Apple avtäcker M2 och uppdaterade Macbook Air

Permalänk
Medlem

De tappar ingenting på en MacBook Pro 13” med fläkt. Om man bränner på länge på M1 Air kommer den så småningom att klocka ner (se test, det tar ett tag) och ingen vet med säkerhet hur den nya beter sig förrän det görs vettiga oberoende test.

Permalänk
Medlem

Frågan är när m2pro kommer, mitten 23 ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Blir en M2 MacBook Air för mig senare i år tillsammans med en usb-c/tb4 docking station.
8 Cpu core, 10 GPU cores, 16gb ram, 512gb ssd - 52 000 CZK drygt (här i Tjeckien).
Befintlig Mac Mini får en annan roll i hemmet Mediacenter kanske.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Frågan är när mwpro kommer, mitten 23 ?

Vad är mwpro?

Edit: om du menar Mac Pro så borde den komma i höst. Apple har ju sagt att dom skulle gå över helt på två år och första riktiga modellen med Apple silicon släpptes hösten 2020.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Galet dyrt! Känns inte alla värt pengarna. Om man vill ha en lätt bärbar dator finns det bättre alternativ som är billigare. För vi pratar om en bärbar dator som av den stora majoriteten kommer användas för surfande, lättare användning (tänk Office paketet osv) och lite streaming.

Om den håller i närheten lika länge som äldre modeller så är det ganska prisvärt trots allt.

Jag var som sagt väldigt emot Apple tidigare på grund av det höga priset. Min Macbook Pro 2013 används fortfarande flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enix:

Blir en M2 MacBook Air för mig senare i år tillsammans med en usb-c/tb4 docking station.
8 Cpu core, 10 GPU cores, 16gb ram, 512gb ssd - 52 000 CZK drygt (här i Tjeckien).
Befintlig Mac Mini får en annan roll i hemmet Mediacenter kanske.

Notera står ingenting om Thunderbolt 4 support i apples spec:ar för M2 Air, endast Thunderbolt 3 / Usb 4 support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Sitter dagligen i Photoshop, Figma m.m har inte upplevt problem där. Förvånad snarare av att jag kan ha flertalet Adobe program igång parallellt. Inte suttit i Lightroom dock och inte hållit på med stora stora rawfiler, kanske det är där det sätter stopp Menar du att du får problem i m1 med 8gb, eller vad jämför du med? Intressant att veta för kanske blir aktuellt för mig i framtiden. Kan inte tekniken tillräckligt bra, men känslan är att dessa 8gb inte riktigt är jämförbara med en Intel 8gb.

Nej, jag har inte använt Air M1 någon längre tid, så jag jämför främst med intel, där 8Gb ganska snabbt blir en flaskhals. När det gäller om man "behöver" 16Gb när det gäller Apple M verkar det finnas lite olika åsikter om, men jag har suttit med för många datorer som tillslut haft för lite minne för att vilja chansa. Hade minnet varit uppgraderbart hade det så klart varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

SN850 2 TB säljs för 2500 som jämförelse. Är denna så mycket snabbare?

https://www.inet.se/produkt/4302256/wd-black-sn850-2tb-gen-4-...

Ja, dom som sitter i Macbookarna är mycket snabbare, tror Apple anger upp till 7.4 GB/sec vilket är rätt snabbt (har inte kollat exakt vad dom menar med hastigheten, men tror det är läshastighet). Sen tycker jag personligen inte att man behöver så snabba diskar, jag hade hellre sett lägre prissatta diskar som är långsammare än dessa massiva summor, men nu är det som det är. Likaså gäller ramminnet, du har massiv bandbredd på dom och är ingen egen del så som vanligt ram i en pc. (M1 Max har t.ex. 400 GB/s minnesbandbredd, vanliga DDR4 på 3600Mhz med Dual channel når väl ungefär 50GB/s ungefär om jag inte minns fel)
Även där hade jag hellre vanligt DDR5 eller nåt som även gick att byta, men tyvärr har Apple valt en annan väg, men sjukt snabbt är det iallafall..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Frågan är när m2pro kommer, mitten 23 ?

Skrivet av Jumpcut:

Vad är mwpro?

Edit: om du menar Mac Pro så borde den komma i höst. Apple har ju sagt att dom skulle gå över helt på två år och första riktiga modellen med Apple silicon släpptes hösten 2020.

Det gick nästan ett helt år, från November 2020 till Oktober 2021, mellan M1 och M1 Pro och Max. Så skulle gissa på liknande tidsram igen.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

10000:- för 2TB lagring..

Jag ska leta upp kvittot till min WD Black SN850 2TB som sitter i burken. Apple måste ha fått något om bakfoten...eller neeej vänta. Det är Apple vi snackar om.

Spelar ingen roll hur revolutionerande deras grejer är, ocker är ocker.

