Permalänk

Internet dyker upp och försvinner

Tjena tänkte bara ge lite info för jag har blivit skogstokig på min uppkoppling.

Det är nämligen så att jag nyligen har skaffat en dator i mitt rum och innan så hade jag en nätverkskabel som har fungerat perfekt till min ps5:a. Nu kör jag trådlöst på den och gjort så att kabeln kopplad till datorn istället.

Här kommer mitt problem. Ibland har jag internet utan som helst bekymmer men helt plötsligt kan den sluta fungera, det är liksom obestämd tid innan jag hoppas att den drar igång igen.
Jag har ingen aning om vad felet kan vara, datorn känner igen att kabeln är uppkopplad hela tiden.

Värt att notera att kabeln som är kopplad till datorn är från fiberboxen. Jag har tyvärr svårt att fixa en kabel från själva router då det inte blir bra med dragningen därför har jag kan kabeln från fiberbox till datorn.

Jag förstår inte om det kan vara problem, om det är varför tappar jag anslutning och en annan stund så är den tillbaka. Kabeln fungerar prima. Så här ser mitt felmeddelande ut. Någon som kan hjälpa??

https://ibb.co/C9N0J1s
https://ibb.co/bg6RT2N

Permalänk
Medlem

Om du bara har en IP-adress från din leverantör och du har både din dator och din router inkopplade direkt i fiberkonvertern så kommer de slåss om den IP-adressen. Ibland fungerar din dator och ibland fungerar din router.

Koppla in din dator i en LAN-port på din router så kommer det funka.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Har du lagt in drivrutiner för ditt nätverkskort? De som kommer med windows är inte alltid de bästa, speciellt inte om det är nya grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Värt att notera att kabeln som är kopplad till datorn är från fiberboxen. Jag har tyvärr svårt att fixa en kabel från själva router då det inte blir bra med dragningen därför har jag kan kabeln från fiberbox till datorn.

Ovanstående är anledningen till dina problem.

1. Ställ routern bredvid fiberboxen.
2. Ställ en switch där routern står idag. Behöver du bättre WiFi där så ansluter du en accesspunkt till switchen, alternativt använder en router som är inställd i accesspunkts-läge istället för en switch och AP.
3. Problemet är löst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Det är nämligen så att jag nyligen har skaffat en dator i mitt rum och innan så hade jag en nätverkskabel som har fungerat perfekt till min ps5:a.

När du säger att din ps5a funka perfekt, hade du din router då eller kom den senare?

Permalänk
Skrivet av varget:

Har du lagt in drivrutiner för ditt nätverkskort? De som kommer med windows är inte alltid de bästa, speciellt inte om det är nya grejer.

Skrivet av varget:

När du säger att din ps5a funka perfekt, hade du din router då eller kom den senare?

Ja jag laddade ner nya driver från intels sida. Jag har alltid haft router men just nätverkskabel har alltid varit från fiberboxen. Så lite skumt att ps5:a funkar men inte datorn

Permalänk
Skrivet av era909:

Om du bara har en IP-adress från din leverantör och du har både din dator och din router inkopplade direkt i fiberkonvertern så kommer de slåss om den IP-adressen. Ibland fungerar din dator och ibland fungerar din router.

Koppla in din dator i en LAN-port på din router så kommer det funka.

Hmm misstänkte att det kunde ha varit problemet, men varför slutade inte min ps5:a fungera med nätverkskabeln? Fungerar datorn och konsolen på olika sätt?

Skrivet av nu1mlock:

Ovanstående är anledningen till dina problem.

1. Ställ routern bredvid fiberboxen.
2. Ställ en switch där routern står idag. Behöver du bättre WiFi där så ansluter du en accesspunkt till switchen, alternativt använder en router som är inställd i accesspunkts-läge istället för en switch och AP.
3. Problemet är löst.

Tack jag anade att det skulle vara från fiberboxen där problemen uppstod, dock konstigt att det fungerade med min spelkonsol.

Jag ska prova en lång kabel för att se om det funkar. Sen måste jag tänka över hur jag ska göra. Min router är uppsatt högt upp i väggen så det krånglar med att få kabeln snyggt till mitt rum. Vet inte om jag kan ha den bredvid fiberboxen.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Ja jag laddade ner nya driver från intels sida. Jag har alltid haft router men just nätverkskabel har alltid varit från fiberboxen. Så lite skumt att ps5:a funkar men inte datorn

Det är inte ett dugg konstigt utan är helt enligt vad man kan förvänta sig när man har kopplat fel.

Lösningen är några inlägg upp. 👍

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Ja jag laddade ner nya driver från intels sida. Jag har alltid haft router men just nätverkskabel har alltid varit från fiberboxen. Så lite skumt att ps5:a funkar men inte datorn

Okej då är jag med. Fick du med nån trial på antivirus/brandvägg med denna dator?

Kör "ipconfig /all" i pwershell/cmd och posta när ditt internet funkar