Sortera massa bild och video filer?

Permalänk
Medlem

Sortera massa bild och video filer?

Tjena, jag letar efter ett program som kan hantera alla mina bilder(HEIF mobil, CR2 kamera) och videor, importera och sortera mapparna så att det går att leta i backupen senare.

Alltid när jag söker efter det här så kommer t.ex. Adobe Bridge upp men det är inte vad jag letar efter(tror jag) då det är mer för att leta genom sina bilder som ligger på olika platser på datorn.

Provade senast digiKam som inte heller verkar kunna ordna upp mitt gamla bibliotek av bilder och videor.

Det jag letar efter är att kunna sortera alla olika filer som jag har eller de flesta: PNG, JPG, HEIF, CR2, MP4, MVK
Helst i mappar Bilder/Videor>Kamera>år>månad och kanske dag då jag ibland har 100 tals astrofoton och fotogrametri bilder på en dag.

Gärna kunna kolla efter suddiga bilder och liknande så som digiKam kan.

Alternativt ett program som sorterar och importerar, och digiKam.

Också något program som kan komprimera videor mindre utan att det ser ut som skit, eller bra inställningar till handbrake?

Allt detta ska backas upp till min server, men har lösning på det via OwnCloud.

Även intresserad av om folk har andra lösningar.

Permalänk
Medlem

Närmsta jag hittat är https://www.systweak.com/photo-organizer men det är något med hemsidan som ger skumma vibbar...

Är det här inte intressant för andra? Om jag inte hittar något så funderar jag på att utveckla något program för att kunna sortera bilder och videor, det som känns svårt är att stödja många filformat då jag misstänker att inte alla lagrar meta data på samma sätt och även olika mycket.

Permalänk
Medlem

Jag sorterade min bilder med Digikam.
Är ingen fena på det, men fick till det som jag ville ha det. Värst var dom bilder som inte hade någon meta data och döptes då om till samma sak, sedan gjorde jag dom manuellt.

Först sorterade jag ut vilka filnamn jag vill ha med filhanterare (Dolphin) sedan la jag dom i mappar, då det verkade bli för många på en gång för Digikam. Det kraschade när jag försökte med alla bilder. Minns ej hur många filer det var, men över 10 år med bilder

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag sorterade min bilder med Digikam.
Är ingen fena på det, men fick till det som jag ville ha det. Värst var dom bilder som inte hade någon meta data och döptes då om till samma sak, sedan gjorde jag dom manuellt.

Först sorterade jag ut vilka filnamn jag vill ha med filhanterare (Dolphin) sedan la jag dom i mappar, då det verkade bli för många på en gång för Digikam. Det kraschade när jag försökte med alla bilder. Minns ej hur många filer det var, men över 10 år med bilder

Saknas den funktionen bara i Windows eller är jag blind?

Edit: Gick över alla verktyg som finns och hittade inget som sorterar bilderna på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte riktigt, men jag markerade alla bilder i en mapp, byt namn till datum i filernas data, typ år-mån-dag-timme-minut.

Använde även det till att ta bort alla dubletter, fanns nån funktion som sökte och sorterade på likhet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hittar att man kan döpa om en massa filer med batch queue, men det ser bara ut som om den döper om och placerar filerna i en och samma mapp.

Permalänk
Medlem

Finns det något intresse för det här? Båda mina kameror sorterar ny importerade bilder och videor, Canons EOS utility fungerar väl ganska bra men Sonys playhome memories känns som ett program som snabbt blivit övergivet. Tyvärr är det ju så att sonys GPS funktion endast stödjs i sitt egna program...

Men funderar på att skapa det programmet jag vill ha. Frågan är nu bara hur intresset ser ut för det här?

Grundfunktionalitet:
Läser filer från en eller flera mappar.
Kan läsa EXIF data och använda det för sortering.
Man ska själv kunna skapa sorteringsregler i form av t.ex.

[Camera]/[YYYY(year)]/[MM(month)]/[file]

Det ska gå att döpa om filer på samma sätt.
Om man vill ska det även gå att ha igång i bakgrunden så att mappar som auto importerar bilder(t.ex. Onedrive på mobilen, filmar i OBS till en SSD men vill flytta till en HDD senare) och sortera dessa när de kommer in eller vid vissa tidpunkter på dagen, och kollar även i externa enheter ifall de innehåller filer som ska importeras

Andra funktioner som kanske kommer implementeras:
Backup med hjälp av t.ex. rsync?
Omsortering vid nya tags t.ex. om man vill ha bilder som man tilldelat olika antal stjärnor(om de synkas till EXIF) i separat mappar.

Hur vida det finns stort intresse kan påverka om jag skriver programmet i C# med WPF eller om det finns stort intresse på Linux sidan sätta mig in i GUI via QT och skriva i C++ istället, C++ bör även prestera bättre men kommer ta längre tid att sätta sig in i.

Projektet, om det blir av, kommer även vara open source och jag välkomnar andra utvecklare som vill hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Innan du uppfinner hjulet igen, kolla in ExifTool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d-mart:

Innan du uppfinner hjulet igen, kolla in ExifTool.

Det är ett av biblioteken jag överväger i fall C++ är aktuellt, ser ut att stödja mycket olika typer av metadata. Har dock inte testat det så vet inte om det klarar av t.ex. min sony actionkameras GPS loggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Tjena, jag letar efter ett program som kan hantera alla mina bilder(HEIF mobil, CR2 kamera) och videor, importera och sortera mapparna så att det går att leta i backupen senare.

Alltid när jag söker efter det här så kommer t.ex. Adobe Bridge upp men det är inte vad jag letar efter(tror jag) då det är mer för att leta genom sina bilder som ligger på olika platser på datorn.

Provade senast digiKam som inte heller verkar kunna ordna upp mitt gamla bibliotek av bilder och videor.

Det jag letar efter är att kunna sortera alla olika filer som jag har eller de flesta: PNG, JPG, HEIF, CR2, MP4, MVK
Helst i mappar Bilder/Videor>Kamera>år>månad och kanske dag då jag ibland har 100 tals astrofoton och fotogrametri bilder på en dag.

Gärna kunna kolla efter suddiga bilder och liknande så som digiKam kan.

Alternativt ett program som sorterar och importerar, och digiKam.

Också något program som kan komprimera videor mindre utan att det ser ut som skit, eller bra inställningar till handbrake?

Allt detta ska backas upp till min server, men har lösning på det via OwnCloud.

Även intresserad av om folk har andra lösningar.

Adobe Bridge är super att byta namn på dina bilder och även en hel del filmformat till tex datum och tid när bilden togs, det läses ut ifrån EXIF-informationen.

Men har du inte Adobe Bridge så blir det ju lite dyrt.
Det finns ett program jag använde förut som var riktigt smidigt men tyvärr har jag glömt bort namnet på det. Det var tyskt om jag inte minns fel och gick att välja tyska eller engelska. Jag ska se om jag kan hitta vad detta program heter.

EDIT: Hittade det, programmet heter AmoK Exif Sorter

https://www.amok.am/en/freeware/amok_exif_sorter/

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Powertoys rename har en hel del funktionalitet. (För att inte tala pm alla övriga bra saker)
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/powerrenam...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Adobe Bridge är super att byta namn på dina bilder och även en hel del filmformat till tex datum och tid när bilden togs, det läses ut ifrån EXIF-informationen.

Men har du inte Adobe Bridge så blir det ju lite dyrt.
Det finns ett program jag använde förut som var riktigt smidigt men tyvärr har jag glömt bort namnet på det. Det var tyskt om jag inte minns fel och gick att välja tyska eller engelska. Jag ska se om jag kan hitta vad detta program heter.

EDIT: Hittade det, programmet heter AmoK Exif Sorter

https://www.amok.am/en/freeware/amok_exif_sorter/

Skrivet av orig_rejser:

Powertoys rename har en hel del funktionalitet. (För att inte tala pm alla övriga bra saker)
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/powerrenam...

Det är inte döpa om jag vill åt, det är att kunna sortera in dom i mappar för att kunna hitta det man vill senare utan något program.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Photoprism

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit ett litet program som sorterar bilder utifrån dess metadata och lägger dom i mappar med formatet år/månad/dag/filnamn.[png, jpg...]. Om någon behöver det så finns det här https://github.com/ludde127/imageSort .

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av ludde127:

Jag har skrivit ett litet program som sorterar bilder utifrån dess metadata och lägger dom i mappar med formatet år/månad/dag/filnamn.[png, jpg...]. Om någon behöver det så finns det här https://github.com/ludde127/imageSort .

Detta ser riktigt intressant ut, kan en Linux version vara möjlig?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Detta ser riktigt intressant ut, kan en Linux version vara möjlig?

Ja, koden borde fungera på alla operativsystem om man har installerat python 3.10.5 (Troligen med lägre versioner också men jag använde den.). Exe filen fungerar dock endast på windows om man inte använder Wine till windows, vilket jag tror borde fungera (har inte testat). Jag kan tyvärr inte göra en exekverbar fil till linux då jag inte har tillgång till en dator med ett linux os.

Du kan däremot ladda ner källkoden och köra den direkt och det borde som sagt fungera på alla OS.

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av ludde127:

Ja, koden borde fungera på alla operativsystem om man har installerat python 3.10.5 (Troligen med lägre versioner också men jag använde den.). Exe filen fungerar dock endast på windows om man inte använder Wine till windows, vilket jag tror borde fungera (har inte testat). Jag kan tyvärr inte göra en exekverbar fil till linux då jag inte har tillgång till en dator med ett linux os.

Du kan däremot ladda ner källkoden och köra den direkt och det borde som sagt fungera på alla OS.

Tack för svar, jag får testa och se om jag kan få igång det

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB