Första intrycken av Samsungs egna QD‑OLED är positiva

Permalänk
Medlem

Kul med framsteg!

Det där med TV och bildkvalité är intressant. Generellt har TV apparater ganska höga betyg bland slutanvändare och anledningen är troligen att bildkvalitén är så pass bra oavsett teknik eller märke. Sålänge som man inte jämför sida vid sida så är man i regel nöjd med det man har. Att jämföra bildkvalité mellan olika sessioner (olika platser och tid) har jag funnit näst intill omöjligt om inte det finns tydliga karaktärsdrag ex OLED:s svärta eller LEDs urtvättade färg i vidvinkel.

Gissningen är att övriga skillnader är så små att man inte har kapacitet att minnas dem och än mindre till att jämföra dem, iallafall så länge som inte apparaterna kan testas sida vid sida.

Jag kör 2 skärmar till datorn och bara där är det lätt att bli blind, på ena skärmen ser vitt, vitt ut men så snart man jämför med den andra så ser man att den är faktiskt lite gul.

Mina föräldrar köpte nyligen en LED 77", jag pushade för att köpa hem en OLED och jämföra vilket de gjorde. Det blev dock bara en 65" då en 77" var dubbla priset. När de satt upp apparaterna sida vid sida så insåg de hur litet 65" var i jämförelse, de var nära på att packa ner OLED:en redan där. När de såg bildkvalitén blev de dock sjukt imponerade, de trodde bilden på LED:en var bra men OLED var klart bättre. Först var de på väg att packa ner LED:en men jag sa att det är ju inte riktigt så enkelt, de behöver egentligen en 77" TV där de sitter så de gjorde en utvärdering under 1 vecka och till slut valde de att behålla LED:en vilket de är mycket nöjda med.

När jag är där och tittar TV så kan jag ärligt talat säga att jag inte tänker på att bildkvalitén skulle vara sämre än på min OLED, visst noterar man möjligen att svärtan inte är lika imponerande men när man väl är inne i filmen så är det inget man tänker på. Sanningen är väl den att det är egentligen få som sitter och letar bildkvalité när de tittar på serier och film.

Med det sagt så kommer min nästa TV fortfarande bli någon form av OLED

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KungFredda:

Jag litar bara på recensioner från Laxpudding!

När till och med Laxpudding prisar vincent (hdtvtest) så är det bara lita på honom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med lite tur kanske Samsung lyckas prångla ut microLED när det är dags då OCH att det finns till humana priser

Ja om 10 år kanske, om vi har tur. Kanske som QD LED, förövrigt.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så är QD-led inte något jag WOWas av.. Färgerna är på tok för poppande och ser helt orealistiska ut. Jag föredrar faktiskt LG alla dagar i veckan i ovan video. Men de är nog smaksak. som alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonpaa:

Fick precis hem min LG OLED83C1. Kanske skulle ha avvaktat på QD-OLED men svårt att inte slå till på en 83" OLED för 34 990:-!
Känns som att en QD-OLED i samma storlek kommer vara rätt så dyr.

Tror inte ens de gör QD OLED i över 65 tum just nu. Måste nog vänta 1-2 år till. Vill man ha över 65 tum så är LGs det bästa valet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ekorrism:

Helt ärligt så är QD-led inte något jag WOWas av.. Färgerna är på tok för poppande och ser helt orealistiska ut. Jag föredrar faktiskt LG alla dagar i veckan i ovan video. Men de är nog smaksak. som alltid

Det går ju aldrig att bedöma färger på en TV genom att titta på en video på det här sättet.
Det du bedömer då är snarast kameran och din egen bildskärm

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli något för NES och SEGA retro konsoler som var byggda för Tegelstensformade paneler.
Jag tvivlar på det. Skulle vara kull att se infon skickades till panelen så som den är byggd. Inte som den tolkar det hela.
Minns att flera polare köpte Samsung billigaste serier av bra skärmar för att slippa interpolering. (heter det så på svenska?)
Men det hade mer med Xbox 360 och PS3 samt HTPC att göra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Helt ärligt så är QD-led inte något jag WOWas av.. Färgerna är på tok för poppande och ser helt orealistiska ut. Jag föredrar faktiskt LG alla dagar i veckan i ovan video. Men de är nog smaksak. som alltid

Korrekt inställd så är den inte bara bättre på rött och grönt, men också mycket ljusstarkare i HDR. Vid vanliga SDR-kvällar är det ganska liten skillnad

Beror på vilket material du tittar på, men när de är kalibrerade så visar de ju samma bild (så länge de kan)

LGs WOLED fyller på med vitt ljus när den inte kan skicka ut mer rött eller grönt, så vid hög ljusstyrka tappar den en hel del färgmättnad

Att säga att man föredrar något som är strikt sämre än konkurrerande produkter är rent dumt. I bildkvalitet kommer dessa sopa mattan med WOLED. Om man inte är villig att betala mer än dubbla priset är en helt annans sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Helt ärligt så är QD-led inte något jag WOWas av.. Färgerna är på tok för poppande och ser helt orealistiska ut. Jag föredrar faktiskt LG alla dagar i veckan i ovan video. Men de är nog smaksak. som alltid

Och högtalare bedömmer du genom att lyssna på ett Youtube-klipp i mobiltelefonen?

Permalänk
Medlem

Kommer Laxpudding sätta tänderna i ett exemplar snart?! 😁
Edit: kommer samsung nånsin sluta envisas att inte ha Dolby Vision? Känns som man inte vill missa det formatet ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sony kör Samsungs QD-OLED-panel också om man inte vill dricka all kool-aid :). Då får man dessutom Ambilight och Android TV istället för Tizen också, kan vara en win.

Med lite "tur" kanske Philips följer efter och köper deras paneler så får man ju även med Ambilight
Nåja, är inte ute efter någon early adopter high-end ändå då ekonomin inte tillåter det, kanske om priserna halveras

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kommer Laxpudding sätta tänderna i ett exemplar snart?! 😁
Edit: kommer samsung nånsin sluta envisas att inte ha Dolby Vision? Känns som man inte vill missa det formatet ju...

Har han inte slutat på sweclockers?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har han inte slutat på sweclockers?

Han frilansar, så det kommer artiklar lite då och då (bland annat djupdykning i skärmteknik nyligen, samt tv-guiden)

https://www.sweclockers.com/artikel/33973-guide-till-modern-s...

Men att vänta sig en recension känn lite optimistiskt även om det säkert kan hända

Permalänk
Medlem

Inte riktigt hunnit hänga med i QD-OLED svängen annat än AW skärmen...är det bekräftat att den har bättre färger och inte bara mer färger? Samsung är väl annars kända för att fläska på en hel del med färger överlag vilket vissa gillar men andra ogillar. Pillar man med egna inställningar, antingen på TVn eller i t.ex. NVidias kontrollpanel så kan man ju få även en vampyr att se lika solbränd ut som Ranelid, sen är väl frågan mer om man vill det

(Kan erkänna att jag tillhör dom som pillar lite på Digital Vibrance för att få lite extra wow-faktor men säg inget till @Laxpudding )

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte riktigt hunnit hänga med i QD-OLED svängen annat än AW skärmen...är det bekräftat att den har bättre färger och inte bara mer färger? Samsung är väl annars kända för att fläska på en hel del med färger överlag vilket vissa gillar men andra ogillar. Pillar man med egna inställningar, antingen på TVn eller i t.ex. NVidias kontrollpanel så kan man ju få även en vampyr att se lika solbränd ut som Ranelid, sen är väl frågan mer om man vill det

(Kan erkänna att jag tillhör dom som pillar lite på Digital Vibrance för att få lite extra wow-faktor men säg inget till @Laxpudding )

De har mer färgmättnad vid höga ljusstyrkor. LG ’fyller på’ med vitt ljus (därav WRGB) för att få till ljusstyrkan. Detta sker efter en viss nivå när de enskilda subpixlarna för komponentfärgerna är maximerade. Det betyder att starkt rött på LG blir rosa vid HDR. Det blir inte alls så för QD-OLED, för det finns inga vita subpixlar i alla fall. För LG blir alltså allt blekare och mer urvattnat vid mycket HDR