Apple har alltid tagit bra betalt för sina datorer, jag köpte en Power Mac G4 2001. 25000 SEK då. 466MHz PowerPC G4. Blixtsnabb i MacOS 9... Det finns ju en anledning till att aktien kostar en slant och att deras kista är extremt välfylld.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Ja, dom som sitter i Macbookarna är mycket snabbare, tror Apple anger upp till 7.4 GB/sec vilket är rätt snabbt (har inte kollat exakt vad dom menar med hastigheten, men tror det är läshastighet). Sen tycker jag personligen inte att man behöver så snabba diskar, jag hade hellre sett lägre prissatta diskar som är långsammare än dessa massiva summor, men nu är det som det är. Likaså gäller ramminnet, du har massiv bandbredd på dom och är ingen egen del så som vanligt ram i en pc. (M1 Max har t.ex. 400 GB/s minnesbandbredd, vanliga DDR4 på 3600Mhz med Dual channel når väl ungefär 50GB/s ungefär om jag inte minns fel)
Även där hade jag hellre vanligt DDR5 eller nåt som även gick att byta, men tyvärr har Apple valt en annan väg, men sjukt snabbt är det iallafall..

Jag tycker det är komisk att för några år sedan så sa en klar majoritet (vad jag upplevde) av alla datanördar här på forumet att de inte märkte någon skillnad på nvme ssd och sata och många var besvikna.
När man frågade dem om de har kopierat en fil, så sa det att det bara är eliteuser som håller på med såna teknisk invecklade saker.
Skämt åsido, allt handlar om en balansgång. Och jag tror att väldigt få användare säger att endast ha 1st 250GB ssd i 7.4 GB/sec är otroligt mycket bättre än att t.ex. ha 1st 1TB ssd i 3.5 GB/sec.

Problemet med laptop idag är att om jag får frågan nämn en bra laptop så kan jag tusan inte nämna någon. En stor orsak till detta är att kronan har tappat värde och alla blir svindyra. Men även om man går upp i pris hittar man knepigheter. Min nya svindyra laptop som nästan kostar som 2st macbook m2 uppfyller inte ens kravet att vara knäpptyst när jag jobbar i word.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Nej, jag har inte använt Air M1 någon längre tid, så jag jämför främst med intel, där 8Gb ganska snabbt blir en flaskhals. När det gäller om man "behöver" 16Gb när det gäller Apple M verkar det finnas lite olika åsikter om, men jag har suttit med för många datorer som tillslut haft för lite minne för att vilja chansa. Hade minnet varit uppgraderbart hade det så klart varit en annan sak.

Bra skrivet, det kan verka märkligt att en dator 2022 klarar sig på 8GB, men M1 är M1, nåt helt annat än intel/AMD och Windows. Klarna brukar säga "smooth payments".... Mac M1 är "smooth software".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja, dom som sitter i Macbookarna är mycket snabbare, tror Apple anger upp till 7.4 GB/sec

Disken jag länkade läser i 7 GB/s.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Jo, denna var ju inte helt fel tänkte jag innan jag fick se de svenska priserna. Inte klokt, de må vara energisnåla med bra prestanda, men 17Kkr för instegsmodellen av vad som ska vara Apple's mest prisvärda dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja, dom som sitter i Macbookarna är mycket snabbare, tror Apple anger upp till 7.4 GB/sec vilket är rätt snabbt (har inte kollat exakt vad dom menar med hastigheten, men tror det är läshastighet).

De snabbare PCI Express 4.0 M.2 SSD har läshastighet upp till ca 7GB/s,
så är verkligen 400MB/s snabbare så "mycket snabbare" ?
Det hade ju varit skillnad om man jämfört med en SATA SSD,
då hade 400MB/s extra varit nästan en fördubbling och runt 7GB/s hade varit runt 14 gånger så snabbt. DET hade varit stor skillnad.

Skrivet av SanTeoX:

Likaså gäller ramminnet, du har massiv bandbredd på dom och är ingen egen del så som vanligt ram i en pc. (M1 Max har t.ex. 400 GB/s minnesbandbredd, vanliga DDR4 på 3600Mhz med Dual channel når väl ungefär 50GB/s ungefär om jag inte minns fel)

Ca 25GB/s för DDR4 3200MHz är de (teoretiska) siffror jag sett. Men om jag förstått det rätt så är det för single channel.
Så ca 50GB/s för DDR4 3200Mhz i dual channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja, dom som sitter i Macbookarna är mycket snabbare, tror Apple anger upp till 7.4 GB/sec vilket är rätt snabbt (har inte kollat exakt vad dom menar med hastigheten, men tror det är läshastighet).

