Permalänk
Medlem

Blockera Youtube på TVn

Hej, som titeln säger så undrar jag hur jag ska tillväga för att helt blockera Youtube på TVn.

Anledningen är att med 3 barn i olika åldrar så vill jag helt ta bort möjligheten att se youtube på TVn, dom tittar tillräckligt ändå på sina enheter. På TVn vill vi bara ha netflix, viaplay osv. Och det är förbjudet att säga något som handlar om uppfostran, den delen sköter vi föräldrar själva. Nu är det tekniska lösningar jag är ute efter.

Har en philips TV där det inte går att lösenordsskydda installationen av appar, alltså kan Youtube installeras lika snabbt igen om man tar bort det.

Och routern ASUS RT-AC68U hittar jag bara att helt stänga youtube på nätverket(vilket är uteslutet) eller stänga av streaming på enheter. Vilket gör att netflix och liknande blockeras.

Någon som har något förslag? Som helst inte innebär ny TV..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att man på samma vis som man redigerar kanallistan (alltså vilka som syns eller inte) borde kunna redigera vilka appar som syns. Då finns den visserligen fortfarande kvar men det blir inte så lätt att få igång den appen.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte hitta en lösning utan att skaffa en mer avancerad router. Spontant tänker jag att du behöver kunna blockera en viss enhet på nätverket (TVn) från att besöka sidor med en viss domän. Om du ex. kör pfSense kan du använda pfBlockerNG för att sätta regler i routern map DNS.

Ett annat alternativ jag hittade när jag sökte runt lite snabbt var detta: https://meetcircle.com/products/circle-home-plus-parental-con...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Annan ide är väl att blockera internet till tvn, och köra apparna via en annan enhet med bättre kontroll över vem som har rätt att installera appar. Typ apple tv, chromecast, etc... (Jag har dålig koll på vad som är bästa alternativet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashbalt:

Annan ide är väl att blockera internet till tvn, och köra apparna via en annan enhet med bättre kontroll över vem som har rätt att installera appar. Typ apple tv, chromecast, etc... (Jag har dålig koll på vad som är bästa alternativet)

Jag testade precis att ta bort Youtube-appen från min Apple TV, vilket gick. Så det kan vara en eventuell lösning för TS. Man kan kräva lösenord för installation av appar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att köra PiHole på nätverket för att blocka domäner för olika klienter. Dock fungerar det enbart om du är villig att köra en paj/dator med PiHole som agerar dhcp och dns-server.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Du kommer nog inte hitta en lösning utan att skaffa en mer avancerad router. Spontant tänker jag att du behöver kunna blockera en viss enhet på nätverket (TVn) från att besöka sidor med en viss domän. Om du ex. kör pfSense kan du använda pfBlockerNG för att sätta regler i routern map DNS.

Ett annat alternativ jag hittade när jag sökte runt lite snabbt var detta: https://meetcircle.com/products/circle-home-plus-parental-con...

Skrivet av Mango:

Du skulle kunna testa att köra PiHole på nätverket för att blocka domäner för olika klienter. Dock fungerar det enbart om du är villig att köra en paj/dator med PiHole som agerar dhcp och dns-server.

Dessa lösningar är de bästa och samma som jag skulle föreslå..
Ytterligare plus är att du får adblocking över hela nätverket dvs även för mobiler etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

OOhh, har ju en RPi liggandes från ett annat projekt som inte vart av! Det här måste undersökas, kan bli ett kul projekt

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Det går inte att ha fler nät i din router? T.ex. köra TV'n på gästnätverk och där blockera YouTube?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det går inte att ha fler nät i din router? T.ex. köra TV'n på gästnätverk och där blockera YouTube?

Smart, ska kollas upp!

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Ett modernare alternativ till pihole är Adguard. Jag kör det via home assistant vilket funkar kanon. Du kan även köra det via rpi. Där kan man enkelt blockera tjänster och slippa reklam etc inom nätverket.
https://adguard.com/sv/welcome.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Smart, ska kollas upp!

Nej, just det.. TVn har ju sladd framdragen jag helst använder..

PiHole(eller liknande) it is then!

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Är det en Philips med Android TV?
I så fall ska det via inställningar/appar gå att blockera, eller avaktivera appar, då blir de iallafall dolda. Men om kidsen är lite händiga antar jag att de kan återställa det.