Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Köp en Husqvarna. Bästa köpet jag gjort någonsin!! Innan hade jag tre olika modeller av Worx men ingen av dem fungerade till 100%. Jag har en liten ojämn matta (gräsmattan är på ca 400 kvadrat) med lite gropar här och där och en trång passage på ca 60-70cm som leder från baksidan till framsidan av gräsmattan. De andra maskinerna vart ju billigare i inköp men de fastnade titt som tätt. De kunde stå och gräva ned sig med ena hjulet då den försökte att komma loss.

Till slut tröttnade jag och sommaren 2020 köpte jag mig en Husqvarna 310, visst den vart dyr (dyrare än de andra) men den bara går och går. T om när gräset är vått så går den bara. Har inte fastnat en enda gg. Ett köp som jag är enormt nöjd med. Borde ha köpt den första gg direkt men snålheten bedrar visheten. Man får vad man betalar för. Nu är gräset jätte grönt och fint, tack vare Husqvarnan.

Jag har testat en worx o en biltema. Båda två körde ut med jämna mellanrum... Ibland slirade dom på öppen gräsyta utan lutning. Antagligen en liten grop eller nåt som ger "system malfunction".

Om jag köper en husqvarna... menar du att detta inte kommer ske mer?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Man bör underhållslada batteriet två gånger under vintern och jag har alltid skött det förutom i år då jag faktiskt inte ens gjort höstservicen på min. Har byggt ut huset så hela garaget har varit ett rent kaos hela hösten och vintern.
Känner mig som en dålig människa.

Jag har inget att skylla på förutom att jag är en dålig människa jag med och glömt underhållsladdat... behöver rengöra den med... inget har jag gjort så du är inte sämst

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

En sak att tänka på:
Kör gräsklipparen på dagen, inte på natten. Skälet är att igelkottar kommer fram på natten, och när de blir hotade så rullar de ihop sig och ligger stilla. Det händer med jämna mellanrum att robotgräsklipparen skär upp stillaliggande igelkottar och då får ni massa blod och inälvor på er tomt, vilket är äckligt, luktar illa och drar till sig sniglar, fåglar och andra asätare. Så därför bör man undvika att köra robotgräsklipparen på natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

En sak att tänka på:
Kör gräsklipparen på dagen, inte på natten. Skälet är att igelkottar kommer fram på natten, och när de blir hotade så rullar de ihop sig och ligger stilla. Det händer med jämna mellanrum att robotgräsklipparen skär upp stillaliggande igelkottar och då får ni massa blod och inälvor på er tomt, vilket är äckligt, luktar illa och drar till sig sniglar, fåglar och andra asätare. Så därför bör man undvika att köra robotgräsklipparen på natten

En ultraljudsensor bör lösa det problemet? Jag har aldrig kört min gräsklippare på natten, men gräsklipparen aktar sig för andra ganska små saker.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=BSF04i3zNGw ser ju rätt spännande ut ändå, kanske inte för min klippare men det vore ju mycket trevligare.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

men gräsklipparen aktar sig för andra ganska små saker.

"aktar sig för andra ganska små saker"...?
Vet inte vad du har för en gräsklippare men min Husqvarna 430X dundrar i allt - stort som smått - innan den vänder.
Är en jävla skillnad på den för nästan 30' kr och min robotdammsugare för en tiondel av priset som är bra mkt mera "intelligentare" än klipparen!
Dammsugaren väjer för både små o stora hinder och touchar snarare än dundrar in i dem.
Men du har kanske en "specialare" till gräsklippare som är utrustad med alla möjliga sensorer och kännare...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

"aktar sig för andra ganska små saker"...?
Vet inte vad du har för en gräsklippare men min Husqvarna 430X dundrar i allt - stort som smått - innan den vänder.
Är en jävla skillnad på den för nästan 30' kr och min robotdammsugare för en tiondel av priset som är bra mkt mera "intelligentare" än klipparen!
Dammsugaren väjer för både små o stora hinder och touchar snarare än dundrar in i dem.
Men du har kanske en "specialare" till gräsklippare som är utrustad med alla möjliga sensorer och kännare...?

Min gräsklippare har ultraljudsensor (som är viktig i det här fallet) och svänger alltså undan om det ligger "tillräckligt stora" saker i vägen. Exakt var gränsen går för att den ska känna av vet jag dock inte. Men troligtvis är en igelkott tillräckligt stor.

Det är förstås lite svårt att jämföra bara pris eftersom tex batteristorlek gör mycket på priset, men min gräsklippare kostade 5300kr ny 2020 och ska klara 600m2. Din gräsklippare ska ju klara 6x större yta, så det ökar ju priset rejält.

Kan dock tänka mig att Husqvarna inte lägger till ultraljudsensor på deras gräsklippare förrän man kommer upp desto mer i pris.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

"aktar sig för andra ganska små saker"...?
Vet inte vad du har för en gräsklippare men min Husqvarna 430X dundrar i allt - stort som smått - innan den vänder.
Är en jävla skillnad på den för nästan 30' kr och min robotdammsugare för en tiondel av priset som är bra mkt mera "intelligentare" än klipparen!
Dammsugaren väjer för både små o stora hinder och touchar snarare än dundrar in i dem.
Men du har kanske en "specialare" till gräsklippare som är utrustad med alla möjliga sensorer och kännare...?

Jag frågade försäljaren om just det där med igelkottar När jag köpte min Husqvarna. Han sa att klippare inte kör över igelkottar för att klipparen är tillräckligt känslig nog för att känna av igelkottar. Han sa att han inte kände till att någon kotte blivit överkörd utifrån erfarenhet från kunder.

Har du erfarenhet av överkörda igelkottar själv? Tänker eftersom du också har en Husqvarna...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Hade knappast litat på en säljares ord, han bör vara väl medveten om problemet då det pratats rätt friskt om det.
Det jag sett tidigare är att veterinärer gått ut då folk inkommit med igelkottar eller igelkottsungar som blivit luggade eller halvt slaktade då dom rör sig ute på kvällen/natten.

Vet inte hur stort problemet är men går man ut med rekommendationer så är det väl inte fel att följa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag frågade försäljaren om just det där med igelkottar När jag köpte min Husqvarna. Han sa att klippare inte kör över igelkottar för att klipparen är tillräckligt känslig nog för att känna av igelkottar. Han sa att han inte kände till att någon kotte blivit överkörd utifrån erfarenhet från kunder.

Har du erfarenhet av överkörda igelkottar själv? Tänker eftersom du också har en Husqvarna...

Min klippare går bara dagtid så jag har sluppit överkörda djur.
Med eftersom Husqvarnas klippare inte är utrustade med ngn slags sensor what-so-ever så kan jag försäkra dig om att din säljare blåljuger!
Möjligt att inte just han har ngn erfarenhet men i min bekantskapskrets så vet jag två vars klippare har haft ihjäl igelkottar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag har testat en worx o en biltema. Båda två körde ut med jämna mellanrum... Ibland slirade dom på öppen gräsyta utan lutning. Antagligen en liten grop eller nåt som ger "system malfunction".

Om jag köper en husqvarna... menar du att detta inte kommer ske mer?

Nej, det kommer inte att ske. Gardena fungerar lika bra det med.

Hade en Worx tidigare, var väldigt missnöjd med den. Blev byte till Gardena och är sjukt nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har ni också problem med att det fastnar mycket gräs på roboten tidigt på morgonen? Frosten smälter och gräset blir blött vilket gör att det fastnar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Efter tre år med robot från Stiga (***** skitmaskin!!) så gick jag och köpte mig en bensinare i höstas. Nu slipper man iaf rädda en felkodad robotgräsklippare från inbillade gropar, blad, nedfallna äppelkart och annat mer eller mindre verkligt den valde att strejka för.
Det kommer ta tid innan jag försöker mig på en robot igen och en produkt från Stiga kommer ALDRIG mer finnas i mitt hushåll.....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Efter tre år med robot från Stiga (***** skitmaskin!!) så gick jag och köpte mig en bensinare i höstas. Nu slipper man iaf rädda en felkodad robotgräsklippare från inbillade gropar, blad, nedfallna äppelkart och annat mer eller mindre verkligt den valde att strejka för.
Det kommer ta tid innan jag försöker mig på en robot igen och en produkt från Stiga kommer ALDRIG mer finnas i mitt hushåll.....

Nu har du ju redan gått och köpt en ny gräsklippare, men annars skulle jag nästan gissa på att du hade otur med din förra robotgräsklippare. Eller ha du en gräsmatta från helvetet?

Min gräsmatta är rejält ojämn och gropig med en del lutning och robotgräsklipparen har bara fastnat en gång på två år.

Edit: Ser nu att du skriv "inbillade gropar, blad" etc. Då låter det ju som att det var ett problem med den modellen, för så ska det uppenbarligen inte fungera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nej, det kommer inte att ske. Gardena fungerar lika bra det med.

Hade en Worx tidigare, var väldigt missnöjd med den. Blev byte till Gardena och är sjukt nöjd.

Hmm det var som tusan.

Jag känner ändå att jag lutar mot husqvarna bara för att det pratas om mest.
Blir det problem med den så vill ja inte höra "du skulle köpt en husqvarna" som jag får höra överallt i nuläget.

Förstår er andra som haft problem med diverse märken. Det har jag med o känner ett hat inombords mot worx men även biltema.

Processen för att återlämna roboten till biltema var.... inget jag vill att någon får uppleva.
Biltemas som jag hade sist klarade t.ex. inte av att åka runt på gräset om det hade regnat.
Känns som en dålig design om man inte tar hänsyn till att det kan regna på en gräsmatta.
Dålig idé att ens tillverka automations-produkter som kräver manuell input titt som tätt. Besegrar sitt eget syfte. Inte konstigt att folk blir less.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hmm det var som tusan.

Jag känner ändå att jag lutar mot husqvarna bara för att det pratas om mest.
Blir det problem med den så vill ja inte höra "du skulle köpt en husqvarna" som jag får höra överallt i nuläget.

Förstår er andra som haft problem med diverse märken. Det har jag med o känner ett hat inombords mot worx men även biltema.

Processen för att återlämna roboten till biltema var.... inget jag vill att någon får uppleva.
Biltemas som jag hade sist klarade t.ex. inte av att åka runt på gräset om det hade regnat.
Känns som en dålig design om man inte tar hänsyn till att det kan regna på en gräsmatta.
Dålig idé att ens tillverka automations-produkter som kräver manuell input titt som tätt. Besegrar sitt eget syfte. Inte konstigt att folk blir less.

Det är klart att det är skillnad på Biltemas gräsklippare och Husqvarnas. Du jämför ju ungefär det sämsta med det bästa och självklart finns det mellanting som inte är kassa.

För övrigt ser jag bara en massa Husqvarna-robotar som har fastnat när jag kör runt till hus dagligen. Morsans Husqvarna fastnar nog flera gånger i veckan utan anledning, men den är nog närmare 10 år gammal, så det är kanske inte så konstigt. Nya modeller lär vara desto bättre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har ni också problem med att det fastnar mycket gräs på roboten tidigt på morgonen? Frosten smälter och gräset blir blött vilket gör att det fastnar.

Ställ in schemat så att den börjar jobba mitt på dagen då gräset hunnit torka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är klart att det är skillnad på Biltemas gräsklippare och Husqvarnas. Du jämför ju ungefär det sämsta med det bästa och självklart finns det mellanting som inte är kassa.

För övrigt ser jag bara en massa Husqvarna-robotar som har fastnat när jag kör runt till hus dagligen. Morsans Husqvarna fastnar nog flera gånger i veckan utan anledning, men den är nog närmare 10 år gammal, så det är kanske inte så konstigt. Nya modeller lär vara desto bättre.

Jag skrev även worx, men det är nästan som att du väljer ut det bästa o det sämsta
Worx kanske är ett märke som inte är tänkt att fungera heller iofs.

Jag trodde aldrig att husqvarna hade problem flera gånger i veckan oförklarligt. Det har biltema och worx med.

I vilket fall tycker jag robotarna borde kunna hantera att det regnar. Eller känna av att dom inte ska fungera när det är blött eller regnat åtminstone. Det kunde min worx som var 5 år äldre än biltemas.
Men det kanske inte är en självklarhet för biltema att det regnar på sommaren i Sverige?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Ställ in schemat så att den börjar jobba mitt på dagen då gräset hunnit torka.

Bra tips. Det ska jag fixa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag skrev även worx, men det är nästan som att du väljer ut det bästa o det sämsta
Worx kanske är ett märke som inte är tänkt att fungera heller iofs.

Jag trodde aldrig att husqvarna hade problem flera gånger i veckan oförklarligt. Det har biltema och worx med.

I vilket fall tycker jag robotarna borde kunna hantera att det regnar. Eller känna av att dom inte ska fungera när det är blött eller regnat åtminstone. Det kunde min worx som var 5 år äldre än biltemas.
Men det kanske inte är en självklarhet för biltema att det regnar på sommaren i Sverige?

Sorry, jag måste ha missat att du skrev Worx.

Jag kan tyvärr inte svara på varför morsans Husqvarna stannar så ofta som den gör, jag vet bara att den gör det. Just deras är ändå så pass gammal så det kan ju vara ålden som spökar. Likadant är det nästan bara Husqvara-robotar som står stilla på villatomterna jag stannar vid inom arbetet. Största anledningen är förstås att dom flesta har just Husqvarna-robotar, vilket förstås också borde innebära att det är dom som man oftast ser.

Det kan ju också vara så att det är husägarna som har varit dåliga på att sätta ut gränskabel (på tomterna där gräsklipparen står still vid en kant) och då spelar det förstås ingen roll vilken gräsklippare dom skulle ha.

Jag nämnde min modell i ett tidigare inlägg, en Landxcape 812l, vilken tillverkas av Worx som du påstås hata. Den har både WiFi, ultraljudsensor (tidigare nämnt i tråden för att undvika hinder utan att köra in i dom), regnsensor så den inte klipper när det regnar och ganska rejäla däck för att inte fastna. Den har aldrig strulat och den har nog bara fastnat en gång som jag kan minnas. Det var dock mitt fel för jag hade satt kabeln lite för nära en kant där gräset plötsligt tog slut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är det någon som gjutit "robotring" kring träd på tomten för att få till snygg klippning av gräskant mot träd?

Har ni bilder/mått att dela med er av innan man eventuellt ger sig på att experimentera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Är det någon som gjutit "robotring" kring träd på tomten för att få till snygg klippning av gräskant mot träd?

Har ni bilder/mått att dela med er av innan man eventuellt ger sig på att experimentera?

Låter som ett udda göromål eftersom träd inte bara växer på höjden utan också blir grövre för varje år. Får vara en väldigt stor ring runt då, så trädet får växa...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det här projektet kommer ännu längre så gemene man kan följa lite enkla instruktioner och fixa det:

Det är ju ändå konstigt att gräsklipparna inte kan klippa gräsmattan som robotdammsugare kan. I videon kör dom gräsklipparen runt tomten och styr med en Xbox-kontroll för att skapa gränser och zoner. Det gör att man inte behöver någon gränskabel. Likaså kan man skapa no-go-zoner.

Projektet på GitHub: https://github.com/ClemensElflein/OpenMower

Gräsklipparen som används kostar under 4000kr (500m2) från Amazon.de: https://www.amazon.de/Mähroboter-Classic-500-Kantenschneide-F...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hoppas att det här projektet kommer ännu längre så gemene man kan följa lite enkla instruktioner och fixa det:
https://www.youtube.com/watch?v=BSF04i3zNGw

Det är ju ändå konstigt att gräsklipparna inte kan klippa gräsmattan som robotdammsugare kan. I videon kör dom gräsklipparen runt tomten och styr med en Xbox-kontroll för att skapa gränser och zoner. Det gör att man inte behöver någon gränskabel. Likaså kan man skapa no-go-zoner.

Projektet på GitHub: https://github.com/ClemensElflein/OpenMower

Gräsklipparen som används kostar under 4000kr (500m2) från Amazon.de: https://www.amazon.de/Mähroboter-Classic-500-Kantenschneide-F...

Det finns en väldigt bra anledning till att dom inte fungerar och rör sig som dammsugarna. Det blir härliga spår i gräsmattan om de kör i samma spår hela tiden. när min åker tillbaka till stationen varierar den alltid avståndet till "hitta-hem-kabeln" mellan 2 meter-30 cm eller något sådant för att undvika spår bildning i mattan.
Annars tycker jag den verkar bra att kunna göra virtuella barriärer mm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag har testat en worx o en biltema. Båda två körde ut med jämna mellanrum... Ibland slirade dom på öppen gräsyta utan lutning. Antagligen en liten grop eller nåt som ger "system malfunction".

Om jag köper en husqvarna... menar du att detta inte kommer ske mer?

För mig skedde det inte mer iallafall och jag har en ganska gropig och ojämn gräsmatta. Vart ganska trött på och hämta roboten i häcken lr i gropen där den stått halva dagen och grävt ned sig. Ändå vart den ganska avancerad, den hade regnsensor, antikrocksystem (navigerar med ultraljudssensorer) som förhindrar att den krockar med möbler, träd osv.

Magnetisk avgränsning, te x om man vill avgränsa mindre områden (nysått gräs te x). Wife hade den också. Tror den gick på runt tio, elva tusen kronor med tillbehören. Fast min gräsmatta klarade den inte av så bra. Husqvarnan däremot bara går och går, under dessa två åren jag haft den så har det inte varit nåt problem alls, dyrare än Worxs klipparn men bästa köpet nånsing.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det finns en väldigt bra anledning till att dom inte fungerar och rör sig som dammsugarna. Det blir härliga spår i gräsmattan om de kör i samma spår hela tiden. när min åker tillbaka till stationen varierar den alltid avståndet till "hitta-hem-kabeln" mellan 2 meter-30 cm eller något sådant för att undvika spår bildning i mattan.
Annars tycker jag den verkar bra att kunna göra virtuella barriärer mm.

Det är klart att det blir spår om den skulle åka på samma ställe hela tiden, men det antar jag att dom har löst i mjukvaran - eller enkelt kan lösa. Det din gräsklippare gör kan man ju applicera på hela gräsmattan. Eftersom gräsklipparen vet var gränsen går så kan den förstås åka åt andra hållet, eller helt random.

Jag tyckte det var en intressant grej i alla fall!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Låter som ett udda göromål eftersom träd inte bara växer på höjden utan också blir grövre för varje år. Får vara en väldigt stor ring runt då, så trädet får växa...

Finns färdiga ringar att köpa, men tycker att det är kul att fixa till saker själv.

Exempelvis denna:
Pinterest bild

Skulle vara helt ok med att gjuta en ny efter 15 år när vårt äppelträd blivit grövre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är klart att det blir spår om den skulle åka på samma ställe hela tiden, men det antar jag att dom har löst i mjukvaran - eller enkelt kan lösa. Det din gräsklippare gör kan man ju applicera på hela gräsmattan. Eftersom gräsklipparen vet var gränsen går så kan den förstås åka åt andra hållet, eller helt random.

Jag tyckte det var en intressant grej i alla fall!

Ja förhoppningsvis så finns det installerat att den åker i flera olika mönster varje gång så att det blir varierat. Det kommer nog vara framtiden då dagens klippare åker bara slumpmässigt omkring tills ytan är helt täckt vilket fungerar men är ineffektivt och kan slita mer på matten då den rullar där den redan varit ett flertal gånger. Fördelen är att tekniken är gammal och beprövad. Äldre dammsugarrobotar använde den tekniken.
Frågan är varför det inte kommit tidigare, antagligen för att det är svårt att "scanna" en gräsmatta och sedan utefter den göra flera olika typer av klippmönster som då måste passa alla typer av mattor. I ett hus finns tydliga väggar och då är det lätt att göra en karta men naturen är svår och man måste veta vad det är man ser. är det en buske eller bara högt gräs?
Sen har vi även enkelheten, kommer alla svenssons vilja lägga ned tid på att göra en virtuell karta över sin tomt och sedan rita upp vart roboten får och inte får åka?

Så missförstå mig inte, det där är framtidens gräsklippare men den måste nog utvecklas innan det går att applicera på alla gräsmattor så det fungerar på ett bra sätt och blir enkelt att förstå och göra för gemene man. Väldigt bra att någon är först, det brukar pressa resten att haka på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

För mig skedde det inte mer iallafall och jag har en ganska gropig och ojämn gräsmatta. Vart ganska trött på och hämta roboten i häcken lr i gropen där den stått halva dagen och grävt ned sig. Ändå vart den ganska avancerad, den hade regnsensor, antikrocksystem (navigerar med ultraljudssensorer) som förhindrar att den krockar med möbler, träd osv.

Magnetisk avgränsning, te x om man vill avgränsa mindre områden (nysått gräs te x). Wife hade den också. Tror den gick på runt tio, elva tusen kronor med tillbehören. Fast min gräsmatta klarade den inte av så bra. Husqvarnan däremot bara går och går, under dessa två åren jag haft den så har det inte varit nåt problem alls, dyrare än Worxs klipparn men bästa köpet nånsing.

Det låter som exakt min upplevelse hittills. Jag kommer prova en husqvarna helt klart. Går inte den dömer jag ut min gräsmatta o går tillbaka till handgräsklippare.

Ska kolla in din modell. Men ja har nog lite större gräsmatta än du... Tack iaf!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Har hört lite blandade erfarenheter av andra fabrikat med att den går utanför området. Spår i gräsmatten etc men väldigt få jag känner har haft problem med husqvarna. Problemfria och bara går och går. Finns säkert andra märken som också är bra men gäller göra sin hemläxa innan köp om man väljer en billigare robot.