Prestandatest av Apple M2 dyker upp – 18 procent snabbare än M1

Permalänk
Melding Plague

Prestandatest av Apple M2 dyker upp – 18 procent snabbare än M1

En Macbook Pro med Apples nya systemkrets M2 dyker upp i Geekbench-databasen, med resultat som pekar mot ett prestandauppsving på 18 procent ställt mot M1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är detta bra eller inte bra!

Permalänk

Ja jämförelse med alla laptop skulle jag vilja ha.
Min senaste jobblaptop utklassar M2an i prestanda, man måste dock ha några hörselskydd på sig då den durrar hela tiden. -Tillverkaren funderar vi kan spara in 200gram vikt genom att sätta dit kassa fläktar och de flesta konsumenter säger gör detta, en sådan laptop vill vi ha.

*edit*
Jämförde i Geekbench 5 och Apple presterar riktigt bra där, bättre än min cpu. Men prestanda är bara en faktor på laptop, sval är en som är minst lika viktigt enligt mig och där är också Apple bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Är detta bra eller inte bra!

Det är en bra ökning skulle jag säga. Intel hade väl ca 9%-10% i skillnad i SC mellan 11900 och 12900. Lite svårt att jämföra dem i multitrådat eftersom de ändrade så mycket med e/p-cores. Där hade 11 till 12-serien ca 60% ökning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

M2:ans CPU är snabbare än M1:ans inte bara pga högre klockfrekvens men också för att den har bättre minnesinterface och större cache:ar.

M1:an och M2:an har bara 4 st P-cores och 4 st E-cores. En Intel-CPU:er med 6 st P-cores slår dem i multicore-benchmarks.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Är detta bra eller inte bra!

Det är väl medel kanske. Förutsatt att de lyckats hålla samma strömförbrukning ungefär.
I vilket fall som helst så är kretsen överlägsen x86 konkurrensen om man tar med effektförbrukning i kalkylen. Tyvärr, för jag ogillar MAC OS och låsta ekosystem.

Förövrigt tycker jag det börjar bli vettigt med någon slags "few"-core prestanda, typ 4 eller 8 kärnor aktiva under dessa prestandatest. Då detta känns som det mest representerbara för vad nutidens program klarar av att nyttja effektivt. Går det att låsa typ Geekbench på så sätt, och finns det topplistor för alla mängder aktiva cores (eller är det bara multi och single)?

Nu testar man ju de två ovanligaste fallen känns det som, i alla fall för processorer med många kärnor. Och de fyller såklart en akademisk roll och ger intressanta resultat rent arkitekturjämförande, men svårt att utläsa faktisk upplevd prestanda. En ensam kärna används väl förvisso fortfarande, men sällan i prestandakritiska grejer.

Visserligen det som större recensioner är till för, men skulle va smutt att kunna få en snabb uppskattning för den mängd core som man är intresserad av.

Permalänk
Musikälskare

Sitter på två M1-datorer (Jobb, privat) och dom är så extremt snabba och svala att det inte finns någon anledning att uppgradera på ett väldigt långt tag imo, är imponerad över vad Apple har lyckats åstadkomma, igen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

0-2% ips Max. Ökningen på 3,5/3,2=1,095 (9,5% snabbare via högre frekvens)

i prestanda visar bara M2 att den är en oc M1 en.👎

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Fan om man hade en M2 snabb processor som bara drar 15W i sin stationära. Vore det inte drömmen grabbar? Sparar en massa el också i dessa tider.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Tyvärr, för jag ogillar MAC OS och låsta ekosystem.

Det har jag minst problen av. Men det beror på hur man jobbar. Jag vill ha hostdatorn clean, med bara det nödvändiga på. Den ska bara ha Office och lite annat. Allt annat ska köras antagligen i VM, docker eller remote.
Det enda är att emulera Windows inte fungerar så bra än i maos och det är ej bra. (pålitlighet av resultat)

Det jag har emot Apple är utbudet av datorer och hur de aktivt har valt att göra så de ej är uppgraderingsbar. Så ska jag ha en basic dator för mitt privata behov så kostar Apple variant från ca 60 000kr. Pc är inte på något sätt billiga de heller, men jag köper med minst ram & ssd och byter ut själv.

