Bytt hårdvara, saknar nyckel och licens, hittar ingen support
Jag uppgraderade från Windows 7 till 10 - helt legit - för massa år sen, har därmed ingen ny nyckel eller licens men det har funkat ändå eftersom jag inte har uppgraderat datorn sen dess. Aldrig brytt mig att koppla licensen till mitt konto vilket ger problem nu.
Nu satte jag in nytt moderkort och processor och hade inte en tanke på allt detta innan jag insåg att Windows inte aktiverar. Satte även in ny M.2-disk som jag installerade Windows på.
Min gamla SATA-SSD sitter fortfarande kvar i datorn och är inte formaterad än. I BIOS syns den och i Windows syns den i Utforskaren, jag kan se all gammal data och "gamla" Windows. Diverse verktyg att få tag i gamla licensnyckeln funkar inte, enligt efterforskning på nätet får man efter en gratis uppdatering bara en generisk nyckel som inte duger att aktivera Windows med igen utan man behöver den digitala licensen.
Tänker att jag försöker boota på den gamla disken och koppla Windowslicensen där till Microsoftkontot. Problemet då är att den trots att syns som ansluten både i BIOS och Windows inte går att välja som boot-alternativ. Vad kan det bero på?
Fine, tänker att jag ringer den här supporten som alla andra här blivit tipsade om i alla år. Nästa problem: "Aktivera via telefon" finns inte kvar som alternativ i kontrollpanelen, misstänker att Microsoft tagit bort det i någon av de stora uppdateringarna. Okej, enligt Microsofts support ska man kunna "köra" programmet slui 4 i Windows och knappa sig fram men det programmet verkar också blivit borttaget med tiden för det funkar inte. Hittar inga telefonnummer eller alternativ att chatta på Microsofts sida, kan någon annan göra det?
Hur tar jag mig ur detta? 🤔🤨
Nya moderkortet är ett Asus Z690-Plus WiFi D4.