Tele2 lanserar strömningssticka för linjär-tv och playtjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Känns som om om de är rätt sent ute, men å andra sidan så finns det ju naturligtvis folk som inte hoppat på det där mes streaming. I vår BRF finns det några äldre som är hyresgäster, och de måste man erbjuda samma TV-lösning som dagens kabel-TV eller dra ner hyran ännu mer. För de hade kanske det här varit en idé.

Hur tänker du med att de är sent ute? Utbudet av strömningsstickor med fjärrkontroll är ju inte extremt precis. Google TV, Apple TV och nåt kinesiskt. Xiaomi?

Den billigaste är dubbelt så dyr som denna.

Tror de är i precis lagom tid med väldigt bra pris på en tom marknad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kilroy:

Ah, jag trodde att den Chromecasten som nu lanseras i Sverige var en ny revision, men det är exakt samma som den som lanserades 2020?

Men det ryktas om att dom ska släppa en ny version senare i år?

Jag hade blandat ihop dom två nyheterna.

Då känns ju Tele2 stickan väldigt prisvärd för 300 kronor mot 800 för Chromecasten.

Den som lanserades i Sverige nu är densamma specifikationsmässigt som den som lanserades 2020. Men sen ryktas det om att en ny variant är på g, precis som du skriver.

Skrivet av Kilroy:

Okej, så prisvärt var det ju inte.
Nu ringde jag och ville beställa men en måste ju ha abonnemang för minst 249:- kronor i månaden för att få köpa den.
Det abonnemanget och så som ingår i hyran osv. räcker inte för att få köpa den.

Vad trist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur tänker du med att de är sent ute? Utbudet av strömningsstickor med fjärrkontroll är ju inte extremt precis. Google TV, Apple TV och nåt kinesiskt. Xiaomi?

Den billigaste är dubbelt så dyr som denna.

Tror de är i precis lagom tid med väldigt bra pris på en tom marknad.

Du måste köpa ett abbonemang också. Om du bara vill strömma lite så får du inte köpa den, du måste teckna ett abb med Tele2.

Edit: https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub-mini

Citat:

Inom kort kommer du kunna beställa Tv Hub Mini när du köper nytt tv-paket här på tele2.se. Vill du skaffa din Tv Hub Mini redan nu - Kontakta vår kundservice på tel 90 222.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra initiativ och lösning från Tele2!, även om den säkert kommer vara lite segare än en ren och skär chromecast så hoppas jag att de väger upp det med smidigt gränssnitt för personer som inte gillar teknik och ”bara vill att det skall funka”

Kan lätt se mina föräldrar som är pensionärer båda två använda en sådan här pryl.

Har försökt med AppleTV till dem, men de klarar inte av svep-funktionerna och tänket med appar på samma vis som våra (förhoppningsvis lite mindre skrumpna hjärnor) orkar med… 😅

De använder Telia’s TV lösning idag med box och handkontroll och menar på att det är liksom bra och lätt, detta borde vara en klockren utmanare till den plattformen och således har en konkurrent tillkommit vilket kan få Telia att behöva se över sina prisplaner och lösningar för att ev inte tappa kunder.

Absolut finns det en marknad för det här!
Och konkurrens hos återförsäljarna mår vi som konsumenter alltid bäst utav !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tele2 är enbart intresserade utav användardata som kan användas för att anpassa produktutbudet efter den stora massan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur bra processor får man för 299kr. Kommer det vara en angenäm upplevelse att hoppa mellan sakerna i Android TV?

Jag hade inte velat köra min strömning via wifi, även om det till 98% fungerar bra!

Kan ju vara subventionerad med dyrt abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur tänker du med att de är sent ute? Utbudet av strömningsstickor med fjärrkontroll är ju inte extremt precis. Google TV, Apple TV och nåt kinesiskt. Xiaomi?

Den billigaste är dubbelt så dyr som denna.

Tror de är i precis lagom tid med väldigt bra pris på en tom marknad.

