Permalänk
Medlem

Prisvärt Kylskåp som håller

Om några veckor ska jag flytta in i en lägenhet. Ett problem som var bra beskrivet var att kylskåpet var paj (annars ganska dåligt skick på det också så inget att spara/laga)

Är därför i behov av en ny kyl/frys combo, något som storleksmässigt räcker gott för mig då jag är ensamstående.

Har kollat och hört runt och det finns många skräckhistorier om hur dåligt nya mer budgetvänliga kylskåp håller och man därför måste skaffa typ Miele eller liknande för 20k. Min budget är ganska klen pga flytten så jag kollar runt 5-7k istället.

Jag undrar därför om det är något speciellt jag ska leta efter; typ förbrukning, nerkylningseffekt per dygn eller ljudnivå som gör att skåpet håller. (Det vanligaste felet verkar vara kylledningar som läcker, så man kanske kan dra någon slutsats från motorvibrationer/högt gastryck.)

Tips på märken uppskattas också.

Permalänk
Medlem

Du säger att du ska flytta in i lägenheten snart?

Då SKA du ha ett fungerande kylskåp. Det ska inte DU behöva stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Om några veckor ska jag flytta in i en lägenhet. Ett problem som var bra beskrivet var att kylskåpet var paj (annars ganska dåligt skick på det också så inget att spara/laga)

Är därför i behov av en ny kyl/frys combo, något som storleksmässigt räcker gott för mig då jag är ensamstående.

Har kollat och hört runt och det finns många skräckhistorier om hur dåligt nya mer budgetvänliga kylskåp håller och man därför måste skaffa typ Miele eller liknande för 20k. Min budget är ganska klen pga flytten så jag kollar runt 5-7k istället.

Jag undrar därför om det är något speciellt jag ska leta efter; typ förbrukning, nerkylningseffekt per dygn eller ljudnivå som gör att skåpet håller. (Det vanligaste felet verkar vara kylledningar som läcker, så man kanske kan dra någon slutsats från motorvibrationer/högt gastryck.)

Tips på märken uppskattas också.

När du ändå kikar på Miele så skulle jag ta och kolla på Liebherr, de tillverkar nämligen alla Mieles kylskåp och håller riktigt bra kvalitet. Denna har varit på kampanj runt 9K så kanske värt att hålla utkik? Dessutom tyst och låg energiförbrukning!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4127823#statistics

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

borde inte hyresvärden stå för kylskåpet?

mig veterligen är vitvaror inget man ska stå för själv när man hyr lägenhet.

men du kanske har något speciellt avtal med hyresvärden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

borde inte hyresvärden stå för kylskåpet?

mig veterligen är vitvaror inget man ska stå för själv när man hyr lägenhet.

men du kanske har något speciellt avtal med hyresvärden.

Tänkte spontant bostadsrätt, men samma gäller där. "Samma klass" som innan så är det ett gammalt som gått sönder så kan något motsvarande "gammalt" köpas begagnat och sättas in.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha vitvaror som håller så kolla efter begagnade kylskåp från typ 70-80-tal. De tickar på i all evighet, går säkert att hitta billigt/gratis när folk renoverar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Du säger att du ska flytta in i lägenheten snart?

Då SKA du ha ett fungerande kylskåp. Det ska inte DU behöva stå för.

Om det är en hyresrätt ja, eftersom det är hyresvärdens ansvar. Är det en ägd bostad ansvarar man själv för sådant och givet att skåpet i det här fallet är gammalt så lär det inte gå att ställa några sådana krav*. Man kan förstås försöka få in avtalet att någon känd brist ska vara åtgärdad vid tillfället. Jag har haft så med en vattenkran där jag uppgett vissa brister i frågelistan. Köparen ville att kranen skulle vara åtgärdad vid tillträdet, så det skrevs in att så skulle skulle ske fackmannamässigt och i annat fall skulle jag betala ett specificerat vite. (var i storleksordningen dubbelt mot kostnaden att byta vattenkran).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om det är en hyresrätt ja, eftersom det är hyresvärdens ansvar. Är det en ägd bostad ansvarar man själv för sådant och givet att skåpet i det här fallet är gammalt så lär det inte gå att ställa några sådana krav*. Man kan förstås försöka få in avtalet att någon känd brist ska vara åtgärdad vid tillfället. Jag har haft så med en vattenkran där jag uppgett vissa brister i frågelistan. Köparen ville att kranen skulle vara åtgärdad vid tillträdet, så det skrevs in att så skulle skulle ske fackmannamässigt och i annat fall skulle jag betala ett specificerat vite. (var i storleksordningen dubbelt mot kostnaden att byta vattenkran).

I en hyreslägenhet är det hyresvärdens ansvar att hålla med fungerande vitvaror hela tiden.

Och när det gäller bostadsrätter så ansvarar säljaren för vitvarorna tills köparen tillträtt. Dessutom så ska man som köpare se till att faktiskt kontrollera allting innan tillträdet just för att se så allt är ok, om man inte kommit överens om något annat i kontraktet som man skrivit givetvis.