Skillnaden i SDR lär vara väldigt marginell

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av improwise:

Inte riktigt hunnit hänga med i QD-OLED svängen annat än AW skärmen...är det bekräftat att den har bättre färger och inte bara mer färger? Samsung är väl annars kända för att fläska på en hel del med färger överlag vilket vissa gillar men andra ogillar. Pillar man med egna inställningar, antingen på TVn eller i t.ex. NVidias kontrollpanel så kan man ju få även en vampyr att se lika solbränd ut som Ranelid, sen är väl frågan mer om man vill det

(Kan erkänna att jag tillhör dom som pillar lite på Digital Vibrance för att få lite extra wow-faktor men säg inget till @Laxpudding )

Det ser tyvärr ut som om Samsung ”fuskar” går ut nyhet här imorrn om det. De boostar helt enkelt lite väl mycket, vilket är synd framförallt då det inte verkar gå att kringgå just nu.

Kan dock tänka mig att de kanske får krypa till korset och påstå att det är en bugg och ”fixa” det i en firmware

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

QDOLED-GATE S95B-gate är här som det verkar...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av improwise:

QDOLED-GATE är här som det verkar...

https://www.youtube.com/watch?v=rhto9MmiExE

Lite som Vincent påpekar i videon där:
QD-OLED generellt är just fine och är så bra som utlovats.
S95B specifikt "fuskar" för att överdriva bilden på ett orimligt sätt i sin mjukvara. (Extra fult att de i mjukvaran detekterar vanliga testscenarion och levererar en korrekt bild där)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lite som Vincent påpekar i videon där:
QD-OLED generellt är just fine och är så bra som utlovats.
S95B specifikt "fuskar" för att överdriva bilden på ett orimligt sätt i sin mjukvara. (Extra fult att de i mjukvaran detekterar vanliga testscenarion och levererar en korrekt bild där)

Förvisso, men många, inklusive mig själv, har väl kommit att tänka på S95B == QDOLED == Gäller alla skärmar som kör QDOLED. Att ha fejkvärden i tester är väl något som vi känner igen från en annan välkänd skandal, lär bli svårt att snacka sig ur den med någon motivering som slutar med annat än att någon hög chef på Samsung lär få pressa fram några tårar i TV

Att boosta bilden är väl i sig inte givet fel dock, precis som han säger i videon bör det vara upp vill varje användare att välja hur man vill ha sin bild, men då ska det väl gärna vara konfigurerabart också och inte ske i smyg. Jag tillhör nog själv de som inte skulle vara allt för upprörd av lite mer tryck i bilden.

Samsunggate verkar redan finnas och tycks vara något slags lås liknande Yale Doorman

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av improwise:

Förvisso, men många, inklusive mig själv, har väl kommit att tänka på S95B == QDOLED == Gäller alla skärmar som kör QDOLED. Att ha fejkvärden i tester är väl något som vi känner igen från en annan välkänd skandal, lär bli svårt att snacka sig ur den med någon motivering som slutar med annat än att någon hög chef på Samsung lär få pressa fram några tårar i TV

Att boosta bilden är väl i sig inte givet fel dock, precis som han säger i videon bör det vara upp vill varje användare att välja hur man vill ha sin bild, men då ska det väl gärna vara konfigurerabart också och inte ske i smyg. Jag tillhör nog själv de som inte skulle vara allt för upprörd av lite mer tryck i bilden.

Samsunggate verkar redan finnas och tycks vara något slags lås liknande Yale Doorman

Jo alltså jag försöker absolut inte försvara Samsung, jag tycker själv det är för jäkla dumt att hålla på med sådan skit.
Ville bara mer allmänt informera om att man inte bör låta detta reflektera på QD-OLED i sig. T.ex. tror jag knappast att Sony A95K kommer att "busa" såhär med bilden, och jag tror inte att Alienwares skärm gör det heller t.ex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För den som läser hellre än att se video:
https://www.sweclockers.com/nyhet/34180-samsung-anklagas-for-...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo alltså jag försöker absolut inte försvara Samsung, jag tycker själv det är för jäkla dumt att hålla på med sådan skit.
Ville bara mer allmänt informera om att man inte bör låta detta reflektera på QD-OLED i sig. T.ex. tror jag knappast att Sony A95K kommer att "busa" såhär med bilden, och jag tror inte att Alienwares skärm gör det heller t.ex.

Helt rätt, QD-OLED känns väl fortfarande som det bästa som finns just nu även med detta taget i beaktning, även om det väl återigen är ett tillfälle där Samsung kanske inte riktigt varit lika bra i verkligheten som i markandsföringen. Dom har som bekant en tendens att ibland lova ut lite väl mycket jämfört med andra tillverkare har jag känslan av

Permalänk
Medlem

Allt det här kanske är en ’bug’ som kommer fixas lägre fram? Allt för att vinna tidiga reviews och åsikter med den nya tekniken och hoppades att de inte blev upptäckta?

Kul att det upptäcktes och bevisen är så klara

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Allt det här kanske är en ’bug’ som kommer fixas lägre fram? Allt för att vinna tidiga reviews och åsikter med den nya tekniken och hoppades att de inte blev upptäckta?

Kul att det upptäcktes och bevisen är så klara

Jo en möjlighet känns ju verkligen som att Samsung skulle få för sig att spela dumma
"åhh tack för att ni hittade buggen, vi har nu fixat det"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo en course of action känns ju verkligen som att Samsung skulel få för sig att spela dumma
"åhh tack för att ni hittade buggen, vi har nu fixat det"

”Vi missade visst att validera skärmen för andra testmönster i just den mjukvaran, vilken osis!”

Permalänk
Medlem

Är det bättre med en LG display som inte heller kan visa korrekta färger pga tinting? Sitter här och kollar på min evo oled lite snett från sidan och den är helt missfärgad från den vinkeln. Tack men nej tack. Väntar bara på att svenska Samsung ska få tummen ur och låter en förboka en qd oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Är det bättre med en LG display som inte heller kan visa korrekta färger pga tinting? Sitter här och kollar på min evo oled lite snett från sidan och den är helt missfärgad från den vinkeln. Tack men nej tack. Väntar bara på att svenska Samsung ska få tummen ur och låter en förboka en qd oled.

Ännu mer glad över min B1 nu har inte sett en evo live, men kan inte förstå hur en sån sak kan missas i QC som verkar vara så generellt problem... undrar vad de ändrade som gjorde att det blev så fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Är det bättre med en LG display som inte heller kan visa korrekta färger pga tinting? Sitter här och kollar på min evo oled lite snett från sidan och den är helt missfärgad från den vinkeln. Tack men nej tack. Väntar bara på att svenska Samsung ska få tummen ur och låter en förboka en qd oled.

Det problemet är ju dock inte pga fusk och inställningar utan pga brister i panelen och teknologin.

I Samsungs fall handlar det inte om panelen som Samsung Displays gjort utan om vilka inställningar och beteenden som Samsung TV-apparat-tillverkare har valt.

Jag hade absolut avvaktat lite och sett hur Sonys apparater med samma panel presterar i lite djupare tester och jämförelser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Är det bättre med en LG display som inte heller kan visa korrekta färger pga tinting? Sitter här och kollar på min evo oled lite snett från sidan och den är helt missfärgad från den vinkeln. Tack men nej tack. Väntar bara på att svenska Samsung ska få tummen ur och låter en förboka en qd oled.

Skrivet av Ohnmat:

Fick jättebra support av LG. De skickade en kille som kom och bytte panelen. Nu ser det mer normalt ut. Undrar om de kanske väljer ut lite bättre paneler som utbytesenheter. I.a.f så är jag nöjd nu

Verkar vara tvära kast

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ännu mer glad över min B1 nu har inte sett en evo live, men kan inte förstå hur en sån sak kan missas i QC som verkar vara så generellt problem... undrar vad de ändrade som gjorde att det blev så fel

Förmodligen samma anledning som att Samsungs LCD TV-apparater har stora problem med tittvinklar - man räknar med att nästan alla köpare använder TV-apparaterna som TV-apparater från avstånd och inte som monitorer på nära håll vilket förmodligen stämmer också.