Det finns Fire TV stick, Roku har flera, Xiaomi som du nämner, varenda spelkonsoll som sålts i rätt många år nu, Nvidia shield. Både Roku och Xiaomi börjar under 400kr medan FireTV börjar på 450kr just nu. Dessutom - AppleTV kom 2007. Hoppar man på tåget 15 år senare så tycker jag att det är befogat att kalla någon sent ute.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Fungerar bra på Apple TV och Android TV i varje fall:
https://i.imgur.com/MhAPnWN.jpg

https://i.imgur.com/taOL1HC.jpg

Härligt! Då har fler tagit efter. Kommer iaf ihåg när jag förhandlade för min BRF att Telia var de enda som hade android tv app just då och de andra "skulle kolla på att få det i framtiden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du måste köpa ett abbonemang också. Om du bara vill strömma lite så får du inte köpa den, du måste teckna ett abb med Tele2.

Edit: https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub-mini

Aha, då sög det ju. Vem sjutton vill ha deras sunkiga abonnemang

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Aha, då sög det ju. Vem sjutton vill ha deras sunkiga abonnemang

I vissa bostad/ bostadsrättsföreningar kan man inte välja.

Permalänk
Medlem

Smidigt och prisvärt. Finns ingen poäng med en klumpig TV-box idag som behöver kopplas på en dedikerad port på fiberomvandlaren. Räcker med en sådan här. Men om man kör med annat än tele2 så kan man ju lika gärna köra Chromecast

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och herren sade: Varde det ethernet
Och ens tvmodul fick ethernet. Men herren verkar inte ha besökt de som utvecklade denna modul och då blir det ingen sådan för mig.

En tv är en pryl som ofta står/hänger på en vägg, inte ovanligtvis i ett område som man ej har prioriterat för bra wifi.

Det brukar funka utmärkt att köra en USB-ethernetadapter via USB-OTG på stickor som dessa om man vill.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Bra initiativ och lösning från Tele2!, även om den säkert kommer vara lite segare än en ren och skär chromecast så hoppas jag att de väger upp det med smidigt gränssnitt för personer som inte gillar teknik och ”bara vill att det skall funka”

Kan lätt se mina föräldrar som är pensionärer båda två använda en sådan här pryl.

Har försökt med AppleTV till dem, men de klarar inte av svep-funktionerna och tänket med appar på samma vis som våra (förhoppningsvis lite mindre skrumpna hjärnor) orkar med… 😅

De använder Telia’s TV lösning idag med box och handkontroll och menar på att det är liksom bra och lätt, detta borde vara en klockren utmanare till den plattformen och således har en konkurrent tillkommit vilket kan få Telia att behöva se över sina prisplaner och lösningar för att ev inte tappa kunder.

Absolut finns det en marknad för det här!
Och konkurrens hos återförsäljarna mår vi som konsumenter alltid bäst utav !

Har de provat senaste modellen av Apple tv fjärrkontrollen? Den är många gånger bättre och man behöver knappt använda svepgester alls om man inte vill (tror t.o.m man kan inaktivera touch på kontrollen helt men är inte helt 100 på det).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ooooch den har Micro USB. Suck.

Förmodligen har de bara örfilat på Tele2 loggan hos nån kinesisk leverantör som säljer utdaterade enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ooooch den har Micro USB. Suck.

När det gäller prylar man kopplar in en gång och sen glömmer bort det så gör det väl inte så mycket? Värre om det var en mus, mobiltelefon, portabel högtalare, eller andra prylar man kopplar in o ur ofta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TobiasStockholm:

Har de provat senaste modellen av Apple tv fjärrkontrollen? Den är många gånger bättre och man behöver knappt använda svepgester alls om man inte vill (tror t.o.m man kan inaktivera touch på kontrollen helt men är inte helt 100 på det).

Nej de har inte det, men har tänkt på det också…

Har själv uppgraderat till den hemma på en utav våra befintliga AppleTV’s, älskar den!

