Tele2 lanserar strömningssticka för linjär-tv och playtjänster

Permalänk
Melding Plague

Tele2 lanserar strömningssticka för linjär-tv och playtjänster

Tv-operatören vill skapa en smidig lösning för kunder att ta del av deras kanalutbud och samtidigt göra äldre tv-apparater "smarta" med hjälp av en strömningssticka med Android TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Riktigt trevligt att operatörer äntrar framtiden och erbjuder alternativ till den klassiska TV-boxen. Den kan dra rakt åt fanders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Riktigt trevligt att operatörer äntrar framtiden och erbjuder alternativ till den klassiska TV-boxen. Den kan dra rakt åt fanders.

Håller helt med. Min tv-box är en riktig skitgrej som fungerar när den vill.

Permalänk
Medlem

Schysst, kul att se att man anammar utvecklingen istället för att kriga med tand och nagel för att det ska vara som det alltid varit.

Pluspoäng, synd bara att jag är låst vid Telias fiber...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Finns det någon operatör i Sverige som erbjuder samma tjänst men med app direkt i TVn istället?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Snusfri

Inte kollat på "vanlig" tv sedan sommaren 2007 då vi spelade fotboll mot Danmark och huliganen sprang in på plan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tittar inte på linjär tv men det är mest för att jag tycker det är för dyrt för vad man får. Ibland kan man sakna att kunna slå på någon skräpkanal när man inte har något bättre för sig och titta på Dr pimple popper, Storage wars, My 600-lbs life eller valfritt Airport security-program Ibland vill man slippa välja själv. Men det är väldigt sällan, så det är knappast värt 400-500 kr per månad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Finns det någon operatör i Sverige som erbjuder samma tjänst men med app direkt i TVn istället?

Telias Play-app fungerar på samma sätt ("Vanliga kanaler enl ditt utbud" + Filmer via SF/Filmstaden), och såvitt jag vet finns den även till Android TV (Vi kör Chromecast enbart)

Skrivet av Bakgrund:

Tittar inte på linjär tv men det är mest för att jag tycker det är för dyrt för vad man får. Ibland kan man sakna att kunna slå på någon skräpkanal när man inte har något bättre för sig och titta på Dr pimple popper, Storage wars, My 600-lbs life eller valfritt Airport security-program Ibland vill man slippa välja själv. Men det är väldigt sällan, så det är knappast värt 400-500 kr per månad.

Vet inte hur det är i "vanliga" hushåll men vi är tvingade Telias basutbud för 49kr / månad och då får du alla grundkanaler + lite extra via Telia Play. Hade inte tagit det om jag kunde välja men det är, precis som du säger, vissa dagar det är rätt skönt att ha (Främst landskamper, EM/VM etc)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tittar inte på linjär tv men det är mest för att jag tycker det är för dyrt för vad man får. Ibland kan man sakna att kunna slå på någon skräpkanal när man inte har något bättre för sig och titta på Dr pimple popper, Storage wars, My 600-lbs life eller valfritt Airport security-program Ibland vill man slippa välja själv. Men det är väldigt sällan, så det är knappast värt 400-500 kr per månad.

pluto.tv är räddaren i nöden! storage wars kanalen har man spenderat på tok för mkt tid på.

Permalänk

Och herren sade: Varde det ethernet
Och ens tvmodul fick ethernet. Men herren verkar inte ha besökt de som utvecklade denna modul och då blir det ingen sådan för mig.

En tv är en pryl som ofta står/hänger på en vägg, inte ovanligtvis i ett område som man ej har prioriterat för bra wifi.

Permalänk
Medlem

Kanske bra för några, men inget för mig då jag lämnat linjär tv för länge sedan. Att passa program tider är inget för mig, och att börja se ett program som pågått i 20 min är ju inte kul det heller.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hur bra processor får man för 299kr. Kommer det vara en angenäm upplevelse att hoppa mellan sakerna i Android TV?

Jag hade inte velat köra min strömning via wifi, även om det till 98% fungerar bra!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det märks att själva "TVn" är mer och mer på väg att bli en monitor/skärm till vilken man kopplar olika apparater som ger dig innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Finns det någon operatör i Sverige som erbjuder samma tjänst men med app direkt i TVn istället?

Telenor Stream.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av kelthar:

Hur bra processor får man för 299kr. Kommer det vara en angenäm upplevelse att hoppa mellan sakerna i Android TV?

Jag hade inte velat köra min strömning via wifi, även om det till 98% fungerar bra!

Det verkar vara denna, eller något liknande, som Tele2 använder som bas. I den sitter det en Amlogic S905Y2 med fyra ARM Cortex-A53-kärnor @ 1,8 GHz. Verkar vara en vanligt förekommande krets för både digitalboxar med smart-tv-funktionalitet och den här typen av strömningsstickor. Oklart dock hur rappt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det märks att själva "TVn" är mer och mer på väg att bli en monitor/skärm till vilken man kopplar olika apparater som ger dig innehåll

Som förr då alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det verkar vara denna, eller något liknande, som Tele2 använder som bas. I den sitter det en Amlogic S905Y2 med fyra ARM Cortex-A53-kärnor @ 1,8 GHz. Verkar vara en vanligt förekommande krets för både digitalboxar med smart-tv-funktionalitet och den här typen av strömningsstickor. Oklart dock hur rappt det är.

Vad sitter det för processor i Chromecast 4?

Tele 2 har ju redan en app, dock oklart hur den funkar på Google TV med fjärrkontrollen och så?

Frågan är om jag ska köpa den här Tele2-hubben eller en ny Chromecast.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kilroy:

Vad sitter det för processor i Chromecast 4?

Tele 2 har ju redan en app, dock oklart hur den funkar på Google TV med fjärrkontrollen och så?

Frågan är om jag ska köpa den här Tele2-hubben eller en ny Chromecast.

Chromecast Gen 4 har Amlogic S905D3G med fyra ARM Cortex-A55-kärnor @ 1,9 GHz. Så något högre klockad samt nyare och snabbare processorarkitektur än Tele2-stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Finns det någon operatör i Sverige som erbjuder samma tjänst men med app direkt i TVn istället?

Japp, Telia har som app på android tv som fungerar ungefär som deras box med EPG, playtjänster och sånt. Så skönt att kunna styra allt med en kontroll.

Skrivet av Toss3:

Telenor Stream.

Telenor är väl bara att man kan streama fråm mobilen? Inte styra i EPG med TVns fjärr etc? Var iaf så för ett år sen.

Permalänk
Medlem

Känns som om om de är rätt sent ute, men å andra sidan så finns det ju naturligtvis folk som inte hoppat på det där mes streaming. I vår BRF finns det några äldre som är hyresgäster, och de måste man erbjuda samma TV-lösning som dagens kabel-TV eller dra ner hyran ännu mer. För de hade kanske det här varit en idé.

Skrivet av kelthar:

Hur bra processor får man för 299kr. Kommer det vara en angenäm upplevelse att hoppa mellan sakerna i Android TV?

Jag hade inte velat köra min strömning via wifi, även om det till 98% fungerar bra!

Skrivet av JonasT:

Det verkar vara denna, eller något liknande, som Tele2 använder som bas. I den sitter det en Amlogic S905Y2 med fyra ARM Cortex-A53-kärnor @ 1,8 GHz. Verkar vara en vanligt förekommande krets för både digitalboxar med smart-tv-funktionalitet och den här typen av strömningsstickor. Oklart dock hur rappt det är.

Raspberry Pi 3 är också fyra A53, fast klockade till 1.2 GHz. Detta bör således vara 50% snabbare än det. För de som inte har använt en Raspberry Pi 3 så är det helt OK att köra desktop på, så jag tror inte att hårdvaran kommer att vara problemet. Blir det slött så är det i så fall mjukvaran.

Håller med om att jag också hade velat ha en Ethernet-port.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Chromecast Gen 4 har Amlogic S905D3G med fyra ARM Cortex-A55-kärnor @ 1,9 GHz. Så något högre klockad samt nyare och snabbare processorarkitektur än Tele2-stickan.

Enligt ARM så är A55 14% snabbare på Octane, vilket väl är ett rimligt test i det här fallet. 5% högre klocka så kanske den där Chromecasten är 20% snabbare - i bästa fall, för vilken CPU-tillverkare plockar inte ut bästa tänkbara resultat när de visar IPC-siffor.

(Källa: https://www.anandtech.com/show/11441/dynamiq-and-arms-new-cpu... )

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Chromecast Gen 4 har Amlogic S905D3G med fyra ARM Cortex-A55-kärnor @ 1,9 GHz. Så något högre klockad samt nyare och snabbare processorarkitektur än Tele2-stickan.

Ah, jag trodde att den Chromecasten som nu lanseras i Sverige var en ny revision, men det är exakt samma som den som lanserades 2020?

Men det ryktas om att dom ska släppa en ny version senare i år?

Jag hade blandat ihop dom två nyheterna.

Skrivet av mpat:

Enligt ARM så är A55 14% snabbare på Octane, vilket väl är ett rimligt test i det här fallet. 5% högre klocka så kanske den där Chromecasten är 20% snabbare - i bästa fall, för vilken CPU-tillverkare plockar inte ut bästa tänkbara resultat när de visar IPC-siffor.

(Källa: https://www.anandtech.com/show/11441/dynamiq-and-arms-new-cpu... )

Då känns ju Tele2 stickan väldigt prisvärd för 300 kronor mot 800 för Chromecasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur bra processor får man för 299kr. Kommer det vara en angenäm upplevelse att hoppa mellan sakerna i Android TV?

Jag hade inte velat köra min strömning via wifi, även om det till 98% fungerar bra!

Förmodligen inte supersnabbt GUI men heller inte trögare än valfri smart-tv.

Wifi fungerar bra, är ju oftast snabbare än t.ex de inbyggda 100mbit ethernet som sitter i de flesta TV.
Finns ju miljontals som använder Chromecast med WiFi och det fungerar bra.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Finns det någon operatör i Sverige som erbjuder samma tjänst men med app direkt i TVn istället?

Skulle väl vara någon IPTV isf.
Men jag har inga bra tips att komma med.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Om flytet i GUI't är lika bra som Chromecasten med GoogleTV så kommer jag nog bli Tele2-kund. Tycker redan det var väldigt prisvärt för 800kr, får man samma prestanda för 300kr så är det ju en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Då känns ju Tele2 stickan väldigt prisvärd för 300 kronor mot 800 för Chromecasten.

Okej, så prisvärt var det ju inte.
Nu ringde jag och ville beställa men en måste ju ha abonnemang för minst 249:- kronor i månaden för att få köpa den.
Det abonnemanget och så som ingår i hyran osv. räcker inte för att få köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Chromecast Gen 4 har Amlogic S905D3G med fyra ARM Cortex-A55-kärnor @ 1,9 GHz. Så något högre klockad samt nyare och snabbare processorarkitektur än Tele2-stickan.

Har en shield som kör 4xA57 + 4xA53 (om jag tolkar det rätt) och den är ganska rapp! Svårt att kolla upp vad min philips kör, men någon blogpost någonstans sa att det är är 4xA57, men den känns lite seg.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Finns det någon operatör i Sverige som erbjuder samma tjänst men med app direkt i TVn istället?

Tele2 har ju Tele2 Play som är en app till Android, iOS, Android TV & Apple TV.
Där kan man se linjära tv-kanaler med EPG och starta om vissa program.

https://www.tele2play.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Ooooch den har Micro USB. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Japp, Telia har som app på android tv som fungerar ungefär som deras box med EPG, playtjänster och sånt. Så skönt att kunna styra allt med en kontroll.

Telenor är väl bara att man kan streama fråm mobilen? Inte styra i EPG med TVns fjärr etc? Var iaf så för ett år sen.

Fungerar bra på Apple TV och Android TV i varje fall:

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE