Första intrycken av Samsungs egna QD‑OLED är positiva

Permalänk
Melding Plague

Första intrycken av Samsungs egna QD‑OLED är positiva

Samsungs TV S95B som bygger på bolagets QD-OLED-paneler har börjat leta sig ut bland användare. Av initiala intryck att döma ser de ut att ge LG en rejäl match.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär inte byta ut min CX 65" än på ett tag, men QD-OLED lockar helt klart. När 77" finns för rimlig peng kanske det blir en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lär inte byta ut min CX 65" än på ett tag, men QD-OLED lockar helt klart. När 77" finns för rimlig peng kanske det blir en.

Med lite tur kanske Samsung lyckas prångla ut microLED när det är dags då OCH att det finns till humana priser

Får dock erkänna att hade jag varit ute efter en toppmodell idag skulle det falla på en QD-Oled, utan tvekan. Inte bra det här, håller ju på och blir ett Samsung Fan snart om de tänkt fortsätta så här med sina tv's och ljudlimpor

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Innovation <3

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Erfarenhet säger mig att man aldrig ska köpa 1st gen på en TV-serie. Knappt ens andra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Skulle komma en 43", någon som hört något datum för den?

Permalänk
Medlem

Om första generationens QD-OLED är såpass här bra och prisvärd så lär det bli ett par riktigt intressanta år framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med lite tur kanske Samsung lyckas prångla ut microLED när det är dags då OCH att det finns till humana priser

Får dock erkänna att hade jag varit ute efter en toppmodell idag skulle det falla på en QD-Oled, utan tvekan. Inte bra det här, håller ju på och blir ett Samsung Fan snart om de tänkt fortsätta så här med sina tv's och ljudlimpor

Sony kör Samsungs QD-OLED-panel också om man inte vill dricka all kool-aid :). Då får man dessutom Ambilight och Android TV istället för Tizen också, kan vara en win.

Permalänk

Jag sitter nu vid en gammal crt skärm från 90 tal och kollar. Men herre gud vilka klara färger det är i bilden till höger där det står S95B. Jag drömmer att en gång kunna se så klar bild som jag ser nu..
*edit*
Min poäng är att jag ger inte så mycket för jämförelser på att se inspelat bild och sedan se på en sämre skärm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sony kör Samsungs QD-OLED-panel också om man inte vill dricka all kool-aid :). Då får man dessutom Ambilight och Android TV istället för Tizen också, kan vara en win.

Har Sonys apparater Ambilight? Jag trodde det bara var Philips som körde med det?

Permalänk
Medlem

Jag tror visserligen inte att jag kommer byta ut min LG 77" C9 på ett tag men ser fram emot att jämföra Samsung QD-OLED med LGs OLED-tvs i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har Sonys apparater Ambilight? Jag trodde det bara var Philips som körde med det?

Du har rätt, jag har blandat ihop lite. Fel av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lär inte byta ut min CX 65" än på ett tag, men QD-OLED lockar helt klart. När 77" finns för rimlig peng kanske det blir en.

Känner samma, CX55 kommer nog räcka ett bra tag framöver. Verkar dock bli QD-OLED för nästa uppgradering, troligtvis har väl då LG släppt sin egen version.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag litar bara på recensioner från Laxpudding!

Permalänk
Medlem

Alltid roligt med framsteg! Behåller nog min OLED55BX många år dock då jag är så extremt nöjd med den.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Kolla hdtvtest senare videos så kommer det fram att samsung som varje år "fuskar" med nivåerna och boostar första sekunderna innan panelen backar så många recensenter som fastnade i den fällan. Följer inte korrekta kurvor mm även fast de har fått "filmmakermode".

Men helt med på att många gillar den punch som samsung levererar i bilden och har ljus miljö men är du ute efter att producera vad filmskapare mm vill visa så är nog S95B nog inte rätt tv. Mycket mer intresserad av vad sony lyckats göra med panelen detta år men alltid kul med ny teknik och samsung kommer pressa priserna såklart.

Hoppas på en samsung S95B vs sony A95K vs panasonic LZ1500 av laxpudding på valfri plattform typ hemmabio

Permalänk
Medlem

Det bästa med detta är konkurrensen.
Ser fram emot mer innovation och ännu bättre priser på OLED framgent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Ser fram emot recensioner och jämförelser men de är ju helt ointressanta att köpa sålänge stöd för dolby vision saknas.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

QD-OLED är definitivt nästa TV om tekniken visar sig vara grymt efter mer ingående tester. Våran B9 är vi grymt nöjda med

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Hur är det med Dolby Vision? Har Samsung fått tummarna ur röven och fixat detta ?
Total fail utan det och hard pass.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hur är det med DV? Har Samsung fått tummarna ur röven och fixat detta ?
Total fail utan det och hard pass.

Dolby Vision?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Erfarenhet säger mig att man aldrig ska köpa 1st gen på en TV-serie. Knappt ens andra.

Finns ju två sätt att se det. Ta OLED första generationen ger ju nästan lika bra bild som senaste generationen. Hade man köpt OLED då hade man haft fler år med OLED. Men priserna är ju sällan särskilt attraktiva på ny teknik

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Erfarenhet säger mig att man aldrig ska köpa 1st gen på en TV-serie. Knappt ens andra.

Håller helt med trots att jag brukar vara en av dom som står först i kön för att köpa de första enheterna ur första generationen

Permalänk
Medlem

Avbeställde min 77" LG G2 häromdagen pga. hypen kring QD-OLED och köpte en 65" CLG C1 för under halva priset istället (och sparar istället skillnaden inför senare uppgradering). Efter att ha spenderat alldeles för mycket tid på olika forum där detta diskuteras så har jag fått intrycket av att dagens WOLEDs kommer att springas om ordentligt, och priset ser än så länge ut att stanna på liknande nivåer som innan. Helt klart en intressant utveckling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hur är det med Dolby Vision? Har Samsung fått tummarna ur röven och fixat detta ?
Total fail utan det och hard pass.

Nej. Men Sony som också kör QD-OLED i A95k-modellerna har DV.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ju två sätt att se det. Ta OLED första generationen ger ju nästan lika bra bild som senaste generationen. Hade man köpt OLED då hade man haft fler år med OLED. Men priserna är ju sällan särskilt attraktiva på ny teknik

Så är det ju, men det brukar vara barnsjukdomar även på nya tv-serier även om paneltypen kanske inte är purfärsk

Skrivet av improwise:

Håller helt med trots att jag brukar vara en av dom som står först i kön för att köpa de första enheterna ur första generationen

Det skulle jag aldrig göra eller ha gjort *harkel*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Inväntar HDTVESTs /(Vincents) test och black friday. Är där inga stora barnsjukdomar, eller ett hopplöst UI, så kommer jag satsa på en QD-OLED 65 tummare även om det kostar lite mer. Är en sucker för färg/kontrast pop.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min LG OLED83C1. Kanske skulle ha avvaktat på QD-OLED men svårt att inte slå till på en 83" OLED för 34 990:-!
Känns som att en QD-OLED i samma storlek kommer vara rätt så dyr.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Nano | Intel Core i5-12600K | Noctua NH-D15S | ASRock Z690M-ITX/ax | ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 32Gb 3600MHz | Corsair RM850X V3 | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 Evo Plus 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dolby Vision?

Jag skulle gärna vilja få möjligheten att se två eller tre så gott som likvärdiga TV-apparater bredvid varandra som visar samma film. Ena med Dolby Vision, andra med HDR10 och kanske en tredje med HDR10+. HDR10 är, trots allt, alltid inkluderat i alla Dolby Vision-filmer så det borde ju gå.

Sony kommer ju ha stöd för Dolby Vision på panelerna som dom köper av Samsung, medan Samsungs modeller saknar Dolby Vision.

Jag är lite skeptisk till hur stor märkbar skillnad Dolby Vision faktiskt gör, men jag har aldrig haft en TV med Dolby Vision, så jag vet ju inte vad jag går miste om heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag sitter nu vid en gammal crt skärm från 90 tal och kollar. Men herre gud vilka klara färger det är i bilden till höger där det står S95B. Jag drömmer att en gång kunna se så klar bild som jag ser nu..
*edit*
Min poäng är att jag ger inte så mycket för jämförelser på att se inspelat bild och sedan se på en sämre skärm..

Är väl dock ingen av dessa videos som uppmanar tittaren att försöka avgöra skillnader baserat på bilden i sig.
Snarare tvärt om säger de flesta av dem att självklart inte går att bedöma något av att bara kolla på videon och att man istället får lyssna på deras beskrivning.

Visa signatur

240p är livet