Permalänk
Inaktiv

Apple går in hårt och tar ställning.

När kan vi köpa prollar från Apple likt AMD och Intel? =P

Permalänk
Skrivet av sesese:

0-2% ips Max. Ökningen på 3,5/3,2=1,095 (9,5% snabbare via högre frekvens)

i prestanda visar bara M2 att Ven är en oc M1 endast. 👎

Dom har ökat frekvensen men är inte grejen att den också är effektivare så att det sammantaget gör ~20% på samma energiförbrukning.

… Utan att bli som en stekhet dånande jetmotor 😂

Permalänk
Skrivet av sesese:

0-2% ips Max. Ökningen på 3,5/3,2=1,095 (9,5% snabbare via högre frekvens)

i prestanda visar bara M2 att Ven är en oc M1 endast. 👎

Det har ju tillkommit funktionalitet också, och de har som sagt gjort tweaks på cache, men ja: i ren cpu-kraft per klockcykel är det inte många procent vi vunnit mer än överklockningen, nej.

Men detta var väl i princip känt sedan de här processorkärnorna dök upp i iPhones A16-krets mot slutet av förra året, att de lagt huvuddelen av sin transistorbudget på energieffektivisering och optimering den här gången. En dubbling av minnesbandbredden lovar gott för framtida proffskretsar.

Permalänk
Medlem

Kul, när man kan köpa ett moderkort och en apple cpu, installera windows och allt är som vanligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Kul, när man kan köpa ett moderkort och en apple cpu, installera windows och allt är som vanligt.

Det verkar ju som att Qualcomm och Microsoft är på gång att göra en övergång till Arm realistisk på Windowssidan, och förhoppningsvis blir plattformen öppen nog så man även kan köra Linux och BSD där.
Vi är nog inte jättemånga år från att kunna köra med vettig prestanda och låg energiförbrukning samtidigt oavsett systemval, skulle jag säga. Men du kommer nog aldrig se en fullt öppen plattform från Apple: deras mål är en trevlig datorupplevelse; inte att du ska kunna köra Windows. 😆

Permalänk
Medlem

När Intel och AMD gör liknande kliv så gäspas det. "min 2600K får hänga med några år till" brukar det heta. Men när Apple gör samma sak. Ja då är det kanon fantastiskt och vill ha som hörs. Jag säger inte att det är en dålig ökning. Tvärt om, men att det ska höjas till skyarna bara för att det är Apple är genomskinligt och tröttsamt av folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Dom har ökat frekvensen men är inte grejen att den också är effektivare så att det sammantaget gör ~20% på samma energiförbrukning.

… Utan att bli som en stekhet dånande jetmotor 😂

AMD och Intel gör betydligt mycket större steg sedan att de väljer hög MHz vilket ger högre förbrukning är en annan sak. Men idag har win11 mer än någonsin focus på att optimera så prestandan ökar så var det inte innan arm blev ett hot.

Så valet är vill du vara inlåsta vad gäller hårdvara och mjukvara välj M2. Tror du mer på att många olika företag får möjlighet att utveckla industrin välj MS med win11

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Tycker nog att det är magert med tester som visar DDR4 vs DDR5.
För Alder Lake handlar det om ca 4% skillnad totalt men så mycket som 38% för 7-zip komprimering.
Antag man har 1000 jpg-bilder som ska flyttas till backup:
1. Direkt
2. Via komprimering till bamsefil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

När Intel och AMD gör liknande kliv så gäspas det. "min 2600K får hänga med några år till" brukar det heta. Men när Apple gör samma sak. Ja då är det kanon fantastiskt och vill ha som hörs. Jag säger inte att det är en dålig ökning. Tvärt om, men att det ska höjas till skyarna bara för att det är Apple är genomskinligt och tröttsamt av folk.

?

