MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Körkortstillstånd, som du kan ansöka om efter du gjort synundersökning.

Yes det har jag gjort som tur är. Även risk 1 o 2 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Yes det har jag gjort som tur är. Även risk 1 o 2 😁

Bara väst med grön text övningskör och tillståndet, tex från Biltema.. Tillståndet är gratis och begärs från din handledare på hemsidan. Tog 1 dygn för min ansökan när jag gjorde 2019. Till skillnad från bil där man måste sitta en halv dag i grupp...

Kommer det bli en Husky (Husqvarna) sen när du har kortet eller ska du köra nåt annat än hemortens stolthet?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bara väst med grön text övningskör och tillståndet, tex från Biltema.. Tillståndet är gratis och begärs från din handledare på hemsidan. Tog 1 dygn för min ansökan när jag gjorde 2019. Till skillnad från bil där man måste sitta en halv dag i grupp...

Kommer det bli en Husky (Husqvarna) sen när du har kortet eller ska du köra nåt annat än hemortens stolthet?

Jag hade gärna kört Husqvarna men hört en del om problem med elen bland annat. Så jag funderar på https://www.blocket.se/annons/jonkoping/honda_cb_500/10067330... denna Hondan. Ah va bra då har jag gjort allt för att kunna börja förutom mcn då...

Permalänk
Medlem

Nu när man väl lyckats ta kortet efter mycket om och men så ska jag slå på stort och köpa mig en flångny cykel.. Hämtar upp min fina Kawasaki z900 efter lunch idag. Hinner bara hem så blir det att riva bort den där ofantligt fula stänkskärmen och på med en tail tidy

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Jag hade gärna kört Husqvarna men hört en del om problem med elen bland annat. Så jag funderar på https://www.blocket.se/annons/jonkoping/honda_cb_500/10067330... denna Hondan. Ah va bra då har jag gjort allt för att kunna börja förutom mcn då...

Är det A2 du ska ta? För den där cykeln får du inte köra upp på, men det vet du kanske redan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Nu när man väl lyckats ta kortet efter mycket om och men så ska jag slå på stort och köpa mig en flångny cykel.. Hämtar upp min fina Kawasaki z900 efter lunch idag. Hinner bara hem så blir det att riva bort den där ofantligt fula stänkskärmen och på med en tail tidy

Ta lite bilder och lägg upp i #19596104 när du hinner.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är det A2 du ska ta? För den där cykeln får du inte köra upp på, men det vet du kanske redan om.

Nej det är A kort jag ska ta, den är väl klassad som tung mc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Nej det är A kort jag ska ta, den är väl klassad som tung mc?

Nej. Källa https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/motorcykel/
Motorcykeln räknas som en A2 och inte A.

För behörighet A ska motorcykeln vid provtillfället: kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim, och vara tillåten att köra i
minst den hastigheten enligt registreringsbeviset.
ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.
Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Nej det är A kort jag ska ta, den är väl klassad som tung mc?

Ja, men villkoren för att få köra upp med en hoj skiljer från vad den klassas som.

Ska uppfylla följande:
1. Kunna framföras i minst 100km/h
2. Minst 50kW
3. Tjänstevikt på minst 175kg
4. Minst 595cc

Edit: blev 2a på den bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej. Källa https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/motorcykel/
Motorcykeln räknas som en A2 och inte A.

Skrivet av Cerb:

Juste ja så vare blir så mycket nummer 😅 då var det bara att fortsätta kolla omkring igen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Juste ja så vare blir så mycket nummer 😅 då var det bara att fortsätta kolla omkring igen 😁

Kika på Kawasaki ER6, Honda CB650, Suzuki SV650 eller liknande. Beror en hel del på vilken prisklass du vill lägga dig i. Finns från ca 25-30k med ABS och som täcker kraven upp till ja.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kika på Kawasaki ER6, Honda CB650, Suzuki SV650 eller liknande. Beror en hel del på vilken prisklass du vill lägga dig i. Finns från ca 25-30k med ABS och som täcker kraven upp till ja.

Det får jag nog göra hoppas man hittar något hyffsat bra i min lilla budget 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Det får jag nog göra hoppas man hittar något hyffsat bra i min lilla budget 😅

Det jag tänker på är att vid övningskörning och uppkörning är ABS bra att ha, annars finns massvis med billiga äldre motorcyklar som tål kraven i låg budget. Det stora problemet är att de är oftast inte lika enkla att köra lågfartsbanan med och vid inbromsning är ABS fantastiskt bra att ha vid övning även om den INTE får aktiveras vid uppkörningen. Min nuvarande MC har dock inte ABS.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det jag tänker på är att vid övningskörning och uppkörning är ABS.

Jo abs hade varit något man vill ha, det hade de iaf det när jag gjorde risk 1 o 2. Är nog lite sent ute att hitta något mellan 15-25k

Permalänk
Livsnjutare 😎

Blev ny hoj för mig i söndags!
Honda NC750X DCT ’2018 (Automatlåda)
https://www.cycleworld.com/story/motorcycle-reviews/2021-hond...

… så nu har jag en Honda CB650F ABS ’2015 med en hel del extrautrustning som är till salu… perfekt hoj att börja med då den är extremt snäll växellåda. Själv ville jag bara ha en extremt lättkörd hoj, men ändå med lite klipp i…. Sitter ett helsystem från Mivv på utan katalysator så den får ytterligare några hästar (90+) än vad den har original, och accelerationen är mycket högre.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Gjorde teorin igår och blev godkänd så nu är det bara att vänta på körprovet så får kan man äntligen ta hojen när man vill efter det.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liorcifer:

Gjorde teorin igår och blev godkänd så nu är det bara att vänta på körprovet så får kan man äntligen ta hojen när man vill efter det.

Grattis till 1/2 avklarat

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Uppkörning om två veckor nu. Lyckades knipa en tid i Malung. Blir bra.
Känns... Under kontroll. Köra I trafik sitter fan i ryggmärgen och känns under kontroll, men måste slipa lite på lågfartsbanan fortfarande.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Tog min första körlektion den 22 april, gjorde uppkörningen den 9 juni, klarade fan allt på första försöket men jag var så nervös haha, men jag har nu en Triumph Trident 660 som vibrerar som ett as runt 4000 rpm, har 100 mils service på den på torsdag, är det något som kan åtgärdas vid service?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

Tog min första körlektion den 22 april, gjorde uppkörningen den 9 juni, klarade fan allt på första försöket men jag var så nervös haha, men jag har nu en Triumph Trident 660 som vibrerar som ett as runt 4000 rpm, har 100 mils service på den på torsdag, är det något som kan åtgärdas vid service?

Du kan ju be dem kolla om det är något fel såklart. Men de flesta motorcyklar vibrerar vid 4000+ rpm.
Trecylindriga däremot brukar ju vara mjuka men aldrig provkört triumphs motorer.

Personlig update, har nu kört med sambon bakom. Blev en kort första tur på ca 10 minuter enkel resa men hon vill nu åka mer.
Förklarade att hon skulle sitta avslappnad och still, att jag fixar all lutning osv. Kommunikation via att hon petar på axel så jag kan stanna då vi inte skaffat intercom för henne ännu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

Tog min första körlektion den 22 april, gjorde uppkörningen den 9 juni, klarade fan allt på första försöket men jag var så nervös haha, men jag har nu en Triumph Trident 660 som vibrerar som ett as runt 4000 rpm, har 100 mils service på den på torsdag, är det något som kan åtgärdas vid service?

Låter som att något är fel. Har själv en Street Triple 765RS, som är superstill vid 4000varv. Tridenten har ju en äldre och de-tunad variant av den motorn så kan inte tänka mig att den skulle vibrera nämnvärt om inte något var galet.

Permalänk
Skrivet av Axor:

Tog min första körlektion den 22 april, gjorde uppkörningen den 9 juni, klarade fan allt på första försöket men jag var så nervös haha, men jag har nu en Triumph Trident 660 som vibrerar som ett as runt 4000 rpm, har 100 mils service på den på torsdag, är det något som kan åtgärdas vid service?

Med 99.9999% chans ska det vara så. Alla hojar vibrerar på olika sätt och folk med låg erfarenhet av olika modeller tenderar att tro att något är fel så fort det skakar eller låter lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

Tog min första körlektion den 22 april, gjorde uppkörningen den 9 juni, klarade fan allt på första försöket men jag var så nervös haha, men jag har nu en Triumph Trident 660 som vibrerar som ett as runt 4000 rpm, har 100 mils service på den på torsdag, är det något som kan åtgärdas vid service?

Om det är händerna som vibrerar så kan man köpa styrvikter, riktiga som väger något inte små aluminium med en gymmislang som fäste. Min KTM med V-tvin har dessa https://www.google.com/search?q=61002004000&sxsrf=ALiCzsbZl4R...

Tyvärr hittar jag knappt några andra versioner, men de bör vara vikter och inte bara styrändar.

Om det är arslet som domnar, som på min gamla KTM 640 SM, så finns det tyvärr inte mycket att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Om det är händerna som vibrerar så kan man köpa styrvikter, riktiga som väger något inte små aluminium med en gymmislang som fäste. Min KTM med V-tvin har dessa https://www.google.com/search?q=61002004000&sxsrf=ALiCzsbZl4R...

Tyvärr hittar jag knappt några andra versioner, men de bör vara vikter och inte bara styrändar.

Om det är arslet som domnar, som på min gamla KTM 640 SM, så finns det tyvärr inte mycket att göra.

Ja precis händerna domnar bort efter ca 20 min, ska kika in de där vikterna.
Provkörde en street triple när jag väntade på servicen, det var som natt och dag den vibrerade nästan ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

Ja precis händerna domnar bort efter ca 20 min, ska kika in de där vikterna.
Provkörde en street triple när jag väntade på servicen, det var som natt och dag den vibrerade nästan ingenting.

Åk till återförsäljaren och be dem provköra.
Det är ju gamla motorn i Trident och i fullversion vibrerade inte den nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jo det hade ju funkat inför sig. Gissar på spännband borde hålla den uppe. Men hur ska man få upp den på släpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Jo det hade ju funkat inför sig. Gissar på spännband borde hålla den uppe. Men hur ska man få upp den på släpet?

Liten ramp. Finns även släp att hyra med inbyggd ramp

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Liten ramp. Finns även släp att hyra med inbyggd ramp

Oh nice det får jag ta och leta efter tur att ens bil har dragkrok 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Oh nice det får jag ta och leta efter tur att ens bil har dragkrok 😅

Såhär sålde jag min förra motorcykel haha. Vart lite tufft att få upp den men den klarade sig hem till köparen på hans bil.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Uppkörning på tisdag då. Känns under kontroll just nu, men lite nervöst ändå.
Lågfartsbanan har klickat på plats mentalt tror jag.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE