Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem

Jag satt hemma och jobbade (excel, CAD m.m.) hela dagen igår på min nya 42" c2 och är helnöjd. För min del är inte ljusstyrkan ett problem, blev nästan bländad på kvällen när jag drog igång Cyberpunk. Bildkvaliteten känns som ett jättekliv från min gamla Asus 34" ultra wide. Jag är långt ifrån ett skärmproffs dock.

Idag sitter jag på jobbet och blir lite deppig över mina grådaskiga IPS-skärmar jag har här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag satt hemma och jobbade (excel, CAD m.m.) hela dagen igår på min nya 42" c2 och är helnöjd. För min del är inte ljusstyrkan ett problem, blev nästan bländad på kvällen när jag drog igång Cyberpunk. Bildkvaliteten känns som ett jättekliv från min gamla Asus 34" ultra wide. Jag är långt ifrån ett skärmproffs dock.

Idag sitter jag på jobbet och blir lite deppig över mina grådaskiga IPS-skärmar jag har här.

Om det är referensen så är det fullt rimligt att uppleva en klar förbättring. Det är ju inte så att LGs 42" på något sätt är dålig, utan mer att jag tycker att efter snart tre år med rätt marginella förbättringar så borde det hända mer på nyhetsfronten. Skulle ens @laxpudding kunna se skillnad på bilden från en C9 och en C2 i en blindtest rakt framifrån med samma panelstorlek och samma inställningar och avgöra vilken som är vilken?

Har du förresten stängt av TPC och GSR? Det gör stor skillnad, i synnhert om man typ kör Excel i fullskärm och liknande.

Permalänk
Medlem

Elden ring på C2:an är rätt najs.
Och sedan blir det att spela klart forbidden west på ps5:an

Windows behöver verkligen step up its game. Aktivitetsfältet lämnar en smal remsa efter sig när man väljer auto-hide. Fick googla fram ett program som döljer fältet helt.
Och vad är grejen med HDR i windows? Det ser ju bara för taskigt ut. Eller ska man bara slå på det när man ska se på hdr film?
Lämnar hrd i windows avslagen och låter spelen själva ta hand om hdr.

Och helsvart skrivbordsbakgrund känns given. Burn-in-nojja-is-real.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om det är referensen så är det fullt rimligt att uppleva en klar förbättring. Det är ju inte så att LGs 42" på något sätt är dålig, utan mer att jag tycker att efter snart tre år med rätt marginella förbättringar så borde det hända mer på nyhetsfronten. Skulle ens @laxpudding kunna se skillnad på bilden från en C9 och en C2 i en blindtest rakt framifrån med samma panelstorlek och samma inställningar och avgöra vilken som är vilken?

Har du förresten stängt av TPC och GSR? Det gör stor skillnad, i synnhert om man typ kör Excel i fullskärm och liknande.

Jo klart det mesta känns ju som ett lyft om man jämför med den Ska trixa lite med inställningarna vid tillfälle. Stängde av eco vilket gjorde en jäkla skillnad, märkligt att den var default. Var från början sugen på qd-oled men den kommer ju inte i ett format jag vill ha. När den kommer som över 65" blir det nog att byta ut c9an jag har som tv. Som du säger märker inte mina lekmannaögon så stor skillnad på olika oledpaneler från senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jo klart det mesta känns ju som ett lyft om man jämför med den Ska trixa lite med inställningarna vid tillfälle. Stängde av eco vilket gjorde en jäkla skillnad, märkligt att den var default. Var från början sugen på qd-oled men den kommer ju inte i ett format jag vill ha. När den kommer som över 65" blir det nog att byta ut c9an jag har som tv. Som du säger märker inte mina lekmannaögon så stor skillnad på olika oledpaneler från senaste åren.

Har för mig att det har att göra med att om man levererar med Eco default så kan man låtsas som att TVn drar mindre energi än den kommer göra för någon i verkligheten. Håller med om att 4K/16:9 är ett krav, eller iaf i mitt fall minst lika många pixlar som 4K.

Jag tror eg att denna 42" kan vara den just nu bästa monitorn för work & play även om den inte är den bästa monitorn för work or play. Bara lite besviken att LG slagit sig till ro och tillsynes slutat utveckla sina paneler, men blir väl lätt så när man varit ensam på marknaden att kunna göra större OLEDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Elden ring på C2:an är rätt najs.
Och sedan blir det att spela klart forbidden west på ps5:an

Windows behöver verkligen step up its game. Aktivitetsfältet lämnar en smal remsa efter sig när man väljer auto-hide. Fick googla fram ett program som döljer fältet helt.
Och vad är grejen med HDR i windows? Det ser ju bara för taskigt ut. Eller ska man bara slå på det när man ska se på hdr film?
Lämnar hrd i windows avslagen och låter spelen själva ta hand om hdr.

Och helsvart skrivbordsbakgrund känns given. Burn-in-nojja-is-real.

Ja, den där taskbaren är ett ständigt irritationsmoment, i synnerhet eftersom den till slut ändå alltid hamnar i uppfällt läge så fort man får notiser och annat och då istället dolde det som var under. Jag gav upp efter ett tag och tog bort auto hide och trots att jag stängt av TPC och GSR så har jag inte en tillstymmelse till burn in även ett år senare.

Permalänk

Vad tror ni om kommande S95B?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Vad tror ni om kommande S95B?

Spontant så kommer den troligen sopa banan med LG x2-serien, mer ljusstyrka och mer färgmättnad vid hög ljusstyrka, och mer klara (intensiva) röda toner

Men de verkar också kunna bli dyrare och ’bara’ finnas i 55” och 65”, många som vill ha annan storlek

Inbränning är svårare att sia om, men inga färgfilter borde ju kunna innebära mer långvariga pixlar, eftersom just färgfiltret verkar slitas på LG.

Färgkorrekthet är svårare, Samsung kör ju oftast ’pop’ som fokus från fabrik verkar det som

LG har priset, fler storlekar, beprövad teknik, bra på spel... men ren bild-teknik kommer samsung nog krossa med bra marginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Vad tror ni om kommande S95B?

Skrivet av medbor:

Spontant så kommer den troligen sopa banan med LG x2-serien, mer ljusstyrka och mer färgmättnad vid hög ljusstyrka, och mer klara (intensiva) röda toner

Men de verkar också kunna bli dyrare och ’bara’ finnas i 55” och 65”, många som vill ha annan storlek

Inbränning är svårare att sia om, men inga färgfilter borde ju kunna innebära mer långvariga pixlar, eftersom just färgfiltret verkar slitas på LG.

Färgkorrekthet är svårare, Samsung kör ju oftast ’pop’ som fokus från fabrik verkar det som

LG har priset, fler storlekar, beprövad teknik, bra på spel... men ren bild-teknik kommer samsung nog krossa med bra marginal

Paneltekniken är onekligen intressant. Men precis som medbor skriver har ju Samsung tyvärr en tråkig historia med att köra sitt eget race kring t ex dynamisk tonmappning. Förmodligen är förutsättningarna för en korrekt bild bättre på en Sony TV med samma typ av panel.

Det ska verkligen bli intressant att se lite mer djuplodade tester på både Sony och Samsungs apparater med QD-OLED panelerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Vad tror ni om kommande S95B?

Jag hoppas någon tillverkare som stöder både Dolby Vision, HGiG och VRR bygger en TV med QD-OLED-panel. Skulle vara ultimat för både film och spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

BFI är ju dessutom borttaget, så inte ens ett uppenbart steg uppåt med 48C2... lite borde de nog skämmas kan jag tycka

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin LG C2 42" levererad/skickad från LG? Tänker på kampanjen som var.
Jag har inte fått något mer än orderbekräftelse. Väntar ivrigt på uppdatering kring leveransen

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyPitch:

Någon som fått sin LG C2 42" levererad/skickad från LG? Tänker på kampanjen som var.
Jag har inte fått något mer än orderbekräftelse. Väntar ivrigt på uppdatering kring leveransen

Yes!
Fick info om att den plockades i Fredags, skickades igår med Dachser där jag valde leverans idag 08:00-15:00.
Så den ska vara här snart

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Nu kom den fram och blev lite paff för den var visst beige. Hade missat att det fanns olika och det var den som länkades i dagens fynd så helt mitt fel. Orkar inte byta för färgen då det knappt syns när mer än på fötterna så är nog lugnt!

Blir att plocka fram allt och testa efter jobbet

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Nu kom den fram och blev lite paff för den var visst beige. Hade missat att det fanns olika och det var den som länkades i dagens fynd så helt mitt fel. Orkar inte byta för färgen då det knappt syns när mer än på fötterna så är nog lugnt!

Blir att plocka fram allt och testa efter jobbet

Samma här faktiskt, tänkte inte heller på att det är olika utseende Varför LG känner att det är nödvändigt att ändra färg på baksidan är mer oklart. Vad tycker du om den nya silverkanten? Från sidan helt ok men inte helt förtjust i att den syns även framifrån.

Börjar väl annars lite smått vänja mig vid att det är rullgarden på trekvart som gäller igen från tiden då jag var tillbaka i LCD-landet då en 4K skärm inte var nog mycket. Men hade gärna sett betydligt högre ljusstyrka så det var ett val snarare än lite av ett krav att begränsa ljuset i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Samma här faktiskt, tänkte inte heller på att det är olika utseende Varför LG känner att det är nödvändigt att ändra färg på baksidan är mer oklart. Vad tycker du om den nya silverkanten? Från sidan helt ok men inte helt förtjust i att den syns även framifrån.

Börjar väl annars lite smått vänja mig vid att det är rullgarden på trekvart som gäller igen från tiden då jag var tillbaka i LCD-landet då en 4K skärm inte var nog mycket. Men hade gärna sett betydligt högre ljusstyrka så det var ett val snarare än lite av ett krav att begränsa ljuset i rummet.

Haha fan hade ju missat det var en av skillnaderna och nu ser man det utan problem! Nej men det ser helt ok ut enligt mig så jag är nog nöjd. Funderar dock på om man skulle haft något typ av "monitorhylla" så den sitter lite högre upp dock.

Sen måste justera mer inställningar + testa lite spel innan jag kan säga att jag är helt nöjd såklart, blir nog en heldag att mixtra.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Haha fan hade ju missat det var en av skillnaderna och nu ser man det utan problem! Nej men det ser helt ok ut enligt mig så jag är nog nöjd. Funderar dock på om man skulle haft något typ av "monitorhylla" så den sitter lite högre upp dock.

Sen måste justera mer inställningar + testa lite spel innan jag kan säga att jag är helt nöjd såklart, blir nog en heldag att mixtra.

Aj då, skulle kanske gömt det i en spoiler Håller med om att den default är för låg, aldrig förstått dom som vill sitta och titta ner på sina skärmar men det är väl upp till var och en. TVn vägde inte så mycket så jag antar att en vanliga monitorarm kan fungera, iaf en statisk sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyPitch:

Någon som fått sin LG C2 42" levererad/skickad från LG? Tänker på kampanjen som var.
Jag har inte fått något mer än orderbekräftelse. Väntar ivrigt på uppdatering kring leveransen

Beställde den 12e och det kom en uppdatering om att den är plockad och på väg den 14e. Inget sen dess märkligt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Beställde den 12e och det kom en uppdatering om att den är plockad och på väg den 14e. Inget sen dess märkligt nog.

Det tog ovanligt lång tid för mig också. Men 14e låter väl länge även om det varit lite påsk och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Haha fan hade ju missat det var en av skillnaderna och nu ser man det utan problem! Nej men det ser helt ok ut enligt mig så jag är nog nöjd. Funderar dock på om man skulle haft något typ av "monitorhylla" så den sitter lite högre upp dock.

Sen måste justera mer inställningar + testa lite spel innan jag kan säga att jag är helt nöjd såklart, blir nog en heldag att mixtra.

Jag kan rekomendera denna som även är på kampanj just nu: https://www.webhallen.com/se/product/307509-iiglo-TV-Bordssta...

Jag köpte den till min och är nöjd 🙂

Permalänk
Medlem

Måste säga att 42" är betydligt mer skrivbordsvänligt än de större storlekarna, som kräver någon form av "specialmöblering" för att fungera riktigt bra. I mitt fall då 55" och 48" som jag testat tidigare, liksom 65" en gång i tiden men det är nog preskriberat vid det här laget

Jag ser ytterst lite av blue tinting om jag inte kör typ något med vit bakgrund i fullskärmsläge, vilket aldrig händer. Och även då är det oändligt mycket bättre än alla LCD varianter, möjligtvis med undantag för en riktigt bra IPS. Tycker kanske att panelen satt sig lite mer nu och med avstände TPC/GSR är det faktiskt inte så pjåkigt, även om det gärna skulle fått vara lite ytterligare ljusstyrka då. Sen krävs det en del inställningar med text osv men dom är väl rätt kända numera när flera kör OLED som skrivbordsskärm, annat var det när man började typ 2016 eller när det nu var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Beställde den 12e och det kom en uppdatering om att den är plockad och på väg den 14e. Inget sen dess märkligt nog.

Fick mail igår om att den var skickad. Blev kontaktad idag om leverans till imorgon.
Inte fått något mail tidigare som sagt att den varit plockad eller liknande.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyPitch:

Fick mail igår om att den var skickad. Blev kontaktad idag om leverans till imorgon.
Inte fått något mail tidigare som sagt att den varit plockad eller liknande.

De mail jag fått är:

1, En orderbekräftelse den 12e april.
2, Ett mail om att produkten är plockad och skickad den 14e april.

Det är alla mail jag fått. Jag ringde i morse till LG och bad om en uppdatering och för ca en timme sen ringde Dachser och bokade in en leverans till imorgon. Sammanträffande? Kanske inte, men den kommer imorgon i alla fall. Blir spännande!

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått min 42" levererad från LG, men har jobbat hela kvällen så den står fortfarane ouppackad. Är nog kanske förstsa gången jag (eventuellt) går ner i storlek på PC-skärm men jag tänker att det bör bli rätt OK pixelpitch på en 42" jämfört med min "gamla" CX48, även om jag inte tycker den ser groteskt stor ut längre. Blir spännande packa upp och kicka igång och testa!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Ni får gärna dela med er av era inställningar för att konvertera TVn till monitor. Kommer använda min främst till arbete.
Endast noterat skrivet tidigare att man skall stänga av TPC/GSR. Fler tips mottages gärna!

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

LGTV Companion på GitHub för att skärmen ska starta och stänga av med datorn. Den ser dessutom till att TV:n byter till rätt HDMI-kanal när datorn startas.

Helsvart skärmsläckare efter typ 2-3 minuters inaktivitet.

OLED Brightness behöver inte vara på 100 vid vardaglig skrivbordsanvändning. Lägre styrka sparar pixlarna med tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Efter att ha testat 42" lite mer kan jag faktiskt inte säga att jag är speciellt imponerad, den främst skillnaden mot tidigare versioner är att den är mindre, vilket i sig kanske kan vara bra, men några större skillnader mot tidigare generationer kan jag inte säga att jag sett. I synnerhet inte när det gäller ljusstyrkan som tyvärr inte imponerar nu heller. Har stängt av TPC och GSR vilket har samma effekt som tidigare och väl är ett krav för att använda den som PC monitor, men inte ens om man slänger på Vivid så känns det som något lämpat för lite mer upplyst rum.

Får nog revidera min uppfattning här. TPC och GSR gör märkbar skillnad som väntat, men LG verkar ha ändrat sin ABL/ASBL hantering lite i år så det är inte lika uppenbart direkt som jag tycker det varit tidigare när man har TPC/GSR aktivera/icke aktiverat. Upplever att det är långsammare övergångar i år än tidigare med det aktiverat än tidigare när ljusstyrkan kunde gå upp och ner som aktiekursen för en MEME aktie

Med det aktiverat (defaultläget) skulle jag nog personligen säga att det är en bra skärm för spel och underhållning men inte som "jobbskärm", annat ändå om man föredrar ljussvaga skärmar och har ett rum som är rätt så mörkt. Med TPC/GSR gör det sig fortfarande bäst med ljuset dämpat, men fungerar överlag klart bättre även för arbete och så även om det så klart finns risker med att ge sig in i servicemenyn och ändra där. För egen del skulle jag utan tvekan göra en retur om det inte var möjligt att stänga av detta då planen är att använda den även för jobbändamål, med det inaktiverat är det väl 50/50, mycket beroende på att det till stor del saknas vettiga alternativ just nu.

Detta är så klart mina högst personliga åsikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Jag kan rekomendera denna som även är på kampanj just nu: https://www.webhallen.com/se/product/307509-iiglo-TV-Bordssta...

Jag köpte den till min och är nöjd 🙂

Tack för tipset, en styck inhandlad.
Till det priset var det ju inget att fundera över, stilrent utseende och en hel del inställningar, kommer fungera fint.

Permalänk
Medlem

Hur är det, kör ni era 42" i 100% scaling i Windows eller är det för litet?