Kommentaren har väl låtit väldigt lika här, finns i stort sätt ingen rationell anledning för någon som sitter på M1 att uppgradera till M2 just p.g.a. av den lilla skillnaden.

Avalanche ("stora kärnan" i M2) är i stort sätt identisk med Firestorm ("stora kärnan" i M1), enda relevanta skillnaden är 33 % större L2$ (16 MB mot 12 MB) i den förra samt bättre perf/W.

Blizzard ("lilla kärnan" i M2) har däremot ~25-30 % bättre ST-perf ställd mot Icestorm ("lilla kärnan" i M1), är därför man bara ser en IPC-förbättring i all-core prestanda.

Det som är värt att hylla är vilken prestanda man faktiskt får ut i vad som är instegskretsen. M2 (4+4, 8C/8T kärnor där CPU-delen rimligen drar <20 W peak) är klart bättre i ST jämfört med Intel 1260P (20-28 W, 4+8, 12C/16T) och AMD 6800H (8C/16T 35-45 W).

I MT är det minst lika bra, exakt vad Intel/AMD får i MT beror väldigt mycket på hur stor kyllösning man kan klämma in. Kan skilja tiotals % mellan olika laptop-modeller som kör samma CPU-modell, vilket för mig säger att man pushat effekten långt förbi vad som är vettigt för formfaktorn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

AMD och Intel gör betydligt mycket större steg sedan att de väljer hög MHz vilket ger högre förbrukning är en annan sak. Men idag har win11 mer än någonsin focus på att optimera så prestandan ökar så var det inte innan arm blev ett hot.

Så valet är vill du vara inlåsta vad gäller hårdvara och mjukvara välj M2. Tror du mer på att många olika företag får möjlighet att utveckla industrin välj MS med win11

Inlåst kring HW, kan hålla med om man bara tittar på det som sitter i datorn. Går ju fortfarande att välja kringutrustning och sådant som kör via USB/Thunderbolt rätt fritt.

Ser inte på vilket sätt man är inlåst sett till mjukvara. Man kan köra de flesta stora Microsoft-programvaror. Väldigt mycket av open-source programvarorna fungerar "native" på MacOS då det är en UNIX med putsat UI. Finns väldigt bekväma sätt att köra open-source via Homebrew och MacPorts (väldigt likt pakethanterarna under Linux).

Ovanpå det finns en lång rad MacOS specifika program som är riktigt trevliga!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Min Intel Macbook kan hålla max frekvens i ca 30 sekunder i sträck, sedan behöver den throttla sig rejält.
Geekbench må kunna visa maxprestanda men i verkliga livet är det inte länge CPUn kan ligga på max. Bör gälla Alder Lake i högsta grad.

AS däremot bör kunna pumpa ut maxfrekvenser tills uppgiften är klar. Och det blir inga 2000 poäng för Alder Lake när den throttlar. Hälften?

AS är långt mer överlägset på laptops än vad dessa test visar.

Permalänk
Skrivet av Jokobib_Bob:

Är detta bra eller inte bra!

Detta är Aladdin.

Men benchmarks säger inte mycket. Väntar på real-prestanda, så som applikations/spelprestanda.

Ploglastbil och extra saltat är ett krav då man ska jämföra syntetiska tester.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

?

Kommentaren har väl låtit väldigt lika här, finns i stort sätt ingen rationell anledning för någon som sitter på M1 att uppgradera till M2 just p.g.a. av den lilla skillnaden.

Avalanche ("stora kärnan" i M2) är i stort sätt identisk med Firestorm ("stora kärnan" i M1), enda relevanta skillnaden är 33 % större L2$ (16 MB mot 12 MB) i den förra samt bättre perf/W.

Blizzard ("lilla kärnan" i M2) har däremot ~25-30 % bättre ST-perf ställd mot Icestorm ("lilla kärnan" i M1), är därför man bara ser en IPC-förbättring i all-core prestanda.

Det som är värt att hylla är vilken prestanda man faktiskt får ut i vad som är instegskretsen. M2 (4+4, 8C/8T kärnor där CPU-delen rimligen drar <20 W peak) är klart bättre i ST jämfört med Intel 1260P (20-28 W, 4+8, 12C/16T) och AMD 6800H (8C/16T 35-45 W).

I MT är det minst lika bra, exakt vad Intel/AMD får i MT beror väldigt mycket på hur stor kyllösning man kan klämma in. Kan skilja tiotals % mellan olika laptop-modeller som kör samma CPU-modell, vilket för mig säger att man pushat effekten långt förbi vad som är vettigt för formfaktorn.

Här är folk lite mer balanserade. Men jag såg på riktigt en artikel med rubriken "Apple M2 launched with massive improvements on performance" och en hel del liknande. Så diverse media verkar vilja höja detta till skyarna som om Apple lyckats med något ovanligt och exceptionellt.

Och då har vi inte ens nämnt det som andra redan tagit uoo, att man är låst till en viss hårdvara. Fanns det en Wow-faktor så dör den ju i och med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det har jag minst problen av. Men det beror på hur man jobbar. Jag vill ha hostdatorn clean, med bara det nödvändiga på. Den ska bara ha Office och lite annat. Allt annat ska köras antagligen i VM, docker eller remote.
Det enda är att emulera Windows inte fungerar så bra än i maos och det är ej bra. (pålitlighet av resultat)

Det jag har emot Apple är utbudet av datorer och hur de aktivt har valt att göra så de ej är uppgraderingsbar. Så ska jag ha en basic dator för mitt privata behov så kostar Apple variant från ca 60 000kr. Pc är inte på något sätt billiga de heller, men jag köper med minst ram & ssd och byter ut själv.

Med risk för att fråga något jag inte vill ha svar på.. men tillåt mig småle när du säger att du behöver en basic dator och ändå tycker att du måste konfigurera upp för 60k om du ska köpa Mac. Du måste promt ha 64GB ram och 8TB ssd för att köra Excel, NotePad++ och Netflix?

Permalänk
Medlem

När man jämför dessa siffror, betänk att det inte bara är olika hårdvara men även olika OS. Som exempel presterar Geekbench markant bättre under Linux än under Windows när jag kör på samma hårdvara.
Mac OS är troligen betydligt mer optimerat än Linux, så skillnaderna ser aningen större ut än vad dom är på hårdvarunivå. Ja, Windows är en tung last att ha i bakgrunden.

Tur att 12900(K/KF/KS) fortfarande har bäst single core, eftersom jag har en sån, och jag kör utan throttling dvs 4096 sekunder powerlimit

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av EwlSpirit:

Med risk för att fråga något jag inte vill ha svar på.. men tillåt mig småle när du säger att du behöver en basic dator och ändå tycker att du måste konfigurera upp för 60k om du ska köpa Mac. Du måste promt ha 64GB ram och 8TB ssd för att köra Excel, NotePad++ och Netflix?

Nu kollade jag på 4TB ssd versionen, tänkte på externa ssd genom usb. Sedan datorkraftbehovet ökas hela tiden, vissa ligger 10 år före eller efter andra vad de grejar med. Så de excelfilerna jag kör kanske vissa här om 20år jobbar med motsvarande. Notis. Libre office är helt obrukbar i mina excelfiler, bara lägga in filter och programmet krashar.

Jag själv är samma sits med jordbruket. Jag ligger runt 20år efter de största bönderna i tyskland. De redskap, maskiner se har idag behöver jag om 20år. Lite som det är med mig och datorkraft emot andra. Den traktor på säg 300hk som de kallar basic kallar jag gigantisk osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

När man jämför dessa siffror, betänk att det inte bara är olika hårdvara men även olika OS. Som exempel presterar Geekbench markant bättre under Linux än under Windows när jag kör på samma hårdvara.
Mac OS är troligen betydligt mer optimerat än Linux, så skillnaderna ser aningen större ut än vad dom är på hårdvarunivå. Ja, Windows är en tung last att ha i bakgrunden.

