Kopiera filer till iPad via USB sladd? USB-on-the-go

Permalänk
Medlem

Kopiera filer till iPad via USB sladd? USB-on-the-go

Kan man koppla in ett usbminne/hårddisk via usbuttaget på en IPad Air tex och få USB disken att synas i IOS så man kan kopiera filer till iPad:en? Aldrig ägt en Apple pryl men vet att Apple har sina egenheter. Ingen valfrihet utan "Apple way or the highway".

Permalänk
Skrivet av Zensig:

Kan man koppla in ett usbminne/hårddisk via usbuttaget på en IPad Air tex och få USB disken att synas i IOS så man kan kopiera filer till iPad:en? Aldrig ägt en Apple pryl men vet att Apple har sina egenheter. Ingen valfrihet utan "Apple way or the highway".

Vad jag förstår så ska det fungera med Files-appen om du har en iPad med USB-C-anslutning och enheten du ansluter är formaterad med FAT, FAT32, ExFAT eller APFS.

För iPads med Lightning behöver du använda kamerakitet, men då måste minneskortet/disken vara formaterade som en DCIM-bricka och du kan tydligen bara läsa ut (kompatibla) bilder och filmer.

Permalänk
Medlem

japp som ovan skriver... funkar med Filer-appen, ExFAT att föredra då det funkar med Win & Mac
vi har iPad Pro & Air med usb-c & i Filer kan du dela tex. videofiler med VLC (om installerad), samt en massa annat
kör tex. VeraCrypt volymer med en app som heter Disk Decipher (använd Filer för att kopiera till Disk Decipher)
du kan ladda ner i Safari & det hamnar i Hämtningar i Filer-appen...

använder en Samsung T7 SSD, kan ev. bli problem med HDD.. vet inte hur mycket kräm iPadden ger

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Finns de nått sätt att kopiera över filer från datorn till telefonen utan itunes? Vill kunna föra över filmer och musik tänker jag

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Finns de nått sätt att kopiera över filer från datorn till telefonen utan itunes? Vill kunna föra över filmer och musik tänker jag

inget som är bättre än iTunes.. du kan använda div. molntjänster Google Drive, Dropbox etc.
den bästa appen är FileBrowser, stöder i stort sett allt FTP osv.

har hört om https://www.copytrans.net/copytransmanager/ men iTunes är nog smidigast, du har ju "app-fliken" oxå i iTunes där du tex. kan skicka filmer direkt till VLC som exempel

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Finns de nått sätt att kopiera över filer från datorn till telefonen utan itunes? Vill kunna föra över filmer och musik tänker jag

1) Om det är en Mac, Airdrop.
2) Molntjänster som iCloud eller Dropbox, som redan nämnts.
3) Mediaspelare som VLC innehåller delningsfunktioner för att föra över filer över Wifi - en webbserver i appen som du sedan kan kontakta med en webbläsare på samma Wi-Fi-nätverk.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Finns de nått sätt att kopiera över filer från datorn till telefonen utan itunes? Vill kunna föra över filmer och musik tänker jag

Jag använder Resilio Sync (före detta BitTorrent Sync), https://www.resilio.com/individuals/ för mina Android/Windows/NAS. Finns version för iOS & Mac OS också men inte testat dem då jag inte har någon Apple produkt. Funderar på att köpa en iPad enbart för deras formfaktor om 4:3 vilket är ett krav då jag använder plattan enbart för att läsa A4 pdf:er. Har en Samsung Tab S2 idag som börjar bli lite gammal. Tyvärr är alla Android plattor idag i 16:9/10 formatet.

Resilio Sync använder BitTorrent teknik så återupptar där den sluta en fil sömnlöst. Använder också bara ledig bandbredd så påverkar inte annan trafik. Faktiskt imponerande att se hur synkhastigheten går ner när man gör något annat som använder bandbredd och sedan direkt hoppar synkhastigheten upp när man avslutat det andra. Synkar också bara förändrade delar av fil och inte hela filen. Gratis för privatpersoner.

Du kan sätta upp den som envägssynk (master & slave där inga ändringar från slave synkas tillbaks) eller tvåvägs (filen tas bort på båda ställen om raderat på ena). Du kan ha flera olika synkmappar för flera olika enheter.

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Finns de nått sätt att kopiera över filer från datorn till telefonen utan itunes? Vill kunna föra över filmer och musik tänker jag

Testa iMazing ett bättre program än iTunes i många avseende. Tex kan man spara sms till datorn i olika format.