MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nån vecka topp. Tog mig 3 dygn 2019.

Hoppas det stämmer.
Informationen på transportstyrelsen är lite dystrare, typ 4 veckor + men jag vet inte om det är olika köer för bil och mc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Hoppas det stämmer.
Informationen på transportstyrelsen är lite dystrare, typ 4 veckor + men jag vet inte om det är olika köer för bil och mc.

Ajdå. Borde vara olika, du behöver ju tex inga fysiska besök utan bara anmäla på hemsidan. Vet dock ej säkert.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Åk till återförsäljaren och be dem provköra.
Det är ju gamla motorn i Trident och i fullversion vibrerade inte den nämnvärt.

Löste det genom att skaffa denna istället

Permalänk
Medlem

Någon som vet om någon annan plats än facebook för att leta efter handledare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Åk till återförsäljaren och be dem provköra.
Det är ju gamla motorn i Trident och i fullversion vibrerade inte den nämnvärt.

Har en trident, den ska inte aggera så! Reklammera!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Har en trident, den ska inte aggera så! Reklammera!

Bytte in min mot en Street tripple R från 2016 som gått 300 mil, den är som ny, så jag är nöjd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

Löste det genom att skaffa denna istället
<Uppladdad bildlänk>

Jävligt skoj hoj.
Ler fortfarande varje gång när nålen närmar sig rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Någon som vet om någon annan plats än facebook för att leta efter handledare?

Här eller på forum såsom sporthoj kanske. Likadant om du har en viss sorts MC finns ju klubbar. Tex BMW, Harley osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

Bytte in min mot en Street tripple R från 2016 som gått 300 mil, den är som ny, så jag är nöjd ändå.

Bra val! såg posten efter kommenterat

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Här eller på forum såsom sporthoj kanske. Likadant om du har en viss sorts MC finns ju klubbar. Tex BMW, Harley osv.

Tack jag får ta och kolla på det 😁.

Någon i Huskvarna / Jönköping som kan tänka sig vara min handledare 😅 har egen hoj och utrustning 😁

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Tizzue:

Tack jag får ta och kolla på det 😁.

Någon i Huskvarna / Jönköping som kan tänka sig vara min handledare 😅 har egen hoj och utrustning 😁

Bra val av hoj! Jag lärde mig och körde upp själv på en ER6F 2008 som jag köpte för att ta kortet med. Mycket lättkörd.

Handledarskap är sedan årsskiftet begränsad till max 5 elever. Handledarskapet är låst i 5 år oavsett om eleven tar kortet eller inte, och du kan inte ta bort en elev i efterhand utan får gott vänta 5 år på att handledarskapet ska löpa ut.

Detta har gjort att det tyvärr är ännu svårare numera att få någon att ställa upp som handledare, om du inte redan känner personen. Tips för att förbättra oddsen är att visa att du verkligen är seriös på att ta kortet. Någon typ av tidsplan, fika/bränsle som kompensation för tiden en handledare kommer lägga ned, etc, är nog bra att ha med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Handledarskap är sedan årsskiftet begränsad till max 5 elever. Handledarskapet är låst i 5 år oavsett om eleven tar kortet eller inte, och du kan inte ta bort en elev i efterhand utan får gott vänta 5 år på att handledarskapet ska löpa ut.

Visste inte att det införts en sådan begränsning. Bara sett att SMC har pushat för det en hel del. Tycker gränsen på 5 elever är bra men det känns aningen dumt att det inte rensas om eleven tar sitt kort 🤔 kanske inte är ett problem för dom flesta iofs, själv känner jag inte ens 3 personer som kör MC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Visste inte att det införts en sådan begränsning. Bara sett att SMC har pushat för det en hel del. Tycker gränsen på 5 elever är bra men det känns aningen dumt att det inte rensas om eleven tar sitt kort 🤔 kanske inte är ett problem för dom flesta iofs, själv känner jag inte ens 3 personer som kör MC.

Tror det är för att inte konkurrera ut körskolor helt men även jag tycker 5 på 5 år är rimligt. Tar du en elev per säsong är det ju inga konstigheter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Rekommendation på hoj med låg sitthöjd

Har med stor glädje läst alla 82 sidor i tråden 😃 Tack för många användbara tips!
Känner att tråden behöver ett kompletterande perspektiv…
Majoriteten här är genomsnittliga män med genomsnittlig längd och vikt, mycket spännande rekommendationer på olika mc ni kör.

Jag är 164 cm o väger 50 kg…
Jag kan helt enkelt inte köra det mesta som rekommenderas… 😅 når liksom inte ner till marken…

Vore mycket intressant att få veta vad era fruar/flickvänner kör!

Själv kör jag Suzuki GSX-F 750 från 97 och älskar min lilla pärla.
Ynka 73 cm i sitthöjd, trygg, stabil o lättkörd med tillräckligt klös för mig.
Rekommenderas mer än väl som första hoj!

Anledningen till köpet:
1. Pappas Kawasaki Ninja 1000SX Performance Tourer var för stor o tung annars hade jag tagit över den.
2. Jag når ner till maken
3. Jag hade råd
4. Det gör inget om den går i backen en gång mer eller mindre
Ungefär som det rekommenderas här i tråden.
Haft kortet i 21 år men bara kört 2-3 säsonger sammanlagt så ja 39 bast o fortfarande nybörjare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teski:

Har med stor glädje läst alla 82 sidor i tråden 😃 Tack för många användbara tips!
Känner att tråden behöver ett kompletterande perspektiv…
Majoriteten här är genomsnittliga män med genomsnittlig längd och vikt, mycket spännande rekommendationer på olika mc ni kör.

Jag är 164 cm o väger 50 kg…
Jag kan helt enkelt inte köra det mesta som rekommenderas… 😅 når liksom inte ner till marken…

Vore mycket intressant att få veta vad era fruar/flickvänner kör!

Själv kör jag Suzuki GSX-F 750 från 97 och älskar min lilla pärla.
Ynka 73 cm i sitthöjd, trygg, stabil o lättkörd med tillräckligt klös för mig.
Rekommenderas mer än väl som första hoj!

Anledningen till köpet:
1. Pappas Kawasaki Ninja 1000SX Performance Tourer var för stor o tung annars hade jag tagit över den.
2. Jag når ner till maken
3. Jag hade råd
4. Det gör inget om den går i backen en gång mer eller mindre
Ungefär som det rekommenderas här i tråden.
Haft kortet i 21 år men bara kört 2-3 säsonger sammanlagt så ja 39 bast o fortfarande nybörjare!

Själv är jag 194cm lång och vikt på 110kg så jag fick köra på en Suzuki gsf bandit1200 från 97.
Min polares morsa kör på en sänkt bmw gs 1200 och hon är nog ungefär samma längd som du.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teski:

Har med stor glädje läst alla 82 sidor i tråden 😃 Tack för många användbara tips!
Känner att tråden behöver ett kompletterande perspektiv…
Majoriteten här är genomsnittliga män med genomsnittlig längd och vikt, mycket spännande rekommendationer på olika mc ni kör.

Jag är 164 cm o väger 50 kg…
Jag kan helt enkelt inte köra det mesta som rekommenderas… 😅 når liksom inte ner till marken…

Vore mycket intressant att få veta vad era fruar/flickvänner kör!

Själv kör jag Suzuki GSX-F 750 från 97 och älskar min lilla pärla.
Ynka 73 cm i sitthöjd, trygg, stabil o lättkörd med tillräckligt klös för mig.
Rekommenderas mer än väl som första hoj!

Anledningen till köpet:
1. Pappas Kawasaki Ninja 1000SX Performance Tourer var för stor o tung annars hade jag tagit över den.
2. Jag når ner till maken
3. Jag hade råd
4. Det gör inget om den går i backen en gång mer eller mindre
Ungefär som det rekommenderas här i tråden.
Haft kortet i 21 år men bara kört 2-3 säsonger sammanlagt så ja 39 bast o fortfarande nybörjare!

Triumph har flertalet hojar som LRH, vilket bör fungera fint för din längd.
(även andra tillverkare har detta som option)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teski:

Har med stor glädje läst alla 82 sidor i tråden 😃 Tack för många användbara tips!
Känner att tråden behöver ett kompletterande perspektiv…
Majoriteten här är genomsnittliga män med genomsnittlig längd och vikt, mycket spännande rekommendationer på olika mc ni kör.

Jag är 164 cm o väger 50 kg…
Jag kan helt enkelt inte köra det mesta som rekommenderas… 😅 når liksom inte ner till marken…

Vore mycket intressant att få veta vad era fruar/flickvänner kör!

Själv kör jag Suzuki GSX-F 750 från 97 och älskar min lilla pärla.
Ynka 73 cm i sitthöjd, trygg, stabil o lättkörd med tillräckligt klös för mig.
Rekommenderas mer än väl som första hoj!

Anledningen till köpet:
1. Pappas Kawasaki Ninja 1000SX Performance Tourer var för stor o tung annars hade jag tagit över den.
2. Jag når ner till maken
3. Jag hade råd
4. Det gör inget om den går i backen en gång mer eller mindre
Ungefär som det rekommenderas här i tråden.
Haft kortet i 21 år men bara kört 2-3 säsonger sammanlagt så ja 39 bast o fortfarande nybörjare!

Triumph speed twin, finns som 900 och 1200! Vill man ha massa plast på vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Triumph speed twin, finns som 900 och 1200! Vill man ha massa plast på vet jag inte

Nja plast behöver jag inte men lite som tar vinden är ju inte fel.
Drömmen är väl en bättre begagnad Ducati monster så sambon kan ärva pärlan för övningskörning.
Fixade papper till honom förra året så nu behövs bara en hoj till.
Problemet här är väl då ekonomi - barnfamilj…
Inte så stort investeringskapital med andra ord.

Han var heller inte lång och stor nog för Ninjan och lika bra var väl det för jag hade ju inte kunnat hålla tassarna borta 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Triumph har flertalet hojar som LRH, vilket bör fungera fint för din längd.
(även andra tillverkare har detta som option)

Kollat lite nu och det öppnade ju nya möjligheter. En Triumph Tiger kan komma ner i 76 cm sitthöjd.
LRH - låg rump höjd 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teski:

Kollat lite nu och det öppnade ju nya möjligheter. En Triumph Tiger kan komma ner i 76 cm sitthöjd.
LRH - låg rump höjd 🤣

Jag är 165 cm och min hoj har 825 mm sitthöjd, lutar jag åt ett håll när jag stannar och flyttar mig lite sidledes så får jag ner hela foten i marken. Var lite tveksamt i början men nu går det fint. Bara att öva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teski:

Kollat lite nu och det öppnade ju nya möjligheter. En Triumph Tiger kan komma ner i 76 cm sitthöjd.
LRH - låg rump höjd 🤣

Jag är runt 180 lång. Oftast når jag minst ned med tårna på bägge sidor, så jag kan hantera en 1250GS eller 1290 Adventure R, med en fot på marken. Men jag har alltid bara en fot mot marken. Och detsamma när jag börjar köra. Så kan du sitta på och räta upp hojen, så kan du köra den.
En bekant till mig som är runt 157cm lång körde min Tracer 9 med höjt säte utan bekymmer.

Det går absolut att köra en hög mc, även om du är kort.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, vad rekommenderar ni för högtalare till hjälmen? hade vart nice att kunna lyssna på musik medans man kör runt, intercom är inget måste, bara bt för att spela musik helt enkelt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Snabb fråga, vad rekommenderar ni för högtalare till hjälmen? hade vart nice att kunna lyssna på musik medans man kör runt, intercom är inget måste, bara bt för att spela musik helt enkelt

Det är rea på Cardo Packtalk Black (2995:- istället för runt 4k) just nu

https://www.biketrollhattan.se/intercom/205393-cardo-packtalk...

De har rätt stora (45 mm) JBL högtalare som ska ha rätt bra ljud. Även om du inte använder intercom så är ska den även vara bra, samt att man kan använda Cardo 's mesh-teknik som kopplar ihop upp till 15 (?) användare dynamiskt. Kan vara bra att ha inför framtida gruppåkningar

Köpte själv ett par för att prova på

Permalänk
Medlem

Hej,
Tänkte byta olja på min hoj, har införskaffat allt jag behöver (spilloljedunk etc) men undrar om tips vart man kan byta? Alltså fysisk plats. Bor i Solna i lägenhet och känns som att man inte bör byta på parkeringen utanför

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av adis99:

Hej,
Tänkte byta olja på min hoj, har införskaffat allt jag behöver (spilloljedunk etc) men undrar om tips vart man kan byta? Alltså fysisk plats. Bor i Solna i lägenhet och känns som att man inte bör byta på parkeringen utanför

Du kan väl byta var du vill sålänge du inte spiller. Spiller du bör du ha sand i närheten för att kunna lösa det.

Annars ta dig till en "gör det själv" hall från valfri mack.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du kan väl byta var du vill sålänge du inte spiller. Spiller du bör du ha sand i närheten för att kunna lösa det.

Annars ta dig till en "gör det själv" hall från valfri mack.

Var väl just det att jag tänkte så jag inte råkar spilla. Men tänkte inte ens på att man kan byta på gör det själv hallarna (av någon anledning tänker jag att man bara kan tvätta där).

Tack!

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av adis99:

Hej,
Tänkte byta olja på min hoj, har införskaffat allt jag behöver (spilloljedunk etc) men undrar om tips vart man kan byta? Alltså fysisk plats. Bor i Solna i lägenhet och känns som att man inte bör byta på parkeringen utanför

Kan vara så att folk blir sura (som någon alltid blir) om man gör det på parkeringen, men det är absolut inget problem att göra egentligen. Tippsar om att ta med auminiumfolie eller något för att förhindra att oljan droppar ner när det inte ska och papper att torka med. Annars blir det såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av adis99:

Var väl just det att jag tänkte så jag inte råkar spilla. Men tänkte inte ens på att man kan byta på gör det själv hallarna (av någon anledning tänker jag att man bara kan tvätta där).

Tack!

Det beror såklart på vilken hall du går till, du bör undersöka. Men de flesta gör det självhallarna kan man meka / göra sånt i.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@adis99
Du har ingen polare med en liten garageplätt du kan få låna en stund?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vi har förvisso källsortering med massa kartonger som skulle kunna fånga upp lite spill. Men är just det där med grannsämjan:) så nog bara ta en sväng och se vilken hall det går att byta på. Bör ju inte ta så jävla lång tid.

Skrivet av bärplockaren:

@adis99
Du har ingen polare med en liten garageplätt du kan få låna en stund?

Tyvärr inte i Stockholm iaf

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x