Tur att 12900(K/KF/KS) fortfarande har bäst single core, eftersom jag har en sån, och jag kör utan throttling dvs 4096 sekunder powerlimit

Även om det är sant så spelar det ju ingen roll som slutkonsument. Är ju en av fördelarna apple ger genom att ha mer kontroll över sitt OS och hårdvara och kommer fortsätta vara så.

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Detta är Aladdin.

Men benchmarks säger inte mycket. Väntar på real-prestanda, så som applikations/spelprestanda.

Ploglastbil och extra saltat är ett krav då man ska jämföra syntetiska tester.

Geekbench testar ju delar av riktiga program, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu kollade jag på 4TB ssd versionen, tänkte på externa ssd genom usb. Sedan datorkraftbehovet ökas hela tiden, vissa ligger 10 år före eller efter andra vad de grejar med. Så de excelfilerna jag kör kanske vissa här om 20år jobbar med motsvarande. Notis. Libre office är helt obrukbar i mina excelfiler, vara lägga in filter och programmet krashar.

Jag själv är samma sits med jordbruket. Jag ligger runt 20år efter de största bönderna i tyskland. De redskap, maskiner se har idag behöver jag om 20år. Lite som det är med mig och datorkraft emot andra. Den traktor på säg 300hk som de kallar basic kallar jag gigantisk osv.

Snudd på noll erfarenhet av Libre Office men tips är att om det inte funkar för dig så.. använd inte Libre.

Klart det är olika vad som behövs och vad man menar med ’basic’. Klart du behöver 60k-dator för dina excelfiler om du jobbar i år 2042 med dina 300hk-traktor-krävande filter när vi andra sitter här med 2022 års versioner av pivot-tabeller och om-formler!

Ha en fin kväll!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

När man jämför dessa siffror, betänk att det inte bara är olika hårdvara men även olika OS. Som exempel presterar Geekbench markant bättre under Linux än under Windows när jag kör på samma hårdvara.
Mac OS är troligen betydligt mer optimerat än Linux, så skillnaderna ser aningen större ut än vad dom är på hårdvarunivå. Ja, Windows är en tung last att ha i bakgrunden.

Tur att 12900(K/KF/KS) fortfarande har bäst single core, eftersom jag har en sån, och jag kör utan throttling dvs 4096 sekunder powerlimit

Geekbench 4 hade rejält olika resultat med samma CPU på olika OS. Visade sig att det till relativt liten del berodde på OS, orsaken var att man använda den "typiska" C/C++ kompilatorn för respektive plattform.

Så den stora skillnaden kom primärt från att MSVC++ (som användes för Windows, standardkompilator i Visual Studio) suger jämfört med GCC (som användes för Linux) och Clang/LLVM (som användes för MacOS).

En (av flera) förändringar i Geekbench 5 är att man nu kör samma kompilator på Windows, Linux och MacOS: alla använder Clang/LLVM (GCC fortfarande marginellt bättre på heltal och marginellt sämre på flyttal än Clang/LLVM, men bara den senare har bra "native-stöd" på alla OS:en).

Jämför här, prestanda mellan Linux och Windows på en 12900K är inom felmarginalen för ST och Linux är <5 % snabbare i MT (MT har ett visst mått av OS-beroende, men Windows har blivit bättre och ~5 % är nog ungefär den skillnad man kan förvänta sig numera på en 12900K).
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/14663340?baselin...

M1/M2 må ha en del specialdesignade funktion som MacOS är bra på att utnyttja, men ingen av dessa används i GB5 då det primärt är en CPU-compute benchmark. Till skillnad mot t.ex. Cinebench som bara mäter ett enda use-case (som är allt mindre relevant på CPU) så har GB5 den stora fördelen att mäta strax över 20 olika fall som är en blandning mellan heltal, flyttal, SIMD etc.

GB5 och t.ex. SPEC brukar vissa rätt mycket samma sak för dagens CPUer, det trots att GB5 är helt fokuserad på konsumentlaster medan SPEC är en server-fokuserad benchmark. Båda är dock primärt compute-baserade och mäter en mix av olika typer av laster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer