C# .NET utvecklare eller Frontend utvecklare?

Permalänk
Medlem

C# .NET utvecklare eller Frontend utvecklare?

Hej,

Har sökt in mig på YH närmare sagt Nackademin och blivit antagen. Min fråga lyder, vad är nackdelen och fördelen?

Jag personligen tror att jag gillar frontend mer men vill heller inte bli begränsad. Om någon eller några här med erfarenhet från branschen kan dela med sig, skulle det uppskattas!

Utbildningarna i sig är:

https://nackademin.se/utbildningar/frontend-utvecklare/

Och:

https://nackademin.se/utbildningar/programutvecklare-net/

Det ingår lite frontend även i C# utbildningen, vilket anses positivt från min sida men är det tillräckligt? Självklart förstår jag att man behöver även lägga ner tid på fritiden.

Tack på förhand!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Avstängd

Har jobbat med båda i ca 10 år, men nu senaste 4 åren har det varit 95% frontend. Tycker inte att du ska begränsa dig till att alltid vara det ena eller det andra, du kan jobba med båda genom åren beroende på vad det kommer för möjligheter. Men oavsett vilket du väljer är det bra om du verkligen anstränger dig för att bli duktig inom respektive område, det ger dig både pengar, självförtroende och det känns gött att faktiskt leverera något av värde som uppskattas. Mitt bästa tips för att faktiskt bli riktigt duktig är att göra ett eget hobby-projekt där du bygger både backend och frontend själv, vilket tvingar dig till att faktiskt förstå alla delar. Så när du får frågan att lösa ett problem eller bygga en feature så vet du kanske inte exakt hur från början, men du vet var du ska börja och tillvägagångssättet för att hitta en bra lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Har jobbat med båda i ca 10 år, men nu senaste 4 åren har det varit 95% frontend. Tycker inte att du ska begränsa dig till att alltid vara det ena eller det andra, du kan jobba med båda genom åren beroende på vad det kommer för möjligheter. Men oavsett vilket du väljer är det bra om du verkligen anstränger dig för att bli duktig inom respektive område, det ger dig både pengar, självförtroende och det känns gött att faktiskt leverera något av värde som uppskattas. Mitt bästa tips för att faktiskt bli riktigt duktig är att göra ett eget hobby-projekt där du bygger både backend och frontend själv, vilket tvingar dig till att faktiskt förstå alla delar. Så när du får frågan att lösa ett problem eller bygga en feature så vet du kanske inte exakt hur från början, men du vet var du ska börja och tillvägagångssättet för att hitta en bra lösning!

Tack för svar! Jo, jag förstår att det viktiga är hur duktig man blir sen kan man alltid lära sig nya språk när man väl har tänket. Det jag undrar mest är dock vilken grund är bäst att bygga först? Ena är ju enbart HTML, CSS och JS (dock mer djupare än C#) medans den andra innehåller C# .NET, SQL, HTML, CSS, JS (om mindre än den första). Känns som att jag får mer utav C# utbildningen men att jag blir lite mer lutad åt backend, det går säkert att jobba som frontend utvecklare också?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har suttit i ledningsgruppen för den utbildning som sedan delades upp till "frontend" och "backend". Jag satt i ledningsgruppen från 2009 till 2016. Förutom det har jag lite drygt 20-års erfarenhet av att jobba med utveckling inom en rad olika roller.

I dina kläder skulle jag definitivt rekommendera C#-utbildningen. Min motivering är att den utbildningen (viss reservation för om dom helt ändrat utbildningarna senaste året) ger dig en bättre förståelse för programmering.

För 10-15 år sen var det väldigt tydliga gränser mellan en backend-utvecklare och någon som jobbade med frontend. Dom gränserna suddas ut mer och mer. En frontend-utvecklare som har bristfällig förståelse för programmering har svårt att klara sig bra på arbetsmarknaden. Av alla frontendare jag anställt så kollar jag alltid upp att dom har förståelse för framför allt javascript.

Av eleverna som slutförde utbildningarna hade generellt dom som gått C#-utbildningen lättare att få jobb. Även praktikplats (LIA). Min känsla var att av dom som tog examen från C#-utbildningen var det ~30% som ett år efter utbildningens slut hade ett jobb som mer skulle klassas som "frontend".

Att jobba med frontend i dagsläget är väldigt mycket ren programmering. Dessutom är det många företag (och open source projekt) som kör TypeScript som påminner en hel del om C#. Lär du dig C# så är det även väldigt lätt att lära dig Java, Python mm.

