Permalänk
Medlem

Visserligen är 90% av min erfarenhet byggd på 80% Lenovo och 20% äldre HP Workstations, men,

jag tycker det är väsentligt enklare att pilla i en laptop än att bygga en Mini-ITX burk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nödvändigt ont.

Permalänk
Medlem

Klart jag gillar att skruva på laptops, minst lika kul som att skruva stationär dator, spelkonsol, annan hemelektronik eller fordon för den delen.

Det enda jag ogillar med att skruva är att jag nästan uteslutande skruvar för att laga, och grejerna går sönder när man har som minst tid och lust att skruva. Därför blir man ofta bekväm och lämnar bort bilen när den pajar istället för att skruva. Datorn är jag fortfarande lite för stolt för att lämna bort när den pajar, men jag har slutat ghettolaga komponenter och köper nytt istället.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Njae, jag brukar ha problem med att hitta en plats till alla skruvar när de ska sättas ihop igen 😂. Har bytt laddkontakt på ett moderkort en gång, sen skruvat på några äldre bara för o lära mig.

Vart köper man billigast ny skärm till en laptop?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är för klantig för att våga mig på det. Skruvar jag isär saker så är det stor chans att dom förblir så

Permalänk
Medlem

Det enda jag gjort är att byta till ssd då jag hade en till övers. Märkte dock knappt någon skillnad då det bara var en gammal schleten Core 2 Duo.
Köpte batteri till den då original bara höll några minuter, men det var fel. Vet inte om jag lyckades beställa fel eller om det var butiken som skickade fel.
I år åkte den dock på elktronikåtervinningen trots att den egentligen kunde vara bra att ha som backup då den har RJ-45 kontakt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är mitt jobb att skruva i laptops. Har HP, Lenovo och Dell cert.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Jag drar mig ofta för det, men när man väl sätter igång så är det tämligen roligt, samma med telefoner och konsoler.. eller för den delen en motor.
Tror det är det generella plocka isär och sätta ihop som är roligt. Förbättra, laga eller bara titta

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

I love it!!! Har gett en hel del laptops ett nytt liv genom ganska litet underhåll.
Istället för att slänga, så ska man ge datorer ett nytt liv hos någon annan

Permalänk

Fick nyligen två gamla netbooks av en kompis (han skulle kasta dem och jag frågade om jag fick ta dem istället), vilket har väckt mitt intresse för att pilla med laptops också.

Båda är från runt 2009 och är en ren skär glädje att pilla med; massor av extra PCB med olika funktioner, allting är sammankopplat med kablar istället för att vara fastlött, formfaktorn på runt 10-11 tum har lett till mycket roliga lösningar.

Att också få utforska Linux på den mer nedskalade sidan är ett extra litet plus i kanten.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är speciellt kul. Ofta väldigt små och ovanliga skruvar, saker som är limmade/tejpade, ömtåliga kontakter och plastclips som lätt går sönder o.s.v.

Gillar iofs egentligen inte att skruva i min stationära dator heller, det är mer ett nödvändigt ont. Som när jag var tvungen att byta en chassifläkt som snurrat i 9 år härom veckan. Trots att jag har stort chassi (Define XL R2) så var fläktkontakten på moderkortet inklämd mellan kanten på chassit och CPU-kylaren, så fick försöka pilla dit kontakten i en halvtimme innan jag fick dit den. Alternativet hade varit att ta bort CPU-kylaren men orka för att byta en chassifläkt liksom. Tycker alltid det blir någon sorts strul varje gång man ska fixa något som borde vara enkelt (när jag skaffade M.2 SSD fick jag leta den där jävla skruven i förrådet i 3 timmar).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Oh ja!
Skrämde liv i en gammal gaminglaptop när jag var utomlands och jobbade.
Petade i en ssd, lite mer ram, bytte all kylpasta pch rengjorde allt. Bara kul, och en billig uppdatering som förlänger livslängden lite på burken.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Håller absolut med! Idag har man kört "planned obsolescence" så långt att det knappt går att laga något längre. Då man försöker att skruva isär en bärbar dator idag så faller den sönder. Plasthakar som brister och sprätter iväg, skärmar som är fasttejpade och som spricker då man försöker ta bort dem ur ramen... Det är en mycket sorglig utveckling som på intet sätt gynnar miljön eller plånboken för den delen. Tyvärr.

Efter att ha haft en surface pro 3 som nästan är omöjlig att öppna utan att spräcka skärmen så har det blivit prioriterat att kolla upp innan köp.
Går ju inte ens att rensa kylflänsen från damm på surface pro 3. Katastrof!
Går det smidigt att laga/byta grejer på laptopen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

dagens laptop suger att serva svår som attan att öppna och trång .
Tacka vet jag dom äldre som hade lite utrymme i sig ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Master of Overkill

Nej inte kul gjort det i jobbet flera hundra stycken inge kul värsta är byta LTE kort med antener.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej inte kul gjort det i jobbet flera hundra stycken inge kul värsta är byta LTE kort med antener.

det är ganska lätt ändå eftersom det är ett jobb

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Avskyr att pilla med min MSI. Tvungen att bryta garantiförseglingen för att sätta i en extra M.2-disk. Bedrövlig konstruktion med plastclips som går av vid demontering. Kablarna/skruvar sitter tight och måste lossas systematiskt både vi demontage och montering. Skitsmart! NOT.
Har aldrig fattat hur kylningen ska monteras. Korsdrar man ner i botten eller ska det sitta löst? Har skitbra temps i 3 veckor, sen drar det iväg.

BLÄ!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Bytte fläkten som jag köpte på alibaba och så blev det en ny ssd samtidigt i min gamla bärbara dator. Det är en MSI och det var inte särskilt svårt

Det märkliga med just MSI är avsaknaden av svenska distributörer för reservdelar, skulle inte råda någon att köpa deras datorer på grund av detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir en del på jobbet.
Får ta komponenter från trasiga datorer för att laga dem med mindre fel ganska ofta, blir mest chromebooks nu. Skärmar, tangentbord, pekplattor och gångjärn tillexempel. Det är oftast för dyrt att skicka dem på service och jag har varit med om offerter på mer än nypris för hela enheten när skärmen varit trasig, rätt sjukt faktiskt.

Näe att få datorservice brukar vara en ren sörja faktiskt, man måste tyvärr lösa det själv.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Ärligt talat föredrar jag att jobba på bärbara datorer och liknande över stationära. Allt känns så välplanerat och passar som handen i handsken, med ofta gott om reservdelar att finna på internet.

Så länge man inte pratar om HP eller Dell då.. Deras datorer bryter allt vad standard och "repairability" heter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ärligt talat föredrar jag att jobba på bärbara datorer och liknande över stationära. Allt känns så välplanerat och passar som handen i handsken, med ofta gott om reservdelar att finna på internet.

Så länge man inte pratar om HP eller Dell då.. Deras datorer bryter allt vad standard och "repairability" heter.

HP har iallafall en väldigt bra hardware maintenance manual så man kan enkelt följa instruktioner, iallafall till alla HP datorer jag haft.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jnsson:

HP har iallafall en väldigt bra hardware maintenance manual så man kan enkelt följa instruktioner, iallafall till alla HP datorer jag haft.

Efter att behöva bytt skärm och tangentbord på ett gäng EliteBooks/Latitudes har jag utvecklat en brinnande passion av hat mot HP/Dells maskiner

Lenovo och Asus har i min erfarenhet varit betydligt enklare att jobba med när det kommer till större ingrepp än att bara byta en hårddisk eller Wifi/LTE.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Laptops är kul att skruva i då de är små och ger lite mer utmaning än stationära

Flera år körde jag en laptop som server: https://www.sweclockers.com/galleri/15194-laptop-server

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Efter att behöva bytt skärm och tangentbord på ett gäng EliteBooks/Latitudes har jag utvecklat en brinnande passion av hat mot HP/Dells maskiner

Lenovo och Asus har i min erfarenhet varit betydligt enklare att jobba med när det kommer till större ingrepp än att bara byta en hårddisk eller Wifi/LTE.

