Dugliga trådlösa in-ear lurar med ANC, finns det?

Permalänk
Avstängd

Dugliga trådlösa in-ear lurar med ANC, finns det?

Hej bullen, ehrm, menar sweclockers.

Köpte för några år sedan ett par bose QC35 lurar som jag använt när jag flygpendlat, kört bil långa sträckor, klippt gräset, lite allt möjligt. De fungerar ju bra men är lite otympligt om man är på gymmet eller ute på stan osv. Så tänkte att teknik och utveckling går ju framåt och är ju 4-5 år sedan jag köpte dessa, så finns säkert trådlösa in-ear som är minst lika bra nu.

Åkte och köpte ett par Jabra Elite 75t efter att ha läst recensioner online, där många skriver att ljudet och framförallt basen är avsevärt bättre än airpods pro.

Åkte hem och packade upp kartongen, laddade ner appen och anslöt lurarna..........

Första jag testade var ju ANC........ som var totalt obefintlig, finns en slider man kan justera med och gör ingen skillnad alls, kan slå av/på men gör absolut ingen skillnad. Tänkte att jag blivit tokig på nåt sätt så tog på mig de gamla bose-lurarna och utan att ens ha de anslutna mot något växlade mellan off low och high på ANC, och på high försvinner alla bakgrundsljud och man upplever total tysntad, på off låser plötsligt allt jobbigt då man vant sig, på low dämpas alla oljud och på high är det återigen tyst. Noice cancelling...

Växlar till mina nya Jabra igen, slår på ANC och händer inte ett skit, alla bakgrundsljud och annat oljud är kvar, växlar mellan på och av, händer inte ett skit.

Startar upp spotify och drar igånng lite musik, blir genast slagen av den totala avsaknaden av lägre mellanregister och bas, ljudet är platt diskantigt helt utan dymaniskt omfång. Stänger av lurarna och lyssnar på mobilens inbyggda högtalare och får ungefär samma ljudupplevelse, båda saknar hela mellanregistret och bas finns inte öht.

Dessutom är ljudet oerhört lågt, normal lyssningsvolym blir ett steg ner från max, så vill man ösa på lite extra på någon låt eller på löpbandet på gymmet finns inga marginaler alls, högsta volym är ungefär som normal nivå kanske ett snäpp högre bara.

När jag var i butiken testade jag även Bose frames, blev lite sugen på dem då ljudet var helt OK, men avsaknad av ANC och lite fattig bas gjorde att jag valde in ear lurarna, recensionerna lovade ju tung bas och grym ANC, nu är jag mest förvirrad... Ljudkvaliten i bose frames var milsvid bättre än Jabra lurarna, och basen även om den var lite tunn var oerhört mycket bättre än jabra där den är totalt obefintlig.

Sen hade jag gärna haft ANC men i jabra lurarna är det ju något slags dåligt skämt? Nu känns det som jag borde lämna tillbaks jabra in ears och byta mot bose frames, och nöja mig med att få lite musik med duglig ljudkvalite utan ANC.

Blir också fundersam på vart alla positiva recentioner för jabra kommer ifrån, är det folk som aldrig i sitt liv hört musik innan? Som inte vet vad ANC betyder? Som inte vet skillnad mellan diskant och bas? Finns det trådlösa in ear lurar med ANC som faktiskt fungerar? Och som kan spela lägre mellanregistret?

Hade för många år sen ett par koss in ear lurar med min mp3-spelare, och dessa hade nog 20x bättre ljudkvalite och 10000000000000000000000000000000000x mer bas än jabra, (att mutliplicera med något som är nästan obefintligt ger stora siffror) dessutom var de ganska täta så även utan ANC så dämpade de en hel del buller från omgivningen

Permalänk
Medlem

Bose har ju sina QC Earbuds, har dom själv och är nöjd.
ANC blir ju inte lika bra som med over-ear, men har inte tyckt den är dålig på något sätt.

Permalänk
Medlem

Tror du måste ladda ner deras Software och uppdatera mjukvaran. En polare hade det problemet. Dom hade inte ANC från början utan fick det via mjukvara senare har jag för mig. 85 hade det från början. Googla 75t ANC update el liknande…

https://www.engadget.com/jabra-elite-75t-anc-upgrade-15054695...

