Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Kul att du är nöjd! Min kommer på tisdag. Gjorde en retur på en 48" då det blev på tok för stort för mig om jag inte satt på typ 1,5 m avstånd.
Om du är osäker på vilken panel du har och vill veta så står det i servicemenyn. Hdtvtest hade en video om hur man hittar den menyn.

Beställde du direkt från LG? Hur länge stod din order som "Plockad för leverans"? Min har varit det sen i tisdags, känns som en konstig status om den inte går iväg efter att den är plockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag är väldigt nöjd hittills.

Kul att höra! Har du testat spel och märks det någon skillnad på 120 och 165 som du hade på förra skärmen? Hur är det med reflektioner från fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Beställde du direkt från LG? Hur länge stod din order som "Plockad för leverans"? Min har varit det sen i tisdags, känns som en konstig status om den inte går iväg efter att den är plockad.

Jag är inte helt säker men tror den stod som det fram till att budfirman ringde och ville boka in tid för leverans. Några dagar var det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Kul att höra! Har du testat spel och märks det någon skillnad på 120 och 165 som du hade på förra skärmen? Hur är det med reflektioner från fönster?

Jag märker skillnad på 144 (körde inte PG279Q överklockad) och 120, men endast en liten. Alla andra fördelar med TV:n väger upp för det. Enda fönstret i rummet står bakom TV:n. Kan därför inte säga något konkret om reflektioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Beställde du direkt från LG? Hur länge stod din order som "Plockad för leverans"? Min har varit det sen i tisdags, känns som en konstig status om den inte går iväg efter att den är plockad.

Jag beställde i måndags och var först idag som den verkade fysiskt börja röra på sig, innan dess var det lite varianter med ordet "plock" i sig som status

Permalänk
Medlem

Plockade hem en 65" C2 (2022) idag. Har lattjat med den någon timma nu, mest Series X än så länge.
Kom från en 55" CX innan, och det jag hittills märkt förutom storleken är att latensen är märkbart lägre.
Samt att den så klart är ljusstarkare än CX, tack vare Evo panelen då.
Utöver det så är menyerna rappare och lite mer logiska i mitt tycke.

Det är mycket pengar, men jag är toknöjd. Och så mycket som jag använder TVn så blir det ganska billigt utslaget över några år. Är mitt försvar 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Plockade hem en 65" C2 (2022) idag. Har lattjat med den någon timma nu, mest Series X än så länge.
Kom från en 55" CX innan, och det jag hittills märkt förutom storleken är att latensen är märkbart lägre.
Samt att den så klart är ljusstarkare än CX, tack vare Evo panelen då.
Utöver det så är menyerna rappare och lite mer logiska i mitt tycke.

Det är mycket pengar, men jag är toknöjd. Och så mycket som jag använder TVn så blir det ganska billigt utslaget över några år. Är mitt försvar 😁

Har du config CX till att vara snabb dock?
Dvs i PC + game mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Har du config CX till att vara snabb dock?
Dvs i PC + game mode?

Ja absolut, jag har stenkoll på de bitarna då jag är inbiten nörd.
Men det är inte så att latensen på CX var dålig på något sätt, utan det är mer att den är så pass mjukare på C2an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja absolut, jag har stenkoll på de bitarna då jag är inbiten nörd.
Men det är inte så att latensen på CX var dålig på något sätt, utan det är mer att den är så pass mjukare på C2an.

Är inte skillnaden i latens mellan dom så pass liten att knappt olofmeister och grabbarna borde kunna märka någon skillnad även om den kan mätas med instrument? "Mjukare" låter dessutom inte riktigt som något som borde ha med latens alls att göra utan mer BFI osv. Ska tillägga att jag ytterst sällan spelat på konsol senaste åren så där har jag begränad egen erfarenhet.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Mjuk latens" låter som man klär en fundamental fysikaliska parameter i komplexa upplevelsetermer de normalt inte riktigt förknippas med. Likt "hård frekvens" eller "grov temperatur".

Låg latens gör inte något "mjukare". Mer följsamt och mer exakt. Fast det är också överspelat. Endast glimtat HDTVtest/Vincents siffror på och det är något lägre latenser på C2. Har dock svårt att se att det skulle påverka något drastiskt i praktiken, särskilt som 7 eller 5 ms latens vid 120 Hz för CX vs. C2 är sak samma när den totala latensen i spelsystemen är någonstans runt 50–150 ms där dagens TV och skärmar nu endast utgör en bråkdel av denna totala latens. Det var en annan sak för flera år sedan när en TV hade 40–60 ms latens i spelläget.

