtualisering.

Permalänk
Medlem

Edit*
Insåg nu att ju fler man kan pusha mot nyare operativsystem ju större andel telemetri kan man samla in.
Smart MS!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Konceptet med att varannan Windows-version är en flopp verkar leva vidare?

Ifall Windows 11 vore en succé skulle nog inte en ersättare vara på tapeten redan.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

12 är större än 11. Måste ha!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Helt ärligt vet jag inget som är direkt dåligt med Windows 11, samtidigt vet jag inte vad som är bra heller... Märker knappt av att det är ett nytt OS hehe

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Färska Windows-versioner med tre års mellanrum uppges vara Microsofts plan, vid sidan av relativt täta funktionsuppdateringar av befintliga operativsystem.

Läs hela artikeln här

Var tredje år är ju hur de jobbat med en längre tid vad gäller Windows Server (2016, 2019, 2022 som de senaste släppen), men om ryktet om 2024 stämmer så kommer klient- och serverversionerna inte hamna i fas?
Spontant hade jag ju förväntat mig att en tänkt sådan övergång hade blivit 2025 så att det är samma kodbas de underhåller för både klient- och serverversionerna...

Edit: iofs, om det är ett släpp som görs sent 2024 så kan det ju stämma att det väl mycket väl stämma att det är samma kodbas som kommer heta Server 2025.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Konceptet med att varannan Windows-version är en flopp verkar leva vidare?

Ifall Windows 11 vore en succé skulle nog inte en ersättare vara på tapeten redan.

Känns lite som att dom rusar ut 12:an nu för att 11:an inte blev så bra mottaget av användarna.
Ska bli intressant att se om dom kommer med helt nytt gui igen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Helt ärligt vet jag inget som är direkt dåligt med Windows 11, samtidigt vet jag inte vad som är bra heller... Märker knappt av att det är ett nytt OS hehe

Jag förstår inte heller motståndet. Det rullar på fint på alla mina datorer. Kan vara lite rörigt att man inte homogeniserat alla UI-delar i Windows inställningar, kontollpanel och medföljande verktyg än. Men det är ju inget speciellt med Windows 11 utan fanns även hos Windows 10.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

happ snart kommer start12 och startallbackagain

Permalänk

Det majoriteten av alla datoranvändare idag använder är främst webbläsaren. För min egen del går klientoperativsystem emot att bli en ickefråga. Steget dit är långt men för varje år närmare. Dock ska man såklart kunna köra vms av olika slag på maskinen. (windows, linux, macos etc)

Skrivet av Gelantious:

Känns lite som att dom rusar ut 12:an nu för att 11:an inte blev så bra mottaget av användarna.
Ska bli intressant att se om dom kommer med helt nytt gui igen.

Varannan windows bra. Detta påstående är dock inte helt korrekt, men en lite sanning finns
Windows 11 gav i sin tur inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Konceptet med att varannan Windows-version är en flopp verkar leva vidare?

Ifall Windows 11 vore en succé skulle nog inte en ersättare vara på tapeten redan.

Det där med varannan version är ju något slags hittepå som blivit ett mem, man får välja och vraka bland versionerna för att det ska gå ihop.

Jag upplever snarare att den observerbara trenden är att de versionerna som Microsoft håller kvar vid länge är de som folk i efterhand minns som lyckade (oavsett hur det såg ut vid lansering).
Samt då att ju mindre tid som gått sedan föregående version desto mindre har hunnit ändras och ju mer sannolikt att det lanseringen går bra.

XP t.ex. hade ju en närmast katastrofal lansering men Microsoft körde på och ett antal år och några servicepacks senare så fungerade det bra och mot slutet av XPs livstid var det nästan ingen som kom ihåg lanseringen längre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Helt ärligt vet jag inget som är direkt dåligt med Windows 11, samtidigt vet jag inte vad som är bra heller... Märker knappt av att det är ett nytt OS hehe

Har inte testat själv än, men baserat på vad jag sett hittills känns det ju mest som ett skin till Windows 10. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag förstår inte heller motståndet. Det rullar på fint på alla mina datorer. Kan vara lite rörigt att man inte homogeniserat alla UI-delar i Windows inställningar, kontollpanel och medföljande verktyg än. Men det är ju inget speciellt med Windows 11 utan fanns även hos Windows 10.

Det jag skulle säga är att de har gjort en klart sämre startmeny, i övrigt är det ju ingen skillnad för användaren jämfört senaste Windows 10.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det jag skulle säga är att de har gjort en klart sämre startmeny, i övrigt är det ju ingen skillnad för användaren jämfört senaste Windows 10.

Förutom att du inte kan placera den som du vill längre , vad är sämre med startmenyn.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivmaskin

En affärsmässig fördel som är lätt att glömma, är att en ny Windows-version rättfärdigar företagen att slå på stora trumman. Både datortillverkare och Microsoft kan lyfta argumentet att 12 är bättre än 11, oavsett hur världsomvälvande de faktiska förändringarna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Helt ärligt vet jag inget som är direkt dåligt med Windows 11, samtidigt vet jag inte vad som är bra heller... Märker knappt av att det är ett nytt OS hehe

Tycker startmenyn är en nedgradering, men bortsett från det så ser jag bara förbättringar med 11.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Jag hoppas att dom ska ta bort all gammal skräpkod. Borde gå att lösa bakåtkompatibiliteten med nån sorts emulering eller virtualisering.