How do I set up Active Noise Cancellation (ANC) on my Jabra Elite 75t/Elite Active 75t?

share
Share
Prerequisites
Jabra Sound+ version 4.7 or later
Jabra Elite 75t/Elite Active 75t firmware version 2.0.0 or later
To set up ANC on your Jabra Elite 75t/Elite Active 75t, follow these steps.
On your mobile device, ensure that Jabra Sound+ is updated to version 4.7 or later.
In Jabra Sound+, update the Jabra Elite 75t/Elite Active 75t firmware to version 2.0.0 or later.
When the update is completed, you will be invited to add ANC to your headset*.
Tap Add ANC to your headset.
Tap Add Personalized ANC and follow the onscreen instructions.
Adjust the ANC to fit your individual hearing. For optimal results, do the following:
Ensure the earbuds fit tightly and securely in your ears. The fit of the EarGels should give a sealing effect.
Personalize the ANC while you are in a noisy environment. For example, indoors while household appliances are running, or outdoors where there is traffic or crowd noise.

Permalänk
Viking

Har du testat Airpods Pro?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ingen koll på ANC, men har ett par Motorola Vervebuds. Med dem är det oerhört viktigt att plugsen sluter tätt i hörselgången för att få någon tillstymmelse av volym och ljudkvalitet.

Ofta följer det med olika storlekar på "plopparna". Prova en större storlek alternativt tryck in hörlurarna längre i örat?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Bose har ju sina QC Earbuds, har dom själv och är nöjd.
ANC blir ju inte lika bra som med over-ear, men har inte tyckt den är dålig på något sätt.

Kanske är bosse som gäller rent generellt? Blev dock imponerad av deras frames så frågan är hur mycket bättre ljud och NC man får från deras earbuds? Frames är ju sjukt smidiga att ta på/av och bekväma att ha på sig

Skrivet av Fonzzi:

Tror du måste ladda ner deras Software och uppdatera mjukvaran. En polare hade det problemet. Dom hade inte ANC från början utan fick det via mjukvara senare har jag för mig. 85 hade det från början. Googla 75t ANC update el liknande…

https://www.engadget.com/jabra-elite-75t-anc-upgrade-15054695...

Jo har deras app och gjorde det där, aktiverade ANC och..... INGENTING, ingen skillnad alls....

Skrivet av Donnerstal:

Har du testat Airpods Pro?

Har jag inte, kanske borde? Är ju ofta svårt att lämna tillbaks in eats på öppet köp dock.

Skrivet av olga32:

Ingen koll på ANC, men har ett par Motorola Vervebuds. Med dem är det oerhört viktigt att plugsen sluter tätt i hörselgången för att få någon tillstymmelse av volym och ljudkvalitet.

Ofta följer det med olika storlekar på "plopparna". Prova en större storlek alternativt tryck in hörlurarna längre i örat?

Jo det följde med 3 storlekar, en "medium" som sitter monterad, en small som är något mindre, och en large som ser helt enorm ut, hade nog inte ens fått in den i näsborren. Dessutom är de extra "small" och "large" förpackade i en försluten plast-mogrej, om jag öppnar den minskar nog mina chanser att lämna tillbaks på öppet köp från kanske till nej

Permalänk
Medlem

Uppdaterade du dina 75t?

Mina kom med tidigare version av firmwaren som inte st ödde riktig anc. Annars så tyckte jag de skötte sig helt okej. Gick från bose in ear tidigare men märkte ingen större skillnad.

Edit: Ah, såg du svarat på det redan. hmm

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är du ute efter bra trådlösa in-ear med ANC, så bör väl Sony WF-1000XM4 vara med i diskussionen.

https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/sony-wf-1000xm4/
https://www.whathifi.com/reviews/sony-wf-1000xm4

Permalänk
Medlem

Kan reka Nothing Ear 1. Kört dem sen något år tillbaka. Noice canceln är riktigt bra imo, appen snabb och smidig och lurarna hittas direkt. I appen kan du också styra om du vill släppa igenom ljud utifrån eller inte mm.

https://www.webhallen.com/se/product/338222-Nothing-Ear-1?cha...

Tillägg: samtalsljudet är också kanon. Pratar rätt mkt i tfn på dagarna och har aldrig hört någon klaga på att de inte hör etc.

Sen finns de vanliga funktionerna som dubbeltapp för att svara/lägga på. Svep upp/ner för höj/sänk ljud. Trippel för byta låt, dubbel för paus.

Tillägg
Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har jag inte, kanske borde? Är ju ofta svårt att lämna tillbaks in eats på öppet köp dock.

Osäker, men har för mig att svenska Amazon tar tillbaka in-ear på öppet köp, trots att kunden har provat. Osäker som sagt, du får läsa på själv.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hej bullen, ehrm, menar sweclockers.

Köpte för några år sedan ett par bose QC35 lurar som jag använt när jag flygpendlat, kört bil långa sträckor, klippt gräset, lite allt möjligt. De fungerar ju bra men är lite otympligt om man är på gymmet eller ute på stan osv. Så tänkte att teknik och utveckling går ju framåt och är ju 4-5 år sedan jag köpte dessa, så finns säkert trådlösa in-ear som är minst lika bra nu.

Åkte och köpte ett par Jabra Elite 75t efter att ha läst recensioner online, där många skriver att ljudet och framförallt basen är avsevärt bättre än airpods pro.

Åkte hem och packade upp kartongen, laddade ner appen och anslöt lurarna..........

Första jag testade var ju ANC........ som var totalt obefintlig, finns en slider man kan justera med och gör ingen skillnad alls, kan slå av/på men gör absolut ingen skillnad. Tänkte att jag blivit tokig på nåt sätt så tog på mig de gamla bose-lurarna och utan att ens ha de anslutna mot något växlade mellan off low och high på ANC, och på high försvinner alla bakgrundsljud och man upplever total tysntad, på off låser plötsligt allt jobbigt då man vant sig, på low dämpas alla oljud och på high är det återigen tyst. Noice cancelling...

Växlar till mina nya Jabra igen, slår på ANC och händer inte ett skit, alla bakgrundsljud och annat oljud är kvar, växlar mellan på och av, händer inte ett skit.

Startar upp spotify och drar igånng lite musik, blir genast slagen av den totala avsaknaden av lägre mellanregister och bas, ljudet är platt diskantigt helt utan dymaniskt omfång. Stänger av lurarna och lyssnar på mobilens inbyggda högtalare och får ungefär samma ljudupplevelse, båda saknar hela mellanregistret och bas finns inte öht.

Dessutom är ljudet oerhört lågt, normal lyssningsvolym blir ett steg ner från max, så vill man ösa på lite extra på någon låt eller på löpbandet på gymmet finns inga marginaler alls, högsta volym är ungefär som normal nivå kanske ett snäpp högre bara.

När jag var i butiken testade jag även Bose frames, blev lite sugen på dem då ljudet var helt OK, men avsaknad av ANC och lite fattig bas gjorde att jag valde in ear lurarna, recensionerna lovade ju tung bas och grym ANC, nu är jag mest förvirrad... Ljudkvaliten i bose frames var milsvid bättre än Jabra lurarna, och basen även om den var lite tunn var oerhört mycket bättre än jabra där den är totalt obefintlig.

Sen hade jag gärna haft ANC men i jabra lurarna är det ju något slags dåligt skämt? Nu känns det som jag borde lämna tillbaks jabra in ears och byta mot bose frames, och nöja mig med att få lite musik med duglig ljudkvalite utan ANC.

Blir också fundersam på vart alla positiva recentioner för jabra kommer ifrån, är det folk som aldrig i sitt liv hört musik innan? Som inte vet vad ANC betyder? Som inte vet skillnad mellan diskant och bas? Finns det trådlösa in ear lurar med ANC som faktiskt fungerar? Och som kan spela lägre mellanregistret?

Hade för många år sen ett par koss in ear lurar med min mp3-spelare, och dessa hade nog 20x bättre ljudkvalite och 10000000000000000000000000000000000x mer bas än jabra, (att mutliplicera med något som är nästan obefintligt ger stora siffror) dessutom var de ganska täta så även utan ANC så dämpade de en hel del buller från omgivningen

Jag kör med Galaxy Buds efter jag också köpt Jabra 75T och varit sjukt missnöjd (de lovade att man skulle kunna använda en hörlur valfri sida, släpptes sedan utan det och de sa det skulle komma med en uppdatering, men de sket i det - sedan pajade ena höruren efter ett år) och Galaxy Buds ANC fungerar faktiskt riktigt, riktigt bra.. Jag använder mina lätt 2-4 timmar varje dag i över ett halvår nu och är supernöjd, använder de i mina jobbsamtal, lyssnar på podcasts hemma och promenader.

De slänger ju ut de budsen gratis höger och vänster, sambon fick ett par nu igen som är helt oanvända om du skulle vara intresserad av att testa de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Osäker, men har för mig att svenska Amazon tar tillbaka in-ear på öppet köp, trots att kunden har provat. Osäker som sagt, du får läsa på själv.

Stämmer bra! Jag tycker faktiskt att AirPods Pro har riktigt bra ANC även i jämförelse med QC35II och WH1000XM4.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla råd, blev att jag struntar i ANC och köpte ett par Bose Frames istället, helt godkänt ljud och framför allt så passade de även under MC-hjälmen vilken var en kul bonus, dessutom rätt skönt att slipa ha något i örat när man joggar.

Provade telefonsamtal medans jag körde hoj och fungerade över förväntan i lägre fart, motparten hörde mig helt perfekt och jag hörde dem bra upp tills vindbruset tog över i högre fart. Dock kunde motparten fortfarande höra mig tydligt och hörde inget vindbrus alls i telefonen

Helnöjd hittills, men har ägt dem en timma bara så får väl se vad jag tycker om ett år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tack för alla råd, blev att jag struntar i ANC och köpte ett par Bose Frames istället, helt godkänt ljud och framför allt så passade de även under MC-hjälmen vilken var en kul bonus, dessutom rätt skönt att slipa ha något i örat när man joggar.