Nu kan det förstås vara något som faktiskt spelar in som gör själva upplevelsen annorlunda. Typiskt någon inställning som är annorlunda. "Mjukt" kan ha många förklaringar. Ofta är det bara själva ombytet som gör att man uppfattar saker som något nytt och annorlunda där den praktiska skillnaden är liten. Sedan tillskriver man denna ändrade upplevelse någon enskild teknisk parameter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja absolut, jag har stenkoll på de bitarna då jag är inbiten nörd.
Men det är inte så att latensen på CX var dålig på något sätt, utan det är mer att den är så pass mjukare på C2an.

Skillnaden i input lag ska väl inte vara mer än kanske max 1ms? Så är nog troligtvis placebo-effekten du känner

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Har de lyckats fixa problemet med magenta tint eller är det samma röd-aktiga ton på vänsterkanten?

Skrivet av Billy Joe Bob:

Plockade hem en 65" C2 (2022) idag. Har lattjat med den någon timma nu, mest Series X än så länge.
Kom från en 55" CX innan, och det jag hittills märkt förutom storleken är att latensen är märkbart lägre.
Samt att den så klart är ljusstarkare än CX, tack vare Evo panelen då.
Utöver det så är menyerna rappare och lite mer logiska i mitt tycke.

Det är mycket pengar, men jag är toknöjd. Och så mycket som jag använder TVn så blir det ganska billigt utslaget över några år. Är mitt försvar 😁

Permalänk
Medlem

Blir ju lite nyfiken här bara för man själv beställde en C2 42" på påskrean. Står att det börjas skickas idag i turordning, någon som fått någon info om att deras är skickad?

Längtar en hel del för man är redan sjukt nöjd med sin C8 man haft ett tag nu

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Lyckades packa upp 42"aren, vilket normalt sett inte är några konstigheter men genast blir lite besvärligare när man går på kryckor Har egentligen inte hunnit göra några större tester men överlag tycker jag inte det är några större skillnader mot tidigare generationer, annat då än att den är mindre. Så den som väntat sig några dramatiska skillnader lär bli besvikna, men det var kanske inte så väntat heller.

Har en 55" GX som jag kommer jämföra mot då den tjänstgjort som monitor tidigare vid det skrivbordet. Spontant skulle jag säga att GX:en är ljusstarkare, men då är den både större men fram för allt, den har servicemeny fixar för att stänga av ASBL vilket gör dramatisk skillnad om man ska använda den som monitor (dock med vissa risker även om dom känns rejält överdrivna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lyckades packa upp 42"aren, vilket normalt sett inte är några konstigheter men genast blir lite besvärligare när man går på kryckor Har egentligen inte hunnit göra några större tester men överlag tycker jag inte det är några större skillnader mot tidigare generationer, annat då än att den är mindre. Så den som väntat sig några dramatiska skillnader lär bli besvikna, men det var kanske inte så väntat heller.

Har en 55" GX som jag kommer jämföra mot då den tjänstgjort som monitor tidigare vid det skrivbordet. Spontant skulle jag säga att GX:en är ljusstarkare, men då är den både större men fram för allt, den har servicemeny fixar för att stänga av ASBL vilket gör dramatisk skillnad om man ska använda den som monitor (dock med vissa risker även om dom känns rejält överdrivna).

GX lär ha bättre BFI också, om man vill köra utan VRR, tror dock 42” med 4K är bättre för skrivbordet generellt. Ska bli kul att höra din åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

GX lär ha bättre BFI också, om man vill köra utan VRR, tror dock 42” med 4K är bättre för skrivbordet generellt. Ska bli kul att höra din åsikt

Eg är ju även 42" på tok för stort för ett normalt skrivbord, eller snarare, upplösningen är för låg med bara 4K. Så utmaningen kan nog bli att hitta den optimala setupen där 42" kommer till sin rätt. Med 55" kan man ju utan problem köra "recliner framför skärmen" setupen som är svårslagen för komfort men inte helt praktisk när det gäller kaffekoppar och annat