Permalänk
Medlem

Det är en bostadsrätt jag ska flytta till.
Kylskåpet var ett kännt fel och stod med i mäklarens beskivning att det behöver åtgärdas.
Visst är kylskåp ett "bostadstillbehör" men eftersom jag även använde det som en anledning att pruta på priset är jag lagom lockad att börja klaga på det i efterhand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ario_Nuke:

I en hyreslägenhet är det hyresvärdens ansvar att hålla med fungerande vitvaror hela tiden.

Och när det gäller bostadsrätter så ansvarar säljaren för vitvarorna tills köparen tillträtt. Dessutom så ska man som köpare se till att faktiskt kontrollera allting innan tillträdet just för att se så allt är ok, om man inte kommit överens om något annat i kontraktet som man skrivit givetvis.

Du utgår alltså från att det är antingen en hyresrätt eller att säljaren inte kommit överens med TS om det innan avtalsskrivning eller ev. budgivning? Inget av det behöver ens stämma.

EDIT: TS var visst snabbare än jag på att skriva. Dåså, då var den frågan avgjord.

OnT: Ska det vara side-by-side combo eller ej?

Permalänk
Medlem

Ingen input om vad som är värt att köpa men försök provlyssna på kylskåpet innan köp, vissa moderna kylskåp låter löjligt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du utgår alltså från att det är antingen en hyresrätt eller att säljaren inte kommit överens med TS om det innan avtalsskrivning eller ev. budgivning? Inget av det behöver ens stämma.

EDIT: TS var visst snabbare än jag på att skriva. Dåså, då var den frågan avgjord.

OnT: Ska det vara side-by-side combo eller ej?

I det hålet där den gamla stod får jag bara plats med ett enkelskåp. Passar dock utmärkt då jag som sagt bor själv.

Något att tillägga är att även om jag inte är den mest estetiskt lagda personen så är mycket i köket i rostfritt så skulle föredra detsamma för kylskåpet (dock inget krav)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

I det hålet där den gamla stod får jag bara plats med ett enkelskåp. Passar dock utmärkt då jag som sagt bor själv.

Något att tillägga är att även om jag inte är den mest estetiskt lagda personen så är mycket i köket i rostfritt så skulle föredra detsamma för kylskåpet (dock inget krav)

Köp ett kylskåp bara som du tycker ser bra ut. Många gånger överdriver folk nått enormt med att kylskåp tvättmaskiner osv bara håller i 4-5 år. Hade mitt kylskåp i min gamla hyresrätt ( nått billigt elektro Helios) i 8 år och morsan och farsan har haft sitt Elektrolux i 15+ år. Ibland går saker sönder, men det gjorde dom förr med.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ingen input om vad som är värt att köpa men försök provlyssna på kylskåpet innan köp, vissa moderna kylskåp låter löjligt mycket.

Är ganska svårt att koppla in kylskåp på t:ex Elgiganten, än svårare att höra något i en bullrig affär.
De flesta kylskåp specificerar ljudeffekt (antar när kompressorn går) men det är ju ingen enorm skillnad på 38 och 42 dB(A). (Men det kan nog vara ganska kinkigt om det står rakt eller inte.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Är ganska svårt att koppla in kylskåp på t:ex Elgiganten, än svårare att höra något i en bullrig affär.
De flesta kylskåp specificerar ljudeffekt (antar när kompressorn går) men det är ju ingen enorm skillnad på 38 och 42 dB(A). (Men det kan nog vara ganska kinkigt om det står rakt eller inte.)

Jo det är en stor skillnad på ljudnivå då det är en fördubbling från 38 till 42 dB

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jo det är en stor skillnad på ljudnivå då det är en fördubbling från 38 till 42 dB

3 dB är en fördubbling av ljudenergin, inte ljudnivån, och är knappt märkbar för människor. Det krävs en ökning på runt 10 dB för att vi ska uppleva det som en fördubbling av ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Köpte LG senast då de såg bra ut och hade 10 års garanti på kompressorn (inte så mycket annat som kan gå sönder).
De har fungerat i ca 5 år iaf.
Har kvar den gamla Siemens kylen med, den är snart 13 år. Dock gick frysen sönder efter runt 7 år, därav LG köpet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köpte LG senast då de såg bra ut och hade 10 års garanti på kompressorn (inte så mycket annat som kan gå sönder).
De har fungerat i ca 5 år iaf.
Har kvar den gamla Siemens kylen med, den är snart 13 år. Dock gick frysen sönder efter runt 7 år, därav LG köpet.

Gummilisten runt dörren/dörrarna, som ska täta kan ofta gå sönder efter ganska kort tid, beroende på konstruktion. Handtagen kan lossna. Inredningen i kylskåpet kan också gå sönder, i synnerhet dessa modeller där man har genomskinliga plastlock över lådor i dörr. Fläkten inuti kylskåpet kan också ge upp, om man har en sådan modell.

Permalänk
Medlem

Kylskåp med elektronisk manöver är mer benägna att gå sönder än varianterna med simpla mekanisk termostat med bulb, de med fläktar har också tendens att gå sönder tidigare och ofta ger oväsen (rassel och skaller) långt innan det går sönder (slitna lager)...

I elektronikstyrboxar i dessa kyl/frys har man ofta kapacitiv spänningsdelning som strömförsörjning till elektroniken och inte via transformator och dessa kondensatorer tappar kapacitans av genomslag och 'själv-läkning' av spänningsspikarna som bildas på elnätet över tiden och till sist når så liten värde att strömmen inte räcker till för elektroniken och man får en massa skumma beteenden en tid innan det lägger av helt.

Med andra ord KIS-principen gäller om man skall ha kyl/frys med lång hållbarhet. gummilister i dörrarna är alltid ett gissel att de hårdnar med tiden och börja läcka och ha glipor i tätytorna redan efter några år och läckage påverkar väldigt mycket ström kyl/frys senare drar i ström. En frysdel som snabbt blir uppfrostad och behöver frostas av ofta är en säker indikation på läckande lister.

frys-delen bör vara en frysbox om man har den platsen att upplåta - drar mindre med ström och de håller kylan mycket bättre och påverkas mycket mindre än frysskåp om listerna i locket börja bli hårda och otäta efter ett antal (ofta tiotal) år.

Permalänk
Medlem

Håll dig från Cylinda. De har outsourcat tillverkning till Turkiet varpå vissa delar inte har funnits med, har använt sämre delar mm.
Drabbade mig, och då köpte jag kyl och frys för totalt över 20 k.

Hitta några intressanta modeller och Googla problem, enklast.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Mät vad som får plats och utgå från det. LG, bosch, samsung borde ligga runt din prisklass och duger nog gott. Haft en samsung kombo i 10år nu. Lagade själv ett fel med en lucka som styr kylningen efter ca 6 år men annars har det funkat bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kylskåp med elektronisk manöver är mer benägna att gå sönder än varianterna med simpla mekanisk termostat med bulb, de med fläktar har också tendens att gå sönder tidigare och ofta ger oväsen (rassel och skaller) långt innan det går sönder (slitna lager)...

I elektronikstyrboxar i dessa kyl/frys har man ofta kapacitiv spänningsdelning som strömförsörjning till elektroniken och inte via transformator och dessa kondensatorer tappar kapacitans av genomslag och 'själv-läkning' av spänningsspikarna som bildas på elnätet över tiden och till sist når så liten värde att strömmen inte räcker till för elektroniken och man får en massa skumma beteenden en tid innan det lägger av helt.

Med andra ord KIS-principen gäller om man skall ha kyl/frys med lång hållbarhet. gummilister i dörrarna är alltid ett gissel att de hårdnar med tiden och börja läcka och ha glipor i tätytorna redan efter några år och läckage påverkar väldigt mycket ström kyl/frys senare drar i ström. En frysdel som snabbt blir uppfrostad och behöver frostas av ofta är en säker indikation på läckande lister.

frys-delen bör vara en frysbox om man har den platsen att upplåta - drar mindre med ström och de håller kylan mycket bättre och påverkas mycket mindre än frysskåp om listerna i locket börja bli hårda och otäta efter ett antal (ofta tiotal) år.

Min mormors kylskåp är från 1994 och funkar bra än. Lär väll vara gammal teknik misstänker jag. Är dessutom 2 olika tillverkare i samma skåp. Electrolux för kylskåps delen och nått jag aldrig hört om för frys delen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tankjunior:

Är ganska svårt att koppla in kylskåp på t:ex Elgiganten, än svårare att höra något i en bullrig affär.
De flesta kylskåp specificerar ljudeffekt (antar när kompressorn går) men det är ju ingen enorm skillnad på 38 och 42 dB(A). (Men det kan nog vara ganska kinkigt om det står rakt eller inte.)

Har ett nytt (ett par år) Cylinda-skåp där jag bor nu och det låter som ett as. Inte kompressorn, utan det har någon form av fläkt inbyggd som ska hålla "fräschheten" eller nåt. När den fläkten startar hörs skåpet i alla delar av lägenheten. Annars är det tyst.

Jag skulle inte själv köpa ett skåp med sådan funktion utan att ha kollat ljudnivån noga innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Gummilisten runt dörren/dörrarna, som ska täta kan ofta gå sönder efter ganska kort tid, beroende på konstruktion. Handtagen kan lossna. Inredningen i kylskåpet kan också gå sönder, i synnerhet dessa modeller där man har genomskinliga plastlock över lådor i dörr. Fläkten inuti kylskåpet kan också ge upp, om man har en sådan modell.

Ok, det enda vitala som kan gå sönder.
Gummilist kan man lätt byta, handtag går att skruva åt och inredning som går sönder är pga åverkan. Kylskåpet fortsätter fungera även om man knäcker något plastlock.
Fläkt, ok, den kanske kan vara ett problem utöver kompressorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."