Håller helt med, kod från windows 7 (kanske till och med äldre?) finns kvar i W11 tycker jag är väldigt tråkigt.

Hoppades på att W11 skulle bli "det nya, fräscha, moderna windows". Men för mig blev det mer en refresh av windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Har inte testat själv än, men baserat på vad jag sett hittills känns det ju mest som ett skin till Windows 10. Eller har jag fel?

Det skulle man definitivt kunna säga. Windows 11 är inte riktigt värdigt sitt namn, 10.5 hade passat bättre

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Förutom att du inte kan placera den som du vill längre , vad är sämre med startmenyn.

Man får välja "mitten" eller till vänster, så det är väl nästan som tidigare.
Däremot är väl hela taskbaren låst till att vara i botten av skärmen, så det är kanske den du menar snarare än startmenyn?

Själva menyn är i mitt tycke dock helt hopplöst dålig (för användaren, förmodligen bra för Microsoft).

Storleken är låst, och man får bara titta på 6x3 av de "pinnade" programmen, som nu gjorts besvärliga att organisera öht och som man bläddrar sig fram genom sida för sida.
Den undre halvan av menyns yta är antingen rekommendationer om man gillar sånt eller annars helt onyttjad (man får inte tillbaka någon plats utan rekommendationer, utan det blir bara "this space is intentionally left blank").

Min tolkning: de har avsiktligt skapat en begränsad meny för att leda folk att söka istället.

Vilket leder in på sökfunktionen som nu sitter ihop ännu mer med Bing jämfört med tidigare, så man får ännu mer trams och irrelevant tjafs som inte har med någonting att göra.

Min tolkning: hela poängen var att tvinga folk till Bing vilket genererar intäkter för Microsoft. Användarupplevelsen är dock kass.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mjölkning som tillkallar kvantitet av Microsoft.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fortfarande bitter över att i princip ha blivit tvungen att överge Windows 7, men det här tycker jag är rätt väg att gå. Förutsatt att de gör en mindre grej av versionerna. Om de kan bestämma sig för hur användargränssnittet ska se ut på ett ungefär snart så kan de komma undan med börja kalla det för större funktionsuppdateringar ist f ett nytt operativsystem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag hoppas att dom ska ta bort all gammal skräpkod. Borde gå att lösa bakåtkompatibiliteten med nån sorts emulering eller virtualisering.

Japp, klassikern att lösa ett problem genom att skapa två nya.

(I klartext innebär det alltså att samma/motsvarande kod måste finnas kvar plus kod för ett ”emuleringslager”).

Äta kakan eller ha den kvar?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

https://www.watchuseek.com/attachments/940x450-ryan-reynold-reaction-gifs-jpg.16583936/

Edit*
Insåg nu att ju fler man kan pusha mot nyare operativsystem ju större andel telemetri kan man samla in.
Smart MS!

Varför skulle de behöva ett nytt operativsystem för det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

Förutom att du inte kan placera den som du vill längre , vad är sämre med startmenyn.

För mig är den ganska hackig. Inte alltid, men ganska ofta.
När animationen ska bytas till sök istället för startmenyn så kan det ta ett tag. Ibland går det dirket, och ibland är det en laggig upplevelse.
Så det går inte alltid att skriva ett sökord direkt när man tryckt på windowstangenten.
Yes - ssd. Laptop som köptes i vintras.

Är inte dirket superimponerad av att den delen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

jag kommer byta om Windows 12 är nytt Windows och inte byggnation av Windows 10... Windows 11 är en byggnation av Windows 10 nämligen... tex Version 10.0.19043.1766 och Version 10.0.22000.829.... väntar till Version 11.0 kommer ut eller 10.1 eller liknande ... annars anser jag att det är samma Windows...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en remaster av Windows 7, vore sjukt coolt!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Konceptet med att varannan Windows-version är en flopp verkar leva vidare?

Ifall Windows 11 vore en succé skulle nog inte en ersättare vara på tapeten redan.

Finns väll inget med 11an som är sämre än 10an? Så ytterst tveksamt ärligt talat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

11 är en sminkad gris, kan inte se några fördelar alls över 10

Permalänk
Medlem

Så länge de inte gör det mer mobilaktigt är jag nöjd.
minns win 8a med skräck. gillar 10an 11an e jag lite tveksam till, har den installerad på speldatorn men redan 11an är på gränsen för mobilaktig, svårare att navigera hitta det man vill åt mot 10 an.

Hur gick det med 128bitars operativet det sas att de jobbade med för nåt år sen nån som vet?

Sen får de gärna ta bort fuktionen appar å återgå till program igen totalt ointressant med begränsade småprogram som även kallas appar. Låt mobileländet hålla på med skiten bort med det från windows

Visa signatur

Arne Berg