Provade telefonsamtal medans jag körde hoj och fungerade över förväntan i lägre fart, motparten hörde mig helt perfekt och jag hörde dem bra upp tills vindbruset tog över i högre fart. Dock kunde motparten fortfarande höra mig tydligt och hörde inget vindbrus alls i telefonen

Helnöjd hittills, men har ägt dem en timma bara så får väl se vad jag tycker om ett år eller så.

Enda problemet är ju att man ser lite dum ut om man går runt omkring med de inomhus eller om det inte skulle råka vara sol, samt det är ju som sagt ingen ANC

Som sagt, kolla galaxy buds pro är mitt tips om du vill ha det du efterfrågade från första början, borde nog gå att få loss galaxy buds pro för lätt under en tusenlapp med kvitto osv på blocket / tradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qubeista:

Enda problemet är ju att man ser lite dum ut om man går runt omkring med de inomhus eller om det inte skulle råka vara sol, samt det är ju som sagt ingen ANC

Man är ju skitcool om man har solglasögon inomhus så ser inget problem

Permalänk
Medlem

Bara om man heter Schwarzenegger i efternamn

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Nu är det inte aktuellt för TS längre men jag är riktigt nöjd med ANC i AirPods Pro. Haft XM3 tidigare och airpodsen känns nästan lika bra när det kommer till ANC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danneee:

Nu är det inte aktuellt för TS längre men jag är riktigt nöjd med ANC i AirPods Pro. Haft XM3 tidigare och airpodsen känns nästan lika bra när det kommer till ANC.

Airpods pro verkar faktiskt rätt najs, och var på väg att köpa dem. På många sätt hade de säkert varit ett bättre val, men när jag nu i butiken upptäckte att bose passade under MC-hjälmen, och är på öppet köp (vilket airpods inte var i butiken jag var i) så blev jag väldigt sugen på att testa använda de även när man kör hoj, vilket fungerade över förväntan. Man får t.o.m lite tyngre ljud med hjälmen på skallen, blir lite baslåda av den. Annars är basen ganska tunn av naturliga skäl.

Hade jag inte redan haft ett par QC 35 II så hade airpods pro varit det givna valet, men nu kan bose frames fungera mer som komplement än ersättare. Kan ju fortfarande använda mina QC när jag behöver ANC.

Dessutom kändes de faktiskt ganska prisvärda trots 2000 spänn, men ett par vanliga polariserade solglasögon kostar ju lätt 500 spänn, och jag hade ändå planerat köpa en Sena eller liknande för att kunna kommunicera när man kör hoj då det blivit ganska mycket missförstånd med "teckenspråk" genom åren, och de kostar ca 1000-3000 spänn beroende på modell. Så ut den synvinkel blir ju frames ganska billiga

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Airpods pro verkar faktiskt rätt najs, och var på väg att köpa dem. På många sätt hade de säkert varit ett bättre val, men när jag nu i butiken upptäckte att bose passade under MC-hjälmen, och är på öppet köp (vilket airpods inte var i butiken jag var i) så blev jag väldigt sugen på att testa använda de även när man kör hoj, vilket fungerade över förväntan. Man får t.o.m lite tyngre ljud med hjälmen på skallen, blir lite baslåda av den. Annars är basen ganska tunn av naturliga skäl.

Hade jag inte redan haft ett par QC 35 II så hade airpods pro varit det givna valet, men nu kan bose frames fungera mer som komplement än ersättare. Kan ju fortfarande använda mina QC när jag behöver ANC.

Dessutom kändes de faktiskt ganska prisvärda trots 2000 spänn, men ett par vanliga polariserade solglasögon kostar ju lätt 500 spänn, och jag hade ändå planerat köpa en Sena eller liknande för att kunna kommunicera när man kör hoj då det blivit ganska mycket missförstånd med "teckenspråk" genom åren, och de kostar ca 1000-3000 spänn beroende på modell. Så ut den synvinkel blir ju frames ganska billiga

Spana in Audio Technica. Bra ljud för helt ok pris. Deras senaste In ear är väldigt spännande.
Jag har BT700ANC de har nice ljud och varit med i vått och torrt, till och med tappat de några gånger. Haft i snart 2 år. Dags för nya. Väldigt slitna.
Audio Technica bygger på något som de kallar för Hybrid Active Noise, QuietPoint. Det filterar beroende på omgivningen. De släpper igenom till exempel hörbart anrop från när man befinner sig på en bussterminal.
Som sagt nu har du redan hunnit köpa