Den disken han länkade till, SN850, har 7.0GB/S i bandbredd. Så Apple disken är 5.7% snabbare, det tycker jag inte är "mycket" snabbare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det gick nästan ett helt år, från November 2020 till Oktober 2021, mellan M1 och M1 Pro och Max. Så skulle gissa på liknande tidsram igen.

Jag trodde han menade Mac Pro och inte MB Pro. Gällande 14/16" MB Pro så kan du ha rätt. Samtidigt, M1:an dör ju lite av att det finns en M2:a och om det släpps en 14" MB Pro med M2 i höst så skulle det vara ett år mellan iterationerna av 14" Pro och tror det skulle vara svårt för Apple att dra ut på det längre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Jo, denna var ju inte helt fel tänkte jag innan jag fick se de svenska priserna. Inte klokt, de må vara energisnåla med bra prestanda, men 17Kkr för instegsmodellen av vad som ska vara Apple's mest prisvärda dator?

Skrivet av klockkungarna.se:

Oyster Perpetual är den billigaste fabriksnya Rolex-klockan i Sverige, och kostar från 60 till 100 000 kronor på klockåterförsäljare likt Chrono 24.

Varför inte en MacBook Air och en Oyster Perpetual så har du den mest prisvärda Apple datorn och den mest prisvärda Rolex klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nej, jag har inte använt Air M1 någon längre tid, så jag jämför främst med intel, där 8Gb ganska snabbt blir en flaskhals. När det gäller om man "behöver" 16Gb när det gäller Apple M verkar det finnas lite olika åsikter om, men jag har suttit med för många datorer som tillslut haft för lite minne för att vilja chansa. Hade minnet varit uppgraderbart hade det så klart varit en annan sak.

Borde inte Operativsystemen och programmen göra större skillnad för hur mycket minne man behöver än processorn?

Exempelvis om man jämför Windows mot Mac OS om det hade gått att köra på samma hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är komisk att för några år sedan så sa en klar majoritet (vad jag upplevde) av alla datanördar här på forumet att de inte märkte någon skillnad på nvme ssd och sata och många var besvikna.
När man frågade dem om de har kopierat en fil, så sa det att det bara är eliteuser som håller på med såna teknisk invecklade saker.
Skämt åsido, allt handlar om en balansgång. Och jag tror att väldigt få användare säger att endast ha 1st 250GB ssd i 7.4 GB/sec är otroligt mycket bättre än att t.ex. ha 1st 1TB ssd i 3.5 GB/sec.

Problemet med laptop idag är att om jag får frågan nämn en bra laptop så kan jag tusan inte nämna någon. En stor orsak till detta är att kronan har tappat värde och alla blir svindyra. Men även om man går upp i pris hittar man knepigheter. Min nya svindyra laptop som nästan kostar som 2st macbook m2 uppfyller inte ens kravet att vara knäpptyst när jag jobbar i word.

Nej, exakt, jag hade ju hellre valt mer utrymme men lägre hastighet än det som Apple nu gör.
De nvme-diskar som finns idag räcker tillräckligt bra för de flesta skulle jag säga. Men visst, Apple riktar sig mycket åt mediahållet som pysslar med stora videofiler eller stora bilder som kräver snabba prylar. Synd att det inte finns lite olika hastigheter att välja på.. Mitt hobby-video-skapande kräver knappast några värstingdiskar 😆

Oavsett allt detta så tycker jag ändå Apple faktiskt har bättrat sig lite prismässigt jämfört med förr, baserat på den prestanda man får. Om man jämför med gamla intel-macar så var det ofta budget cpu:er i dom och snålt med ram som dessutom var långsamt. Grafiken var ofta det som ingick i cpu:n=skräp. Möjligen Intel Iris då kanske.
Det var absolut inga prestandamonster men kostade ändå väldigt mycket. Idag är macarna prestandamonster och kostar fortfarande mycket, men man får ändå rätt mycket för pengarna. Sen tycker jag att dom är för dyra vad gäller extra ram och ssd, och för snåla med det som ingår i basmodellerna. Basmodellerna har fortfarande 8Gb ram med 256Gb utrymme. Det är mindre än vad jag har i min 9 år gamla Macbook Pro.. Minnesmämgdsmässigt och utrymmesmässigt har det inte hänt mycket de senaste 10 åren, förutom hastighetsmässigt som väldigt få faktiskt bryr sig om eftersom det mesta typ är tillräckligt snabbt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Den disken han länkade till, SN850, har 7.0GB/S i bandbredd. Så Apple disken är 5.7% snabbare, det tycker jag inte är "mycket" snabbare.