Och skulle du känna att du gillar frontend mer är det inga problem att börja rikta in dig på det. Alla arbetsgivare jag känner skulle kunna tänka sig att anställa en "backendare" som "frontendare" om personen har rätt driv och intresse. Att gå andra vägen, från en bakgrund inom ren frontend till att ansöka om jobb inom backend är svårare.

En till aspekt är att en majoritet av all systemutveckling som sker i dagsläget (sett till mängden jobb åtminstone) använder webb som GUI.

Mvh Daniel

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Jag är primärt frontend (webbutvecklare), men har jobbat mycket med c# i samband med .net.

Jag skulle rekommendera att lära dig C#, för jag tycker det är enklare att lära sig programmera "fel" i javascript, även med typescript och linters.

Och om du personligen känner att det är lite kul med frontend så kanske det är en mindre tröskel att sitta med det på "fritiden".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottomanslap:

Tack för svar! Jo, jag förstår att det viktiga är hur duktig man blir sen kan man alltid lära sig nya språk när man väl har tänket. Det jag undrar mest är dock vilken grund är bäst att bygga först? Ena är ju enbart HTML, CSS och JS (dock mer djupare än C#) medans den andra innehåller C# .NET, SQL, HTML, CSS, JS (om mindre än den första). Känns som att jag får mer utav C# utbildningen men att jag blir lite mer lutad åt backend, det går säkert att jobba som frontend utvecklare också?

Om du vill bli så bra utvecklare som möjligt är det troligtvis så att det är bäst att börja med C#, men i slutändan handlar det om din attityd till att lära dig nya saker. När du går en kurs eller ett program så finns det en lärare som kan hjälpa dig på vägen och man ska följa en plan över vad man ska lära sig, men det finns inget som säger att du inte senare på egen hand kan lära dig sakerna. Vilja att lära sig något kommer inifrån. Att lära sig både C#, SQL och frontend är ett plus.

Du kan givetvis gå över till att jobba med frontend senare ja. Jag började med backend å gick över till frontend senare.

Permalänk

Jag kan bara hålla med @nordis generellt.
Är lite partisk eftersom vi har all backend inom .NET men olika typer av front-end (React, Angular, Blazor etc).

I min roll som architect/developer så håller jag 1-3 intervjuer per vecka med utvecklare med olika kompetenser, front-end, back-end och full-stack.

Från back-end utvecklare vill vi se kunskap i modern C# (.NET Core 3/5 och .NET 6) och att kunna förstå verksamhetens behov. Att kunna läsa mellan raderna och lista ut hur det ska göras och sedan kunna lösa detta i kod med hög kvalitet.

Från front-end utvecklare vill vi se UX före UI och kunna jobba tillsammans med back-end teamet. Vilken teknik (React, Angular, Blazor) är av mindre betydelse så länge som du är duktig på det du gör.

Full-stack behöver uppfylla båda back-end och front-end kraven.
Note 1: I 95% av fallen är denna personen bättre på front-end men kan lite Node.js, PHP men ingen djupare kunskap av faktiskt back-end utveckling. De tar vi nästan aldrig in.
Note2: För enterprise/stora bolag, det du ser från front-end är bara 2-10% av det som behövs på back-end sidan.

För både rollerna tittar vi på nuvarande kunskap, möjlig kompetens inom 3-6 månader, hur man passar in i ett team och något mycket viktigt.. eget driv.

I Sverige har vi hög efterfrågan på erfarna .NET utvecklare. Men vi tar kanske i var 10-15:e fall in en .NET utvecklare direkt från avslutad utbildning där vi ser en långsiktig bra utveckling. Vi tar nästen ingen direkt från en front-end utbildning.

Så, min rekommendation är att gå på .NET.
Men kom ihåg at det viktigaste är inte din utbildning, utan hur bra du är på det. Så koda, koda och koda mer.
Tip: Läs kod från GitHub eller ännu bättre, bidra med något där och lär dig mer.

Du kan inte jämföra mot andra yrken där efter avslutad utbildning du kan gå in med ett diplom som bevis. Faktisk kunskap är det enda som räknas.

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka alla som tagit sin tid och energi för att besvara mina frågor. Jag har nu tackat ja till Programutvecklare .NET även om jag tycker att frontend är roligare med den bristande kunskap jag har inom programmering.

Det känns bra med tanke på att jag får fler språk samt både backend och frontend, känns som att jag blir mer attraktiv även om det är kunskapen som styr hur attraktiv man är på arbetsmarknaden.

Återigen, tack för alla svar!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoomster2:

Jag kan bara hålla med @nordis generellt.
Är lite partisk eftersom vi har all backend inom .NET men olika typer av front-end (React, Angular, Blazor etc).

I min roll som architect/developer så håller jag 1-3 intervjuer per vecka med utvecklare med olika kompetenser, front-end, back-end och full-stack.

Från back-end utvecklare vill vi se kunskap i modern C# (.NET Core 3/5 och .NET 6) och att kunna förstå verksamhetens behov. Att kunna läsa mellan raderna och lista ut hur det ska göras och sedan kunna lösa detta i kod med hög kvalitet.

Från front-end utvecklare vill vi se UX före UI och kunna jobba tillsammans med back-end teamet. Vilken teknik (React, Angular, Blazor) är av mindre betydelse så länge som du är duktig på det du gör.

Full-stack behöver uppfylla båda back-end och front-end kraven.
Note 1: I 95% av fallen är denna personen bättre på front-end men kan lite Node.js, PHP men ingen djupare kunskap av faktiskt back-end utveckling. De tar vi nästan aldrig in.
Note2: För enterprise/stora bolag, det du ser från front-end är bara 2-10% av det som behövs på back-end sidan.

För både rollerna tittar vi på nuvarande kunskap, möjlig kompetens inom 3-6 månader, hur man passar in i ett team och något mycket viktigt.. eget driv.

I Sverige har vi hög efterfrågan på erfarna .NET utvecklare. Men vi tar kanske i var 10-15:e fall in en .NET utvecklare direkt från avslutad utbildning där vi ser en långsiktig bra utveckling. Vi tar nästen ingen direkt från en front-end utbildning.

Så, min rekommendation är att gå på .NET.
Men kom ihåg at det viktigaste är inte din utbildning, utan hur bra du är på det. Så koda, koda och koda mer.
Tip: Läs kod från GitHub eller ännu bättre, bidra med något där och lär dig mer.

Du kan inte jämföra mot andra yrken där efter avslutad utbildning du kan gå in med ett diplom som bevis. Faktisk kunskap är det enda som räknas.

Och jag håller med det du skrev.

Personligen tycker jag största fördelen med just YH är LIA-perioderna och de kontakter man kan knyta då. Utbildning (om det inte är programmering som ställer väldigt höga krav på matte eller liknande) spelar väldigt liten roll.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Otroligt kloka människor han före mig hit och skrev i princip de råd jag tänkte ge.

Det enda jag kan göra är väl förstärka med min erfarenhet. Den är inte så stor ännu!

Jag gick för cirka ett år sedan ut en YH-utbildning med inriktning på dotnet.
Vi hade en renodlad kurs i React, en javascript-kurs, HTML / CSS i en kurs, i övrigt backend, databaser, API, osv osv.
Efter avslutad utbildning kan man nog beskriva mitt arbete som antingen frontend eller fullstack. Jag har nästan enbart suttit i JavaScript och har aldrig tyckt att övergången från C# till JavaScript var något att hänga upp sig på. Tycker det känns som att jag i min verktygslåda har fått med mig bra verktyg för att jobba i frontend från min utbildning som i stort var inriktad på att göra mig till en backendutvecklare.

Permalänk
Medlem

Har själv läst en webbutveckling-utbildning. CMS-inriktad med PHP, HTML, JS osv. Också en YH på 2år. I mitt fall så var utbildningarna väldigt grundläggande för att hinna med på 2 år. Du lärde dig grunderna för det mesta men inte mycket mer än så. De som lyckades bäst, var de som faktiskt satt på fritiden och intresserade sig av programmeringen och inte bara gick utbildningen för att det skulle så.
Du har oftast lektioner kanske 3 dagar i veckan, men då utbildningarna ofta är på heltid, se faktiskt till att sitta på de andra två dagarna och lär dig mer om det ni har gått igenom eller gräv djupare i något som intresserade dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jag vill tacka alla som tagit sin tid och energi för att besvara mina frågor. Jag har nu tackat ja till Programutvecklare .NET även om jag tycker att frontend är roligare med den bristande kunskap jag har inom programmering.

Det känns bra med tanke på att jag får fler språk samt både backend och frontend, känns som att jag blir mer attraktiv även om det är kunskapen som styr hur attraktiv man är på arbetsmarknaden.

Återigen, tack för alla svar!

Lutar åt att vi nu kommer bli studiekollegor då 😁
Väl mött i Augusti!

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Lutar åt att vi nu kommer bli studiekollegor då 😁
Väl mött i Augusti!

Haha, det låter bra det! då ses vi i Augusti.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim