Permalänk

Vilken är den bästa golvfläkten

Hej vilken är den bästa golvfläkten som är tyst

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alltså, det beror helt på budget. Jag tycker dom billigaste fläktarna kan vara tysta på lägsta nivån.

Tyst är också relativt.

Vi slutade med en Dyson golvfläkt som blåser tillräckligt mycket för att öka sovrummets (20kvm ish) cirkulation märkvärt, utan att störa oss på natten.

Det jag också gillar med den är att den är helt tyst i rotationen, inga klick eller andra konstiga ljud.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Instämmer. Jag har en sån själv och den är väldigt tyst trots bra flås. Till skillnad från traditionella så kan man ställa den från 0-100% vilket gör de möjligt att optimera ljudnivån utifrån din aktivitet. Den har även väldigt stor "svängradie" jämfört med andra fläktar på marknaden.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Om budgeten är bra mycket mindre än smartfläkten så är jag faktiskt nöjd med denna trots priset. Ganska tyst på fläktläge 1-2 men 3 är den inte tyst. Flyttar en bra mängd luft iom storleken. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Den bästa men samtidigt inte skitdyra fläkten jag hittat är denna.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/flaktar/a...
8 hastigheter och dom lägsta har faktiskt låg fart vilket tyvärr är ganska ovanligt, det brukar ju vara att oavsett hur många hastigheter dom har så är den lägsta oftas på mer än 50% i alla fall och sen väldigt liten skillnad mellan dom övriga hastigheterna.

Det enda negativa är dels priset men finns ju många som är betydligt dyrare med så ingen stor del.
Sen att den tjuter så fort man ska göra nånting som starta/stänga av/auto avstängning efter tid gått ut/ändring av hastigthet/slå på/av oscilleringen.
Och det handlar inte om ett mjukt tyst tjut utan nästintill brand alarmsnivå som hela detta hyreshus och det över gården hör.
Och ligger man i sängen 2-3m ifrån fläkten så är det HÖGT.

Min lösning då jag var nöjd i övrigt med den var att skruva isär den och och fylla upp högtalaren (en plast med ett litet hål i toppen) och över den med epoxy (funkar nog med det mesta så länge det hårdnar, men epoxy var vad jag hade hemma).
Så nu piper den så man knappt hör den 2-3m ifrån, dvs helt lagom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!