Ok, jag kollade inte riktigt specen på den om jag ska vara ärlig, trodde det var en annan modell. Men ja, Apple är inte billiga vad gäller extra ram eller utrymme, tyvärr. Men det är fortfarande i det högre segmentet prestandamässigt iallafall.
Synd att Apple trasslar så med utbytbara komponenter, hade varit svinbra för oss konsumenter men givetvis sämre för Apple..
I min Studio är minnet utbytbart, men controllern sitter på moderkortet så det går inte byta till en disk med mer utrymme, men iofs bra att det går att byta om den utrymmet skulle slitas ut.. Måste givetvis lämnas in, men bättre än att behöva byta hela moderkortet iaf..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

De snabbare PCI Express 4.0 M.2 SSD har läshastighet upp till ca 7GB/s,
så är verkligen 400MB/s snabbare så "mycket snabbare" ?
Det hade ju varit skillnad om man jämfört med en SATA SSD,
då hade 400MB/s extra varit nästan en fördubbling och runt 7GB/s hade varit runt 14 gånger så snabbt. DET hade varit stor skillnad.

Ca 25GB/s för DDR4 3200MHz är de (teoretiska) siffror jag sett. Men om jag förstått det rätt så är det för single channel.
Så ca 50GB/s för DDR4 3200Mhz i dual channel.

Nej, ni som påpekat det har rätt, inte mycket skillnad. Jag var kass på att kolla specen på disken, antog att det var en annan modell som jag blandade ihop med denna.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Angående diskussionen med 16GB så har jag en Macbook Air med 8GB och upplever den som betydligt bättre på att hantera multitasking är jobbdatorn (en Dell XPS med i7-1165G7 och 16GB). Upplever det som att de gånger jag har så pass mycket uppe att man fyller 16GB fixar ändå inte cpun att hantera det utan att fläkten ylar och cpun får hålla ned frekvensen.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag har en MacBook Air (early 2014 med dual core och 4gb ram), den fungerar fortfarande för enklare saker om en har lite tålamod. Den är alltså 8 år gammal och har fått alla uppdateringar av MacOS fram till Catalina. Så nu är det dags att uppgradera.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag har en MacBook Air (early 2014 med dual core och 4gb ram), den fungerar fortfarande för enklare saker om en har lite tålamod. Den är alltså 8 år gammal och har fått alla uppdateringar av MacOS fram till Catalina. Så nu är det dags att uppgradera.

Samma här, har en Macbook Pro 13” Med i5, dual core Late 2013. Den går fortfarande utmärkt som surfdator. Inte ens batteriet är särskilt dålig på den. Fortfarande bättre än min HP Elitebooks (jobbdator) batteri från 2020. Det är lite sjukt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag trodde han menade Mac Pro och inte MB Pro. Gällande 14/16" MB Pro så kan du ha rätt. Samtidigt, M1:an dör ju lite av att det finns en M2:a och om det släpps en 14" MB Pro med M2 i höst så skulle det vara ett år mellan iterationerna av 14" Pro och tror det skulle vara svårt för Apple att dra ut på det längre.

Frågan gällde ju Apple Silicon, M2 Pro, och inte någon specifik datormodell. Utan när vi kan vänta oss den öht. De har redan sagt att Max var sista "versionen" utav M1 och att M2 nu utannonserats blir det rätt uppenbart att inte något vidare fokus kommer ligga på den. Och om någon vill vänta på M2 Pro lär den få vänta ungefär ett år, eftersom Apple lär följa samma tidsram igen. Om de nu inte vill påskynda den något, kanske just för att lansera ny Mac Pro med en sådan. Men med tanke på att de verkar ha produktionsproblem med vanliga iMacs osv lär de inte stressa ut någonting ändå.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa nästa MacBook Air, men nu när jag ser priset här får det fan vara. Har aldrig gett mer än 6k för en laptop tidigare men var sugen på en riktigt fin en men den kostar ju typ 6000 mer än föregångaren för 20% mer prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

10000:- för 2TB lagring..

Jag ska leta upp kvittot till min WD Black SN850 2TB som sitter i burken. Apple måste ha fått något om bakfoten...eller neeej vänta. Det är Apple vi snackar om.

Spelar ingen roll hur revolutionerande deras grejer är, ocker är ocker.

Precis, sjuka prispåslag som vanligt med Apple om man vill ha mer än basic-speccs. ^^

Na, för min del räcker mobilen och en flera år gammal iPad Air 2. Trots att iPaden är typ 5+ år gammal duger den lätt för mig för surf, media-konsumtion, spelande eller visa bilder för äldre släktingar som inte riktigt ser så tydligt på mobilskärm. Men "vill ha-suget" finns ju garanterat för en maxad M2-laptop hehe.

Jag är väldigt dåligt insatt, men är är M2 SoC/CPU något som kommer att leta sig in i iPads framöver?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är väldigt dåligt insatt, men är är M2 SoC/CPU något som kommer att leta sig in i iPads framöver?

M1 användes först i iPad Pro och ungefär ett år senare även iPad Air, vilket kom nu i våras. En liknande cykel kan säkerligen förväntas även med M2:an i iPads.