Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Skrivet av cant_feel:

Om ni som redan har Deck kan ge lite info om emulation, är det svårt att sätta upp PS2, Wii tex? Och hur bra funkar det?

Gamecube var lite smålurigt först tills man hittade hur man ställde in kontroller, specifikt smash, lite framedrops men misstänker att uppdateringar med dolphin kanske får det att bli mer smooth generellt, dock fullt spelbart. Testat pikmin 2 med den vägen och lite osäker på om hastigheten stämmer, känns lite smålångsamt, men kanske bara minns det som snabbare. Annars responsivt och så så vettig backup den vägen kan man säga. Dock inte lagt in det i steaminterfacet än, men blir nog längre fram om det blir ännu smidigare än det är redan.

Permalänk
Relik 📜

Dagens framsteg! Fick igång Origin, inga större problem. Drog ned ME: Legendary, så nu lirar jag ME2 i 60 FPS. Alla kontroller fungerar fint!

Ska se på om man kan få in lite moddar också, nästa steg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bra spanat! Jag har även kollat på Samsung Evo Plus, fint pris på det.

Funkar fint med Steam-versionen! Rullar på helt okej vid någon form av medium-low, 45-50 fps ungefär.

Härligt! Känns dock lite surt ifall man ska behöva köpa det en gång till på Steam när jag köpt det en gång på Rockstar.

GTA V funkar fint genom Rockstar.
Ghostrunner funkade fint genom heroic (gog) samt assassin's Creed black flag genom Ubisoft Connect.

Det är det jag testat genom externa launchers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cant_feel:

Om ni som redan har Deck kan ge lite info om emulation, är det svårt att sätta upp PS2, Wii tex? Och hur bra funkar det?

Funkar fint, jag använder emudeck(https://www.emudeck.com/). Det finns även lite youtube guides på tutorials där dom visar hur du sätter upp det. Men överlag är det smidigt och ganska snabbt att få det att rulla och då det använder sig direkt av steams kontroll options så behöver du inte confa kontroller direkt då det har redan gjorts till flesta konsolerna. Du får även upp alla spel som du lagt till direkt i steam library med ikoner,bilder osv. ( Har testat ps1,psp,ps2,n64,gamecube,wii och wiiu. ska testa switch också)

Permalänk
Relik 📜

Jag fick igång ME3Tweaks Mod Manager så jag kunde modda Mass Effect!

Det var verkligen inte rakt på sak och GUI:t buggar friskt - det blir svart (haha!). Men, räddningen är att man kan få det att synas några sekunder genom att minimera, samt att knappar etc lyser upp vid mouse over. Så med långsam och noga navigation kan man få in moddjävlarna. Väl på plats fungerar det fint!

Skrivet av eriksson850:

Härligt! Känns dock lite surt ifall man ska behöva köpa det en gång till på Steam när jag köpt det en gång på Rockstar.

GTA V funkar fint genom Rockstar.
Ghostrunner funkade fint genom heroic (gog) samt assassin's Creed black flag genom Ubisoft Connect.

Det är det jag testat genom externa launchers.

RDR2 fungerar inte genom Rockstar alltså? Har inte gett mig på Uplay ännu, inget där jag spelar just nu. Plus att jag behöver det där microSD-kortet, nu får jag avinstallera något varje gång jag vill testa något annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag fick igång ME3Tweaks Mod Manager så jag kunde modda Mass Effect!

Det var verkligen inte rakt på sak och GUI:t buggar friskt - det blir svart (haha!). Men, räddningen är att man kan få det att synas några sekunder genom att minimera, samt att knappar etc lyser upp vid mouse over. Så med långsam och noga navigation kan man få in moddjävlarna. Väl på plats fungerar det fint!

RDR2 fungerar inte genom Rockstar alltså? Har inte gett mig på Uplay ännu, inget där jag spelar just nu. Plus att jag behöver det där microSD-kortet, nu får jag avinstallera något varje gång jag vill testa något annat.

Nej tyvärr, efter lite koll på Youtube är det fler som inte får det att fungera men där steamversionen (även om jag förstår att även den öppnar Rockstar Launcher I bakgrunden?) Fungerar. Nerladdning och installation fungerar men kraschar vid start. Konstigt när GTA V fungerar från samma Launcher.

Jag har plockat upp ett 512 och ett 1tb kort, u2 a3 efter rekommendation. Fungerar bra att installera direkt på kortet från steam, men för heroic var jag tvungen att köra en kod i konsoll för att installera direkt på minneskort.

Permalänk

Köpte fel SDkort efter nån rekomendation i december (var iaf nersatt och prisvärt, men inte micro SDCX , bara SDXC), Finns det några prisvärda kort med bra hastighet till Decken nu när det kanske fortfarande är påskrea på olika ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Köpte fel SDkort efter nån rekomendation i december (var iaf nersatt och prisvärt, men inte micro SDCX , bara SDXC), Finns det några prisvärda kort med bra hastighet till Decken nu när det kanske fortfarande är påskrea på olika ställen?

Vad är cx? Aldrig hört den benämningen. Bara hört a1 och a2 och v30, v60 och v90 är det vad du menar?

Köpte ett sådant här 512 som jag sett fått bra betyg från någon som testade olika kort för steam deck på youtube.

https://www.proshop.se/Minneskort/Samsung-EVO-Plus-microSDSD-...

Finns säkert billigare men jag tyckte det kändes rimligt för ett topptestat kort.

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Vad är cx? Aldrig hört den benämningen. Bara hört a1 och a2 och v30, v60 och v90 är det vad du menar?

Köpte ett sådant här 512 som jag sett fått bra betyg från någon som testade olika kort för steam deck på youtube.

https://www.proshop.se/Minneskort/Samsung-EVO-Plus-microSDSD-...

Finns säkert billigare men jag tyckte det kändes rimligt för ett topptestat kort.

Micro SDXC, inte SDXC som var det som köptes (så "vanligt gammalt sdformat)

EDIT: Får kolla nogrannare på tipset, men ser rimligt ut för rätt mycket utrymme för pengarna med bra hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Micro SDXC, inte SDXC som var det som köptes (så "vanligt gammalt sdformat)

EDIT: Får kolla nogrannare på tipset, men ser rimligt ut för rätt mycket utrymme för pengarna med bra hastighet

Ok, då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Har nu spenderat helgen med min Deck. Har inte gjort så mycket experimenterade utanför Steam-ekosystemet, mest kört Röki & Apex Legends. Installerade Discord också vilket gick ganska smort och fungerade fint.

Är riktigt nöjd med hårdvaran; jag är imponerad av vilken prestanda man kan få ut, kvalitén på bildskärmen & högtalarna, ergonomin och i mitt fall hur tyst och svalt den kör. Jag hör inget tjut ifrån fläkten på min utan man hör bara luften som rör sig. Även efter timmar av Apex så höll den sig ganska sval där bak och värmen som kom ut var bara lite varm (i jämförelse med min Razer laptop som låter mycket på max och pushar ut otroligt het luft).

Men... jag har tyvärr ett problem när det kommer till när jag kör hörlurar. Jag hör alltid ett dovt brus-ljud när ljud spelas upp. Det hörs allra tydligast när man bläddrar runt i Steam-menyerna då det går från knäpptyst till att spela upp ljud. Bruset blir mycket starkare när man satt den i sleep och sedan väckt upp den, bootar jag om det helt så hörs det mindre. Läst vissa andra som har det men inte så många, någon annan som märkt av det på sin? Är rädd att det är ett hårdvaru-problem men vore tråkigt att behöva skicka iväg sin.

Sen finns det mycket buggar i Steam UI't, behövs mycket mer finlir där. Haft knappar som inte gör något när man trycker (även om UI't visar respons), spel som inte startar, en komplett krasch efter jag väckte den från sleep, den har tappat wifi efter jag stängt av spel, osv. Men det går ju alltid att patcha så tror de kan reda ut det.

Permalänk
Medlem

Då var det min tur. Fick spårning igår kväll. Fick mailet av steam på skärtorsdagen så visste att det skulle dröja till efter helgerna innan det började röra på sig. Förberett mig med ett Samsung EVO plus 512gb så man får in ett par spel iaf.

Min beställning gjordes 16 Juli 21:34, 256gb.

Permalänk
Medlem

Fick beställa måndag 11/4, dök upp igår 20/4. Lite extra tid då det var påskhelg. Än så länge har jag bara hunnit spela Aperture Desk Job, Dying Light och lite RDR2. Det tar tid att ladda ner spel hehe. Glad att jag köpte 512GB versionen, har runt 200GB ledigt efter att ha laddat ner ett par spel. Ska testa EmuDeck som det tipsades om i tråden och även FFXIV.

