Permalänk
Medlem

köpråd 1440p skräm

Hej

Jag sitter och kollar efter en ny skärm att köpa till min dator.
Efter att ha kollat runt en del så har jag hittat dessa 2 alternativ.

Samsung Odyssey G5 27" 3490:-

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/samsung-odysse...

LG UltraGear 32GP850 31.5" 3490:-

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Båda verkar ha rätt bra recensioner, dom kostar samma (båda är rätt bra rabatterade just nu)

Jag lutar mot LG skärmen just nu, bland annat för att den har större skärm, och verkar ha bättre design/stativ.

Är det någon som har några tips/rekommendationer eller erfarenheter av dessa skärmar.
Eller för den delen någon annan skärm som kanske är bättre till liknande pris.

ps.
Jag har 2st 1080 skärmar just nu. Min PC är en i7 7700k, 32GB ram. I dagsläget så spelar jag på ett rx 570 4gb, men har tillgång till ett 3060ti som jag skulle kunna stoppa i burken om man fixar en ny monitor.

mvh
/Mathias

Permalänk
Medlem

Jag har 2st 27" GP850 köpta ett par månader ifrån i olika delar av landet.

Första skärmen hade lite blacklightbleeding men acceptabelt som alla andra IPS paneler.
Andra skärmen hade mycket mer bleeding men när jag spelar/surfar så stör jag inte mig om jag inte tänker på det.

Kör på AMD system och att enable OC för 180hz var det lite struligt, men löste sig så fort jag vände kabeln. Detta hände för båda skärmarna dock vilket var konstigt. Inga problem sen dess.

För att köra 180hz måste man köra via DisplayPort (v1.4) och där verkat windows ha lite strul. Tex när mina datorer går i vila eller när skärmen stängs ner, så vägrar skärmen starta igen. Jag måste altså starta om datorn eller dra ut DP kabeln och sätta in den igen.
Efter flera timmar online så verkar det vara windows problem eller displayport standard implementation eller LGs deep sleep problem. Flera som har problem sedan två år bakåt med andra skärmar men ingen lösning förutom att köra nån screensaver och aldrig stänga av skärmen.

När det gäller klarhet vid 180hz så är det väldigt bra. Detta är något som folk inte tänker på men det är bättre att ha en skärm som ger klar bild (UFO testet) än att få 20-40 extra hz ut. Hjälper väldigt mycket vid snabba spel (cs, valorant).

Jag är nöjd med skärmarna. Färgerna, klarheten och hz är där. När det gäller inställningar så finns det inte mycket förutom standard. Tittar man på tex MSI skärmarna så har de en hel del gaming inställningar.