Nu har jag inte bytt skärm eller tangentbord på någon HP Elitebook, men en vän till mig har bytt kylpasta på min Elitebook 8470p och det gick enkelt. Man får bort hela undersidan av datorn bara genom att lossa en hatch så att säga. På den Probook:en jag har som dock är från 2010 är det väldigt enkelt att byta tangentbort. 3 skruvar på undersidan av datorn, du behöver inte skruva upp hela baksidan, och sedan dra i 4 saker på framsidan mellan vissa siffrorknappar och sedan är det bara ta loss det. Men det är ju dock rätt olika från modell till modell

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Skulle nog säga att allt komplext och jobbigt är kul att skruva. Man kanske ska ge sig på en jobbig bärbar för att få lite extra utmaning och uppgradera samtidigt

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Efter att behöva bytt skärm och tangentbord på ett gäng EliteBooks/Latitudes har jag utvecklat en brinnande passion av hat mot HP/Dells maskiner

Lenovo och Asus har i min erfarenhet varit betydligt enklare att jobba med när det kommer till större ingrepp än att bara byta en hårddisk eller Wifi/LTE.

Alla Dell Latitude/Precision som jag skruvat med har varit väldigt lättmekade. Dels så finns servicemanuelen tillgänglig på deras hemsida som förklarar alla steg, vilka skruvar som används mm. men grundkonstruktionen med huvudsakligen gjutna magnesiumdelar och en nästan 100% skruvad konstruktion (inget lim och i princip inga jobbiga snäppfästen, och rätt begränsat med tape/klisteretiketter) är svår att ha sönder av misstag utan tas lätt isär med vanliga skruvmejslar (i princip bara vanliga torx och philips) och gärna en pincett för att lossa och montera kontaktstycken. Enklare jobb som att byta ett batteri, en hårddisk eller ett WWAN-kort gör man på några minuter, men även att plocka ur hela moderkortet är i regel ingen större svårighet.

Permalänk
Medlem

Efter att ha bytt wifi-nic, GPU, raid-ssd, lagrings ssd och allvarligt funderat på byta cpu och kör liquid metal på min MSI GT-60 så är svaret: Nej det är inte roligt.

Speciellt inte att slipa ner GPU-heatsink och leta hackad bios för att få det att fungera

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är trevligt på flertalet HP modeller (business modeller).

Behöver inte röra en enda skruv utan bara dra i en spärr för att ta loss serviceluckan som täcker nästan hela undersidan av laptopen och direkt få tillgång till mer eller mindre allt.

Direkt åtkomst till två RAM slots, M.2 slot, 1 skruv för wifikort, 4 skruvar för SSD/HDD, 2 skruvar för fläkt, 4 skruvar för heatsink, inte lödd CPU, 2 skruvar för tangentbord och vid skärmbyte går det byta enbart själva panelen med 4 skruvar utan att ens behöva skruva loss screen assembly. Det enda man behöver öppna den mer för att komma åt är just om man ska byta hela moderkortet, men det är också löjligt enkelt att komma åt.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Laptops är långt mer tillfredställande att pilla med än en vanlig deskop pc. Själva svårighetsgraden ökar såpass att det blir ett mindre äventyr så fort man ska fixa en bärbar man inte öppnat förut.

Permalänk
Medlem

Efter ca 16k skruvade maskiner i ryggsäcken föredrar jag att inte skruva mina egna maskiner utan bara kundernas. Tycker att de märken jag jobbar med har blivit bättre i konstruktionen och lättare att skruva. Tar inte 45-60 min att fixa en maskin utan mer 20-30 min (byta mb). Men det man drar sej för att byta har ju blivit tangentbord istället för lcd kablen