Dom medföljande fötterna är verkligen usla, inte nog med att dom känns som att dom tillsammans kanske kan ha kostat 50 öre att tillverka, dom är dessutom så låga att överkanten på skärmen blir i näshöjd med normal skrivbordshöjd. Kan så klart med fördel lösas med något bättre stativ, men känns rätt billigt, i synnerhet om man skule betalat fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Eg är ju även 42" på tok för stort för ett normalt skrivbord, eller snarare, upplösningen är för låg. Så utmaningen kan nog bli att hitta den optimala setupen där 42" kommer till sin rätt. Med 55" kan man ju utan problem köra "reclainer framför skärmen" setupen som är svårslagen för komfort men inte helt praktisk när det gäller kaffekoppar och annat

Vad menar du med för lågupplöst? Det är ju typ ’standard’ PPI, alltså ungefär samma som 21” FHD eller ca 27” QHD (1440p), bara mycket större

Inte retina såklart, men man slipper skala. Jag tycker nog helt klart att det skulle passa på normalt avstånd (så körde jag med 40” Philips VA för typ 8 år sedan)

Dock får man lära sig att inte köra fönster i fullskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du med för lågupplöst? Det är ju typ ’standard’ PPI, alltså ungefär samma som 21” FHD eller ca 27” QHD (1440p), bara mycket större

Inte retina såklart, men man slipper skala. Jag tycker nog helt klart att det skulle passa på normalt avstånd (så körde jag med 40” Philips VA för typ 8 år sedan)

Dock får man lära sig att inte köra fönster i fullskärm

Jag menar just det, kör annars 3 x 27" 4K utan skalning för jobbändamål. Behöver man köra skalning med mindre skärmar blir det så klart lite bättre om man kan slippa det med denna. Ja, den där Philips-skärmen var verkligen ingen höjdare, den var stor men det var väl eg det enda den var bra på med en rätt usel VA panel som dessutom hade PWM om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag menar just det, kör annars 3 x 27" 4K utan skalning för jobbändamål. Behöver man köra skalning med mindre skärmar blir det så klart lite bättre om man kan slippa det med denna. Ja, den där Philips-skärmen var verkligen ingen höjdare, den var stor men det var väl eg det enda den var bra på med en rätt usel VA panel som dessutom hade PWM om jag inte minns fel

Man fick verkligen konstiga färger i kanterna, jag såg det mer som en multi-monitor setup utan skarvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man fick verkligen konstiga färger i kanterna, jag såg det mer som en multi-monitor setup utan skarvar

Drömmen vore typ en 65" 8K monitor just av den anledningen, men som då kunde köras som typ 120hz@4K eller liknande för spel och så. Känns som man nog inte ska hålla andan i väntan på det Finns väl 8K TV-apparater men som jag förstått det så är det få av dom som är "äkta 8K" så att man kan ersätta 4 st 4K monitorer med en sådan utan det är mer 4K Deluxe. @Laxpudding kanske vet, minns inte om du testat någon sådan i HBT eller motsvarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Drömmen vore typ en 65" 8K monitor just av den anledningen, men som då kunde köras som typ 120hz@4K eller liknande för spel och så. Känns som man nog inte ska hålla andan i väntan på det Finns väl 8K TV-apparater men som jag förstått det så är det få av dom som är "äkta 8K" så att man kan ersätta 4 st 4K monitorer med en sådan utan det är mer 4K Deluxe. @Laxpudding kanske vet, minns inte om du testat någon sådan i HBT eller motsvarande?

#19571201

Inte testat själv, men ser ut att vara det du pratar om

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Drömmen vore typ en 65" 8K monitor just av den anledningen, men som då kunde köras som typ 120hz@4K eller liknande för spel och så. Känns som man nog inte ska hålla andan i väntan på det Finns väl 8K TV-apparater men som jag förstått det så är det få av dom som är "äkta 8K" så att man kan ersätta 4 st 4K monitorer med en sådan utan det är mer 4K Deluxe. @Laxpudding kanske vet, minns inte om du testat någon sådan i HBT eller motsvarande?

Varit en del diskussion runt exempelvis Samsungs dåvarande 8K-VA-paneler med de halva subpixlar de kör med. Men det är ju samma situation med deras 4K-paneler och det är inget som gör dem till "Full HD Deluxe" genom förlorad upplösning. Så de få 8K-TV-modeller jag sett har varit just 8K och så "äkta" det kan bli. Det har inte varit helt helt lätt att själv testa 8K-modeller med just 8K annars. Min Murideo 7 fick sin 8K-uppgradering först nu i höstas och det var i höstas jag tog smärtan med att köpa ett RTX 3080Ti när det äntligen gick att köpa produkter utan hopplösa köer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

#19571201

Inte testat själv, men ser ut att vara det du pratar om

Har testat QNED996-modellen och den är alldeles utmärkt för vad den gör i fråga om en IPS-TV avsedd för ljusare miljöer. Når högt i ljusstyrka mot 1000 nits via mini-LED och var det nu var runt 2000 zoner. Ingen direkt blooming men heller ingen supersvärta. LG:s LCD:er undviker verkligen att trampa in på OLED-territoriet.

LG får inte till VRR på deras LCD-8K-paneler vilket jag tror har att göra med panelen. LG har valt bort VRR på en del OLED-lyxprodukter av orsaken att man anser att de som köper OLED för spelens skull ändå siktar på B, C-och G-modellerna. Här är det något tekniskt med LCD-panelen som är ett hinder.

I TV-sammanhang är 8K lite väl meh som det ser ut idag. Där bör man istället tänka på att det är en bra TV och inte fastna i tankefälla sig på "utnyttja upplösningen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har testat QNED996-modellen och den är alldeles utmärkt för vad den gör i fråga om en IPS-TV avsedd för ljusare miljöer. Når högt i ljusstyrka mot 1000 nits via mini-LED och var det nu var runt 2000 zoner. Ingen direkt blooming men heller ingen supersvärta. LG:s LCD:er undviker verkligen att trampa in på OLED-territoriet.

LG får inte till VRR på deras LCD-8K-paneler vilket jag tror har att göra med panelen. LG har valt bort VRR på en del OLED-lyxprodukter av orsaken att man anser att de som köper OLED för spelens skull ändå siktar på B, C-och G-modellerna. Här är det något tekniskt med LCD-panelen som är ett hinder.

I TV-sammanhang är 8K lite väl meh som det ser ut idag. Där bör man istället tänka på att det är en bra TV och inte fastna i tankefälla sig på "utnyttja upplösningen".

Jag tänkte mer att den är en gigantisk ’retina’-ish skärm till en dator, motsvarar ju 4x 32” i 4K om den kan visa upplösningen korrekt, men pixelstrukturen kanske är problematisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har testat QNED996-modellen och den är alldeles utmärkt för vad den gör i fråga om en IPS-TV avsedd för ljusare miljöer. Når högt i ljusstyrka mot 1000 nits via mini-LED och var det nu var runt 2000 zoner. Ingen direkt blooming men heller ingen supersvärta. LG:s LCD:er undviker verkligen att trampa in på OLED-territoriet.

LG får inte till VRR på deras LCD-8K-paneler vilket jag tror har att göra med panelen. LG har valt bort VRR på en del OLED-lyxprodukter av orsaken att man anser att de som köper OLED för spelens skull ändå siktar på B, C-och G-modellerna. Här är det något tekniskt med LCD-panelen som är ett hinder.

I TV-sammanhang är 8K lite väl meh som det ser ut idag. Där bör man istället tänka på att det är en bra TV och inte fastna i tankefälla sig på "utnyttja upplösningen".

Skrivet av Laxpudding:

Varit en del diskussion runt exempelvis Samsungs dåvarande 8K-VA-paneler med de halva subpixlar de kör med. Men det är ju samma situation med deras 4K-paneler och det är inget som gör dem till "Full HD Deluxe" genom förlorad upplösning. Så de få 8K-TV-modeller jag sett har varit just 8K och så "äkta" det kan bli. Det har inte varit helt helt lätt att själv testa 8K-modeller med just 8K annars. Min Murideo 7 fick sin 8K-uppgradering först nu i höstas och det var i höstas jag tog smärtan med att köpa ett RTX 3080Ti när det äntligen gick att köpa produkter utan hopplösa köer.

Tack. Jag har, av okänd anledning, fått för mig att 8K TV-apparaterna på ett eller annat sätt fulat sig med pixelmatriser och annat så att det inte riktigt går att se som 4 st 4K monitorer och tänk om det är liknande tricks som iaf vissa så kallade 4K projektorer tidigare använde sig av för att vara 4K utan att vara det. Nu är det väl förmodligen en del praktiska aspekter som gör 8K till datorn rätt opraktiskt ändå i normalfallet, precis som du är inne på med VRR osv. Finns väl 8K monitorer, minns att Dell iaf tidigare hade en svindyr som var typ 32" eller liknande....lär vara svårt klaga på textkvalitén där även om annat nog kanske inte är optimalt för gaming och så

Möjligt kanske att vidare diskussion i ämnet med fördel tas på annat håll än i denna tråd, så vida inte LGs 8K OLED skulle lösa alla problemen

Permalänk
Medlem

Köpte en LG55 CX Oled för två år sedan och är galet nöjd. Gick från en då 14 år gammal Plasma på 42" från LG. 720p 1080i, inga smartfunktioner.

Jag har aldrig fattat tycke för den överprocessade, smetiga bilden som LCD-skärmar ger och det var först när OLED kom som jag såg ett värdigt alternativ till vår gamla plasma. Tycker fortfarande den har en mer naturlig bild och framförallt överlägsen svärta och hantering av rörelser än t.ex. svärföräldrarnas splitt nya, dyra Philips LED. Fy fan vilken skitbild. Försökte se hockey på den men jisses, Smetageddon! Alla ansikten under t.ex. studiosnacket ser ut att vara sminkade med pastellkritor. Detaljer försvinner eller förvrids i kläder i närbild så fort någon rör sig en mm.

Även inputlag är helt OK på vår gamla plasma när man spelar t.ex. Switch men på en LCD blir jag magsjuk.
Vi funderar på att skaffa en 65" C2 när de kommer och ställa ner vår nuvarande CX till ungarna i källaren, där den nu 16 år gamla Plasman står.

Tycker att OLED är det bästa som hänt skärmmarknaden sedan folks köpvanor (och säkert tillverkningskostnader /teknik) gjorde LCD till den dominerande tekniken, tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag tänkte mer att den är en gigantisk ’retina’-ish skärm till en dator, motsvarar ju 4x 32” i 4K om den kan visa upplösningen korrekt, men pixelstrukturen kanske är problematisk?

Man måste närmast ta fram luppen för att pixelstrukturen vid 8K är synlig för blotta ögat. Är verkligen gränsfall (på många sätt) med 8K på 65-tum på skrivbordet ifall en sådan struktur skulle synas. Och som sagt: det var VA-panelerna som Samsung använde tidigare.

LG QNED99 har inte en märklig pixelstruktur vad jag kunde urskilja med hjälpmedel likt macrofoto.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat 42" lite mer kan jag faktiskt inte säga att jag är speciellt imponerad, den främst skillnaden mot tidigare versioner är att den är mindre, vilket i sig kanske kan vara bra, men några större skillnader mot tidigare generationer kan jag inte säga att jag sett. I synnerhet inte när det gäller ljusstyrkan som tyvärr inte imponerar nu heller. Har stängt av TPC och GSR vilket har samma effekt som tidigare och väl är ett krav för att använda den som PC monitor, men inte ens om man slänger på Vivid så känns det som något lämpat för lite mer upplyst rum.

Och så LGs förbannade fjärrkontroller....är det verkligen helt omöjligt för LG att tänka sig att någon kund skulle kunna har fler än en LG TV i samma rum och att man då kanske inte vill styra alla samtidigt från samma fjärrkontroll? Får dra ur strömsladden till den GX som hänger på väggen bakom 42" för att inte styr båda samtidigt. Extra komiskt blir det när man försöker ändra samma inställning till samma värde men där en av TV-apparaterna redan innan hade något annat värde. Riktigt läskigt blir det dock först i Service menyn när man inser att dessa inte matchar varandra exakt och att man precis håller på att ändra några andra inställningar på TVn bakom

För egen del lutar det helt klart åt en retur just nu. Ser få fördelar mot den 55" GX som den var tänkt att ersätta om jag bara puttar bak stolen/skrivbordet nån decimeter eller två. Om G2an visar sig leverera mer kanske det får bli en sådan iställlet....eller både en G2 och en GX stackade på höjden

Detta är så klart enbart mina egna högst personliga erfarenheter och högst subjektiva åsikter. För riktiga recenssioner rekommenderas HDTVTest, Hardware Unboxed och så klart @Laxpudding som förhoppningsvis snart kommer testa dom.

Notera att ovanståene primärt handlar om att använda denna TV som PC monitor för 80% arbete, för spel/underhållning är det nog klart bättre, om än marginella skillnader mot tidigare annat än storleken då. Bör väl även säga att jag gillar ljusstyrka, inte bara ljusstyrkan i sig utan även att den då gör att påverkan av reflexer osv minskar. För den som inte har något emot lite mer ljussvaga skärmar och dessutom är beredd att mörklägga lite så är det nog en annan upplevelse.

Edit:

Jag vet att det finns möjlighet att ändra Set ID på LGs TV-apparater men har aldrig fått det att fungera på något pålitligt sätt och att döma av internet verkar flera ha samma problem. Men jag antar att det ska vara möjligt på något sätt iom att Elgiganten osv verkar ha lyckats har jag för mig. Den fjärrkontroll som följde med C2an verkar dessutom ha låst sig mot någon annan TV och är helt icke responsiv, och jag har inte hittat någon instruktion för reset som verkar fungera (för denna generation av fjärrkontroller).

Edit 2:

Det är alltså inte så att detta på något sätt är en dålig TV/skärm. Utan det är nog mer att skillnaden mot tidigare generationer främst är storleken, medan den som hoppats på några större lyft i övrigt och redan sitter med en hyfsat modern LG OLED för samma ändamål inte lär få någon wow-upplevelse

Permalänk
Bildexpert 📺

42:n ska vara mindre ljusstarkare än de andra C2:orna eftersom det fysiska utrymmet för varje OLED-subpixel är mindre. Vet inte var gränsen går men C1:orna höll sig över 200 nits även vid höga APL-nivåer. Måste till >90% APL-nivå, typ ett tom Excel-ark över hela bildytan för att det sjunka drastiskt. Siktar på på 100-150 nits som mest går det att undvika tydlig ABL.

Behöver man mer 200 nits ljusstyrka på en skärm för arbete skulle jag dra någon av följande slutsatser

1) Man har ett alldeles för ljust rum och behöver därför annan teknik som kan leverera ljusstyrka – snarare än teknik som levererar kontrast
2) Man bör fundera om rummet man använder är lämpligt för skärmarbete i sin nuvarande form, likt hur reflexer slår
3) Man är hyposensitiv (motsatsen till hypersensitiv) för ljus, alltså underkänslig. Vilket kan ha medicinska anledningar, likt gråstarr
4) Man kallar sig improvise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

42:n ska vara mindre ljusstarkare än de andra C2:orna eftersom det fysiska utrymmet för varje OLED-subpixel är mindre. Vet inte var gränsen går men C1:orna höll sig över 200 nits även vid höga APL-nivåer. Måste till >90% APL-nivå, typ ett tom Excel-ark över hela bildytan för att det sjunka drastiskt. Siktar på på 100-150 nits som mest går det att undvika tydlig ABL.

Behöver man mer 200 nits ljusstyrka på en skärm för arbete skulle jag dra någon av följande slutsatser

1) Man har ett alldeles för ljust rum och behöver därför annan teknik som kan leverera ljusstyrka – snarare än teknik som levererar kontrast
2) Man bör fundera om rummet man använder är lämpligt för skärmarbete i sin nuvarande form, likt hur reflexer slår
3) Man är hyposensitiv (motsatsen till hypersensitiv) för ljus, alltså underkänslig. Vilket kan ha medicinska anledningar, likt gråstarr
4) Man kallar sig improvise

Jo, hade väl dock hoppats på att LG lyckats höja grundljusstyrkan på så sätt att den ändå skulle bli högre hos 42" men så verkar inte vara fallet (enligt mina ögon då, finns säkert någon vis skillnad som kan mätas men frågan är vad det är värt om man inte kan se den). Egentligen är väl mina egna slutsatser rätt mycket i linje med de förväntade utifrån de recenssioner osv som finns. Känns helt klart som Samsung tagit ledningen i OLED världen nu och att LG lär behöva ta sig i kragen rejält om inte Rea-skylten ska behöva plockas fram redan innan BF. Vilket väl egentligen bara är bra, för att LG blivit lite väl bekväma sina man lanserade sina LCD dödare har väl undgått få.

Alla vill ju egentligen ha mer ljusstyrka, bara det att dom inte vågar erkänna det Annars är väl fördelen att man med ljusstyrka kan välja lite mer om man vill jobba i mörker eller inte, om det sen är optimalt enligt vetenskapen är väl en annan fråga.