Vilken pjäs det är! Fläkten låter helt okej även om den låter mer än spelen på låg volym. Däremot inget skärande ljud som vissa verkar lida av.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Har testat av en del och är överlag nöjd med leksaken. Det mest negativa är småbuggar i SteamOS som ibland gör att jag behöver starta om. Urval av buggar:

  • Skrivbordsläge - Stänger jag av Steam (vilket behövs med EmuDeck när du organiserar roms) så slutar musklick via touchpads och On-Screen tangentbordet att fungera tills Steam startats upp helt och hållet.

  • Vissa spel kraschar när de stängs av, behöver starta om Deck för att det ska stängas av helt (ljud från spelet loopas i bakgrunden). Kan bero på att spelen inte är verifierade.

  • Ibland dyker inte SD-kortet upp under lagring när jag tar ut och stoppar in igen. Kan behöva starta om för att få det att funka.

Nu lite positiva vibbar:

  • FFXIV fungerar över förväntan! Lite meck att få igång men nu behöver jag bara komma in i att använda kontroll framför KB+M. 30 fps i Limsa Lominsa (åfan) men 50-60 i på andra ställen jag besökt.

  • EmuDeck är lite hattigt att organisera men integreras riktigt snyggt i Steam.

  • SteamLink funkar kanon på lokalt nätverk för spel som är tungdrivna (t.ex. RDR2 som jag tog bort från Deck). Har inte testat över internet.

  • Xcloud streaming funkar bra, gött att spela Xbox spel bärbart! Testade Forza 5, latency inga problem men jag såg att det var streaming, som att jag spelade ett YouTube-klipp.

  • Skönare att hålla i än Nintendo Switch.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk

Inte följt det supernoga, men finns det två olika fläktar man kan få eller är det fler? Dessutom skiljer det sig mycket mellan dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar på min. Står q2 men vet inte hur sent det blir då jag beställde den 17 juli.

Jag undrar hur jag ska göra med skärmskydd. Använder ni något? Vilket så fall och hur funkar det? Kommer mest spela hemma men eventuellt på tåg/buss.

Kanske hinner dockningsstationen från Valve släppas innan jag får min deck. Blir spännande att se vilken docka jag ska välja då jag tänkte köra det som enda datorn hemma. Det blir ju en uppgradering från GeForce 750ti 😬.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Drog också in Edge och konfigurerade upp xCloud enligt Microsofts guide. Det fungerar överraskande bra, körde lite Sea of Thieves för att testa. Suddigheten som generellt blir vid streaming syns knappt på den lilla skärmen, så det blev en helt okej upplevelse!

Jag lyckas inte få min edge att känna av steamkontrollerna. Uppenbarligen gör jag något fel på vägen Har testat diverse olika kontrollsituationer men inget fungerar. Det är säkert i kodningen som failat men är det någon som kan ge en nybörjarguide hur det går till?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag lyckas inte få min edge att känna av steamkontrollerna. Uppenbarligen gör jag något fel på vägen Har testat diverse olika kontrollsituationer men inget fungerar. Det är säkert i kodningen som failat men är det någon som kan ge en nybörjarguide hur det går till?

Kan det vara att du måste ha Steam rullandes i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

Var du tvungen att lägga in eget bios för PS2 emulering? någon specifik du rekommenderar?

Skrivet av confusedcake:

Funkar fint, jag använder emudeck(https://www.emudeck.com/). Det finns även lite youtube guides på tutorials där dom visar hur du sätter upp det. Men överlag är det smidigt och ganska snabbt att få det att rulla och då det använder sig direkt av steams kontroll options så behöver du inte confa kontroller direkt då det har redan gjorts till flesta konsolerna. Du får även upp alla spel som du lagt till direkt i steam library med ikoner,bilder osv. ( Har testat ps1,psp,ps2,n64,gamecube,wii och wiiu. ska testa switch också)

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Kan det vara att du måste ha Steam rullandes i bakgrunden?

Jag gjorde inställningarna som guiden visade i desktop mode, sen startar jag upp edge i steammode därefter och då blir det typ som en vanlig websida istället.

Edit: Jag gjorde om allt igen för 4:e gången så nu fungerar det märkligt nog

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowseerz:

Jag sitter och väntar på min. Står q2 men vet inte hur sent det blir då jag beställde den 17 juli.

Jag undrar hur jag ska göra med skärmskydd. Använder ni något? Vilket så fall och hur funkar det? Kommer mest spela hemma men eventuellt på tåg/buss.

Kanske hinner dockningsstationen från Valve släppas innan jag får min deck. Blir spännande att se vilken docka jag ska välja då jag tänkte köra det som enda datorn hemma. Det blir ju en uppgradering från GeForce 750ti 😬.