… men å andra sidan gillar jag även den gamla, den är så liten å slimmad 😋

Enda nackdelen den har är att man ibland håller den upp å ner så den inte gör det man hade tänkt 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med linjär sändning på TVn i vardagsrummet och via Tele2s app i resten av rummen. Så länge som streamad sändning ligger ca 30 sekunder efter linjär så är det för stor differens för att jag inte skulle störa mig på det när jag kollar på sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kanske bra för några, men inget för mig då jag lämnat linjär tv för länge sedan. Att passa program tider är inget för mig, och att börja se ett program som pågått i 20 min är ju inte kul det heller.

Det var ett tag du använde någon modern IPTV-lösning va?
Telenor åtminstone har "Catch-up" funktioner mer eller mindre som standard vilket innebär att iaf för 99% av programmen så om du zappar in på ett program som pågått i 20 min finns en knapp som om du trycker på den börjar TV-boxen visa om programmet från början, vilket den gör genom att avbryta linjäruppspelningen och så sömlöst som möjligt gå över till en VOD-lösning där det streamas från deras servrar istället och på ett sätt så det inte skall behövas gå in i någon annan app för att kunna se ikapp dig. Och på så sätt också undvik PVR-liknande lösningar där du var tvungen att få det inspelat lokalt i din box, och där om du fick strömavbrott mitt i inspelningen eller liknande: bad luck.
De flesta program brukar också ligga kvar så du kan titta på dem direkt från linjärTVns programguide i efterhand i en vecka beroende på kanal/licenser.

I praktiken, det enda som borde skilja linjärTV från catch-up-funktionerna är hur det skickas över nätet (ex multicast vs unicast) och inget som du som kund skall märka eller behöva bry dig om så länge du inte försöker få deras box att köras genom din personliga ej ISP-utskickade router då det kan kräva lite inställningar ibland för att få igmp/multicasten att fungera.
Men för dig som slutkund spelar även det sällan roll om du inte bryr dig om ifall dina grannar hinner börja dansa på balkongen pga målet din strömning ännu inte hunnit visa, då multicast brukar ha lite lägre delay.

Sedan att en bra box även har andra VOD-möjligheter, och gärna är baserad på ex AndroidTV med Google Play är en annan sak, något som oftast bara används i IPTV-leverantörernas mer hi-end-lådor (får intrycket att just denna är gjord för att försöka få ner priset eller göra något mer i storlek hanterbart jämfört med just Tele2s egna TV-HUB som är både i hårdvara och AndroidTV-funktioner relativt hi-end).
De kan till och med vara bättre (både sett till hårdvara och uppdateringar) än de i TVn inbyggda lösningarna, och även slå ex chromecast i prestanda. Ännu mer då det som andra i denna tråden påpekar oftast inte är bästa wifi-mottagningen för saker som hänger mellan en metallplatta och en vägg, och de därigenom kan både placeras bättre, och ha trådade uttag som kan göras genom din lokala router istället för mot uttaget i fibermodemet, och på det sättet ha samtliga casting-funktioner upptill. Och faktiskt klara 1Gig, vilket inte ens senaste chromecasten kan pga för svag hårdvara även om man kopplar in en USB-docka i den med 1Gig ethernet port.

Det sagt: jag använder nästan bara min PS5a och en mindre dator för att köra saker på TVn här, och inte använt linjärTV på flera år. Så mina kunskaper har lite luckor och är baserat på vad jag råkat ut för i jobbet.

Permalänk
Medlem

Ersätter den här lösningen en vanlig TV-box om man tecknar IP-TV abonnemang från Tele2?
Telia play finns som app till android/google TV för deras playtjänst, men kvaliteten är lägre via appen med google TV/android jämfört med den sändning som kommer till TV-boxen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

När man läser om alla billiga boxar, appar osv så är jag så glad över min tv-antenn. Inga extra kostnader,. Bra stöd i tv'n , repriser eller spela in.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av MFKR:

Jag kör fortfarande med linjär sändning på TVn i vardagsrummet och via Tele2s app i resten av rummen. Så länge som streamad sändning ligger ca 30 sekunder efter linjär så är det för stor differens för att jag inte skulle störa mig på det när jag kollar på sport.

Framförallt så är det bara max 30fps när man strömmar i apparna (VARFÖR?!?!?!?!) så kommer alltid föredra kolla sport via TV-boxen.

Om det är någon som vet varför, så får ni gärna förklara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Fungerar bra på Apple TV och Android TV i varje fall:
https://i.imgur.com/MhAPnWN.jpg

https://i.imgur.com/taOL1HC.jpg

Är det Live TV med APP?
alltså ingen extra box som ska kopplas direkt till eget uttag i fiberboxen så man måste ha en speciell wifi brygga, utan kan köra det på vanliga wifi?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Är det Live TV med APP?
alltså ingen extra box som ska kopplas direkt till eget uttag i fiberboxen så man måste ha en speciell wifi brygga, utan kan köra det på vanliga wifi?

Är en app du installerar på Apple TV eller Android TV så kräver således ingen extra box och fungerar över Wifi. Live TV fungerar precis som vanligt (förutom att du kan pausa och kolla på program du missat förutsatt att Telenor har rättigheterna att spara dem).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Det var ett tag du använde någon modern IPTV-lösning va?
Telenor åtminstone har "Catch-up" funktioner mer eller mindre som standard vilket innebär att iaf för 99% av programmen så om du zappar in på ett program som pågått i 20 min finns en knapp som om du trycker på den börjar TV-boxen visa om programmet från början, vilket den gör genom att avbryta linjäruppspelningen och så sömlöst som möjligt gå över till en VOD-lösning där det streamas från deras servrar istället och på ett sätt så det inte skall behövas gå in i någon annan app för att kunna se ikapp dig. Och på så sätt också undvik PVR-liknande lösningar där du var tvungen att få det inspelat lokalt i din box, och där om du fick strömavbrott mitt i inspelningen eller liknande: bad luck.
De flesta program brukar också ligga kvar så du kan titta på dem direkt från linjärTVns programguide i efterhand i en vecka beroende på kanal/licenser.

I praktiken, det enda som borde skilja linjärTV från catch-up-funktionerna är hur det skickas över nätet (ex multicast vs unicast) och inget som du som kund skall märka eller behöva bry dig om så länge du inte försöker få deras box att köras genom din personliga ej ISP-utskickade router då det kan kräva lite inställningar ibland för att få igmp/multicasten att fungera.
Men för dig som slutkund spelar även det sällan roll om du inte bryr dig om ifall dina grannar hinner börja dansa på balkongen pga målet din strömning ännu inte hunnit visa, då multicast brukar ha lite lägre delay.

Sedan att en bra box även har andra VOD-möjligheter, och gärna är baserad på ex AndroidTV med Google Play är en annan sak, något som oftast bara används i IPTV-leverantörernas mer hi-end-lådor (får intrycket att just denna är gjord för att försöka få ner priset eller göra något mer i storlek hanterbart jämfört med just Tele2s egna TV-HUB som är både i hårdvara och AndroidTV-funktioner relativt hi-end).
De kan till och med vara bättre (både sett till hårdvara och uppdateringar) än de i TVn inbyggda lösningarna, och även slå ex chromecast i prestanda. Ännu mer då det som andra i denna tråden påpekar oftast inte är bästa wifi-mottagningen för saker som hänger mellan en metallplatta och en vägg, och de därigenom kan både placeras bättre, och ha trådade uttag som kan göras genom din lokala router istället för mot uttaget i fibermodemet, och på det sättet ha samtliga casting-funktioner upptill. Och faktiskt klara 1Gig, vilket inte ens senaste chromecasten kan pga för svag hårdvara även om man kopplar in en USB-docka i den med 1Gig ethernet port.

Det sagt: jag använder nästan bara min PS5a och en mindre dator för att köra saker på TVn här, och inte använt linjärTV på flera år. Så mina kunskaper har lite luckor och är baserat på vad jag råkat ut för i jobbet.

Tack för ett bra svar.
Det stämmer att det va länge sedan jag hade någon linjär TV.
för några år sedan lånade jag hem en bekants ipTV box som inte hade sådant stöd. Trots tusentals TV kanaler så kollade jag bara på VOD´s. Största anledningen för mig är väl numera att jag inte klarar av att se tv/film med reklamavbrott.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ok, försökte beställa för att köra på extra TVn åt kidsen, dock inga 299:- för befintliga abb. Fick 2 olika svar vid olika tillfällen. Antingen tvillingabb för 50:- /mån i 12 månader och prylen typ på köpet eller 799 +frakt och ett ABB i minst 12 månader.

Fortsätter med min CC.

Försökte ringa ytligare än gång och nu en tredje kundtjänst medarbetare, med ett tredje svar och tredje erbjudande. Denna gång, syskonabb. för 129:- i månaden, alternativt byta ut befintlig TV hub mot en tv hub mini.

Verkar inte kunna köpa lös en TV Hub Mini så ta textraden "Befintliga kunder har även möjlighet att köpa produkten löst för 299 kronor inklusive moms." i artikeln med en nypa salt.

Yttligare försök med kundtjänsten och en kommentar på texten i artikeln
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är en app du installerar på Apple TV eller Android TV så kräver således ingen extra box och fungerar över Wifi. Live TV fungerar precis som vanligt (förutom att du kan pausa och kolla på program du missat förutsatt att Telenor har rättigheterna att spara dem).

så det är inte som SVT play där du kan se tidigare sänt men inte "live"? nice....

letat efter något sådant till farmor... just ny flyttar hon sin boxer kortläsare mellan tv-aparater hemma och stugan...
och vanlig IPTV (finns fiber I stugan höhö) har man ju behövt en såndär box med kabel direkt till "fiberdosan" eller då sån jobbig trådlös brygga, och farmor vill ju varken dra kablar eller ha extra boxar i hallen

tjusigt då vet jag det!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

så det är inte som SVT play där du kan se tidigare sänt men inte "live"? nice....

https://www.svtplay.se/kanaler

Du kan se live på SVT Play också? Finns samma grej i appen också.
Eller missförstår jag dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

https://www.svtplay.se/kanaler

Du kan se live på SVT Play också? Finns samma grej i appen också.
Eller missförstår jag dig?

Nu är det ju ett par år sedan men när jag hade flyttat och farfar var på besök körde jag igång SVT Play appen på min android TV och "live" syntes inte till.

tror man kunde se typ akuellt live när det var dags men kunde inte se vanliga TV:n, som att slå på kanalen.
är det nytt? eller jag som missade det då?

kollar annars exclusivt Youtube på min TV förutom nerladdad anime och TV-spelen. så säkert jag som missat....

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Nu är det ju ett par år sedan men när jag hade flyttat och farfar var på besök körde jag igång SVT Play appen på min android TV och "live" syntes inte till.

tror man kunde se typ akuellt live när det var dags men kunde inte se vanliga TV:n, som att slå på kanalen.
är det nytt? eller jag som missade det då?

kollar annars exclusivt Youtube på min TV förutom nerladdad anime och TV-spelen. så säkert jag som missat....

Det har funnits i flera år.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Tittar inte på linjär tv men det är mest för att jag tycker det är för dyrt för vad man får. Ibland kan man sakna att kunna slå på någon skräpkanal när man inte har något bättre för sig och titta på Dr pimple popper, Storage wars, My 600-lbs life eller valfritt Airport security-program Ibland vill man slippa välja själv. Men det är väldigt sällan, så det är knappast värt 400-500 kr per månad.

Du vet att du kan beställa en gratisbox från Itux som du kopplar in i mediaomvandlaren, tar 2g3 dagar efter beställning så är det bara att hämta ut kostnadsfritt, men det gäller gratis kanalerna q, w, r, kunskapsk, svt24/barnkanalen och tror även att 10 och 12an ingår dock osäker på det sista.
https://itux.se/
Mvh Pierre