Samma beställningsdatum för mig. Börjar bli otålig när man ser att beställningar från den 16 skickas just nu. Bara att hålla i och vänta, samt förbanna de som omedelbart säljer sina enheter på Blocket eller Tradera!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Fick min SD 512GB i Fredags (Order 16 Jul, 2021 @ 8:36pm CEST).
Satt några timmar igår och testade och spelade lite.

För vissa spel får man fixa lite eller hitta något starkommando från protonDB men det mesta verkar gå att få igång. Gillar att det ofta även finns färdiga "controller layouts" för Non-steam program, exempelvis Minecraft Java och Spotify.

Desktop Mode verkar fungera rätt så bra om man ska använda det för att lägga till "non-steam", körde utan M/KB så kände inte för att leka runt mycket mer än så.

Testade Spel

  1. Rocket Leauge - Fungerar bra, dock skulle jag nog inte lira competitive.

  2. Elden Ring - Känns som gjort för SD.

  3. Nex Machinia - Fungerar bra och helt klart spelbart men lite för dålig prestanda i förhållande till spelet.

  4. Minecraft Java (utan mod) - Fungerade riktigt bra.

  5. Diablo 2 R - Inga problem, flyter på bra. Installationen var väl inte smärtfri för en linuxnybörjare.

  6. Vampire Survivors - Perfekt sofflir med SD.

  7. Ori and the blind forest - Fantastiskt bra

EDIT: Kanske ska nämna att den vänstra joystickknappen inte registrerade tryck, så jag fortsatte trycka och tillslut började den registrera vissa tryck, jag fortsatte trycka någon minut och nu fungerar den som den ska. Skapade ett ärende till supporten och fick svar inom 5 min att jag skulle återkomma om den skulle börja strula igen.

Permalänk
Medlem

Fick min konsol igår.
Har ni några rekommendationer på tillbehör?
Docka, minneskort, skydd osv..

EDIT:
Passade på och köpa Ace Combat 7 på Steam nu när det var billigt(är nog det fortfarande). Och det fungerar väldigt bra på decken

Permalänk
Medlem

Ni som fått eran steam deck, hur lång var leveranstiden med GLS (Schenker efter ankomst till Sverige)?
Deras tracking är lite halvkänt för att vara smådåligt uppdaterad.

Min skickades från Nederländerna i måndags och den borde rimligtvis hinna fram till Stockholm innan helgen om inte GLS är extremt mycket segare än säg TNT, DHL och Schenker inom EU.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Skrivet av str85:

Ni som fått eran steam deck, hur lång var leveranstiden med GLS (Schenker efter ankomst till Sverige)?
Deras tracking är lite halvkänt för att vara smådåligt uppdaterad.

Min skickades från Nederländerna i måndags och den borde rimligtvis hinna fram till Stockholm innan helgen om inte GLS är extremt mycket segare än säg TNT, DHL och Schenker inom EU.

Tog en vecka, skickades söndag/måndag och kom fram efterföljande måndag. Mellersta Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Ni som fått eran steam deck, hur lång var leveranstiden med GLS (Schenker efter ankomst till Sverige)?
Deras tracking är lite halvkänt för att vara smådåligt uppdaterad.

Min skickades från Nederländerna i måndags och den borde rimligtvis hinna fram till Stockholm innan helgen om inte GLS är extremt mycket segare än säg TNT, DHL och Schenker inom EU.

Titta på GLS tracking-sida och leta upp spår-numret som tillkom efter att paketet anlänt till Sverige (längs ned tror jag)

Kopiera det och sök på Schenkers hemsida - det borde dyka svensk spår-info då.

Permalänk
Medlem

Fick mitt mejl idag att godkänna. 😎 Beställde 16 juli kl. 22.38.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Ni som fått eran steam deck, hur lång var leveranstiden med GLS (Schenker efter ankomst till Sverige)?
Deras tracking är lite halvkänt för att vara smådåligt uppdaterad.

Min skickades från Nederländerna i måndags och den borde rimligtvis hinna fram till Stockholm innan helgen om inte GLS är extremt mycket segare än säg TNT, DHL och Schenker inom EU.

Mitt skickades den 16/3 och paketet kom fram 22/3. Paketet var framme i Malmö efter redan ett par dagar se. Med helgen i vägen så tog det naturligtvis några extra dagar för det att komma fram.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Discord på Steam Deck? Fungerar det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeamus:

Någon som testat Discord på Steam Deck? Fungerar det bra?

Yup, installerade via desktop och fungerade perfekt, körde Apex med en polare samtidigt.